Lt P Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 I den färskaste (slutgilitiga?) utgåvan av UniR FM 2003 finns som väntat en del klurigheter för oss reglementsryttare att lista ut. Vad tror ni om det här: Frågeställning: Vilka knappar skall värnpliktiga fänrikar-kaptener i Armén bära till uniform m/87. Avgränsning: Jag väljer att använda uttrycket "värnpliktiga fänrikar-kaptener" eftersom "värnpliktig officer" gäller endast de som genomgått kadettskola. De med motsvarande tjänstegrad som avslutat sin grundutbildning efter 1994 benämns "värnpliktigt befäl". Om detta har någon som helst relevans kan jag inte avgöra. Bakgrund: Enligt gamla UniRA och UniRFM bar värnpliktiga officerare den vanliga knapp m/39-60 till uniformer m/87 (och den gamla m/60). Yrkes- och reservofficer bar förbands-, truppslags-, fack- eller personalkårsknapp. UniRFM 2003 säger att "förbands-, truppslags-, fack- och personalkårsknappar samt knapp för viss personal bärs av officer, befäl med officers tjänsteställning och kadett" (s.264). Se även sid 128. Vidare står att knapp m/39-60 är "Knappar för övrig militär samt tjänstepliktig personal. (s.266). Slutsats: Jag kan bara tolka det som om man även tillåter för värnpliktiga officerare att anlägga förbands-, truppslags-, fack- och personalkårsknappar. I klartext tillåren man samtidigt "hemvärnsbefäl med officers tjänsteställning" att bära aktuell förbandsknapp. Jag har tyvärr inte hunnit analysera det nya reglementet in i minsta detalj ännu, men är det någon som har annan uppfattning, eller kanske kan stödja min tes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Stödjer din tes: * Du är befäl (plutch) * Du har officers tjänsteställning (Lt) Då är du ju befäl med officers tjänsteställning och ska därför anlägga förbands-, truppslags-, fack- eller personalkårsknapp enligt texten på sid 264. Den formuleringen saknas som sagt i Unir FM -99 (Där står ...anläggs av YO/RO i armén). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted March 1, 2003 Report Share Posted March 1, 2003 I den färskaste (slutgilitiga?) utgåvan av UniR FM 2003 finns som väntat en del klurigheter för oss reglementsryttare att lista ut. Vad tror ni om det här: Frågeställning: Vilka knappar skall värnpliktiga fänrikar-kaptener i Armén bära till uniform m/87. Avgränsning: Jag väljer att använda uttrycket "värnpliktiga fänrikar-kaptener" eftersom "värnpliktig officer" gäller endast de som genomgått kadettskola. De med motsvarande tjänstegrad som avslutat sin grundutbildning efter 1994 benämns "värnpliktigt befäl". Om detta har någon som helst relevans kan jag inte avgöra. Bakgrund: Enligt gamla UniRA och UniRFM bar värnpliktiga officerare den vanliga knapp m/39-60 till uniformer m/87 (och den gamla m/60). Yrkes- och reservofficer bar förbands-, truppslags-, fack- eller personalkårsknapp. UniRFM 2003 säger att "förbands-, truppslags-, fack- och personalkårsknappar samt knapp för viss personal bärs av officer, befäl med officers tjänsteställning och kadett" (s.264). Se även sid 128. Vidare står att knapp m/39-60 är "Knappar för övrig militär samt tjänstepliktig personal. (s.266). Slutsats: Jag kan bara tolka det som om man även tillåter för värnpliktiga officerare att anlägga förbands-, truppslags-, fack- och personalkårsknappar. I klartext tillåren man samtidigt "hemvärnsbefäl med officers tjänsteställning" att bära aktuell förbandsknapp. Jag har tyvärr inte hunnit analysera det nya reglementet in i minsta detalj ännu, men är det någon som har annan uppfattning, eller kanske kan stödja min tes? Du verkar ha rätt, men man kan inte ge sig fasen på något i den boken. Jag har läst den och ofelbart somnat fem kvällar på raken. Rekommenderas till dem med sömnproblem. Men det finns goda nyheter i den - också. Jag upptäckte till min stora glädje att vi gamla Kustkavallerister nu får använda båtmössan igen. Det tog tre timmar att hitta den i källaren (och två timmar att skrapa av möglet). ) Tänk vad litet det behövs för att glädja en gammal skrivbordssjöman. Några pilsner är ju också bra, förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted March 2, 2003 Report Share Posted March 2, 2003 Vart hittar jag UniR FM 2003 ...? Och vidare... vart hittar jag senaste utgåvan av SoldR M? "Citius, altius, fortius" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilsson Posted March 2, 2003 Report Share Posted March 2, 2003 Vart hittar jag UniR FM 2003 ...? Och vidare... vart hittar jag senaste utgåvan av SoldR M? Kolla in; http://www.fmlog.mil.se/fmpub Där hittar du många utav Försvarsmaktens publikationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted March 3, 2003 Report Share Posted March 3, 2003 Jag har efter sömnlösa nätter kommit till samma slutsats som du. För övrigt tillhör jag de som kan glädja sig åt gammal hederlig KadS - sista årskullen var det visst.