Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej goda meddebattörer det var trikiner jag menade! Det är inte maskar och tidigare debattör har helt rätt!

"Det finns ett flertal parasiter som kan överöras till människa via livsmedel. Den i kött mest välkända parasiten är trikinen. Det är idag mycket ovanligt med trikinförekomst i svenskt kött från tamboskap (svin) men den kan förekomma hos exempelvis vildsvin."

Samt toxoplasmer. Dessa finns även i får som vissa religiösa grupper inte anser att man ska äta

Här kan ni läsa mer om trikiner och toxoplasmer.

http://www.livsmedelssverige.org/sakermat/...rmat_ovrigt.htm

Edited by Slackern
Posted (edited)

Hehe...så jäkla härligt att jag kan sänka "Trikinteorin"...

Forskarna tror inte längre att fläsk blev förbjudet pga trikiner då det inte finns belägg för att det skulle finnas mer trikiner i varma länder.

Istället så har man lanserat "Proteinteorin" (Tadaa!).

"Proteinteorin" går ut på att det inte var hållbart att ha gris i hushållet då grisar inte kan leva på den vegetation som finns på arabiska halvön. Grisar måste istället utfodras med säd, säd som hellre kunde användas till brödmjöl.

Därför förklarade man grisen som ett "smutsigt och oheligt" djur och lanserade geten som det rätta alternativet.

Getter kan äta buskvegetationen och bränns inte heller av solen, alltså ett bättre anpassat djur.

Det här var en mycket kort förklaring och det är möjligt att våra herrar muslimer har synpunkter men det är den här teorin som man använder nu.

Thomas/ 40 p Religion

Edited by Adam Wilhelm
Posted

En kort fråga till våra muslimska killar:

Ursäkta en relativt okunnig person på området, men hur är det här med t.ex. fältveckor om dessa sammanfaller med Ramadan?

Klarar man av att under en månads tid fungera i förbandet om man inte får äta när det är dagsljus?

Posted

jag har ett tillägg på ovanstående, blir det inte jobbigt om Ramadan infaller på sommaren och man gör lumpen i ex Boden, solen går ju förhelsike aldrig ner då... (kanske inte bor några muslimer norr om polcirkeln... :)

fast det blir nog inga problem om samma sak inträffar på vintern, då går ju aldrig solen upp :)

Posted (edited)

Gör man militärtjänst/krig, är gravid osv... behöver man inte fasta. Så det är så enkelt som det.

I norrland vet jag inte riktigt vad som gäller faktiskt men det finns bestämmelser för det med, ska kolla upp det.

Hehe.. Detta forumet har verkligen sin bredd:).

fu.dahlberg. I det muslimska året finns en annan tideräkning, så jämmfört med vårt år så förflyttar sig ramadan. Ehhhmmm... nu har jag förklarat det helt tokigt. Men det flyttas tillbaka.

fråga på bara

facit/från markan p7

Edited by facit
Posted

Mmmmh, det beror kanske på att Islam använder sig av sk. "mån-år" istället för som inom den kristna sfären solår.

Vad vet jag? Inte mycket egentligen :winner:

Posted
Mmmmh, det beror kanske på att Islam använder sig av sk. "mån-år" istället för som inom den kristna sfären solår.

Vad vet jag? Inte mycket egentligen :winner:

Stämmer:). Särimner, det är korrekt. Kul och se hur mycket folk igentligen kan, rätt imponerad faktiskt!

Posted
fu.dahlberg. I det muslimska året finns en annan tideräkning, så jämmfört med vårt år så förflyttar sig ramadan. Ehhhmmm... nu har jag förklarat det helt tokigt. Men det flyttas tillbaka.

Japp.... Det stämmer, och i den 9onde månaden inträffar ramadan, där du ej äter eller dricker så länge solen är uppe, med undantag av krig...

Posted

Vad jag har hört så gäller det någon form av specialregel för dem som bor över polcirkeln, när man har Ramadan. Vilket gör att man använder sig av speciella tider, då det är mörkt i t.ex. Stockholm eller Mecka. Detta för att man inte skall vara utan mat i hmm en månad...

Posted
Vad jag har hört så gäller det någon form av specialregel för dem som bor över polcirkeln, när man har Ramadan. Vilket gör att man använder sig av speciella tider, då det är mörkt i t.ex. Stockholm eller Mecka. Detta för att man inte skall vara utan mat i hmm en månad...

Jo det stämmer man går efter ett annat område.

Posted
Det finns ett stycke i Koranen där det står att man under "krigsliknande" förhållanden får göra avsteg från vad du normalt får äta, tex äta fläskkött.

Detta stämmer, hade en kille som var muslim ilumpen och han åt fläsk med det stödet.

