Jump to content

Recension av sjukvårdsmateriel


Fu Kjellberg

Recommended Posts

Här är fritt fram att recencera sjv-materiel för militärt bruk.

 

 

Tänkte lägga upp en liten recencion på 2 st produkter som jag haft hemma ett tag.

Den första produkten är:

CAT torniquet.

Det är ett avsnörande hjälpmedel som används då risken för förblödning är stor. Typ avslitna lemmar.

 

Teknisk info.

vikt 59 gr

Hopvikt i transportläge är den 15 cm lång och 5 cm bred.

Består av en plastplatta med 2 böjar som håller spännpinnen på plats efter spänning. Ett 60 cm långt band med kardborre och ett trebomsspänne.

Finns även i orange.

torniquet5ec8.jpg

 

Transportläge:

torniquet6tc0.jpg

 

Vad jag fått veta så är detta den torniquet som blivit godkänd av Fm och vissa i utlandsstyrkorna fått ut den. Dock inte alla vilket är synd.

Vet att det används Dauerbinda och cykelslang som avsnörande.

Vad jag fått veta av folk som utbildar med torniquet så skall torniqueten anbringas på övre leden typ mellan armbåge och axel , knä och höft då man får ett bättre tryck mot benet i kroppsdelen så att blödning stoppar.

Man strävar efter att det skall sitta i max 1 tim i fält.

Och man har som mål att man skall kunna anbringa det på mindre än 30 sek med 1 hand i mörker.

Krävs dock en hel del övning då. :banghead:

 

Här ser man böjarna samt en flik med kardborre som man transportsäkrar med.

torniquet4sh1.jpg

 

Lite olika bäralternativ.

 

I recons sjvficka:

torniquet011tf9.jpg

 

I endom BOMB:

torniquet013cz2.jpg

torniquet012zj1.jpg

 

Jag har sett att vissa har satt fast den direkt på väst mm för att snabbt komma åt. Typ i högriskområden.

Här en bild från Irak.

Sitter på höger axel med ducttape.

0707142107dm001jo7.jpg

Här är en annan torniqet men som sitter snabbtillgängligt. (bara för att visa principen)

Bilder lånade av en dansk som jobbar som PMC i Bagdad.

dsc01213air8.jpg

dsc01221anl0.jpg

Här fastsatt på min stridsgördel.

torniquet015jz9.jpg

 

Här finns det informativa filmer och produktblad:

http://www.phildurango.com/index.htm

 

En smidig liten produkt som varje soldat i utlandsstyrkan borde ha och även i Sverige.

Finns ett antal olika typer men denna valdes som nr 1 då US army testade olika. Både pga storlek och handhavande.

Här finns mer info:

http://www.tacmed.dk/new_page_12.htm

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nästa grej är:

Israeli emergency dressing som den bla heter.

Det är ett förband som har tryckförbandsfunktion och är väldigt smidigt att anbringa. Används av väldigt många länder och är man i utlandsstyrkan kan det vara bra att byta till sig några sådana.

Den kommer förpackad i en vacuumförpackning

mått: 16*13 cm

Vikt:99 gr

Här kommer lite bilder och länkar

torniquet010nw9.jpg

 

torniquet008fg7.jpg

 

Fästspänne när man har lindat färdigt

torniquet009pk2.jpg

torniquet007yc9.jpg

 

Här är länk med film och mer info om bandaget.

http://www.ps-med.com/bandage/benefits_fcp01.html

 

Ett väldigt smidigt bandage som är väldigt lätt att använda.

 

Här finns lite fler länkar på inköpsställen.

http://www.narescue.com/index.aspx

http://www.ap-services.dk/244-forside.htm

 

Ni som har erfarenhet med dessa produkter fyll gärna på med era tankar och åsikter.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad man lär ut om avsnörande förband nuförtiden, men 00-01 fick vi lära oss (sjukvårdsskolan I5) att det i prinsip inte fyller något syfte. Anledningen skulle vara att det inte stoppar kraftigare blödningar vid amputationsskador. "lager på lager" prinsipen med ett någorlunda rent innersta lager skall vara effektivare. Dock kan ju dessa förkand kanske ha ett användningsområde som förstärkta tryckförband.