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 (edited) Har blivit vald att representera mitt kompani vid en framtida HV-tillställning och har av högre chef fått order om att att M/87 (A) ska bäras. Betydligt långsammare än det tar att säga framföringsfjäderanordning så har jag fått ut en uniform m/87 (A) m tbh. Eftersom jag är mån om att göra ett bra intryck började jag genast läsa igenom "UniR FM" för att veta var alla märken och knappar (bifogades i påse) ska sitta. Resultatet är att jag nu är väldigt konfunderad och behöver hjälp av forumet! Utgångsvärden: Jag var vpl menig vid ett infanteriförband och krigsplacerades vid ett förband som jag inte vet om det existerar. Är med i HV som extra hvsold och har efter många år och kurser avancerat till gruppchef med furirs grad. Inga utmärkelser från vpl. Har FN- och Nato-medaljen samt ett aktuellt kontraktsmärke från HV. Om jag börjar uppifrån enligt Kap 9.6 i UniR FM Huvudbonad: Enligt UniR ska sak gruppchefer ha basker. Hade kanske förväntat mig en båtmössa men fick istället en skärmmössa m mössmärke m/60 (för överfurir - menig). Krage: Enligt UniR Ska det vara truppslagstecken. Är det HV eller infanteritecken (se s.257 för bild) jag ska bära? Axelklaffshylsa: Där har jag fått rätt antal pinnar att sätta ovanför ett förbandstecken (längst upp till vänster, s260.). ÄR det isf min Md-grp som är mitt förband (enligt UniR s. 117)? Jag tolkar UniR S.115 (alt s.256) som så att gradpinnarna ska vara 5mm från förbandstecknet och sedan 4 mm mellan varje pinne. Är detta riktigt? Höger bröst: Där ska det vara frivilligtecken (HV). Kan detta bäras med Infanteritecken på kragen eller måste jag vara HV rakt igenom? Enligt definitionen i Kap 9. kan det bäras på både höger och vänster bröst... Över höger bröst: Facktecken. Har inga Vänster bröst:Utbildningstecken. Har inga. Över vänster bröst:Utmärkelser. Mina släppspännen från FN-tjäns. Var på bröstet ska de sitta (mått/avstånd)? Blir förvirrad av det som står på s.303 ff. Ärm: Nationsmärke. Redan påsytt. Knapp: Förbandsknapp (motsv), knapp m/39-60. Jag har fått både små (till axelklaffarna) och stora (till jackan) som silverfärgade (med tre kronor, s.264 alt 298) och guldfärgade (med MD-grp). Kollade UniR FM s.278 och det hjälpte till viss del men inte allt. Har försökt hänvisa så bra som möjligt till sidor i UniR FM men jag nog ordna några digitala bilder om det behövs! Tacksam för svar! Mvh, Foxtrotcharliegrg Efter denna sökning tyckte jag det var bättre att fortsätta här än att skapa en helt ny "UniR FM - Hur du på korrekt sätt bär din uniform" Edited March 11, 2005 by Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Om jag förstått det rätt så ska du gå på tillställningen i egenskap av HV-soldat. Då skall du bära HV-uniform. Huvudbonad: Basker gäller. Båtmössa har utgått och skärmmössa bärs endast från sergeant och uppåt (undantag HV-musikkår motsv) Krage: Stort HV-tecken m/46-60 Axelklaff: MD-gruppens tecken Höger bröst: Frivilligtecken HV har utgått (Frivilligtecken bärs av Avtalspersonal inom HV, DV-pers och övrig frivilligpersonal) Över vänster bröst: Släpspännen. Bäres ovanför ficklocket med spännets högra kant jäms med ficklockets högra kant. Knapp: m/39-60 (Stor och liten) bärs av meniga och gruppchefer. HV-befäl med officers tjänsteställning får bära regementsknappar. Huruvida du ska ha guldfärgat eller silverfärgat bestäms av vilket HV du tillhör. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 UniRFM 2003 säger att "förbands-, truppslags-, fack- och personalkårsknappar samt knapp för viss personal bärs av officer, befäl med officers tjänsteställning och kadett" (s.264). Se även sid 128.Vidare står att knapp m/39-60 är "Knappar för övrig militär samt tjänstepliktig personal. (s.266). Slutsats: Jag kan bara tolka det som om man även tillåter för värnpliktiga officerare att anlägga förbands-, truppslags-, fack- och personalkårsknappar. I klartext tillåren man samtidigt "hemvärnsbefäl med officers tjänsteställning" att bära aktuell förbandsknapp. Jag har tyvärr inte hunnit analysera det nya reglementet in i minsta detalj ännu, men är det någon som har annan uppfattning, eller kanske kan stödja min tes? Den springande punkten som vi diskuterar är väl termen officers tjänsteställning? Jag tolkar detta enligt: anställd som, men inte formell, officer. Exempel på detta är t ex BFA. Jag ser inte tillämpningen befäl inom Hv. Rätt eller fel, så ser jag det. /Magnus B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 UniRFM 2003 säger att "förbands-, truppslags-, fack- och personalkårsknappar samt knapp för viss personal bärs av officer, befäl med officers tjänsteställning och kadett" (s.264). Se även sid 128.Vidare står att knapp m/39-60 är "Knappar för övrig militär samt tjänstepliktig personal. (s.266). Slutsats: Jag kan bara tolka det som om man även tillåter för värnpliktiga officerare att anlägga förbands-, truppslags-, fack- och personalkårsknappar. I klartext tillåren man samtidigt "hemvärnsbefäl med officers tjänsteställning" att bära aktuell förbandsknapp. Jag har tyvärr inte hunnit analysera det nya reglementet in i minsta detalj ännu, men är det någon som har annan uppfattning, eller kanske kan stödja min tes? Den springande punkten som vi diskuterar är väl termen officers tjänsteställning? Jag tolkar detta enligt: anställd som, men inte formell, officer. Exempel på detta är t ex BFA. Jag ser inte tillämpningen befäl inom Hv. Rätt eller fel, så ser jag det. /Magnus B Vad är då hemvärnsbefäl i graderna fänrik - major? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Vad är då hemvärnsbefäl i graderna fänrik - major? Ok, kanske jag som missar begreppen... Vilka räknas idag som befäl med officers tjänsteställning (per definition)? /Magnus B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Vilka räknas idag som befäl med officers tjänsteställning (per definition)? Torde vara samtliga med graden fänrik och uppåt men som inte har yrkes- eller reservofficersexamen. Beträffande frågan om hvbefäl ska räknas dit så får man en ledtråd på den citerade sid 264 i UniR FM där det framgår att vissa förbandsknappar bärs av hvbefäl i xx-gruppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Vilka räknas idag som befäl med officers tjänsteställning (per definition)? /Magnus B Samtliga med graden fänrik och uppåt men som inte har yrkes- eller reservofficersexamen. (En smärre modifiering av BJE:s inlägg) Avseende FCGRG:s fråga stödjer The Swedes inlägg min tolkning av UniRFM. /Krook (Thess Paragrafryttare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 (edited) Beträffande frågan om hvbefäl ska räknas dit så får man en ledtråd på den citerade sid 264 i UniR FM där det framgår att vissa förbandsknappar bärs av hvbefäl i xx-gruppen. Helt rätt!! Frågan om vem som räknas som vad är helt ointressant för ursprungsfrågan, när det i klartext står att alla med grad i Hv bär dessa knappar... Badboy --> <--Badboy Man KAN kolla i källan själv innan man postar, med det är inte rätt.. /Magnus B Edit: denlillasmileynfunkadeförstinte.. Edited March 11, 2005 by Badboy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nina Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Sen när bärs inte skärmmössa från furir och uppåt? Kom det också i "nya" uniR? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Sen när bärs inte skärmmössa från furir och uppåt? Kom det också i "nya" uniR? Sedan ganska länge. En gång i tiden fick fast anställt gruppbefäl bära skärmmössa, men det är länge sedan det fanns sådana. Numera bärs den bara av gruppbefäl i musikkårer motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 (edited) Sen när bärs inte skärmmössa från furir och uppåt? Kom det också i "nya" uniR? Nej, det är en gammal regel. Jag har visserligen endast UniR från 1990, 1999 och 2003, men i samtliga dessa är det bara sergeant och uppåt som får bära skärmmössa. Undantaget är musikkår, där även lägre grader kan bära skärmmössa (svart snodd/hakband m/51). edit: tvåa, dessutom får tydligen både meniga och furirer i musikkår också bära mössnodd m/82 (om den skall vara svart eller guld/silver