Jump to content

Livgardet: Värnpliktiga utsatte soldat för icke acceptabel behandlin


Recommended Posts

Värnpliktiga utsatte soldat för icke acceptabel behandling Källa:Livgardet

Värnpliktig utsatt för grov kränkning Källa:mil.se

19-åring brutalt misshandlad av värnpliktiga Källa:SVD

 

Någon som vågar gissa vad kvällspressen drar till med?

 

Den 19-årige värnpliktige som blev utsatt för händelsen deltar idag i övningar tillsammans med sin pluton. Han säger att han inte upplevde situationen som en kränkning utan uppger att han bad sina kamrater att sluta och att de då gjorde det.

 

 

/D (som av en slump låg på Livkomp)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oavsett om man kallar det övergrepp, misshandel, pennalism eller vad fanken som helst så hör sådant här beteende inte hemma på ett regemente lika lite som det hör hemma någon annanstans i samhället.

Link to comment
Share on other sites

Värnpliktiga utsatte soldat för icke acceptabel behandling Källa:Livgardet

Värnpliktig utsatt för grov kränkning Källa:mil.se

19-åring brutalt misshandlad av värnpliktiga Källa:SVD

 

Någon som vågar gissa vad kvällspressen drar till med?

 

Den 19-årige värnpliktige som blev utsatt för händelsen deltar idag i övningar tillsammans med sin pluton. Han säger att han inte upplevde situationen som en kränkning utan uppger att han bad sina kamrater att sluta och att de då gjorde det.

 

 

/D (som av en slump låg på Livkomp)

 

Ok, inget näsblod, men i övrigt så gjorde våra plutoner o grupper sånt mot varann hela tiden, vi kränkte inte varann, vi jävlades lite kamrater emellan.

En populär grej var ju om någon höll på o dryga sig så bar vi in dom på badrummet, la dom i stora handfatsrännan o drog igång kranarna

 

PS Vill lägga till att självklart om soldaten känt sig kränkt så hade det varit en annan femma men då denna soldat inte upplevt det så, så tycker jag nog inte att det är en big deal

Edited by Wärme
Link to comment
Share on other sites

"Killen är jobbig ikväll in med han i dushen"

"O stink bomber här ska pansarskytte få" (låg på våningarna under)

 

sådant här lär alltid hända överalt inte direct ovanligt på civila skolor heller att man jävlas med varandra

 

"Laxermedel i maten på grannskolan"

"Surströming i ventilations systemet" (vår skola)

 

kommer alltid att förekomma.

Att killen började blöda näsblod är självklart inte bra då kanske det hade gått för långt eller så kanske killen ofta blöder näsblod normalt också inte bara när folk jävlas med han.

Link to comment
Share on other sites

Lite bus gjorde man ju, inget konstigt med det. Sådant har nog alla gjort. Brottats i korridoren, gjort raider in i andra logement med mera. Inget allvarligt

 

Om det sen gick över gränsen är en annan femma. Men om killen själv säger att "det var på lek" och det verkligen var så är det inget allvarligt, i min mening då :D

 

 

(Andersson som låg på 6. och trodde att om nåt skulle hända på nåt av dem kompanierna så skulle det vara 6. För vi är ju tuffare :navy: )

Edited by E-Sign Andersson
Link to comment
Share on other sites

Men... vad hände egentligen. Bar de ut och tejpade ihop killen? Hur började han blöda näsblod? När man börjar läsa tror man det handlar om någon form av rå misshandel, några rader senare undrar man vad det egenligen är man läser om. Ett vanligt lägerskolehyss, om ens det. :navy:

Link to comment
Share on other sites

Nej, att "småjävlas" lite med varandra är knappast ovanligt och så länge ingen tar illa vid sig tycker jag att det inte är några problem med det. Känner igen det beteendet ganska bra efter tre år på byggprogrammet. Bla så gjorde en kille en mindre rolig upptäckt när han öppnade sitt skåp och upptäckte att någon hade sprutat in ca en liter grovrengöring (en sorts tvål) i hans skåp genom ett hål längst ner på skåpet. 0:)

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att det är konstig inställning vissa har.

Måhända att det här var ett oskyldigt hyss, men hur skulle det gå ifall man avfärdade allt som det?

För att säga som mången skolfröken har gjort: "Alla tycker kanske inte det är lika roligt".

 

Självklart ska försvarsmakten utreda dylika händelser för att avslöja kränkningar och mobbing.

Dessutom är det uppenbarligen dålig PR för försvaret.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan man vara säker på att den som blir utsatt för ett spratt verkligen tycker att det är roligt? Att säga att man är med på något är ganska vanligt för någon som är mobbad, för att man ska slippa något än värre.