Exemlet som motiverade detta skall ha varit en ampuationsskada på ett ben (ovan knät) där läderbälte och sopskaft bemannat av två starka soldater inte lyckadess stoppa blödningen.

 

Men som sagt jag vet inte vad som lärs ut idag.

 

Den tanke jag har om avsnörande förband är att om man kan stoppa blödningen med ett avsnörande förband kan man det även med ett polstrande förband, alltså ett med många lager tryckta mot såret. Efterssom man alldrig avlägsnar mättat förband vid denna metod kan förbandet förstärkas med nästan vad som helst, vilket i en stridssittuation kan vara lämpligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte sjukvårdare själv utan det jag hört är att torniqueter är ett sätt att rädda liv vid stora blödningar.

Det beror nog lite på hur man sätter det avsnärande förbandet.

Det jag har hört är att man sätter på övre led då det består av ett ben och gör det lättare att trycka ihop blodkärl mot ben.

Än om man försöker stoppa blödningen på underbenet som består av 2 ben.

 

Det stämmer ju som du sagt att om man sätter ett polstrande förband så kan det även stoppa blödning.

Jag har fundering på att köpa hem ett par sådana här.

 

Oales modulärt bandage

Länk

video

länk

 

Bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte sjukvårdare själv utan det jag hört är att torniqueter är ett sätt att rädda liv vid stora blödningar.

Det beror nog lite på hur man sätter det avsnärande förbandet.

Det jag har hört är att man sätter på övre led då det består av ett ben och gör det lättare att trycka ihop blodkärl mot ben.

Än om man försöker stoppa blödningen på underbenet som består av 2 ben.

 

Det stämmer ju som du sagt att om man sätter ett polstrande förband så kan det även stoppa blödning.

Jag har fundering på att köpa hem ett par sådana här.

 

Oales modulärt bandage

Länk

video

länk

 

Bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha som sagt.

På en överarm köper jag det argumentet. Men inte om du Försöker snöra av ett lår! Som tipps kan jag säga till dom som har tillgång till det att testa med en blodtrycksmanchett. Målet/syftet med ett avsnörande förband är att trycket utifrån skall överstiga det systoliska blodtrycket (alltså trycket i kärlen vid hjärtats arbetsfas), detta är med stor sannolikhet MYCKET högt i initialskedet vid en stridsrelaterad skada. Att detta tryck även effektivt skall påverka dom stora kärlen under lårmusjulaturen ser jag som... osannolikt om förbandet skall anbringas med en hand och snabbt, då vi tallar om ett tryck på MINNST 200-250mmhg. För er som kan testa med blodtrycksmanchet torde detta bli tydlig men svårt att förklara. Med en blodtrycksmanchet på överarmen är detta dock ingen svår uppgift dock är trycket högre än man tror. Utöver det kan man väl säga, att ett polstrande förband har ett större användningsområde. Då det dessutom kan användas vid skador mot bålen och huvudet vilket jag starkt avråder ifrån att man gör med ett avsnörande förband :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Persson_insats:

Alltid kul att få höra sjv utbildades åsikt.

Jag försöker hela tiden lära mig något nytt alla åsikter är bra.

 

Jag är ju av den åsikten att varje soldat skulle behöva en individuell sjvficka med bla torniquet, Polstrande förband typ Oales och gasbindor mm för att kunna hjälpa sig själv eller en grp medlem.

Tycker inte det räcker med 2 första förband i höger benficka.

Link to comment
Share on other sites

Jag (som lekman men med viss vana och utb från FM) ser det avsnörande förbandet som ett viktigt komplement/hjälpmedel till tyckförband.

Dels att kunna applicera på sig själv innan man fått lagt ett tryckförband (ev med bara en hand om skadan är i den andra armen) och dels att snabbt kunna anbringa på den skadade för att tillfälligt stoppa ett kraftigt blodflöde, så denne kan flyttas undan ett livshotande läge, utan att börja "fippla" med förbandsläggning där och då.

 

Kanonbilder och genomgång Kjellberg, bra!

