losec Posted May 5, 2007 Report Posted May 5, 2007 @losecJag håller med i allt du säger, men samma problem finns åt andra hållet också. Bland annat vad gäller mineringar och liknande Javisst, men i det långa loppet brukar BT-strid "gynna" fotfolket mkt mer. Har vid ett flertal tillfälen varit med om det jag skrivet. Däremot har jag inte varit med om att minor har ignorerats. BT-strid är och kommer vara gynnsamt för de som strider till fots. Quote
compfast Posted May 17, 2007 Report Posted May 17, 2007 Blev det något svarpå vad det var han hade på ak'n? Quote
The Swede Posted May 17, 2007 Report Posted May 17, 2007 Blev det något svarpå vad det var han hade på ak'n? Var hittar du den frågan? Har kollat igenom tråden men förstår inte vad du pratar om. Quote
compfast Posted May 18, 2007 Report Posted May 18, 2007 Fel av mig! Då frågar jag istället! Vad är det som sitter på Ak4'an på pipan? (Första inlägget på den här tråden) Quote
Balt Posted May 18, 2007 Report Posted May 18, 2007 Det är väll BT tillsatsen? Man använder det vid störe övningar så om man skjuter mot nån kan man "slå" ut dem och ja så kan man se vem som vinne roch så vidare. (altså militär variant av laser game ) men är det inte det så har jag ingen aning! Quote
alfie Posted May 18, 2007 Report Posted May 18, 2007 Det är väll BT tillsatsen? Man använder det vid störe övningar så om man skjuter mot nån kan man "slå" ut dem och ja så kan man se vem som vinne roch så vidare. (altså militär variant av laser game ) men är det inte det så har jag ingen aning! Visst är det skjutdelen till BT utrustningen. Quote
compfast Posted May 18, 2007 Report Posted May 18, 2007 Jag har tyvärr aldrig fått använda simfire, eller vad det kallas (BT) Mina befäl tyckte väl att det var för jobbigt eller omotiverat att använda på tross plut. Tack! Quote
RU01 Posted May 18, 2007 Author Report Posted May 18, 2007 Jag har tyvärr aldrig fått använda simfire, eller vad det kallas (BT)Mina befäl tyckte väl att det var för jobbigt eller omotiverat att använda på tross plut. Tack! Upplysningsvis funkar inte skjutdelar till AK5 på AK4 nåt vidare! "Tur" kriget tog slut innan vagnarna kom fram till våra hålor! Quote
Fu Pedersen Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 Min åsikt är dock klar. Samövningar med hemvärnet av den här storleken är inte bra. Det blir helt fel resultat, och huvuddelen av hemvärnet (både soldater och FBI) har alldeles för låg förståelse för stridsteknik och effekten av en modern mekbat.Däremot är det bra att öva i mindre skala med vissa, utvalda hemvärnsförband, som håller måttet. Det fungerar bra och det har vi sett många bra exempel på i Skåne. Nu ska vi tänka till lite. Är det soldaterna som saknar uppfattning över en mek. bats verkan eller är det övningsledningen som skapar osannorlika Bstyrkescenarion? Jag har ex bakgrund som pansarskytte grpch. Tror fan att jag vet att allting dör där pansar marscherar fram. Däremot vet jag också att i bebyggelser är ett förband som bara övat i skog tidigare, väldigt, väldigt sårbara. I miljö där man inte kan skjuta inbrytningseld är det väldigt obra ge sig in med vagnar först. JAg har ett exempel från P10s förövning till sista slutövning. Vi var 2 insatsplutoner som B-styrka. Skanskas industriområde i strängnäs. I skydd så kass att det mer var skyl såg vi strf komma på kolonn ute på asfaltsvägen förbi industriomr. (detta hade inte skett i ofred) och haltar utanför/i anslutning till inpasseringsgrind till området. Genast får ex antal strf pansarskott i sidorna då vi i bstyrkan låg grupperade som ett L med öppningen av L:et mot infarten. Deussotom stod hela kompaniet på kolonn så när vi slog ut ett par strf kom inte de andra någon vart. Flankernade skjutriktning och strf har inte så mycket att sätta emot. Så småningom får de av skyttet som gör någon halvdan omfattning som inte ger någon verkan. Strf blev återupplivade och tillsist får vi order att vi inte får skjuta mer Pansarskott