 

Utan tvekan är det bra att FM utreder dylikt, även om man kommer fram till att det inte var en kränkning.

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att det är konstig inställning vissa har.

Måhända att det här var ett oskyldigt hyss, men hur skulle det gå ifall man avfärdade allt som det?

Konstig och konstig, det är väl snarare ett accepterande av att i ett gäng 19-åringar som bor tätt inpå varandra under längre tid så kommer sådant här att förekomma. Kan det gå för långt? Ja, precis som ett snöbollskrig på skolgården kan göra det. Men ingen tror väl på fullt allvar att vi kan få barn att sluta kasta snöboll?

 

Det man kan göra är att se till att skapa en sådan atmosfär av förtroende mellan befäl och värnpliktiga att den som eventuellt känner sig utsatt/mobbad/kränkt vågar tala med sina befäl.

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att det är konstig inställning vissa har.

Måhända att det här var ett oskyldigt hyss, men hur skulle det gå ifall man avfärdade allt som det?

Konstig och konstig, det är väl snarare ett accepterande av att i ett gäng 19-åringar som bor tätt inpå varandra under längre tid så kommer sådant här att förekomma. Kan det gå för långt? Ja, precis som ett snöbollskrig på skolgården kan göra det. Men ingen tror väl på fullt allvar att vi kan få barn att sluta kasta snöboll?

 

Det man kan göra är att se till att skapa en sådan atmosfär av förtroende mellan befäl och värnpliktiga att den som eventuellt känner sig utsatt/mobbad/kränkt vågar tala med sina befäl.

 

Jämförelsen med snöbollskrig är inte relevant. I ett snöbollskrig är det mycket tydligt vem som är och vem som inte är med i leken. Går det överstyr så kommer det i dagens skola att följa utredning osv.

 

Det går mycket bra att få barn sluta kasta snöboll under skoltid.

Link to comment
Share on other sites

Konstig och konstig, det är väl snarare ett accepterande av att i ett gäng 19-åringar som bor tätt inpå varandra under längre tid så kommer sådant här att förekomma.

 

Få se om jag fattat dej rätt.

 

Du tycker att det är ett hedersbevis att jävlas/hitta på hyss/whatever med sin kamrat?

Link to comment
Share on other sites

Jämförelsen med snöbollskrig är inte relevant. I ett snöbollskrig är det mycket tydligt vem som är och vem som inte är med i leken. Går det överstyr så kommer det i dagens skola att följa utredning osv.

Nu var snöbollskrig bara ett exempel. Men vad tycker den som håller sig utanför snöbollskastandet men ändå blir mulad? Jag menade inte att det var bra/skulle uppmuntras, bara att jag inte ser hur man ska kunna programmera om mänskligheten...

Det går mycket bra att få barn sluta kasta snöboll under skoltid.

Ja, när det finns lärare som ser till att så inte sker ja. Men vad händer när barnen lämnar skolan? Då kramas förmodligen snöbollarna...

 

Det är väl ingen som tror att "spratt" som att få sängen inburen i duschen händer under de vpls tjänstetid när befälen är närvarande? Det händer när de är för sig själva...

 

Men för att vi inte ska gräva ner oss i något "hacka inte på oss lärare för vi gör så gott vi kan" så kan vi ju stryka "på skolgården" i mitt förra inlägg. 0:)

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att det är konstig inställning vissa har.

Måhända att det här var ett oskyldigt hyss, men hur skulle det gå ifall man avfärdade allt som det?

För att säga som mången skolfröken har gjort: "Alla tycker kanske inte det är lika roligt".

 

Självklart ska försvarsmakten utreda dylika händelser för att avslöja kränkningar och mobbing.

Dessutom är det uppenbarligen dålig PR för försvaret.

 

Just det här förstår jag inte riktigt vad det skulle tjäna till, men som sagt, lite småhyss är väl inte helt fel. Dock finns det ett magiskt ord som SKA lydas: Sluta. Om man "jäklas" med någon och denne säger sluta så är det inte längre något "jäkelskap". Likaså om en person får stå ut med jäkelskap upprepade gånger så är det mobbing. Sen är det ju viss skillnad om man jäklas med en person och senare tex hela gruppen som personen ingår i, men med lite sunt förnuft bör man veta lite var gränsen går.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker personligen att det som har skett är under all kritik sådan skall inte accepteras någonstans i samhället. Det är svårt att få bort motsättningar mellan olika kompanier men när mottsättningarna får uttryck i att en individ blir påhoppad så är det en kränkning. Hur kan någon tycka att det är kul att bli laggd i handfaten och få vatten sprutat på sig eller att bli fast bunden på det ena eller andra sättet. Trodde ni att den utsatte hade kul???? Som grupp kan man ta mer än en individ.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vad man tycker om det är det nog svårt att få värnpliktiga att "låta bli" att småjäklas lite med varandra, jag var lika god kålsupare på sånt.