Link to comment
Share on other sites

I den här tråden så ser vi något som i mina ögon är väldigt farligt. Vi har en person som hänvisar till sin flera år gamla utbildning och som slänger med några ganska konstiga förklaringar till varför detta inte skulle fungera. Om man ställs inför ny information så skall man kanske ta del av informationen och utvärdera den genom oberoende källor.

 

Avsnörande förband fungerar utmärkt att stoppa livshotande blödningar

Det finns alltid bättre allternativ än avsnörande förband men i en miljö där man riskerar att bli bekämpad så måste extremitets blödningar stoppas direkt för att minska blödning och exponering. Avsnörande förband erbjuder en möjlighet att stoppa livshotande blödning snabbt, enkelt och säkert. Man kan stoppa en livshotande blödning på sig själv innan man förblöder.

 

Men som alltid kräver detta utbildning. Vet man inte hur kroppen är uppbyggd så kommer man få problem med avsnörande förband. Förbandet måste appliceras så att det pressar kärl mot ben för att fungera optimalt. Den gamla myten om att man skall placera avsnörande förband så nära skadan som möjligt gäller inte längre. Anledningen till detta är att avsnörande förband numera används som en TILLFÄLLIG lösning för att stoppa livshotande extremitetsblödningar när hotbilden gör att man inte kan använda vanliga metoder dvs tryck, högläge, packning av sårhålla, tryckförband osv. Har man tid och möjlighet så SKALL man använda vanliga metoder.

 

Men istället för att lita på en anonym galning på internet så sök information själv. Lämpliga platser för detta kan vara sökmotorn Pubmed, utlänska reglementen eller på FÖRMEDC

 

Det flesta som håller på med detta skarpt har insett detta sedan länge. Om man vill öka överlevnaden på soldater i utlandsstyrkan så är inköp av ett avsnörande förband den enskilt viktigaste åtgärden tillsammans med utbildning i TOS dvs Taktiskt Omhändertagande av Skadad.

Link to comment
Share on other sites

Persson_insats:

Alltid kul att få höra sjv utbildades åsikt.

Jag försöker hela tiden lära mig något nytt alla åsikter är bra.

 

Jag är ju av den åsikten att varje soldat skulle behöva en individuell sjvficka med bla torniquet, Polstrande förband typ Oales och gasbindor mm för att kunna hjälpa sig själv eller en grp medlem.

Tycker inte det räcker med 2 första förband i höger benficka.

 

Om jag inte missminner mig har oales en instruktionsfilm som visar ett förband på en amputerad benskada (på en docka).

Vad gäller individuell ficka håller jag med helt. dessutom skall den innehålla några absotptionsförband. två förband är ju bättre en ett men inte tillräckligt. absförbanden är guld värda vid kraftiga blödningar då man bara kan slänga på dom i lager och dom har god uppsugningsförmåga.

Till slut skapas någon form av hydrostatiskt tryck mot såret (hörsägen inte fakta) som shjälper till att stoppa blödningen. vad jag vet av personlig erfarenhet är lager på klager prinsipen med tryck det bästa mot alla typer av blödningar. Men tryck kan ju uppnås utan att man lindar runt och drar åt! ett effektivt sätt vid skada på tex en höft är att helt sonika lägga den skadade på såret med förbandet under. Det finns mycket att tycka och säga om sjukvård och på vissa punkter är inte alla överens, men det här är mina tankar iaf :rockon:

Link to comment
Share on other sites

OT

 

Tänkte det kunde vara intressant med ett utdrag ur MSR 1 Remissen (Markstridsreglemente 1 Remiss 2006, hette för FMR Strid)

 

Kontroll av personlig sjukvårdsutrustning.

 

Personlig sjukvårdsutrustning bör kompletteras med;

 

Paracetatmolpreparat, tex Panodil (inte blodförtunnande preparat sk NSAID ex Ipren, Magnecyl, Asprin).

 

Elastisk binda, för att linda en stukad fot eller att förstärka ett tryckförband

 

Ett avsnörande förband.

 

Minst fyra (sex) första förband som placeras i byxor, jacka och stridsväst (tex innanför resåren på en stor flerbruksficka) så att de blir åtkomliga även om ena armen skadas.

 

Alkogel, för att kunna desinficera händer.

Edited by Rogue
Link to comment
Share on other sites

I den här tråden så ser vi något som i mina ögon är väldigt farligt. Vi har en person som hänvisar till sin flera år gamla utbildning och som slänger med några ganska konstiga förklaringar till varför detta inte skulle fungera. Om man ställs inför ny information så skall man kanske ta del av informationen och utvärdera den genom oberoende källor.

 

Avsnörande förband fungerar utmärkt att stoppa livshotande blödningar

Det finns alltid bättre allternativ än avsnörande förband men i en miljö där man riskerar att bli bekämpad så måste extremitets blödningar stoppas direkt för att minska blödning och exponering. Avsnörande förband erbjuder en möjlighet att stoppa livshotande blödning snabbt, enkelt och säkert. Man kan stoppa en livshotande blödning på sig själv innan man förblöder.

 

Men som alltid kräver detta utbildning. Vet man inte hur kroppen är uppbyggd så kommer man få problem med avsnörande förband. Förbandet måste appliceras så att det pressar kärl mot ben för att fungera optimalt. Den gamla myten om att man skall placera avsnörande förband så nära skadan som möjligt gäller inte längre. Anledningen till detta är att avsnörande förband numera används som en TILLFÄLLIG lösning för att stoppa livshotande extremitetsblödningar när hotbilden gör att man inte kan använda vanliga metoder dvs tryck, högläge, packning av sårhålla, tryckförband osv. Har man tid och möjlighet så SKALL man använda vanliga metoder.

 

Men istället för att lita på en anonym galning på internet så sök information själv. Lämpliga platser för detta kan vara sökmotorn Pubmed, utlänska reglementen eller på FÖRMEDC

 

Det flesta som håller på med detta skarpt har insett detta sedan länge. Om man vill öka överlevnaden på soldater i utlandsstyrkan så är inköp av ett avsnörande förband den enskilt viktigaste åtgärden tillsammans med utbildning i TOS dvs Taktiskt Omhändertagande av Skadad.

Nu sa jag inte inte att ett avsnörande förband inte fungerar! Men däremot är användningsområdet begränsat och det kräver utbildning!! vad gäller anatomikunskaper så finns dessa hos mig i form av 10p anatomi/fyssiologi MM, vilket är orsaken till min tvekan inför dessa förband. dock har jag ingen utbildning på nämda förband. Att man själv skall söka tillförlitliga källor är givetvis korrekt.

Extremitetsblödningar som enligt min mening kan STOPPAS med ett avsnörande förband begränsar sig till dom övre extremiteterna. Mina erfarenheter begränsar sig ju dock till min gymnasiella underköterskeutbildning, min värnplikt, mina 2 år på Ssk utbildningen samt mina 4år som yrkesverksam undersköterska innom akutsjukvård.

men som sagt sök trovärdig information själva. jag har ingen fakta som stödjer det jag säger, mer än det jag blivit lärd för 1-7 år sedan. Utöver det jag sett i verkliga livet vilket inte är några amputationsskador ännu tack och lov.

 

Saknas tid och möjlighet att anbringa ett riktigt förband är detta givetvis värdefullt som tillfällig lösning men inget man skall tillskriva några mirakulösa egenskaper.

 

för att förekomma vissa petnissar så beror eventuella stavfel på läs och skrivsvårigheter

 

edit: sir vival :rolleyes:

Edited by Persson_Insats
Link to comment
Share on other sites

OT

I den här tråden så ser vi något som i mina ögon är väldigt farligt. Vi har en person som hänvisar till sin flera år gamla utbildning och som slänger med några ganska konstiga förklaringar till varför detta inte skulle fungera. Om man ställs inför ny information så skall man kanske ta del av informationen och utvärdera den genom oberoende källor.

Så sant, så sant.

 

Jag kommer själv ihåg min gamla sjukvårdsutbildning där man inte knappt fick använda ordet avsnörande förband.

 

Men, så var det dags för en ny sjukvårdsutbildning iår och då var det nya rön som gällde, torniquet var ordet för dagen, och där var instruktionen att ALLA skulle ha en torniquet klar, precis som man har första förband. Jag uppfattade det som att detta var mycket färska uppgifter som tagits fram efter utvärderande av skador från ganska färska konflikter.