Posted

Vi har några muslimer på vårat förband oftast får de faktiskt spec. mat men det är lite tjoller i början för där jag är, är det ju inte så bra organiserat. Det är ju samma sak som vegetarianer har problem med ibland så har något befäl klantat sig och så får de äta pansar-kex istället.

Posted

Så här ligger det till (enligt mig). Jag är som facit shiamuslim. De med att de slår sig själva (ashoora heter det på arabiska) är lite galet, det gäller bara fanatiker. Pakistaniforce har hört skumma grejer, jag förstår inte riktigt vad du menar med den konstiga regeln. Så här har jag tänkt göra under min värnplikt som Bassäkman. Bedjandet får man skjuta tills ett passande tillfälle kommer ( kan inte be mitt under en skjutövning eller nåt sånt). Jag tänker INTE att fläsk men annat kött får man noga tåla (behöver muskeluppbyggande proteiner, linser o ärtor räcker inte hur långt som helst).

När det gäller ramadan så får man nog kompensationsfasta efter lumpen. Att fasta kommer nog att orsaka några svimningar och svamlande.

Ställ gärna frågor

Pakistaniforce , du måste vara mer källkritisk , lite inte blint på allt du ser o hör.

Facit, var kommer du ifrån ?

Posted

Tja

Tarkan jag säger bara det saker jag har hört och sett i Pakistan, enligt vad jag har hört finns det en ritual,

En häst springer och efter det kan dom börja... eh.. sörja... hur som helst förlåt det var inte ila menat,

Jag har fått veta att Shia Muslimer i Pakistan är inte samma som i andra länder som Iran tex.

tillbaka till Lumpen:

ehh har nån varit en bevakningssoldat här? kan ni berätta vad som händer normalt på en dag, är det tufft eller ganska enkelt?

Posted

Hej

Bevakningsoldat , dem första veckorna kommer att vara ganska jobbiga , det är då GSUn faller in.

Sedan har du ju Bevakningutbildningen , som är säkert några månader .

Sen har du praktik i någon månad. Sedan muckar du.

Det blir så om man ska samman fatta det.

Men sen har du lite övningar , vinterutbildning , överlevnads utbildning , baskerprov med mera.

Vart ska du vara någonstans? p7?

Lycka till med Utbildningen

Posted

"ehh har nån varit en bevakningssoldat här? kan ni berätta vad som händer normalt på en dag, är det tufft eller ganska enkelt?"

Jag var bevakningssoldat! Först har man GSU:n då man antingen fryser eller svettas konstant beroende på årstid och kvällarna används till MYCKET sjukvårdsutbildning.

Under den har man även skyddsvaktsutbildning och övar på allehanda olika scenarion, sen har gruppcheferna ledarskapsutbildning och FF har fordonsutb, kör terrängbana och halka, sen har man instatsutb och övar på inbrytning/genomsök av allehanda objekt, tillfällig vägpostering, m.m. Detta skede är ganska jobbigt eftersom man övar på yttre objekt dagtid och inre på kvällar (för att folk inte är på jobbet då) Blir långa dagar med mycket springande med skyddsväst och vapen, men det är kul!!

De sista två veckorna innan vi gick på i vakten så var en grupp uppe i vakten morgon/kväll för att lära sig saker och ting.

Sen går man på i vakten och tar igen alla långa jobbiga dagar och kalla nätter i fält!

Vårat schema byggde på 12 personer per vecka och man gjorde det mesta stridsparsvis, först satt man 4 timmar i kuren och släpper in folk och fordon, svarar i telefon och kopplar folk, kvitterar inbrottslarm och brandlarm, pratar radio, spelar revelj, m.m. sen hade man insats i 8 timmar, då får man inte lämna vakten utom om alla som har insats åker och äter, man måste ha uniformen på sig och man ska vara uppställd på två minuter med vapen, skyddsväst, radio och lampa. Under den tiden sitter man och kollar på tv & dvd i ganska stor utsträckning och väntar på larm så man kan få göra nåt!

Andra uppgifter som ska utföras är ett antal ronderingar varje dag, hissa/hala flaggan, inpassering varje arbetsdagsmorgon, vårda fordonen, dricka kaffe m.m.

Det är en ganska lätt tjänst även om det är lite jobbigt i början, och det är riktigt skönt att sitta i vakten och se hur nyinryckta bassäkare marscherar upp och ner för bynäsbacken!

Sen är det säkert skillnad beroende på var man är.

Angående vapen så fick vi behörighet på pistol 88/88B (Glock 17/19) och AK5, vi fick dock bara ut AK5, men vi sköt pistol i princip varje vecka, vi sköt även AK5B, AK5C, Kpist m/45, prickskyttegevär 90, Kulspruta 58, Kulspruta 90 och GRG. Dessutom sköt vi lerduvor väldigt ofta för att fördriva tiden.

Jag kan

• 2 weeks later...