Jump to content

Kluriga frågor?

Finkel

Recommended Posts

Jag tänkte att eftersom det finns många medlemmar på detta forum så bör det ju också finnas stor kunskap inom många olika områden, så därför tänkte jag att jag skulle starta en tråd där man kunde skriva sina frågor eller funderingar. Det kan vara allt möjligt. Tex varför kan man åka väster/österut hela tiden men aldrig norrut/söderut.

Jag kan ju börja med min fråga:

Vattenytan ligger på vattnet, men är väl också en del av vattnet? Hur kan något som är en del av något ligga på sig självt? Någon som vet?

Till BG: Jag sökte men hittade ingen tråd om detta, men hittar du en så kanske du kan länka vidare om du anser det befogat? Tack på förhand // Finkel

• Replies 929
  • Created
  • Last Reply
Guest Sköldberg

Snön upplevs som vit eftersom snökristallerna reflekterar alla våglängder, det är i alla fall vad jag har fått lära mig.

Vattenytan ligger på vattnet, men är väl också en del av vattnet?

Varför skulle vattenytan ligga på vattnet? Såvitt jag vet är vattenytan den allra yttersta delen av vattnet (närmare bestämt "ytan" av "vattnet", därav namnet). En bordsyta ligger väl inte ovanpå bordet?

Vart tar det vita i snön vägen när snön smälter?

Faller inte det inom kategorin "dumma frågor"?

Den med rusningstrafiken är ju dock lite roande och tankeväckande, även om det väl inte går att påstå att rusningstrafiken alltid står helt stilla utan ofta faktiskt just rusar fram.

En ny tankeställning:

Tänk er att man kan resa i tiden.

Du välter ut ett glas vatten över en bok som du tycker är skitbra. Du bestämmer dig för att resa tillbaka i tiden och varna dig själv för att inte välta ut vattnet. Hur sjutton fungerar det? För att du ska resa tillbaka och varna dig själv så måste du ju välta ut vattnet, vilket du inte gör om du reser tillbaka och varnar dig. Någon med högre IQ än jag? (Det måste det finnas :happy: )

@Finkel borde de inte bli så att i samma ögonblivk du gör det, så lär säkert det komma en GIGANTISK get inflygande på en moped med vingar och jetmotor, och av vinddraget så välts glaset. DÅ reser du tillbaka i tiden IGEN för att säga åt din första jag att stänga fönstret, men då kommer du välta glaset för su skyndar dig att stänga fönstret.

Det jag vill säga är att om man nu ska vara petig, så borde glaset vältas på ett eller annat sätt. annars borde väl personen som skickades tillbaka i tiden direkt hamna tillbaka i sin nutid?

bra problem dock :rolleyes:

Jag får planka ett par från ett tv-program

Om någon säger till dig att han är en lögnare, skulle du tro på honom då?

Om du försökte med att misslyckas och lyckades, vad har du då gjort?

En ny tankeställning:

Du välter ut ett glas vatten över en bok som du tycker är skitbra. Du bestämmer dig för att resa tillbaka i tiden och varna dig själv för att inte välta ut vattnet. Hur sjutton fungerar det? För att du ska resa tillbaka och varna dig själv så måste du ju välta ut vattnet, vilket du inte gör om du reser tillbaka och varnar dig. Någon med högre IQ än jag? (Det måste det finnas :-( )

Här uppstår ju en paradox, vilket man ju kan säga att är ett klart tecken på att resor bakåt i tiden är omöjliga. Jag har läst lite löst om teorier kring att man i så fall skulle hamna i något slags "alternativ verklighet", dvs. det uppstår två världar, en där du spiller ut vattnet och en där du blir varnad av dig själv och därför inte gör det. Men, ehm, det är ganska flummigt och jag har väldigt dålig koll där, så själv nöjer jag mig kort och gott med att resor bakåt i tiden är omöjliga.

Varför blir saker just spegelvända i en spegel och inte upp-och-ner-vända?

