Jump to content

Rösta på DIN favorit Helikopter i FM


Yman

  

234 members have voted

  1. 1. Rösta på DIN favorit Helikopter i FM

    • HKP1 - Vertol 44A "Den flygande bananen"
      17
    • HKP2 - Sud Alouette II "Lärkan"
      1
    • HKP3 - Agusta Bell 204 "Huey"
      50
    • HKP4 - Boeing- / Kawasaki Vertol 107 "Vertolen"
      60
    • HKP5 - Hughes/Schweizer 269C "Pisskuren, Humlan, mm, mm"
      3
    • HKP6 - Agusta Bell 206 Jet Ranger
      2
    • HKP9 - MBB BO 105
      49
    • HKP10 - Aerospatiale AS332 M1 Super Puma
      27
    • HKP11 - Agusta Bell 412 HP
      10


Recommended Posts

Lägger min röst på Sveriges enda beväpnade (iaf med något tyngre) helikopter. Rund, go' och charmig på alla sätt och vis.

 

HKP 9 :rolleyes:

 

Vad är nian beväpnad med nu för tiden då då? Har piloterna med sig sina personliga ehv upp, eller?

 

:P

 

Annars så är väl nian favvon, men det beror nog mest på att jag är så välbekant med den. Hkp 15 är jämrans snygg att se på annars.

 

/E

 

Ps Helitowsystemet är så vitt jag vet ej längre i tjänst sedan många år tillbaka, men annat var det när en annan gjorde lumpen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lägger min röst på Sveriges enda beväpnade (iaf med något tyngre) helikopter. Rund, go' och charmig på alla sätt och vis.

 

HKP 9 :rolleyes:

 

Vad är nian beväpnad med nu för tiden då då? Har piloterna med sig sina personliga ehv upp, eller?

 

:P

 

Annars så är väl nian favvon, men det beror nog mest på att jag är så välbekant med den. Hkp 15 är jämrans snygg att se på annars.

 

/E

 

Ps Helitowsystemet är så vitt jag vet ej längre i tjänst sedan många år tillbaka, men annat var det när en annan gjorde lumpen

 

Jo, jag vet att det systemet har utgått (var det 95 eller 97?) men det gör den inte mindre ball idag. :D

 

Hkp 9 var väl så nära en svenska attackhelikopter man kunde komma på den tiden?

Link to comment
Share on other sites

Hkp 9 var väl så nära en svenska attackhelikopter man kunde komma på den tiden?

 

Om man är beredd att kalla en Bv 206 med rb 55 på för stridsvagn, ja..

 

För det är nog närmast en pvrobotbandvagn man ska jämföra nian med.

 

En pvhkp är mer lättrörlig, snabbare och framför allt dyrare än en motoriserad pvrobotgrupp, men den har inte mer eldkraft.

 

En attackhelikopter däremot...

Link to comment
Share on other sites

Hkp 9 var väl så nära en svenska attackhelikopter man kunde komma på den tiden?

 

Om man är beredd att kalla en Bv 206 med rb 55 på för stridsvagn, ja..

 

För det är nog närmast en pvrobotbandvagn man ska jämföra nian med.

 

En pvhkp är mer lättrörlig, snabbare och framför allt dyrare än en motoriserad pvrobotgrupp, men den har inte mer eldkraft.

 

En attackhelikopter däremot...

 

Okej, "attackhelikopter" var kanske fel ord i sammanhanget. Men det var väl dittills den enda hkp:n i Sverige som haft någon eldkraft att tala om? För övrigt kan jag erkänna att jag nog har blivit lite färgad av "reportaget" i den urgamla dataspelstidningen High Score där Hkp9 blev utmålad som en rejäl stridsvagnsdödare. :rodna:

Link to comment
Share on other sites

För övrigt kan jag erkänna att jag nog har blivit lite färgad av "reportaget" i den urgamla dataspelstidningen High Score där Hkp9 blev utmålad som en rejäl stridsvagnsdödare. :rolleyes:

 

Det ÄR den...eller var åtminstone. Men den är ingen attackhelikopter för det.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt kan jag erkänna att jag nog har blivit lite färgad av "reportaget" i den urgamla dataspelstidningen High Score där Hkp9 blev utmålad som en rejäl stridsvagnsdödare. :rolleyes:

 

Det ÄR den...eller var åtminstone. Men den är ingen attackhelikopter för det.