på Astyrkan. Det man kan säga med detta är att dels måste övningarna innefatta den typ av strid förbanden utbildats på. Dvs inte sätta mekskytteskogskompani i en stad (jag var också med om ett SIB moment under min slutövn P10 -04. Hade det varit skarpt hade Bstyrkan tokdödat oss som ej hade ngn erfarenhet av att strida i 3D miljö.) Slutövningar finns till mycket för att boosta förbandens självkänsla, vad händer då när de får lösa uppgifter de inte kan och dessutom blir utslagna. Vidare kan man ju fundera på vad det är för stri-ledning när ett mektskyttekomp kolonniserar (hihi) inftarten till industriområdet de ska passera igenom istället för att använda sig av UFA där de slänger av skyttet och skickar in dem först för att rensa. Hade de gjort så hade vi i Bstyrkan inte haft så mkt att säga till om. Handlar således inte så mycket om oförståelse hos markpersonalen, snarare om att övningar chokas över förbandens kompetensnivå. Stridstekniken försvinner och vi hamnar i det fria kriget. High Chaparall. Quote
Fu Pedersen Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 (edited) Jepps. När vi pratar pansarskyttestrid. tagande av anfallsmål, bör följande sanning beaktas. Pansarskytte rullar inte in skog där det kan finnas skyttesoldater, pansarfordon eller annat som kan handha PV-vapen. I skog är stridsfordons eldkraft begränsade av terrängen. Är det blockterräng är det dumt att ens fundera på att frr, är det tät skog kan inte akan manövreras på tillfredställande sätt. När pansar ska in i skog skjuts art. eld. Art elden skjuts varken 15 eller 5 minuter innan, den sista granaten slår ner strax innan mek skytte bryter in i skogen. Det som möjligen finns kvar efter art eld är i så pass dåligt skick att psk är på grym förhand. Vid försvar ska ovanstående princip bakvändas. DEt kommer att skjutas art eld på vad som nu finns grupperat. Dvs utgångsgrupperar man INTE där skyttet förväntas bryta in. Nu blev det genast knepigt. Vart grupperar man då? Tja, så nära man vågar, men då kommer man direkt vara puck 2a. Vad gör man då? Hoppas på att artelleriet är upptagna med annat, eller grupperar så pass smart på plats där ind eld är osannorlik, dvs där psk förmodas inte bryta in. Flankerande givetvis. Det GÅR att som fotfolk slå ut strf. Det är fotfolk som bäst slår ut strf. Strf har skytte baktill för att skydda vagnen mot just fotfolk. Fotfolk syns inte så bra och de har GRG och Pskott. Andra psk-fordon syns på IR osv. Dem upptäcker vi, fotfolk är desstu hemligare. Däremot så kan man räkna med att man är död efter första pansarskottet som sitter i strf sida. Kulspräng är inte så hälsosamt. Edited May 20, 2007 by Fu Pedersen Quote
eskil Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 (edited) Vidare kan man ju fundera på vad det är för stri-ledning när ett mektskyttekomp kolonniserar (hihi) inftarten till industriområdet de ska passera igenom istället för att använda sig av UFA där de slänger av skyttet och skickar in dem först för att rensa. Hade de gjort så hade vi i Bstyrkan inte haft så mkt att säga till om. Det är alltså meningen att man ska skicka in skyttet först ifall man förväntar sig att det finns fientligt infanteri i området? Det var precis det som A-syrkan gjorde i Ursvik under CC06. Vi i B-syrkan hade planerat för att strf skulle komma först antingen med skyttet uppsuttet eller i direkt närhet av fordonen. Vår plan var därför att klippa till med pskott och sedan dra oss tillbaka fort som attan till nästa stridsställning. När det började dyka upp skyttar så höll vi inne med elden och väntade på vagnarna. Till sist så vågade vi inte vänta längre utan öppnade eld mot skyttet och drog oss sedan tillbaka enligt plan. Resultat blev att A-styrkan fick hälften av skyttet utskjutet innan vi ens sett röken av något stridsfordon. Edit: Vi fick behålla pskotten under andra genomförandet, men våra order ändrades från "fördröja" till "försvara", vilket gjorde att A-syrkan kunde krossa oss utan att vi kunde/hann springa iväg. Edited May 20, 2007 by eskil Quote
heiho Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 Jag har tyvärr aldrig fått använda simfire, eller vad det kallas (BT)Mina befäl tyckte väl att det var för jobbigt eller omotiverat att använda på tross plut. Tack! Upplysningsvis funkar inte skjutdelar till AK5 på AK4 nåt vidare! "Tur" kriget tog slut innan vagnarna kom fram till våra hålor! Men! det är samma skjutdel med olika fästen. Quote
SBP Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 Vidare kan man ju fundera på vad det är för stri-ledning när ett mektskyttekomp kolonniserar (hihi) inftarten till industriområdet de ska passera igenom istället för att använda sig av UFA där de slänger av skyttet och skickar in dem först för att rensa. Hade de gjort så hade vi i Bstyrkan inte haft så mkt att säga till om. Det är alltså meningen att man ska skicka in skyttet först ifall man förväntar sig att det finns fientligt infanteri i området? Det var precis det som A-syrkan gjorde i Ursvik under CC06. Vi i B-syrkan hade planerat för att strf skulle komma först antingen med skyttet uppsuttet eller i direkt närhet av fordonen. Vår plan var därför att klippa till med pskott och sedan dra oss tillbaka fort som attan till nästa stridsställning. När det började dyka upp skyttar så höll vi inne med elden och väntade på vagnarna. Till sist så vågade vi inte vänta längre utan öppnade eld mot skyttet och drog oss sedan tillbaka enligt plan. Resultat blev att A-styrkan fick hälften av skyttet utskjutet innan vi ens sett röken av något stridsfordon. Edit: Vi fick behålla pskotten under andra genomförandet, men våra order ändrades från "fördröja" till "försvara", vilket gjorde att A-syrkan kunde krossa oss utan att vi kunde/hann springa iväg. Det var ju så dom inte gjorde mot oss också. Vi var grupperade på räddningsverkets övn.område i Revinge. Man körde in strf med skytte uppsuttet. Fick första vagnarna utskjötna, SEN släppte man loss skyttet och kunde börja rensa ut oss. Quote
Fu Pedersen Posted May 21, 2007 Report Posted May 21, 2007 Vidare kan man ju fundera på vad det är för stri-ledning när ett mektskyttekomp kolonniserar (hihi) inftarten till industriområdet de ska passera igenom istället för att använda sig av UFA där de slänger av skyttet och skickar in dem först för att rensa. Hade de gjort så hade vi i Bstyrkan inte haft så mkt att säga till om. Det är alltså meningen att man ska skicka in skyttet först ifall man förväntar sig att det finns fientligt infanteri i området? Det var precis det som A-syrkan gjorde i Ursvik under CC06. Vi i B-syrkan hade planerat för att strf skulle komma först antingen med skyttet uppsuttet eller i direkt närhet av fordonen. Vår plan var därför att klippa till med pskott och sedan dra oss tillbaka fort som attan till nästa stridsställning. När det började dyka upp skyttar så höll vi inne med elden och väntade på vagnarna. Till sist så vågade vi inte vänta längre utan öppnade eld mot skyttet och drog oss sedan tillbaka enligt plan. Resultat blev att A-styrkan fick hälften av skyttet utskjutet innan vi ens sett röken av något stridsfordon. Edit: Vi fick behålla pskotten under andra genomförandet, men våra order ändrades från "fördröja" till "försvara", vilket gjorde att A-syrkan kunde krossa oss utan att vi kunde/hann springa iväg. Stämmre att skyttet ska in först i ett läge där man inte kan skjuta tillfredställande inbrytningseld. Skyttet försvarar vagnen och vagnen försvarar skyttet. Att sedan mekskytte tidigare övat skogsstrid och inte urban förklarar troligen varför de inte kunde strida i bebyggelse. Ett helt annat tänk. Jag har haft stora problem att tänka om sedan jag gick med i insats. Att jobba med finlir, kanske dela ut enstaka est även under en frr för att täcka en svår passage istället för att dundra på på en skyttelinje frammåt. Stor skillnad på tänk. Stor skillnad på vart vi pekar vapnen. Quote
Recommended Posts