Phaser Posted November 6, 2007 Report Posted November 6, 2007 Bra genom gång å mycket bra bilder TOS utbildningen var mycket bra, ser fram mot fler liknande utbildningar //Phaser Quote
skyttesoldat78 Posted November 18, 2007 Report Posted November 18, 2007 Tos Utbildning vad är det? Quote
-donTomaso- Posted November 18, 2007 Report Posted November 18, 2007 Tos Utbildning vad är det? TOS står för Taktiskt Omhändertagande av Skadad, om jag inte är helt ute och cyklar. Quote
bushman Posted November 19, 2007 Report Posted November 19, 2007 Bra genom gång å mycket bra bilder TOS utbildningen var mycket bra, ser fram mot fler liknande utbildningar //Phaser gissa hur mycket TOS röda korset är beredda att ge dig? den utb jag fick av dem heter kamrathjälp. och innebär att innan du är färdig med de åtgärder de vill lära ut, har den fientliga pansartät, som HV vid sin årliga övn alltid spelar med rullat över dig. Quote
skyttesoldat78 Posted November 19, 2007 Report Posted November 19, 2007 vart kan man få den utbidningen? Quote
SISU Posted November 19, 2007 Report Posted November 19, 2007 Jag vet att via RK får man inte den . Du får ta kontakt med din utb grupp o lägga fram förslag om TOS . Det har jag gjort . Quote
skyttesoldat78 Posted November 22, 2007 Report Posted November 22, 2007 det ska jag göra. vilka håller utb. är dom från FörMedC? Quote
bushman Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 det ska jag göra. vilka håller utb. är dom från FörMedC? med viss erfarenhet säja att det finns bättre sjv-instrk ute på förbanden, än vad förmedC erbjuder. se förmedC mer som en myndighet, inte som en utbildare. de har sin special-kompetens som är högre utb, medan kompetensen på det praktiska finns på plutonsutb. nivå på förbanden. självklart finns det bra TOS instrk både hos röda korset och på käringberget, men de är lätträknade. TOS är egentligen inget mer än sunt förnufft. se det som en utökning i L:et du har lärt dig i L-ABC(DE). få dig själv och den skadade ur fiendens eld. börja inte feppla med bårmattor och fram/stabilt/huvudstupa-lägen i eldställningen. du kommer att få lära dig att släpa med dig en kamrats vapen tillbaks, gissa om du bryr dig om detta när lede fi skjuter ofantliga mängder bly mot dig? och det rent krassa, tänk på din egen säkerhet, kan du inte nå den skadade pga hög blyhalt i luften, blir du tvungen att lämna honom, till senare. hur jäfla illa det än låter.... du har pm. Quote
Bamse Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 (edited) TOS-instr. ska de flesta nyutex. officerare vara. Finns även några kval. instr. bland Hv, vissa självlärda medan vissa har godkänd utb. Kompetensnivån varierar dock mycket. TOS är ju faktiskt lite mer än bara en utökning av L även om det är en stor del. Meningen med TOS är ju att det ska bli en del av kamrathjälpen tillsammans med HLR och omhändertagande vid olycka, så de flesta officerare ska i framtiden kunna utbilda i detta. Edited November 24, 2007 by Bamse Quote
Ths Posted February 24, 2008 Report Posted February 24, 2008 Skall gå utbildning till TOS-Instruktör w814. Efter det hoppas jag att vi kan sätta igång med utbildningen även hos 7:e Hvbat Quote
skaya Posted February 24, 2008 Report Posted February 24, 2008 Vart/hur söker man tos-instr utbildning? Quote
Beazt Posted February 24, 2008 Report Posted February 24, 2008 (edited) Tänkte lägga in mina två ord som TOS instruktör. TOS ska inte ses som sjukvård.. som det heter TAKTISKT OMHÄNDERTAGANDE av SKADAD med betoning på TAKTISKT Som Bushman skrev tidigare.. är det hög bly halt i luften så låter man personen ligga tills tillfälle ges eller personen själv kan sätta på sig CAT och CAT ska användas tillfälligt tills man får personen bort från platsen för direkt kontakt med bly förekommer.. Först där ska man agera efter "kamrat Hjälpen".. Minna två ord.. Beazt 1 av 7 första TOS instruktörerna på LedR Edited February 24, 2008 by Beazt Quote
