Jump to content

Recension av sjukvårdsmateriel


Fu Kjellberg

Recommended Posts

Forsberg:

Mycket trevligt med en liten film på din utrustning. Det är sådant som för detta forum framåt.

Dom andra 2 filmerna på 1st linen var också bra.

Har sneglat på den fickan men har ju redan 3 sjvfickor hemma. :D

Vem vet man kanske ramlar över någon.

Just nu på min stridsväst sitter en Sotech CIMAP med en yttre ficka för torniquet.

Fyller sitt syfte och inte för stor.

Får slänga ihop något om den jag med.

[bILD]

Ett plus är att den är märkt med ett kors så förhoppningsvis folk förstår att det är en sjv ficka.

 

Jag har Asherman chestseal. Kan dock inte utala mig om dom är bra då jag ej behövt använda dom.

Tack och bock!

Många fickor? Känner igen situationen, men ser inte problemet ;-)

Jag har en CIMAP också, men den sitter på Snigelvästen (2008). Klart funkis!

 

 

Jag har endast jobbat med "slät" film som tilldelats av FM och denna fick man stödtejpa för att den skulle sitta bra. Alternativen jag hade var Halo cheast seal som kommer i x2 pack / Hyfin cheast seal från CS.

 

Jag har ingen erfarenhet av Asherman, men efter att surfat runt lite verkar det vara en bra kandidat. Mycket smidigt med inbyggd envägsventil. Se även Bolin cheast seal med samma tänk.

[KLIPP]

Vilken film avser du? Fben/Fbet?

Halo har flera rekommenderat så det blir nog ett par såna och ett par Asherman så får vi se vad som hamnar var...

 

 

Jävla gött! Ser ut som en genomtänkt rigg :) Jag är givetvis jobbig men önskar att se helheten, dvs hur det ser ut med kroppsskydd/väst (motsv.)*

Jag har semester f.n men skall utan tvekan försöka fixa något motsvarande när jag fått ihop min utr.

 

Jag skall [om gud ej sviker] ha kulspruta så jag tror det kan bli svårt att få ihop ett krigsbälte med ksp-fickorna... men skall testa helt klart.

 

Jag bestämde mig i natt för att köpa ytterligare [minst] en ATS ficka för att ha ett övningskit. Skall göra mitt bästa för att fylla båda med samma utr. och se till att försöka att använda den så mycket som möjligt vid övningstillfällen.

 

 

 

 

*jag skiter i om paragrafryttarna får hjärtsnörp.

Helheten kommer, när jag går in på 2nd line snart, men just nu är jag lite upptagen med att flytta. Dock kommer filmkvaliteten kunna öka efter flytt...

Har sett bild på Amrisar med SAW-fickor på bältet. Såg RÄTT bulkigt ut... Men det finns ju annat gött att ha på bältet. Så får du ju plats med fler pistolmag, vilket ju kan vara bra som KSP-kille.

 

Bra initiativ där att köpa en till! :)

Det är nog en oerhörd fördel att skaffa en övningsuppsättning. Risken är ju annars att man aldrig övar på att använda kittet, för att man vill spara grejerna tills det smäller på riktigt.

 

*Paragrafryttarna kommer få hjärtsnörp, men det är bara bra. Ju färre desto bättre... :2guns:

Edited by Forsberg
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vilken film avser du? Fben/Fbet?

 

Rotade igenom grejerna, men har ingen kvar. Har tyvärr inte heller Fben/bet, men hör med sjukvårdskolan. Vi benämnde dem iaf "Lufttätt förband".

De är förpackade en och en i en ca 20x20cm vit pappersförpackning med svagt grön text på enligt klassisk sjukvårdsmtrlmaner...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag vet inte vad man lär ut om avsnörande förband nuförtiden, men 00-01 fick vi lära oss (sjukvårdsskolan I5) att det i prinsip inte fyller något syfte. Anledningen skulle vara att det inte stoppar kraftigare blödningar vid amputationsskador. "lager på lager" prinsipen med ett någorlunda rent innersta lager skall vara effektivare. Dock kan ju dessa förkand kanske ha ett användningsområde som förstärkta tryckförband.

Exemlet som motiverade detta skall ha varit en ampuationsskada på ett ben (ovan knät) där läderbälte och sopskaft bemannat av två starka soldater inte lyckadess stoppa blödningen.

 

Men som sagt jag vet inte vad som lärs ut idag.

 

Den tanke jag har om avsnörande förband är att om man kan stoppa blödningen med ett avsnörande förband kan man det även med ett polstrande förband, alltså ett med många lager tryckta mot såret. Efterssom man alldrig avlägsnar mättat förband vid denna metod kan förbandet förstärkas med nästan vad som helst, vilket i en stridssittuation kan vara lämpligt.