framgår ej). Knapp: m/39-60 (Stor och liten) bärs av meniga och gruppchefer.HV-befäl med officers tjänsteställning får bära regementsknappar. Antar att du menade gruppbefäl och inte gruppchefer, men vad skall plutonbefäl bära då de inte är meniga/gruppbefäl eller har officers tjänsteställning? Jag antar att de också skall bära m/39-60 eftersom regementsknapparna är för personer med officers tjänsteställning samt kadetter (som ju är sergeanter och därmed plutonsbefäl). Hade sergeant/fanjunkare fått bära regementsknapp hade nog inte tillägget samt kadetter behövts. edit: Svaret fanns visst i första inlägget i den här tråden: Vidare står att knapp m/39-60 är "Knappar för övrig militär samt tjänstepliktig personal. (s.266). Edited March 13, 2005 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Jag upptäckte till min stora glädje att vi gamla Kustkavallerister nu får använda båtmössan igen. En fråga som kan vara av intresse för de på forumet men som inte tas upp i UniR FM är hur gör man som gammal vpl ,alltså det FCgrg var inne på. UniR FM förutsätter att alla med uniform är anställda, inneliggande kull vpl eller ingår i Hv (motsv.). Det vanliga i FBU, FVRF mm är att man bär truppslagstecken och förbandstecken från GU. Men det är långt ifrån alla som är krigsplacerade eller på annat sätt tillhör förbandet fortfarande och i vissa fall finns inte förbandet längre. Exempel: Skall en person med GU som GB på Ing1 bära förbandstecken på vänster axel? Hur gör han till m/87 när båtmössan inte längre finns och han inte tilldelats Ing-basker under GU? Hur gör gamla KJ med baskern (gaffel eller Amf-märke) eller de från övriga KA för den delen (mörkblå med förbandmärke elelr grön med Amf-märke)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 (edited) Skärmmössa får bäras av all personal under vissa förutsättningar. Titta på våra musikkårer, de bär samtliga skärmmössa men dock med olika "brodyrer" beroende på grad ;) Edit; Pucktvåa. Edited March 13, 2005 by Fj Fjun Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Skärmmössa får bäras av all personal under vissa förutsättningar. Titta på våra musikkårer, de bär samtliga skärmmössa men dock med olika "brodyrer" beroende på grad ;) Har du läst resten av tråden? Musikkårer är ett undantag från regeln. Den enda förutsättningen för gris-Karlsson att få bära skärmmössa är alltså att gå med i en musikkår, nog för att 58-an under eldgivning är ljuv musik men det är nog inte det de efterfrågar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Har du läst resten av tråden?Musikkårer är ett undantag från regeln. Den enda förutsättningen för gris-Karlsson att få bära skärmmössa är alltså att gå med i en musikkår, nog för att 58-an under eldgivning är ljuv musik men det är nog inte det de efterfrågar. Som du ser står det "Edit; Pucktvåa" på mitt ovanstående inlägg. Mao det gamla ordspråket "kasta inte sten i glashus" kommer väl till pass.. B) Fj Fjun som redan hade underkänt sig själv INNAN! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Exempel: Skall en person med GU som GB på Ing1 bära förbandstecken på vänster axel? Hur gör han till m/87 när båtmössan inte längre finns och han inte tilldelats Ing-basker under GU? Hur gör gamla KJ med baskern (gaffel eller Amf-märke) eller de från övriga KA för den delen (mörkblå med förbandmärke elelr grön med Amf-märke)? Rimligtvis får han ut korrekt huvudbonad när han hämtar ut sin uniform. Eller menar du att han snott m/87-an från GU. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Exempel: Skall en person med GU som GB på Ing1 bära förbandstecken på vänster axel? Hur gör han till m/87 när båtmössan inte längre finns och han inte tilldelats Ing-basker under GU? Hur gör gamla KJ med baskern (gaffel eller Amf-märke) eller de från övriga KA för den delen (mörkblå med förbandmärke elelr grön med Amf-märke)? Rimligtvis får han ut korrekt huvudbonad när han hämtar ut sin uniform. Eller menar du att han snott m/87-an från GU. ;) Frågan är teoretisk, vad är korrekt utrustning (märken också, inte bara mössan) i de fallen? Truppslagstecken och förbandstecken och tygmärken kan man förutsätta att man fått från GU-förbandet, likaså basker (i förekommande fall) och en m/87 kan man ju få ut från FBU mfl. Samma sak med FU90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Jag