 

Har Sverige haft några planer på att skaffa någon typ av attackhelikopter?

Link to comment
Share on other sites

Har Sverige haft några planer på att skaffa någon typ av attackhelikopter?

 

Nja.. jo, man har ju faktiskt testat AH-64 Apache och Mi-28 i Sverige under mitten på 90-talet. Men som du vet så blev det inget köp. Vill du veta mer om svensk ahkp-anskaffning finnsd et en hel tråd där detta diskuteras på detta forum någonstans.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Finns det av de övriga HKP typerna som går att rösta på...någon som ens kommer i närheten av antalet flygtimmar i "war service" som Bells HUEY system(HKP3) flugit?

 

Nej, men det finns det heller inte överhuvudtaget om du tittar världsbrett. UH-60 loggar många timmar för tillfället, men det är troligt att ingen helikopter, någonsin, kommer matcha UH-1 vad gäller flygtimmar i ofred. Närmast på listan ovan är Sea Knight.

Link to comment
Share on other sites

Finns det av de övriga HKP typerna som går att rösta på...någon som ens kommer i närheten av antalet flygtimmar i "war service" som Bells HUEY system(HKP3) flugit?

 

Nej, men det finns det heller inte överhuvudtaget om du tittar världsbrett. UH-60 loggar många timmar för tillfället, men det är troligt att ingen helikopter, någonsin, kommer matcha UH-1 vad gäller flygtimmar i ofred. Närmast på listan ovan är Sea Knight.

 

Hur är det med shithoo..Chinooken? Den har ju varit med sen vietnam, och är still going strong. Den borde ju ligga rätt bra till, i allafall om man ser på procent "krigsflygning" av totalt antal flygtimmar per maskintyp.

 

Fast jag tycker inte man ska hänga upp sig på flygtid i strid allt för mycket, för då hade flygvapnet fortfarande fräst omkring i Mustang, vilket i och för sig hade glatt Danne. Nya, okrigade helikoptrar har förhoppningsvis någonting som gör dem bättre än gamla, men bekrigade diton.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med shithoo..Chinooken? Den har ju varit med sen vietnam, och är still going strong. Den borde ju ligga rätt bra till, i allafall om man ser på procent "krigsflygning" av totalt antal flygtimmar per maskintyp.

 

Fast jag tycker inte man ska hänga upp sig på flygtid i strid allt för mycket, för då hade flygvapnet fortfarande fräst omkring i Mustang, vilket i och för sig hade glatt Danne. Nya, okrigade helikoptrar har förhoppningsvis någonting som gör dem bättre än gamla, men bekrigade diton.

 

/E

 

 

Chinook är även den gammal i gardet, men har som de flesta större maskiner tagit åldrandet bättre än Hueyn och är fär tillfället den mest eftersökt tunga transporthelikoptern itjänst. Det jag dock baserade min gradering på var normal timräkning, det går kanske att räkna om det till 47ans fördel med någon skum statistisk dans. Dock blir det svårt då Hueyn till mycket hög grad fortfarande flyger och skjuter/skjuts på...dagligen. Detta gäller Sydamerika, Asien,Irak osv. Sedan finns "andra" organisationer, som DOS-INL, som flyger übertrimmade och moddade men ändock UH-1H grundade maskiner.

 

 

Dock är det självklart som Erik säger att stridstid säger inte mycket i sig om maskinen, men att Mustanger är bra. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min röst hamna på Hkp11, en Hkp som inte fanns någon längre tid inom FM men som hade en stor modifierings potential. Synd att den inte vart Hkp12, då vi nu kunde haft ett samarbete med Norge om samträning av besättning och utveckling av helikoptern.

Link to comment
Share on other sites

Svår omröstning faktiskt, finns ju ett par kandidater så fick använda mig av uteslutningsmetoden. Till sist stod en hård kamp mellan hkp3 och hkp9.

 

Och 9:an fick vinna...mest för att jag känner till den lite bättre... och så är det så coolt att under allt skal så är det bara vajrar och lite mekanik :lala:

Link to comment
Share on other sites

Lite OT: I min lilla värld är en attackhelikopter beväpnad med robotar/raketer, automatkanoner, kulsprutor. Och en pansarvärnshelikopter med enbart robotar ("man slår inte ut pansar med kulsprutor"...).

 

Mina fem öre.

 

/Stocken

 

För övrigt kan jag erkänna att jag nog har blivit lite färgad av "reportaget" i den urgamla dataspelstidningen High Score där Hkp9 blev utmålad som en rejäl stridsvagnsdödare. :rodna:

 

Det ÄR den...eller var åtminstone. Men den är ingen attackhelikopter för det.

Link to comment
Share on other sites

Röstar helt klart på Hkp11. Rymlig med potential att modifiera för en mängd olika uppgifter. Trist att vi inte har dem kvar, hade passat utmärkt i NBGn. 10an är bra, men Medevac-ombyggnaden innebär ju att den väl i princip inte kan bära några soldater?

 

3:an är riktigt najs den också, här en länk till en video med en svensk enhet som flyger fräckt i både tyska hueys och franska pumor!

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=5A8RJUnY36o

 

Tror även en italisensk HH3 finns med på några klipp, en riktig bjässe, närmast att jämföra med hkp4 avseende utrymmen.

Edited by Lynx Lynx
Link to comment
Share on other sites

och så är det så coolt att under allt skal så är det bara vajrar och lite mekanik :camo:

 

Vajrar? Om jag minns rätt så var det stötstänger och hydraulik (dubbla system till och med).. Men ganska low-tech kan jag nog gå med på att det är under glasfiberhuvarna på en hkp 9A. Men den är klart den tuffaste lilla skruven i FM´s helikopterstall.. möjligen med konkurrens från Hkp 15, som iallafall är en "looker".

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Finns det av de övriga HKP typerna som går att rösta på...någon som ens kommer i närheten av antalet flygtimmar i "war service" som Bells HUEY system(HKP3) flugit?

 

Nej, men det finns det heller inte överhuvudtaget om du tittar världsbrett. UH-60 loggar många timmar för tillfället, men det är troligt att ingen helikopter, någonsin, kommer matcha UH-1 vad gäller flygtimmar i ofred. Närmast på listan ovan är Sea Knight.

 

 

Sedan har det väl tillverkats HORRIBELT många UH-1 även om man jämför med en mänghkp som UH60???

Eller....

Link to comment
Share on other sites

Finns det av de övriga HKP typerna som går att rösta på...någon som ens kommer i närheten av antalet flygtimmar i "war service" som Bells HUEY system(HKP3) flugit?

 

Nej, men det finns det heller inte överhuvudtaget om du tittar världsbrett. UH-60 loggar många timmar för tillfället, men det är troligt att ingen helikopter, någonsin, kommer matcha UH-1 vad gäller flygtimmar i ofred. Närmast på listan ovan är Sea Knight.

 

 

Sedan har det väl tillverkats HORRIBELT många UH-1 även om man jämför med en mänghkp som UH60???

Eller....

 

 

Så är det, och den siffran ( 10k+), som ingen kommer att kunna specificera, kommer heller troligen aldrig att slås av någon annan västhelikopter. Det är en mentalitet nuförtiden att modda befintliga maskiner till en betydligt större grad än slit-släng-köp-nytt som rådde under Hueyns första sekel (även om den själv nu blivit lite kardborreaktig).

Edited by Danne
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...