Men när det sen eskalerar och blir allvarligare så bör det utredas, svårt att dra gränsen så det är kanske lika bra att kolla allt som kommer upp till ytan.

 

Men i vilket fall så kommer det hur man än gör att fortsättas med att göras "Jäkelstyg" vare sig man vill eller inte, så det känns inte som om det är värt att moralisera över.

Slutsats: Att kolla upp bråk och dylikt är självklart men ha förståelse över att det kommer att busas och springas i korridorerna efter HVO. Bra eller dåligt? Enligt min åsikt så är det inte så förskräckligt hemskt utan en del av livet på luckan och om det nu skulle spåra ut så ska det självklart tas omhand.

 

Sen kanske det är en åldersfråga, nu är jag 20 och tämligen nymuckad och van vid det stökiga och roliga livet på luckan. Om 10 år kanske jag tycker att det inte alls är lämpligt, vem vet. Svårt att applicera värderingar och åsikter på en annan åldersgrupp.

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att det är konstig inställning vissa har.

Måhända att det här var ett oskyldigt hyss, men hur skulle det gå ifall man avfärdade allt som det?

För att säga som mången skolfröken har gjort: "Alla tycker kanske inte det är lika roligt".

 

Självklart ska försvarsmakten utreda dylika händelser för att avslöja kränkningar och mobbing.

Dessutom är det uppenbarligen dålig PR för försvaret.

 

Just det här förstår jag inte riktigt vad det skulle tjäna till, men som sagt, lite småhyss är väl inte helt fel. Dock finns det ett magiskt ord som SKA lydas: Sluta. Om man "jäklas" med någon och denne säger sluta så är det inte längre något "jäkelskap". Likaså om en person får stå ut med jäkelskap upprepade gånger så är det mobbing. Sen är det ju viss skillnad om man jäklas med en person och senare tex hela gruppen som personen ingår i, men med lite sunt förnuft bör man veta lite var gränsen går.

 

Helt rätt, vill bara påpeka att mobbing kan vara mycket och inte bara inskränkas till att det är upprepad behandling och från en större grupp mot en individ. Kränkande behandlig kan mkt väl inträffa under bara ett tillfälle och ändå sätta spår mm, och ofta är det ett maktspel både innan och efter som även det gör att individen far illa.

Link to comment
Share on other sites

Men han gick och sa till befälen att det hade hänt. Om han endast upplevt det som något slags skämt har jag svårt att tänka mig att han hade tagit upp det med ett befäl...?

 

Det är svårt att få bort motsättningar mellan olika kompanier men när mottsättningarna får uttryck i att en individ blir påhoppad så är det en kränkning.

 

Har ni läst länkarna? Gör det! Så slipper vi krångla till den övriga diskussionen.

 

Enligt pressmeddelandet var det värnpliktiga från Livkomp som tejpade en värnpliktig på Livkomp och dumpade denne hos 6.komp. Det var 6.komp som anmälde händelsen till sina befäll morgonen efteråt.

 

/D

Edited by Dexter
Link to comment
Share on other sites

Sådan här publicitet känns så onödig för en redan opopulär Försvarsmakt.

Är det inte LV6 som klantar till det är det någon annan.

Jag kan ibland förstå civila som undrar vad fan man håller på med i försvaret osv då det mest känns som det är denna typ av saker som media gillar att skriva om.

Kan tänka mig hur tjockt nästa värnpliktsnytt kommer att bli med hjälp av denna artikel.

 

Sedan är modeordet för ett par år bakåt och frammåt i tiden "kränkning".

För ett par år sedan var modeordet "sexuella trakaserier".

Undra vad det kommer att bli när de lägger kränkning på hyllan?

Link to comment
Share on other sites

Som många sagt tidigare så känner sig någon kränkt så är det en kränkning, men nu så säger ju den "utsatte" att han inte upplevde det hela negativt, så det är ju en tolkningsfråga.

 

Dock skall det sägas att jag under min tid i lumpen var med om en hel del hyss.

 

En gång så staplade vi grannplutonens alla sängar på varandra och i samma rum. Alla sängkläder lades i ett annat logement. (Högt i tak i k-krona) Tillsist välte vi alla skåp och bar in dem i ett tredje logement. Efter denna händelse så kunde man finna texter med "6.pluton sov med ett öga öppet..." på toalett väggar.

 

Andra hyss var att vi valde ut olika personer för att under några 10tal minuter kedja fast dem mellan två sängar medlest utdelat handfängsel. Ibland blev även jag nedbrottad och fastkedjad ibland någon annan.

 

Det var bara sånt man gjorde när man fick lite förmycket tid över någon kväll ibland.

 

Man var 19år dvs realtivt ung, unga grabbar gör hyss när dom finner sig långt hemfirån under långa perioder för första gången i sitt liv.

Link to comment
Share on other sites

Sådan här publicitet känns så onödig för en redan opopulär Försvarsmakt.

Är det inte LV6 som klantar till det är det någon annan.

Jag kan ibland förstå civila som undrar vad fan man håller på med i försvaret osv då det mest känns som det är denna typ av saker som media gillar att skriva om.

Kan tänka mig hur tjockt nästa värnpliktsnytt kommer att bli med hjälp av denna artikel.

 

Sedan är modeordet för ett par år bakåt och frammåt i tiden "kränkning".

För ett par år sedan var modeordet "sexuella trakaserier".

Undra vad det kommer att bli när de lägger kränkning på hyllan?

 

Rätt intressant att veta hur media ser på militären. När man läser sånt här så får man, iaf jag, bilden att media anser att värnpliktiga ska vara übermega disiplinerade robotar som när de inte är ute och genomför en övning superseriöst med stenansikte så står de givakt på kaserngården och att händelser som den aktuella är unik för hela samhället. När de sedan är på utlandstjänst och blir beskjutna så är det så obeskrivligt synd om dem att hela stykan på 500 pers bara ska hem omgående. (Visst tycker jag också att det är synd om de som blir beskjutna/skadade/dödade på sin mission men det jag ville spegla var hur jag uppfattade medias syn på det).

 

Ingen som har typ procentuella jämförelser mellan hur många kränkningar och dyl. som sker i det militära vs det civila? Men samtidigt får man ju se till medias behov. Artiklar som denna säljer ju och det är ju vi som köper tidningarna... Kan dock inte klaga på mig själv då det är så ytterst sällan jag köper typ Expressen, aftonbladet etc...

Link to comment
Share on other sites

Ja gud, ja. Vad har man inte hittat på. Flyttat runt samtliga skåpen hos grannplutonen till andra logement. När grannplutonen kom tillbaka från en övning och var stressade så var det inte en enda nyckel som passade i hänglåsen med kaos som resultat. Men så blev man ju utsatt för hämdaktioner också.

Link to comment
Share on other sites

Värnpliktiga utsatte soldat för icke acceptabel behandling Källa:Livgardet

Värnpliktig utsatt för grov kränkning Källa:mil.se

19-åring brutalt misshandlad av värnpliktiga Källa:SVD

 

Någon som vågar gissa vad kvällspressen drar till med?

 

Den 19-årige värnpliktige som blev utsatt för händelsen deltar idag i övningar tillsammans med sin pluton. Han säger att han inte upplevde situationen som en kränkning utan uppger att han bad sina kamrater att sluta och att de då gjorde det.

 

 

/D (som av en slump låg på Livkomp)

...tjaa...militär tortyr kanske? :clap:

Link to comment
Share on other sites

Som många sagt tidigare så känner sig någon kränkt så är det en kränkning, men nu så säger ju den "utsatte" att han inte upplevde det hela negativt, så det är ju en tolkningsfråga.

 

Dock skall det sägas att jag under min tid i lumpen var med om en hel del hyss.

 

En gång så staplade vi grannplutonens alla sängar på varandra och i samma rum. Alla sängkläder lades i ett annat logement. (Högt i tak i k-krona) Tillsist välte vi alla skåp och bar in dem i ett tredje logement. Efter denna händelse så kunde man finna texter med "6.pluton sov med ett öga öppet..." på toalett väggar.

 

Andra hyss var att vi valde ut olika personer för att under några 10tal minuter kedja fast dem mellan två sängar medlest utdelat handfängsel. Ibland blev även jag nedbrottad och fastkedjad ibland någon annan.

 

Det var bara sånt man gjorde när man fick lite förmycket tid över någon kväll ibland.

 

Man var 19år dvs realtivt ung, unga grabbar gör hyss när dom finner sig långt hemfirån under långa perioder för första gången i sitt liv.

Väx upp för f-n.

Ni beter ju er som barnrumpor.

Link to comment
Share on other sites

Väx upp för f-n.

Ni beter ju er som barnrumpor.

Och för det fina inlägget tilldelas larsev tio vuxenpoäng, larsev ten adult points, larsev dis point.

 

Har du inte varit tonåring larsev?

 

/K, som också småjävlades med de andra pojkarna på luckan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...