Racoon Pioneer Posted January 25, 2003 Report Posted January 25, 2003 (edited) Ingen klampar på en Drakes vingar... [KRÅNGEL]Då bildj-n inte vill visa sig skiter vi väl iden då.[/KRÅNGEL] /RP Edited January 25, 2003 by Racoon Pioneer Quote
Fk Bodin Posted January 25, 2003 Report Posted January 25, 2003 J 34 är självskriven. Alla patrioter som tycker Gripen har missat frågan. Snyggaste, inte ballaste/coolaste etc. planet. Har sett en kanonbild när en 34:a från F 9 flyger cabbat över Bohuskusten, piloten med kromad underarm. Vilka tider! Utomlands så har nog Hawker Hunter röstats fram som 50-talets vackraste jetkärra. Quote
Larsleo Posted January 25, 2003 Report Posted January 25, 2003 hmmmm jag lägger nog min röst på Lansen...den har nått skönt brutalt över sig.... Såg en sån starta igår på Malmen. Det var ju 100 km sikt och inga moln under 9000 meter så då vågar sig veteranflygklubben upp hehe...vad som jag tycker gör Lansen brutal är....4x 30mm akan om inte har den sköna linjer..typ sen att det måste vara klart för att våga flyga med den e en annan sak Quote
Mats Posted January 25, 2003 Report Posted January 25, 2003 Ni glömmer en gammal goding. SAAB B18! Quote
Adam Wilhelm Posted January 26, 2003 Author Report Posted January 26, 2003 J 34 har också 4x30 mm. AKAN (Aden). Quote
Jonte11 Posted January 26, 2003 Report Posted January 26, 2003 Lansen var nog om inte det snyggaste men ett av de snyggaste att det sedan var helt värdlöst att flyga, är en helt annan sak, inget annat flyg i svensk flygvapenhistoria har krävt så många liv, pga. olyckstillbud. Quote
Jonas Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 (edited) Vakrast av alla är C-130, Hercules, bättre än så blir det inte. Hercules tar 80 fallskärmshoppare till 4000 meter på 7,5 minuter, ren njutning. (de andra klarar max 2 hoppare och sedan får man köpa nytt plan) Edited January 27, 2003 by Jonas Quote
nahoj84 Posted May 4, 2003 Report Posted May 4, 2003 Vackrast av alla är ändå Gulfstream (G4) S 102B i annat utförande även kallat Tp 102C. Så vacker att även kungen vill ha henne Quote
1228 Posted May 4, 2003 Report Posted May 4, 2003 Draken eller Viggen Gripen ser så mesig ut Det står uppställt en viggen 15m utanför kasern, synd att det ser så sletet ut bara Quote
Ezaey Posted May 4, 2003 Report Posted May 4, 2003 Gripen blir det för min del, liten och nätt men ändå kraftfull och högteknologisk. De där små vingarna där fram är ju bara föööör sexig. ;) Quote
mace Posted May 4, 2003 Report Posted May 4, 2003 Viggen, kombinationen av skönhet och rå brutalitet slår det mest. Dessutom anser jag att Viggen, F4 Phantom och en humla är det yttersta beviset på att vad som helst kan flyga bara man har tillräckligt stark motor. Viggen är lika vackert, brutalt och totalt avvikande som en Centurion i ett kolonilotts område. Kanske inte den linjeskönaste skapelsen i luften, men helt klart det snyggaste som Sverige har. Quote
106 Posted May 4, 2003 Report Posted May 4, 2003 Vackrast av alla är ändå Gulfstream (G4) S 102B i annat utförande även kallat Tp 102C. G4 är snygg men jag hoppas innerligen att du inte tycker S102B är snyggare än Tp102A och Tp102C. Själv är jag inte helt säker på vilken som är snyggast (vilket var frågan, inte brutalast, ballast eller häftigast användningsområde) men det står mellan J34 och J35. Till slut faller rösten på J35. Tänker mest på en bild av en J35D från F3 utan balkar i profil. En sådan omröstning som denna gynnar moderna flygplan eftersom fler känner till dem eller har personliga erfarenheter av dem och en sådan sak som att de är nyast. Dessutom väger man in faktorer som inte har med utseende att göra. Quote