 

Därfär så införandet av CAT inom FM är och skall vara kvalitetssäkrat vad gäller utbildning av personal mm .

Visst vem som helst kan köpa en CAT men, nu skall personal utbildas av certifierad instruktör i användandet av CAT, risker, mm

Inte bara dra åt för liv och lem .

Link to comment
Share on other sites

Cat och troligtvis TOS i allmänhet diskuteras vet jag så det kommer troligtvis att tillkomma HV, iaf för insats, frågan är bara om det tar ett år eller 3...

 

Angående "blodstillande" så känns det som att man utöver en gauze så är Celox-A väldigt vettig, iaf på förevisningar jag sett verkar den mycket användbar i nedre extremiteter. http://www.youtube.com/watch?v=YM_S6o9mUBc

 

Känns som ett vettigt komplement till gasbindan!

 

Angående chestseal så bör väl en vanlig DuoDerm-platta, som redan finns m-numrerad och klar fungera (om man bryr dig om sånt då...) dessutom är den användbar till massa olika skador.

Link to comment
Share on other sites

Cat och troligtvis TOS i allmänhet diskuteras vet jag så det kommer troligtvis att tillkomma HV, iaf för insats, frågan är bara om det tar ett år eller 3...

Enligt skrivelsen 22 216:52597 skall soldater och sjömän i IO14 tilldelas en del ny personlig sjukvårdsmtrl. Viss mtrl som grundutrustning samt viss vid skarp insats. Sedan återstår att se om man anser att Hemvärnet ingår i IO14 eller om man "glömmer" bort den delen av Försvarsmakten.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

@ Reed, hur får du duoderm att fungera som ett chestseal? Det skall ju kunna läcka ut luft, duoderm är väl lufttätt?

:)

 

Det är bara lägga en bit kirurgtejp eller liknande så den inte fäster runt om, så du har en kanal.

Link to comment
Share on other sites

Sen är det ju olika beroende på vilken kurs du går, om det ska vara helt tätt eller ventilerat, det finns olika skolor (där också)

 

Jag tycker bara det e synd att köpa materiel privat och släpa runt på när det finns tilldelad sjv-utrustning som fungerar, för en gångs skull :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vill nog ha ett dedikerat, ventilerat förband. Även om jag inte är mycket för suboptimering så tänker jag att jag inte vill bygga eget förband när jag är i den situationen att det behövs.

Dels kommer jag troligen vara mongo-stressad och tvivlar på min förmåga att tillverka ett dylikt förband, sedan vill jag att det går så snabbt/effektivt som möjligt.

 

Men skall läsa på mera, så kanske jag får återkomma..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Gällande denna torniquen som är ett väldigt livligt samtal (hos oss i alla fall) så är det inget som har kommit ut "på riktigt" än då det är en kostnadsfråga då det är en engångs artikel samt en utbildningsfråga.

 

Själv anser jag att torniquen är ett bra förband när det kommer till tos:en och jag har övat med den flera gånger. Nackdelen med den är att det är en engångsartikel och att FM inte vill köpa in den blåa övnings varianten.

 

Det jag om sjukvårdare har lyckats klämma ur sjv.befälet här är att torniquen är såpass svår att öva med än så länge då det finna alla tidsgränser man måste ta hänsyn till.

Du får tex. inte ens som sjukvårdare avlagsna ett avsnörande förband efter 6 timmar då det byggt upp så många gifter i kroppsdelen att risken för amputation är överhängande.

 

Mycket sånt man måste tänka på och därför har man vart försiktiga. (i alla fall i hemvärnet-som alltid) :-(

 

För övrigt kan jag även påpeka att de bilder som ligger uppe på torniquen inte är den varianten vi använder oss av i sverige. Vi har en vit markering för att skriva tiden när man satte på det för att vi som sjukvårdare ska veta vad/hur vi ska behandla det när ni kommer farande till oss.

 

 

Man skriver alltså inte tiden i pannan eller liknande längre.

Link to comment
Share on other sites

Gällande denna torniquen som är ett väldigt livligt samtal (hos oss i alla fall) så är det inget som har kommit ut "på riktigt" än då det är en kostnadsfråga då det är en engångs artikel samt en utbildningsfråga.

 

Själv anser jag att torniquen är ett bra förband när det kommer till tos:en och jag har övat med den flera gånger. Nackdelen med den är att det är en engångsartikel och att FM inte vill köpa in den blåa övnings varianten.

 

Det jag om sjukvårdare har lyckats klämma ur sjv.befälet här är att torniquen är såpass svår att öva med än så länge då det finna alla tidsgränser man måste ta hänsyn till.

Du får tex. inte ens som sjukvårdare avlagsna ett avsnörande förband efter 6 timmar då det byggt upp så många gifter i kroppsdelen att risken för amputation är överhängande.

 

Mycket sånt man måste tänka på och därför har man vart försiktiga. (i alla fall i hemvärnet-som alltid) :-(

 

För övrigt kan jag även påpeka att de bilder som ligger uppe på torniquen inte är den varianten vi använder oss av i sverige. Vi har en vit markering för att skriva tiden när man satte på det för att vi som sjukvårdare ska veta vad/hur vi ska behandla det när ni kommer farande till oss.

 

 

Man skriver alltså inte tiden i pannan eller liknande längre.

Är detta något som nyligen blivit ändrat?

För under min värnplikt 09 fick samtliga i plutonen ut en CAT, den hel svarta.

Vid användning under övning skulle den spännas åt för fullt så blodet stoppas, men skulle släppa på den igen efter ca 10sek(så de fortfarande satt på kroppsdelen men det var cirkulation).

Tiden skrevs i pannan på enklaste sätt (penna,blod,färg,tejpa fast en papperslapp).

 

Själv anser ja att CATen borde alla få ut lika självklart som 1a förband.

Link to comment
Share on other sites

Denna informationen har jag fått från flera personer som sysslar med sjukvård högre upp i näringskedjan för nån månad sen så informationen är hyfsat färsk.

 

Om det gäller för hela försvarsmakten vågar jag inte skriva i sten, men för hemvärnet i alla fall.

Jag är ändå hyffsat säker på att det är så- men eftersom jag inte sett papper eller liknande så ska jag inte vara alltför kaxig.

 

Anledningen till den vita markeringen på CATen är att när man skriver i pannan finns risken för att det suddas bort osv. Men även att man skriver så mycket annat där...platsbrist

 

Säg att man har satt en CAT på varje arm, hur skriver man då om man ska skriva det i pannan osv. Rätt smart med den markeringen för mig som sjukvårdare i alla fall måste jag säga.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt i att torniqueten har ändrat utseende. Det är ju 3 år sedan jag startade tråden så utvecklingen går framåt.

 

Här är bild på nuvarande utförande.

30-0001_a.jpg

Vitt karborre för att skriva på.

Röd ände på bandet.

Grövre hållare för spännpinnen.

 

Tack för infon att man inte skriver i pannan längre.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt i att torniqueten har ändrat utseende...//...Tack för infon att man inte skriver i pannan längre.

Fast det cirkulerar ju fortfarande - i FM - CAT:ar som inte har en vit flärp. Att skriva klockslag i patientens panna är även det fortfarande gångbart - det är viktigt att komma ihåg när det verkligen smäller till och du står där och fipplar och upptäcker att det inte finns nått vitt att skriva på (om det nu skulle finnas är säkert rött, nedkladdat och oskrivbart ändå)... Att "man inte gör så längre" är väl lite onödigt sagt med ett så enkelt koncept :)

Link to comment
Share on other sites

Finns fortfarande "gott" om CAT med hel svart "flärp" i lådorna.... Den variant som Fu Kjellberg visade var faktiskt ytterligare en utveckling av de senaste jag stött på. Den så tydligt förstärkta pinnen samt röda toppen var nytt för mig men det är någon månad sedan jag utbildade så den är väl på väg in.

 

Har inte hört något om att man inte ska skriva i pannan snarare tvärt om.

Dels finns det som sagt var gott om "gamla" CAT kvar.

Det är också bra att det tydligt syns att man satt på ett avsnörande förband, tiden kanske inte är den viktigaste men ett "T" i pannan är mycket viktigt för informationen kan gå förlorad och sedan är det mörkt, pat. har pat.täcke samt säckiga kläder på sig och helt plötsligt upptäcker man att en CAT suttit på i flera timmar för att man missat den i olika överrapporteringar.

 

Sagt det förut och säger det igen tyvärr är det så att TOS och användandet av avsnörande förband lider lite av "småpåve" sjukan.

"Men vi gör så här, det är ju skitbra.....", "Jag tycker att det är skitfräckt om man snurrar avsnörande förbandet 3 varv runt höger lilltå först...."

 

Ang. CAT på 2 armar tja.... "T x 2" och första tiden .....

 

Ang. "Blå CAT", CAT är engångsartiklar om den används skarpt, därför kan man ta de som används som övning och t ex märka med bara lite blå tejp eller färg.

 

Tror däremot att de nya första förbanden ev. kommer komma i en "övningsvariant" samt att "Combat Gauze" finns som övningsförband (Har sett det på Fömedc i alla fall.....)

 

Edit: Givetvis är det viktigt att tiden skrivs ner men det viktigaste är att det tydligt syns på pat. att den har ett avsnörande förband dvs T i pannan. Sedan kan man skriva tiden på CAT motsv.

Edited by Bamse
Link to comment
Share on other sites

Gällande denna torniquen som är ett väldigt livligt samtal (hos oss i alla fall) så är det inget som har kommit ut "på riktigt" än då det är en kostnadsfråga då det är en engångs artikel samt en utbildningsfråga. ...............

 

............

 

Det jag om sjukvårdare har lyckats klämma ur sjv.befälet här är att torniquen är såpass svår att öva med än så länge då det finna alla tidsgränser man måste ta hänsyn till. ......

 

 

Skitsnack!!!

CAT är inte alls svår att öva med!!! Alla tidsgränser ...... Att öva och utbilda med CAT är enkelt om man vet vad man pratar om! Och det ska man göra om man pysslar med detta. Skitsnack från någon som saknar kunskaper (menar inte nu "EnSånDär" utan dennes sjv.befäl).

CAT har kommit ut på riktigt! Finns åtminstone en utb. grupp som delat ut CAT på bredd front med adekvat utb. (kanske har lite med det geografiska läget att göra....)

Link to comment
Share on other sites

Ja det ligger nog mycket i det geografiska, för här är det inte ens så vi får utbildningen i tos. Varken soldater eller sjukvårdare.

Finns vissa av oss som skaffat den andra vägar dock.. (återigen-detta gäller hemvärnet.)

 

Dom som kommer och har gjort värnplikten däremot är drillade i tos:en och detta skapar ett problem helt i onödan.

 

Mycket av problemen hänger nog på att det i hemvärnet finns de som fortfarande inte anser att vi är helt och fullt "försvarsmakten" och därför bör ha några lulliga light versioner av allt...varav jag misstänker är anledningen till att vi inte får CAT:en och allt runt omkring.

 

Det som kommer in på förbanden kommer till oss lååångt mycket senare...tyvärr.

 

Det är ju trots allt ett smart förband att ha och fördelar finns det både för soldaten och sjukvårdaren...

Link to comment
Share on other sites

Ja det ligger nog mycket i det geografiska, för här är det inte ens så vi får utbildningen i tos. Varken soldater eller sjukvårdare.

Finns vissa av oss som skaffat den andra vägar dock.. (återigen-detta gäller hemvärnet.)

 

Dom som kommer och har gjort värnplikten däremot är drillade i tos:en och detta skapar ett problem helt i onödan.

 

Mycket av problemen hänger nog på att det i hemvärnet finns de som fortfarande inte anser att vi är helt och fullt "försvarsmakten" och därför bör ha några lulliga light versioner av allt...varav jag misstänker är anledningen till att vi inte får CAT:en och allt runt omkring.

 

Det som kommer in på förbanden kommer till oss lååångt mycket senare...tyvärr.

 

Det är ju trots allt ett smart förband att ha och fördelar finns det både för soldaten och sjukvårdaren...

 

Det Geografiska läget bidrar till att det kommet ta tid innan Alla är Tos ade. Näste punkt vilkt jag själv tycker är himla bra är att FM och FömedC har valt att kvalitetssäkra hela ToS konceptet dvs Tos FåR ENDAST utbildas av FömedC godkänd och behörig persoanl som genomgått Kursen Hi-Tos. vilker jag tycker är ypperlig då får man en enhetlig och kvalitetssäkrad utbildning av godkända instruktörer och inget hop kook av nån förstå sig påare . eller av nån Röda Korsare som läst nån artikel på nätet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Näste punkt vilkt jag själv tycker är himla bra är att FM och FömedC har valt att kvalitetssäkra hela ToS konceptet dvs Tos FåR ENDAST utbildas av FömedC godkänd och behörig persoanl som genomgått Kursen Hi-Tos. vilker jag tycker är ypperlig då får man en enhetlig och kvalitetssäkrad utbildning av godkända instruktörer och inget hop kook av nån förstå sig påare . eller av nån Röda Korsare som läst nån artikel på nätet.

 

Det är verkligen kanonbra. Finns det nån tid satt till när det ska vara ute i hela FM? Är det IO14 (dvs 2019) som gäller?

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

börjar gillar CAT o de ny första förband.

CATEN tycker ja är mycket bra hjälp medel för sjukvårdaren o så enkel att använda, mins gammalt tillbaka när man skulle göra de med halsduken o en pinne o nu finns de en enklare o gå lättare med CAT än med halsduken.

sen måste man få öva mera med prylarna så kunskapen sitter i märgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • henke changed the title to Recension av sjukvårdsmateriel
  • henke unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...