Det har ju att göra med att våra ögon sitter på horisontell ledd. Hade de suttit på vertikal ledd, hade väl upp blivit ned osv.

@ Finkel

Ett problem med att resa bakåt i tiden kan kanske vara att det kan bli problem att att existera två gånger samtidigt. Eller skulle man kanske kunna åka tillbaka och födas som sin egen enäggstvilling. Problemet blir väl kanske då att komma ihåg att varna om vattenglaset. Så för alla er som är enäggstvillingar om ditt tvillingsyskon kontaktar dig och varnar dig för att välta ut ett vattenglas så kanske ditt syskon i självaverket är du själv som rest tilbaka i tiden. I samma ögonblick blir du själv ditt eget syskon.

Ska man resa bakåt i tiden kanske man får nöja sig med att observera från den alternativa verkligheten som 'Mr_Confused' pratar om

@Fibban

Vist blir saker upp och ned i en spegel. Lägg en spegel på golvet och titta exempelvis på taklampan visst kommer den även att vara upp och ned i spegeln

Varför blir saker just spegelvända i en spegel och inte upp-och-ner-vända?

Det har ju att göra med att våra ögon sitter på horisontell ledd. Hade de suttit på vertikal ledd, hade väl upp blivit ned osv.

Så varför är de fortfarande spegelvända ifall man blundar med ena ögat? :wacko:

Varför har näsborrarna exakt samma innerdiameter som ditt pekfingers ytterdiameter?

Varför är det alltid punghår i besticklådan efter en fedefest?

Hur många varv tappar en genomsnittlig cykelkedja per år?

/martinator

En ny tankeställning:

Du välter ut ett glas vatten över en bok som du tycker är skitbra. Du bestämmer dig för att resa tillbaka i tiden och varna dig själv för att inte välta ut vattnet. Hur sjutton fungerar det? För att du ska resa tillbaka och varna dig själv så måste du ju välta ut vattnet, vilket du inte gör om du reser tillbaka och varnar dig. Någon med högre IQ än jag? (Det måste det finnas ;-) )

Det finns knepigare tidsresor än så..

ibland spelar minnet en lite spratt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Grandfather_paradox

Grandfather Paradox...(den riktiga versionen)

The grandfather paradox is a paradox of time travel, first described by the science fiction writer René Barjavel in his 1943 book "Le Voyageur Imprudent" ("The Imprudent Traveller").[1] The paradox is this: Suppose a man traveled back in time and killed his biological grandfather before the latter met the traveller's grandmother. As a result, one of the traveller's parents (and by extension, the traveller himself) would never have been conceived. This would imply that he could not have travelled back in time after all, which in turn implies the grandfather would still be alive, and the traveller would have been conceived, allowing him to travel back in time and kill his grandfather. Thus each possibility seems to imply its own negation, a type of logical paradox.

An equivalent paradox is known (in philosophy) as autoinfanticide — that is, going back in time and killing oneself as a baby — though when the word was first coined in a paper by Paul Horwich it was in the malformed version autofanticide. [2]

The grandfather paradox has been used to argue that backwards time travel must be impossible. However, other resolutions have also been advanced.

Tror en av dom heter farfars-paradoxen..fritt ihågkommet från nån bok jag läste..

En uppfinnare uppfinner en tidsmaskin, han beslutar sig resa bakåt i tiden för han vet inte vem hans farfar är.

När han är i "dåtiden" så träffar han en vacker kvinna, tycke uppstår och barn blir till.

Han återvänder till "nutid" och inser att han är sin egen farfar ;-)

Det ger "hönan och ägget" en ny dimension... :D

Om man försöker misslyckas och lyckas så kan det ju betyda att man lyckades misslyckas. Typ; Pelle försökte misslyckas med att laga bilen och misslyckades, alltså lyckades han med det han försökte dvs misslyckas.

Man har ju missmisslyckats såklart!

Nej men man har definitivt gjort bort sig totalt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...