Pingo Posted May 4, 2003 Report Posted May 4, 2003 Draken ... Solklart vackrast. Sista planet piloten flög själv. The Draken Page [PETIG] Rösta ni på JAS men det finns inget plan som heter JAS...JAS är ett system och beteckning på uppdragstyperna flygplanet klarar av. Gripen, 39 Gripen, JAS 39 eller JAS 39 Gripen är rätt benämning [/PETIG] Quote
NordicFear Posted May 5, 2003 Report Posted May 5, 2003 säger bara en sak GRIPEN... det e solklart det mest underbara plan som finns...inte bara vackert utan också extremt dödligt.... Quote
Guest Lt. payne Posted May 5, 2003 Report Posted May 5, 2003 Det finns inga snygga flygplan, bara brutala och mer brutala. B) JA 37 är brutalast! Quote
nahoj84 Posted May 5, 2003 Report Posted May 5, 2003 G4 är snygg men jag hoppas innerligen att du inte tycker S102B är snyggare än Tp102A och Tp102C. Jo med hennes fina gråa nyans och de snygga formgivande antennerna och buken. Det ger 102b mer former en hennes "civila" systrar. Quote
106 Posted May 5, 2003 Report Posted May 5, 2003 G4 är snygg men jag hoppas innerligen att du inte tycker S102B är snyggare än Tp102A och Tp102C. Jo med hennes fina gråa nyans och de snygga formgivande antennerna och buken. Det ger 102b mer former en hennes "civila" systrar. Tp102A: Men det är klart, den saknar hängbuken som S102B har. Men alla får tycka som de vill. Att G4 är snygg håller jag helt klart med om, men föregångaren Tp85 Caravelle måste vara ett av de vackraste jettrafikplanen vi haft. Quote
Raffsec Posted May 5, 2003 Report Posted May 5, 2003 tackar för den kunskapen, men tänkte främst under svensk flagg (även dom stred under FN's flagga) men svenska piloter och så.. kanske har missat något annat men finns väl inte något plan som "stridit", en del piloter har hävdat sveriges gränser vid enstaka händelser men inte blivit placera och fått "offensiva" mål väl? förutom f21 i kongo då.. (om jag minns rätt) Rättelse flottiljen i Kongo hette F22. Quote
106 Posted May 5, 2003 Report Posted May 5, 2003 (edited) hmmmm jag lägger nog min röst på Lansen...den har nått skönt brutalt över sig.... Såg en sån starta igår på Malmen. Det var ju 100 km sikt och inga moln under 9000 meter så då vågar sig veteranflygklubben upp Nu har ju Alf Ingesson-Thoor (psykoologen från Astronauterna) flugit in sig på den igen (nja han hade flugit A32A tidigare, nu är det J32E) och är FVs uppvisningspilot på Lansen. Edited May 5, 2003 by 106 Quote
106 Posted May 5, 2003 Report Posted May 5, 2003 tackar för den kunskapen, men tänkte främst under svensk flagg (även dom stred under FN's flagga) men svenska piloter och så.. kanske har missat något annat men finns väl inte något plan som "stridit", en del piloter har hävdat sveriges gränser vid enstaka händelser men inte blivit placera och fått "offensiva" mål väl? förutom f21 i kongo då.. (om jag minns rätt) Rättelse flottiljen i Kongo hette F22. ...och svenska flygförare (och flygplan) var även i strid i finska vinterkriget med frivilligflottiljen F19. Det är visserligen synd att kalla dessa för flottiljer eftersom en sådan består av minst 2 divisioner. F22 var bara en division och jag har för mig att de var rätt få i Finland också. Quote
106 Posted May 5, 2003 Report Posted May 5, 2003 Alam är även den första jetpiloten som sköt ned fem flygplan under ett enda uppdrag. Nu vet jag inte om han var först överhuvudtaget men Charles E "Chuck" Yeager (officiellt först att flyga fortare än ljudet) var iaf förste amerikan att skjuta ner fem flygplan (kravet för att kallas ess är som bekant fem neskjutna fi fpl) under ett uppdrag under VK2. Visserligen var det bara två som sköts ner, ett flög i marken när han jagade det och två krockade med varandra när han anföll. Detta var i en P-51 (J26) Mustang. Quote