Psson Posted February 28, 2008 Report Posted February 28, 2008 Läs mera om TOS http://www.p7.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=40325 Quote
Nhaub Posted February 28, 2008 Report Posted February 28, 2008 När det gäller torniquen så anbringas den ca 5 cm ovanför skadan, oavsett om det är på lår, överarm eller underben. Man drar åt den till dess att det sluta blöda. Det är ett snabbt sätt att åtgärda ett livhotande tillstånd när man ligger i skydd. När man sen kommit i ett bättre läge och ingen skjuter på en kan man kanske byta till vanligt tryckförband. Den har även kommit ut på en del civila ambulanssystem nu. När det gäller TOS ska man först skapa eldöverlägsenhet innan man gör nåt, dvs skjut tillbaks först, släpa i skydd sen Quote
-donTomaso- Posted February 29, 2008 Report Posted February 29, 2008 När det gäller torniquen så anbringas den ca 5 cm ovanför skadan, oavsett om det är på lår, överarm eller underben. Man drar åt den till dess att det sluta blöda. Det är ett snabbt sätt att åtgärda ett livhotande tillstånd när man ligger i skydd. När man sen kommit i ett bättre läge och ingen skjuter på en kan man kanske byta till vanligt tryckförband. Den har även kommit ut på en del civila ambulanssystem nu. När det gäller TOS ska man först skapa eldöverlägsenhet innan man gör nåt, dvs skjut tillbaks först, släpa i skydd sen Min fetmarkering. Jag har även läst att man helst ska sträva efter att lägga den på överarm eller lår, pga att det är endast ETT ben där och det blir bättre avsnörning då. Finns det några fastställda instruktioner? Quote
ice_drop Posted February 29, 2008 Report Posted February 29, 2008 om det är underbenet som är förstört sätter du CATen ovanför knät om det är låret sätter du i ljumsken. det är svårt att få tillräckligt tryck om du sätter den på underbenet då det är två ben. sen är frågan om det är en amputerande skada eller om det bara är en kraftig blödning Quote
bushman Posted March 1, 2008 Report Posted March 1, 2008 (edited) AVBRYT!! De som kommer att ha behov av att utbildas på hur CAT eller annan tornique anbringas vid skada, skall lära sig detta från en sjv-instruktör utb av FömedC i göteborg. hur bra videos ni än hittar på youtube eller andra platser på nätet, är det den certifierade sjv-instrk ord som gäller. lita för guds skull inte heller på en instruktör från röda korset, förrens ni är 100% säkra att dessa har ordentlig och certifierad utb. jag vet att vi inte talar om raketforskning här, men hux-flux kan någon få för sig att på fyllan använda sina kunskaper. och ni som inte förstår, vad som händer om man lyckas stoppa blodtillförsel till större extrimiteter, typ den som sitter ovanför axlarna, har nog redan råkat ut för det tidigare i livet. "följ instruktionen och inga egna påhitt" stod det på en klassisk affisch från flygvapen från 1970-talet, denna devis från mörka medeltiden gäller fortfarande för bris och ego-generationen. Edited March 1, 2008 by bushman Quote
1314 Posted June 16, 2010 Report Posted June 16, 2010 Med risk för att sticka handen i ett getingbo så länkar jag till en videorecension av ett antal delar i ett sjukvårdskit. YouTube recension Materiel som visas: ATS Medical Pouch Small Quikclot ACS+ Olaes Modular Bandage ARS Needle Decompression System Z-Pak Dressing H&H Gauze Näskantarell Till del är det mer en genomgång och till del en recension. Hoppas det ger någon något! Quote
2Sharp Posted June 16, 2010 Report Posted June 16, 2010 Med risk för att sticka handen i ett getingbo så länkar jag till en videorecension av ett antal delar i ett sjukvårdskit.YouTube recension Materiel som visas: ATS Medical Pouch Small Quikclot ACS+ Olaes Modular Bandage ARS Needle Decompression System Z-Pak Dressing H&H Gauze Näskantarell Till del är det mer en genomgång och till del en recension. Hoppas det ger någon något! Jag har inte tillräckligt med kött för att kritisera innehållet. Men jag hade utan tvekan kunnat packa på motsv. sätt. Jag har samma ficka och gillar den. Jag har tankarna att fixa en x-act likadan och rigga den för övning, dvs ha en som är färdig och klar för insats men en som alltid är med när det övas så man kan bryta loss prylarna och fingra dem ordentligt. Är det din video? Jag vill se resten av utrustningen i sådana fall Quote
1314 Posted June 16, 2010 Report Posted June 16, 2010 @2Sharp: Gillar din idé om en övnings och en "skarp" insatsficka! Då har man ju två MOLLE/velcro baser att fästa på olika riggar också. Jodå! ;) Det kommer mera. Håller på att jobba på en kort genomgång på min 1st line, vilken borde vara klippt och klar om 20-30 min... Quote
Nestor Posted June 16, 2010 Report Posted June 16, 2010 (edited) Det heter väl ändå kanyl, och inte kateter i videon ;)Kateter är ju en "slang" som går ner i mage eller blåsa. Nästuber/kantareller/kärt-barn-med-många-namn blir dock lite meckigt att mecka ner om det inte är bra glid på det, men jag är helt med på recensentens poäng. Jag tycker det verkar vara en bra och vettigt upplagd ficka Antar att recensenten har en CAT lätt greppbar på annan plats? Edited June 16, 2010 by Nestor Quote
1314 Posted June 17, 2010 Report Posted June 17, 2010 Det heter väl ändå kanyl, och inte kateter i videon ;)Kateter är ju en "slang" som går ner i mage eller blåsa.Nästuber/kantareller/kärt-barn-med-många-namn blir dock lite meckigt att mecka ner om det inte är bra glid på det, men jag är helt med på recensentens poäng. Jag tycker det verkar vara en bra och vettigt upplagd ficka Antar att recensenten har en CAT lätt greppbar på annan plats? Visst heter det kanyl! Det ligger en kommentar om det numera, men du såg nog den lite tidigare än den kom dit. Angående nästub så har jag bara applicerat sådan med just saliv, till kamratens förtret. Tur att jag spottat ut snusen lite tidigare... ;) Det är väl just sånt som kan orsaka en del obehag, men inte fan är det behagligt med en gummislang i näsan ändå. Och så är det ju oftast V, P eller U fall som man sätter det på. Har faktiskt en SOF-T från TMS i en hållare på bröstet.. Finns en "TQ Holder" eller liknande påhitt från 215 Gear som funkar bra, men det finns ju ett par sådana produkter till. Finns bild i "Visa era sjukvårdskit"-tråden. Anledningen att jag kör SOF-T är dess spännarm i aluminium istället för plast (som ju CAT har) som kan gå sönder i kalla klimat. Dock funderar jag på att ersätta den med CAT istället, med tanke på dokumenterade prestationer hos olika tourniqeter. Quote
sjukvårdare Posted June 17, 2010 Report Posted June 17, 2010 Det heter väl ändå kanyl, och inte kateter i videon ;)Kateter är ju en "slang" som går ner i mage eller blåsa. PVK: Perifier Ven Kateter. Kan även kallas kanyl, venflon (produktnamn). /Språkpolis Quote
Rakir Posted June 17, 2010 Report Posted June 17, 2010 Med risk för att sticka handen i ett getingbo så länkar jag till en videorecension av ett antal delar i ett sjukvårdskit.YouTube recension Materiel som visas: ATS Medical Pouch Small Quikclot ACS+ Olaes Modular Bandage ARS Needle Decompression System Z-Pak Dressing H&H Gauze Näskantarell Till del är det mer en genomgång och till del en recension. Hoppas det ger någon något! Har du funderat på Celox gauze alt. Quick clot gauze istället för ACS+ ? jag har ingen erfarenhet av gauze själv, men den skall vara mycket lättare att applicera och såret blir samtidigt tamponerat. Jag är beredd att satsa på gauze efter att ha pillat lite med ACS+, dock ej skarpt. Bra innehåll föresten! Quote