 

Utbildaren som höll i detta är kapten, leg sjuksköterska och vårdlärare inom FM.

 

Torniqueten skulle placeras på överarmen eller på lårbenet eftersom det bara finns ett ben där, både vaden och underarmen har två ben. En av finesserna skulle vara att man skall kunna placera den med en hand.

 

Skelett.jpg

Avsnörande förband fungerar utmärkt att stoppa livshotande blödningar

Det finns alltid bättre allternativ än avsnörande förband men i en miljö där man riskerar att bli bekämpad så måste extremitets blödningar stoppas direkt för att minska blödning och exponering. Avsnörande förband erbjuder en möjlighet att stoppa livshotande blödning snabbt, enkelt och säkert. Man kan stoppa en livshotande blödning på sig själv innan man förblöder.

Precis, om läget är riktigt illa så gäller det att få stopp på blödningen innan man förblöder, det kan t.ex. vara en bortsprängd kroppsdel.

 

Edit: bytte till en mindre skelettbild

Edited by Lt.E
Link to comment
Share on other sites

@ Fu Kjellberg

Funkar torniqueten när den är blöt (blodig) och smutsig (sand/lera)? Om du inte redan har testat så kanske du vill ta en sväng inom närmsta lekpark/sandlåda för vetenskapens skull. Lova bara att inte skrämma barnen.

Edited by Harald
Link to comment
Share on other sites

CAT är förmodligen det avsnörande förband som har genomgått mest vetenskapliga tester och pratisk användning i verkligheten. Visst det finns brister som med allt annat men i nuläget är den bäst när man tar hänsyn till alla faktorer. Den har varit tilldelat delar av FS missionerna sedan ca ett år.

 

Den intresserade myndighetskunden tar lämpligen kontakt med www.promoteq.com

Link to comment
Share on other sites

@ Fu Kjellberg

Funkar torniqueten när den är blöt (blodig) och smutsig (sand/lera)? Om du inte redan har testat så kanske du vill ta en sväng inom närmsta lekpark/sandlåda för vetenskapens skull. Lova bara att inte skrämma barnen.

 

 

Harald:

Om du använder 3 bomspännet så funkar det även om du fått sand och blod på torniqueten.

Inte lika lätt med 1 hand men kolla här så förstår du.

film

 

Här ser du spännet bättre:

torniquet3ym1.jpg

 

Så jag behöver inte skrämma barnen. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hittade denna bilden när jag kikade på Johanne Hildebrandts irakblogg på aftonslaskets bloggsida.

Man kan tydligt se tourniqueten på soldatens axel. Den syns på fler soldater på andra bilder på hennes bloggsida.

Jag tycker det är bra att den stridsmässiga akutsjukvården utvecklas. Sverige saknar mycket kompetens inom just området strid, iaf de sista 200 åren.

 

img_46adb7fdc418a.jpg

Johanne Hildebrandts Irakblogg på aftonbladet

Link to comment
Share on other sites

Naval Sea Systems Command (NAVSEA) har testat 13 olika typer av tourniquets. Här är deras studie:

http://www.cinchtight.com/TQREPORT2007.doc

 

/Koskela, som röstar för C.A.T.

 

Harald:

Läser du denna studie så ser du att dom doppade torniqueterna i blod och sand innan dom testades.

Intressant läsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Bumpar upp tråden lite.

Var på TOS utbildning förra veckan och vi fick då ut CAT torniqueten och övade en hel dag med att lägga den på arm och ben samt förflytta skaddad i skydd mm.

En jobbig men lärorik dag.

 

Här kommer bilder.

 

Först lite plancher med info.

planch1ce0.th.jpg

 

planch2gr0.th.jpg

 

planch3yn1.th.jpg

 

planch4io6.th.jpg

 

planch5ia7.th.jpg

 

planch6mn7.th.jpg

 

planch7op8.th.jpg

 

planch8ko8.th.jpg

 

Dragande av skadad ner i skydd.

undertecknad till höger.

dragiskyddto7.jpg

 

dragiskydd2xp5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Recension av sjukvårdsmateriel
  • henke unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...