Magnus Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 Att det är något fel på planen är inget ovanligt, särskilt inte på Gripen då det ofta kommer felindikeringar från dess massiva datorsystem. Under min GU på F7 tyckte jag att larmet ute vid fältet tjöt jämt och ständigt. Dock är de allra flesta fel väldigt små, men man anses väl att det är dumt att chansa. Quote
Agentorange67 Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 (edited) Sen tänkte jag även på beväpningen på jour griparna, att det inte har några radar-jaktrobotar och ir-robotar utan istället bara akan, det är väl inte så kul den dagen det är en su-35:a som knackar på dörren. Edited December 18, 2007 by Agentorange67 Quote
LeadHead Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 (edited) För att återgå till programmet: Vad händer med en elev som inte klarar humancentrifugen? Utkickad? Omskolning till tpflyg eller väderkvarn? Varför lägger man ett sånt test så pass långt in på utbildningen? - För att man måste träna på att ta lägre G:n i SK 60 för att ha en chans...? Kan man inte bara sätta personen ifråga i ett anpassat hårdträningsprogram? Eller räknar man med att den som inte klarar det helt enkelt har dåliga anlag för att klara G inför fortsatt flygtjänst? Jag citerar mig själv. Frågan kvarstår. Oavsett hur det går (gick) för killen i programmet: Vad händer med en flygelev som inte klarar slungan? Kommentarer till ovanstående? Edited December 18, 2007 by LeadHead Quote
Koskela Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 Sen tänkte jag även på beväpningen på jour griparna, att det inte har några radar-jaktrobotar och ir-robotar utan istället bara akan, det är väl inte så kul den dagen det är en su-35:a som knackar på dörren. Det går väl att hänga på när Und ger sån orientering att det vore befogat. Fisken hade en för övrigt ganska låg beredskap. Roten stod inte vid banändan kopplad till kraggen i "högsta". Det var några år sedan sist. /K Quote
özcan Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 För att återgå till programmet: Vad händer med en elev som inte klarar humancentrifugen? Utkickad? Omskolning till tpflyg eller väderkvarn? Varför lägger man ett sånt test så pass långt in på utbildningen? - För att man måste träna på att ta lägre G:n i SK 60 för att ha en chans...? Kan man inte bara sätta personen ifråga i ett anpassat hårdträningsprogram? Eller räknar man med att den som inte klarar det helt enkelt har dåliga anlag för att klara G inför fortsatt flygtjänst? Jag citerar mig själv. Frågan kvarstår. Oavsett hur det går (gick) för killen i programmet: Vad händer med en flygelev som inte klarar slungan? Kommentarer till ovanstående? Det blir då inte någon typinflygning på gripen. Det blir nog tpflyg eller istället, vet ej hur det funkar med hkp-omskolning Quote
cazorp Posted December 21, 2007 Report Posted December 21, 2007 Jag har några frågor gällande 39 Gripen, som jag hoppas ngn kunnig kan besvara! 1. Hur mycket soppa får man in i flygplanskroppen egentligen, och hur mycket extra dunkar man in i extratankar, normalt? 2. Vad drar en 39:a med full EBK? Har för mig att Viggen drack 16L/sekund med full EBK, är det något liknande? 3. Vad har de för reglemente för överljudsflygningar? hörde att en 39:a smällde ljudvallen + krossade rutor för en tid sedan nånstans i vårt avlånga land, klart manligt! 4. Hur fort klarar en 39:a att flyga i planflykt, utan EBK påkopplat? Eurofightern och F-22:an klarar ju båda "supercruise" utan EBK, men de har ju samtidigt dubbla spisar ombord.. 5. Hur mycket/ofta flyger man som stridspilot i överljudsfart egentligen? Märks det när man passerar ljudvallen och flyger däröver på något drastiskt sätt? Quote
Honken Posted December 21, 2007 Report Posted December 21, 2007 Jag har några frågor gällande 39 Gripen, som jag hoppas ngn kunnig kan besvara! 1. Hur mycket soppa får man in i flygplanskroppen egentligen, och hur mycket extra dunkar man in i extratankar, normalt? 2. Vad drar en 39:a med full EBK? Har för mig att Viggen drack 16L/sekund med full EBK, är det något liknande? 3. Vad har de för reglemente för överljudsflygningar? hörde att en 39:a smällde ljudvallen + krossade rutor för en tid sedan nånstans i vårt avlånga land, klart manligt! 4. Hur fort klarar en 39:a att flyga i planflykt, utan EBK påkopplat? Eurofightern och F-22:an klarar ju båda "supercruise" utan EBK, men de har ju samtidigt dubbla spisar ombord.. 5. Hur mycket/ofta flyger man som stridspilot i överljudsfart egentligen? Märks det när man passerar ljudvallen och flyger däröver på något drastiskt sätt? 1. Inget man pratar högt om 2. Jag kan inga siffror, men den kan vara på några minuter med full EBK. 3. Inga överljudsflygningar över land. Det var en som gick upp i överljud nära Jönköping för ett tag sedan men det var ett misstag. Alltså, överljud endast över hav. (Vättern räknas som land i detta fallet skulle jag tro). 4. Mig veterligen så flyger inte Gripen med supercruise i planflykt. 5. Hur ofta och när har jag dålig koll på. Dock så brukar plan i allmänhet skaka när man närmar sig ljudvallen, samtidigt som man får en ljudvarning på att man närmar sig "fel" fartområde. Efter ljudvallen så är ju största skillnaden att man flyger klart fortare, med större svängradier till följd. Quote
TomS Posted December 25, 2007 Report Posted December 25, 2007 Visade de nåt avsnitt i måndags, även fast det var julafton? Jag antog inte det så jag kollade inte ifall det var. Quote
Nestor Posted December 26, 2007 Report Posted December 26, 2007 Enligt kanal5.se sändes inte programet den 24:e. Nästa avsnitt sänds enligt samma sida den 7:e januari. http://kanal5.se/web/guest/stridspiloterna Quote
Schmutte Posted January 7, 2008 Report Posted January 7, 2008 Sänds det inte klockan 2155? I vilket fall, kollade inte på femman på varken 24:e eller 31:e, men programet sändes väl inte då heller väl? Quote
FkN Posted January 7, 2008 Report Posted January 7, 2008 http://kanal5.se/web/guest/epg 21:55 Stridspiloterna Quote
Spook Posted January 8, 2008 Report Posted January 8, 2008 "Det är ett faktum att eleverna kommer flyga utomlands." Har jag missat nåt? Quote
FkN Posted January 8, 2008 Report Posted January 8, 2008 Ja? Dels så är det kontinuerliga samverkansövningar, samt att FV har ett stående beredskapsförband sedan flera år. Quote
Apone Posted January 8, 2008 Report Posted January 8, 2008 Ja? Dels så är det kontinuerliga samverkansövningar, samt att FV har ett stående beredskapsförband sedan flera år. Förvisso, men det är likväl lite intressant att de verkligen pushar ut meddelandet att de är till för att sättas in utomlands med NBG snarare än huvuduppgiften att ingå i territorialförsvaret.. Kan tänka mig att det kan skapa en hel del diskussioner runt matborden hemma i stugorna runtom i landet, men det är kanske tanken också? Jag anser fortfarande att programmet förvisso är ganska intressant att titta på, men det är för mycket emotionellt prat och "tänka högt" snarare än visar vad de håller på med. Snabba och "häftiga" klipp är inte så ballt längre, jag vill se längre sammanhållna sekvenser där jag ser vad de gör och hur det går till. Ex fler bilder från Wales och veckan de var där - men kanske britterna sade nej till filmandet? Quote
sgt Odh Posted January 8, 2008 Report Posted January 8, 2008 Jag tycker också att det var för mycket musikvideo över hela programmet. Nu skall vi flyga till Wales: massvis med närbilder på kartor. Nu skall vi ha överlevnadsövning: massvis med närbilder på någon som knyter ihop en fallskärm. Nu skall vi ha SERE: massvis med bilder på en suddig tavla och snack om äpple hit och äpple dit. "...och om han inte säger äpple så?" Nu regnar det: massvis med närbilder på fula foppatofflor. Det hade varit mycket bättre att köra ETT inslag i taget istället för att hoppa mellan Walesresan och överlevnad och vad det nu var. Nu blev det ingenting av någonting. Quote
tinhead Posted January 8, 2008 Report Posted January 8, 2008 Sen tänkte jag även på beväpningen på jour griparna, att det inte har några radar-jaktrobotar och ir-robotar utan istället bara akan, det är väl inte så kul den dagen det är en su-35:a som knackar på dörren. Det går väl att hänga på när Und ger sån orientering att det vore befogat. Fisken hade en för övrigt ganska låg beredskap. Roten stod inte vid banändan kopplad till kraggen i "högsta". Det var några år sedan sist. /K Ahh gamla "högsta" Och under min VPL tid med 2 "högsta" så var det 0 gånger som det hängde några andra saker på 37'an.. Enbart akan.. Det kanske hade tagits fram ifall någon tyckte att dom behövde det..men vi slapp iaf hantera skarpa robotar vilket alltid innebär en ökad risk att "murphy" slår till. Quote
TomS Posted January 8, 2008 Report Posted January 8, 2008 Jag tyckte de kunde ha visat luftstriden med gripen mellan lärare och elev på ett sånt sätt att man ser båda planen, så att man ser vad de gör. Nu var det ju inzoomat på ett av planen så man visste inte riktigt vad som hände runt om. Det är säkert svårt från marken men det hade definivt blivit bättre. Quote
simon Posted January 8, 2008 Report Posted January 8, 2008 Det är inte säkert det är speciellt lyckat av säkerhetsskäl. Man vill kanske inte skylta med hur JAS:are i allmänhet övas i kurvstrid. Försvarsmakten har fullständiga rättigheter på att censurera/klippa i materialet. Quote
Hotel Charlie One Posted January 8, 2008 Report Posted January 8, 2008 (edited) Väldigt mycket (inihelvete mycket snarare) prat om "internationella insatser". Förvisso är detta en del av FV framtid men det blev nästan parodiskt i senaste avsnittet. edit: Bättre svenaska ock inga stvafle Edited January 8, 2008 by Hotel Charlie One Quote
A E Neuman Posted January 8, 2008 Report Posted January 8, 2008 I avsnitt två syns tre klipp där piloten skjuter ut sig. Klipp 1 och 2 har man ju sett massor av gånger (från när prototypen kraschar -88 eller när det var, och från uppvisningen i stockholm), men varifrån är klipp 3? Är det samma som klipp 2 fast bilder ur någon annan vinkel som inte har spridits innan? Tyckte inte händelseförloppet hade riktigt samma timing, men det kanske gick i slomo... Quote
Vikström Posted January 9, 2008 Report Posted January 9, 2008 I avsnitt två syns tre klipp där piloten skjuter ut sig. Klipp 1 och 2 har man ju sett massor av gånger (från när prototypen kraschar -88 eller när det var, och från uppvisningen i stockholm), men varifrån är klipp 3? Är det samma som klipp 2 fast bilder ur någon annan vinkel som inte har spridits innan? Tyckte inte händelseförloppet hade riktigt samma timing, men det kanske gick i slomo... De två sista klippen är båda från vattenfestivalsincidenten. Och i första klippet skjuter piloten aldrig ut sig, han åker med tills det står still. Quote
Krook Posted January 10, 2008 Report Posted January 10, 2008 Jag har nu rensat tråden från OT-inlägg och hoppas slippa det i fortsättningen. /Krook Blågul Quote
Dr. T-68 Posted January 26, 2008 Report Posted January 26, 2008 Det verkar som att det daltas mer nu ön tidigare. Jag pratade med en som var testpilot på draken och han tyckte inte all som programmet. När han gick den flygutbildningen så var det 90 som började och 16 som kom ut. Gjorde man ett misstag så var man ute, nu verkar det som de har flera försök på sig. Han sade att det fanns personer som misslyckades under ett flygpass och så stod det ett befäl vid landningen och sade att det var dags att packa och lämna. Var det ett flygpass på förmiddagen fick de inte ens äta lunch. Nu verkar de vara säkra på att klara sig och gå vidare. Quote
Rokare Posted January 26, 2008 Report Posted January 26, 2008 Det verkar som att det daltas mer nu ön tidigare. Jag pratade med en som var testpilot på draken och han tyckte inte all som programmet. När han gick den flygutbildningen så var det 90 som började och 16 som kom ut.Gjorde man ett misstag så var man ute, nu verkar det som de har flera försök på sig. Han sade att det fanns personer som misslyckades under ett flygpass och så stod det ett befäl vid landningen och sade att det var dags att packa och lämna. Var det ett flygpass på förmiddagen fick de inte ens äta lunch. Nu verkar de vara säkra på att klara sig och gå vidare. Stavas nog en kombination av ekonomi/pedagogik.. Någon i programmet sa ju något i stil med: Testerna är ju så omfattade så att det redan efter testerna står klart att vi har kapacitet att klara detta, det behöver alltså inte ske någon gallring utan FV vill att tiden används till att skapa bra piloter. Quote
Danne Posted January 26, 2008 Report Posted January 26, 2008 Det verkar som att det daltas mer nu ön tidigare. Jag pratade med en som var testpilot på draken och han tyckte inte all som programmet. När han gick den flygutbildningen så var det 90 som började och 16 som kom ut.Gjorde man ett misstag så var man ute, nu verkar det som de har flera försök på sig. Han sade att det fanns personer som misslyckades under ett flygpass och så stod det ett befäl vid landningen och sade att det var dags att packa och lämna. Var det ett flygpass på förmiddagen fick de inte ens äta lunch. Nu verkar de vara säkra på att klara sig och gå vidare. Det är också en helt annan uttagningsprocess nu, där selektionen till största grad skall vara klar när de kommer till flygskolan, vilket inte många gör. Förr var det ett annat tänk och sållningen gjordes på olika nivåer, propellerfasen och jetfasen. Att sparka ut folk under skolningsperioden är tecken på brister i uttagningen och ett väldigt slöseri med skattepengar. Nu är försvarsmakten duktiga på att slösa pengar men i alla fall jag ser det som positivt att man här funnit ett fungerande sätt att reducera kostnaderna. Quote
Apone Posted January 29, 2008 Report Posted January 29, 2008 Från det ena till det andra: Gripen-förarna har ett blå/vitt märke på vänstra bröstet, ett vagt romb-format märke med en Gripen som pekar NEDÅT! Min spontana tanke är att ... borde en inte flygförares märke snarare peka uppåt..??? Jag hittar ingen bild på märket, men ni som är duktiga och har sett på tv vet nog vad jag menar. Kanske någon som är bättre människa än jag kan googla fram ett - eller t.o.m scanna? Quote
Danne Posted January 29, 2008 Report Posted January 29, 2008 Från det ena till det andra: Gripen-förarna har ett blå/vitt märke på vänstra bröstet, ett vagt romb-format märke med en Gripen som pekar NEDÅT!Min spontana tanke är att ... borde en inte flygförares märke snarare peka uppåt..??? Jag hittar ingen bild på märket, men ni som är duktiga och har sett på tv vet nog vad jag menar. Kanske någon som är bättre människa än jag kan googla fram ett - eller t.o.m scanna? Gripen Orden, något som gått i arv från Viggen och Draken. Utseendet graderat efter antalet timmar på typen. Quote
johanp Posted January 29, 2008 Report Posted January 29, 2008 (edited) Gripen Orden, något som gått i arv från Viggen och Draken. Är det inte Grip riddar orden det heter? Utseendet graderat efter antalet timmar på typen. Hur ser de olika graderingarna ut? Edited January 29, 2008 by johanp Quote
Recommended Posts