1314 Posted June 17, 2010 Report Posted June 17, 2010 PVK: Perifier Ven Kateter. Kan även kallas kanyl, venflon (produktnamn)./Språkpolis Nej, det är inte en PVK. Nålen är till för att lätta övertryck i bröstet mellan lunga och bröstvägg. Har du funderat på Celox gauze alt. Quick clot gauze istället för ACS+ ? jag har ingen erfarenhet av gauze själv, men den skall vara mycket lättare att applicera och såret blir samtidigt tamponerat. Jag är beredd att satsa på gauze efter att ha pillat lite med ACS+, dock ej skarpt. Bra innehåll föresten! Ja, det blir nog Quikclot Gauze, men ACS+:en kommer nog ligga kvar i fickan ändå, så byter jag ut en Z-Pak mot QC Gauze (Jag har två paket Z-Pak vilket inte framgår). Som du säger så blir det förmodligen lättare att applicera QC Gauze i många fall, särskilt i mindre sår (ingångshål t ex). Är det f ö någon som använt någon typ av koaguleringsprodukt skarpt eller vid övning på levande varelser? Det skulle vara intressant att höra om! Quote
Rakir Posted June 17, 2010 Report Posted June 17, 2010 @Forsberg tycker du skall förstärka med 1-2 lufttäta förband (cheastseal) för pneutorax. + att de är grymt bra som skyddsförband. Quote
1314 Posted June 18, 2010 Report Posted June 18, 2010 @Rakir: Inge dum idé! Har legat "i röret", men inte blivit något. Har du någon särskild du kan rekommendera eller avråda från? Asherman? Quote
Fu Kjellberg Posted June 18, 2010 Author Report Posted June 18, 2010 Forsberg: Mycket trevligt med en liten film på din utrustning. Det är sådant som för detta forum framåt. Dom andra 2 filmerna på 1st linen var också bra. Har sneglat på den fickan men har ju redan 3 sjvfickor hemma. Vem vet man kanske ramlar över någon. Just nu på min stridsväst sitter en Sotech CIMAP med en yttre ficka för torniquet. Fyller sitt syfte och inte för stor. Får slänga ihop något om den jag med. Ett plus är att den är märkt med ett kors så förhoppningsvis folk förstår att det är en sjv ficka. Jag har Asherman chestseal. Kan dock inte utala mig om dom är bra då jag ej behövt använda dom. Quote
Rakir Posted June 18, 2010 Report Posted June 18, 2010 @Rakir: Inge dum idé! Har legat "i röret", men inte blivit något. Har du någon särskild du kan rekommendera eller avråda från? Asherman? Jag har endast jobbat med "slät" film som tilldelats av FM och denna fick man stödtejpa för att den skulle sitta bra. Alternativen jag hade var Halo cheast seal som kommer i x2 pack / Hyfin cheast seal från CS. Jag har ingen erfarenhet av Asherman, men efter att surfat runt lite verkar det vara en bra kandidat. Mycket smidigt med inbyggd envägsventil. Se även Bolin cheast seal med samma tänk. --- @Kjellberg har du provat Ashermans vidhäftningsförmågan mot blöt hud? Quote
2Sharp Posted June 18, 2010 Report Posted June 18, 2010 @2Sharp: Gillar din idé om en övnings och en "skarp" insatsficka! Då har man ju två MOLLE/velcro baser att fästa på olika riggar också.Jodå! ;) Det kommer mera. Håller på att jobba på en kort genomgång på min 1st line, vilken borde vara klippt och klar om 20-30 min... Jävla gött! Ser ut som en genomtänkt rigg Jag är givetvis jobbig men önskar att se helheten, dvs hur det ser ut med kroppsskydd/väst (motsv.)* Jag har semester f.n men skall utan tvekan försöka fixa något motsvarande när jag fått ihop min utr. Jag skall [om gud ej sviker] ha kulspruta så jag tror det kan bli svårt att få ihop ett krigsbälte med ksp-fickorna... men skall testa helt klart. Jag bestämde mig i natt för att köpa ytterligare [minst] en ATS ficka för att ha ett övningskit. Skall göra mitt bästa för att fylla båda med samma utr. och se till att försöka att använda den så mycket som möjligt vid övningstillfällen. *jag skiter i om paragrafryttarna får hjärtsnörp. Quote
Recommended Posts