Adam Wilhelm Posted May 5, 2003 Author Report Posted May 5, 2003 Alam flög JETFLYGPLANET F-86 Sabre vid det tillfället. Yeager flög PROPELLERFLYGPLANET P-51 Mustang. Alam var förste jetpilot att skjuta ner fem flygplan samma dag... ´nuff said! Eller missförstod jag dig? För övrigt så glädjer det mig att antalet som röstar på J34 Hawker Hunter ökar... nu är det 7 st.! Fortsätter det så här så vinner det nog snart. Hmm...ska man regga nya nick och rösta mer... :P Thomas/allt för segern Quote
Skuggan Posted May 5, 2003 Report Posted May 5, 2003 det fins bara en maskin i FV som är/har varit vacker, det är Tp84 Hercules.. ok då.. Viggen är inte långt efter Quote
106 Posted May 5, 2003 Report Posted May 5, 2003 Alam flög JETFLYGPLANET F-86 Sabre vid det tillfället.Yeager flög PROPELLERFLYGPLANET P-51 Mustang. Alam var förste jetpilot att skjuta ner fem flygplan samma dag... ´nuff said! Eller missförstod jag dig? Nej du förstod rätt, jag sade inte emot dig utan nämnde bara en känd person som också skjutit ner fem flygplan under ett uppdrag, med en flygplanstyp som fanns i FV. Om han var först att göra det överhuvudtaget (alla krig och nationer inräknade) vet jag inte. Quote
robot Posted May 6, 2003 Report Posted May 6, 2003 För att rösta på ett annorlunda plan så tycker jag att vampyre-planet är schysst. Kanske för att man har så bra minnen från den när vi övade mot flygvapnet. Vet tyvärr inte vad beteckningen är för detta plan men jag får blygsamt fråga @106 eller annan vetande om han kanske vet nåt om planet, och skulle hemskt gärna vilja se nån bild på den. Quote
Runningback Posted May 6, 2003 Report Posted May 6, 2003 JAS 39 Gripen fick det bli, men frågan är vilket plan som är bäst? Quote
Vakten_F4 Posted May 6, 2003 Report Posted May 6, 2003 (edited) Mustangen är ju utom tävlan tydligen. Lansen är rätt snygg, Viggen är riktigt grym (nästan som mustang) men draken är klart sexigast! (Kanske tack vare alla gånger man suttit under den utanför Murklan och avnjutit en kaffe och en cigg under de underbara sommarmånader som inte Sergeant Johansson kom och körde bort oss med sitt stabila "Ska ni löka så får ni göra det där ni inte syns") Tunnan ser ju ut som en övergödd klubbad säl!! Finns väl skäl till att den står på "baksidan" av matsalen på F4! :P Edit: Glömde bort det avgörande skälet, Draken kändes bättre än Viggen att sitta och dricka folköl på i den norrländska varma sommarnatten! Edited May 6, 2003 by Vakten_F4 Quote
imint Posted May 6, 2003 Report Posted May 6, 2003 För att rösta på ett annorlunda plan så tycker jag att vampyre-planet är schysst. Kanske för att man har så bra minnen från den när vi övade mot flygvapnet. Vet tyvärr inte vad beteckningen är för detta plan men jag får blygsamt fråga @106 eller annan vetande om han kanske vet nåt om planet, och skulle hemskt gärna vilja se nån bild på den. Antingen har jag helt missat att flygande veteraner kör sin vampire som målflyg, vilket i så fall extremt coolt. Eller så är du ruskigt gammal robot för det var ganska många år sedan den utgick ur organisationen ;) Quote
robot Posted May 6, 2003 Report Posted May 6, 2003 Visserligen är roboten gammal men jag låg inne förra året. Jag kan säga att det var med lätthet våra coolaste övn mot flyg när vi övade mot vampyre. Jag fick faktiskt tillfälle och snacka med piloten och han nämnde att han bjöd lite på sig själv när han flög. Vet inte hur lågt ett plan får gå men det måste fan ha varit förbjudet lågt. Jag hade med lätthet lyckats träffat planet om jag hade kastat upp min ak i luften. Det var adrenalin. Det var inte sämre när vi hade fri ammo och strod och mejade med våra ksp och ak5:er mot planet. Obeskrivligt, men du vet nog mer än mig hur nära man kan komma ett plan. Har du ingen länk eller bild som du kan informera om Quote
Recommended Posts