upptäckte till min stora glädje att vi gamla Kustkavallerister nu får använda båtmössan igen. En fråga som kan vara av intresse för de på forumet men som inte tas upp i UniR FM är hur gör man som gammal vpl ,alltså det FCgrg var inne på. UniR FM förutsätter att alla med uniform är anställda, inneliggande kull vpl eller ingår i Hv (motsv.). Det vanliga i FBU, FVRF mm är att man bär truppslagstecken och förbandstecken från GU. Men det är långt ifrån alla som är krigsplacerade eller på annat sätt tillhör förbandet fortfarande och i vissa fall finns inte förbandet längre. Exempel: Skall en person med GU som GB på Ing1 bära förbandstecken på vänster axel? Hur gör han till m/87 när båtmössan inte längre finns och han inte tilldelats Ing-basker under GU? Hur gör gamla KJ med baskern (gaffel eller Amf-märke) eller de från övriga KA för den delen (mörkblå med förbandmärke elelr grön med Amf-märke)? Det var en kortvarig glädje med båtmössan. Missförhållandet rättades till i nästa Uni R. Så nu är det bara basker eller skafthatt som gäller i AmfK. Inom FBU hemma utrustar vi instruktörerna enbart med fältstridsdräkt numera. Det är väl bara jag själv och någon yngre RO som har landsgångsriggen ute. I system 90 syr vi på det man hade efter senaste tjänstgöringen, vilket tyvärr i många fall blir = GU. Basker med märken går att fixa även om det är lite trögt på förråden ibland. Men vi moderniserar så att fd KA har grön basker med AmfK märke, likaså KJ (gaffel på hö arm). Problemet med nedlagda förband börjar bli svårt. Vad ska man ha som förbandstecken? Dax att ta fram en vuxenversion av FBU, FVRF mfl egna märken, kanske? Jag tycker själv att truppslagsidentiteten är viktig - inte minst för elevernas skull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Om senaste tjänstgöringen var utlandstjänst innebär det då Sweden-märke och kanske FN-mössa? Gäller ert sätt att utrusta personalen endast instruktörer eller fixar ni fram allt även åt övriga medlemmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 ...Men vi moderniserar så att fd KA har grön basker med AmfK märke... Känns ju inte riktigt rätt, jag är själv "blåbasker" och skulle aldrig ta på mig den gröna eftersom jag inte förtjänat att bära den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Om det gäller FBU kan man ju bära föreningsdräkt med FBU-emblem m/52 på kragen samt aktuell gradbeteckning på axeln. Om det inte gäller FBU eller HV ser jag inget behov för personen i fråga att bära uniform. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 @ 106: Nej, vi kör med svensk utrustning. Inte minst beroende på Uni R best om bl a "Sweden"-märket. Jo, är det någon FBU-medlem som kvitterar ut uniform till kurs eller dylikt, så klarar vi oftast att fixa det också. Men syjobbet får man ordna själv! @ AdamKalle: Jodå, man kände sig rätt fånig i början. Jag ser inte ut som någon kustjägare, precis. Snarare tvärtom... Men är det nu anbefallt grönt sadelskydd så är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Om det gäller FBU kan man ju bära föreningsdräkt med FBU-emblem m/52 på kragen samt aktuell gradbeteckning på axeln.Om det inte gäller FBU eller HV ser jag inget behov för personen i fråga att bära uniform. Nja de tecknen på kragen är bara för FBU-musikkår. Annars bärs de bara på höger bröstficka (motsv.) och man återkommer då till ändå frågan vilken mössa har personal som inte är med i en musikkår. Det hade varit enklare om båtmössan fått vara kvar parallellt med övriga huvudbonader. Till FU90 verkar förövrigt FBU-kragspeglarna vara borttagna. Det finns fler frivilliga försvarsorganisationer än Hv och FBU, samt Nijmegenmarschen som är ett exempel på när uniform kan bäras utan att man är med i någon frivilligorganisation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Om det gäller FBU kan man ju bära föreningsdräkt med FBU-emblem m/52 på kragen samt aktuell gradbeteckning på axeln.Om det inte gäller FBU eller HV ser jag inget behov för personen i fråga att bära uniform. Nja de tecknen på kragen är bara för FBU-musikkår. Hmm, det har du ju rätt i. Himla dumt att ge sig in i reglementstolkningar direkt ur minnet. Om man nu är medlem i FBU och skall bära parningsdräkten så blir det väl med de märken som gällde när man gjorde GU isåfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts