Jump to content

100-kasett Ksp90

Lynx Lynx

Recommended Posts

Har efter långt övervägande nu konstaterat att en 100-kasett till sprutan är högst önskvärd i vissa situationer. Har kikat på nätet och hittat en del e-bay-annonser, men förutom att det är dyrt vill jag inte krångla med att köpa prylar från andra sidan jorden.

Har sett bilder på olivgröna 100-kasetter i FM, men antar att det är prov och försök, för förrådet vet ingenting om det.

Detta har fått mig att nu på egen hand sy om kasserade tygkassetter, vilket så här långt fungerar alldeles utmärkt.

Någon som har erfarenheter att dela på området?

Har efter långt övervägande nu konstaterat att en 100-kasett till sprutan är högst önskvärd i vissa situationer. Har kikat på nätet och hittat en del e-bay-annonser, men förutom att det är dyrt vill jag inte krångla med att köpa prylar från andra sidan jorden.

Har sett bilder på olivgröna 100-kasetter i FM, men antar att det är prov och försök, för förrådet vet ingenting om det.

Detta har fått mig att nu på egen hand sy om kasserade tygkassetter, vilket så här långt fungerar alldeles utmärkt.

Någon som har erfarenheter att dela på området?

Det jag har fått berättat är att 100-kasetterna är mycket bra att ha när man bedriver rörlig spaning.

Då de är mindre slår det inte lika mycket på benen när man går och därmed minskar skramel och ljud.

Svaret jag fick på frågan om det inte är för lite bulor för att verka som ett understödsvapen var att man ändå inte hinner göra slut på 100 bulor vi den urdragning om den är gjort på rätt sätt. Men att om man ska verka offensivt så är 200-kasetterna att föredra.

Edited by 3924

Personligen tror jag ksp90 gör sig bäst med en 200 kassett, då man kan använda den som det är tänkt. Om man gör spaningsuppdrag där ksp90's vikt/smidighet är till nackdel bör man nog hellre se över valet av vapensystem?
Har du provat KSP90 med 100-kasett?

Det blir ett nytt vapen.

100 snabba små vänner är en bra start tycker jag.

Bör provas om man "får möjlighet".

Personligen tror jag ksp90 gör sig bäst med en 200 kassett, då man kan använda den som det är tänkt. Om man gör spaningsuppdrag där ksp90's vikt/smidighet är till nackdel bör man nog hellre se över valet av vapensystem?
Har du provat KSP90 med 100-kasett?

Det blir ett nytt vapen.

100 snabba små vänner är en bra start tycker jag.

Bör provas om man "får möjlighet".

Jag har ju inte det tyvärr, bara spekulerade. Sen är man ju lite konservativ och tycker bäst om det "gamla vanliga" :D

Eftersom vi är inne på det här så...

Varför kollar du inte upp ett "drum-mag", eller C-mag? Eftersom KSP90 kör stanag mag (m16/ak5 mag) som passar till m16 så borde den väl funka rätt bra till kspn, eller? Lättare att ladda kanske...

Med tanke på hur lätt det är att få eldavbrott med vanliga 30 mag så, nja ge fan i fjädermatade magasin till ksp....

Obs mitt tips

Eftersom vi är inne på det här så...

Varför kollar du inte upp ett "drum-mag", eller C-mag? Eftersom KSP90 kör stanag mag (m16/ak5 mag) som passar till m16 så borde den väl funka rätt bra till kspn, eller? Lättare att ladda kanske...

Med tanke på hur lätt det är att få eldavbrott med vanliga 30 mag så, nja ge fan i fjädermatade magasin till ksp....

Obs mitt tips

Speciellt om man vill ha en mindre kasett för att öka smidigheten, att då sätta ett trummag på sidan av vapnet borde inte direkt öka smidigheten....

Beta c-mag ( trummagasin) är en styggelse med flertalet eldavbrott till följd.

100-skotts kassetter är guds gåva till understöds skytten då dessa är smidigare, styvare samt ger mindre eldavbrott pga. "snodd länk" använder själv sådan på min spruta. Länken snurras inte som den kan göra under längre patruller, samt all i och ur stigande ur fordon har en tendens att "vika" 200 kassetten på mitten. Båda dessa undviks med den minder kassetten. Notera att det inte är den sluttande modellen jag använder (den som ser ut som våran 200 fast mindre) utan den amerikanska modellen (helt rektangulär)

Vidare ger även den mindre kassetten skytten lite mera restriktioner, man tänker mera på hur man skjuter än att bara plöja på mot allt o alla.

Beta c-mag ( trummagasin) är en styggelse med flertalet eldavbrott till följd.

Någon som kan bekräfta detta? Man har ju sett den här:

hk73.jpg

Very interesting variant of the HK23, referred to as the HK73. It features what has been described as a linkless feed system that holds a box similar in shape to a linked belt box, but as you can see in this photo, clearly different. It is said to hold 150 rounds of 5.56 ammunition, and is loaded with stripper clips.

- hkpro.com

hk73mag.jpg

Ser ju väldigt trevligt och fint ut då man ser precis hur mycket ammo de är kvar i trumman, samt att man "slipper" länkarna.

Kanske skulle vara nått till KSP58B... eller? Om nu någon tog initiativet till att göra en sånn modell. :happy:

Edited by Yohn

Om just det specifika trummagasinet du visar på bild kan jag inte uttala mig om, men gör en enkel sökning på Beta-c magasinet så kommer du förstå varför folk tycker så illa om det.

I korthet:

USMC köpte in ett gäng av dessa o gav det trupperna. Matningsfel o annat skit uppstod och folk dog pga av att dessa trummagasin strulade såpass.

Quote från en BTDT kille:

C-mag......I don't care how many times that Beta corp says that they have reworked that magazine(they have been spouting that shit for 15 years now and its still a piece of shit), until you have pulled jammed one out of a dead man's weapon, you will not have an appreciation of the hatred that some gunslingers have towards that company and their fucking snake oil.

Vidare.. fjädrar slits, komprimeras och tappar spänst. det gör inte länk..

Om skiten går sönder så har du just låst upp 100 plugg i ett plastmagasin du måste slå sönder för att få ut patronerna. i en kassett så sliter du bara bort den länken som är felaktig.

och ett understöds vapen är inte understödsvapen bara för att man har ett stort magasin/kassett..

Edited by Edlund

Beta-C magasinet har också ett mycket märkligt handikapp, som hittills överstigit mitt förstånd. Det är att Beta-C magasinen måste smörjas med någon form av grafit-smörjmedel när man fyller dem.

Att H&K sen var redo att ge Beta-C magasinen en chans i XM-8 försöken kan jag inte uttala mig om.

Att du sen är så oerhört intresserad av en enhets-låd-lösning till alla former av understödsvapen, visst, kan du få det att fungera så var så god, men till de understödsvapen vi har idag är det inget alternativ, DÅ DE MATAS FRÅN SIDAN. En 150-bulorslåda som hänger på sidan när man försöker framfrycka i terrängen, sträcka sig fram mot handskydd/handgrepp eller när man skidar...

Tanken är inte så lockande faktiskt.

Då är det bättre att ha en lite mindre påse som är lite flexibel som "förrätt" och så kan man koppla på "huvudrätten" i form av kasetter på 200 bulor. Är det intressant att veta hur mycket bulor som är kvar så kan man ju på enklaste sätt känna efter.

*doooh* acckumulatorer laddar man, magasin fyller man...

Edited by Sytare