Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det har varit stridsvästar, kroppskydd, hölster, remmar, mössor, glasögon, mm mm.

Redan FS14 har dragit hårt i bromsen för sånt så det är ingen större överraskning att det sägs som det gör inför FS15.

Gör nu inte tråden till en mtrl-tråd.

/Krook

Blågul

• Replies 437
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Tidigare har det varit hårt i början ang. egen utrustning, men efter ett tag har det blivit lugnare. Delvis var det så p.g.a. att det inte fanns nåt kronmärkt alternativ (t.ex. solbrillor).

Det ger sig med tiden hur det egentligen ligger til.

Posted (edited)

Jo CO FS14 var stenhård i början, tilldelad utrustning är tillräcklig utrustning. Men nu är egen inköpta Blackhawk västar ok, lokalt har anskaffats halsdukar, vi har fått vinter mössor av marint modell. Men vissa har fortfarande inte fått all sin reglementerade utrustning, bla ökenkängor.

Det har varit stridsvästar, kroppskydd, hölster, remmar, mössor, glasögon, mm mm.

Redan FS14 har dragit hårt i bromsen för sånt så det är ingen större överraskning att det sägs som det gör inför FS15.

/Krook

Blågul

Edited by FMV
Posted

Jag är mest orolig för inte få ut min reglementerade utrustning, egen utrustning är av sekundär betydelse.

Hur är läget på FS14 nu som vet, det finns en blogg om en kapten fr A9, men han verkar (ursäkta uttrycket) mest sitta på kontoret, hur är läget på V/E och Skytte. hur arbetar du/dom/ni, nån är som kan svara utan att bryta mot OPSEC.

Ska själv ner som vagnchef på 1 V/E på FS15, vill veta innan inryck (igen) i februari, ja jag vet att man får allt under utbildning, men frågar man inte får man inget veta.

Posted
Jag är mest orolig för inte få ut min reglementerade utrustning, egen utrustning är av sekundär betydelse.

Hur är läget på FS14 nu som vet, det finns en blogg om en kapten fr A9, men han verkar (ursäkta uttrycket) mest sitta på kontoret, hur är läget på V/E och Skytte. hur arbetar du/dom/ni, nån är som kan svara utan att bryta mot OPSEC.

Ska själv ner som vagnchef på 1 V/E på FS15, vill veta innan inryck (igen) i februari, ja jag vet att man får allt under utbildning, men frågar man inte får man inget veta.

Var kan man hitta den bloggen? Haller med om att det skulle vara kul att lasa lite innan utbildningen startar.

/Soze

Posted

Ojdå! När FS14 kom ner var det som sagt totalstopp. Vi sålde dock våra blackhawkvästar till våra efterträdare då vi menade på att de nog skulle komma att förändras, vilket det mycket riktigt gjorde.

Angående ökenkängor så är jag tämligen övertygad om att FS15 kommer få sådana... Sen är det möjligt att komplettering av t-shirts, brynjor etc kommer ske på plats.

Jo CO FS14 var stenhård i början, tilldelad utrustning är tillräcklig utrustning. Men nu är egen inköpta Blackhawk västar ok, lokalt har anskaffats halsdukar, vi har fått vinter mössor av marint modell. Men vissa har fortfarande inte fått all sin reglementerade utrustning, bla ökenkängor.

/Krook

Blågul

Posted

Hej,

Har aldrig skrivit här förut, däremot följt flera diskussioner som många gånger har svarat på saker jag undrat över.

Nu till det jag undrar över:

Blev för inte alls länge sedan uppringd av en officerare från FS15 som undrade huruvida jag ville åka med eller ej. Har inte alls lång betänketid och tänkte spara lite tid genom att ställa ett par frågor.

Utbildningen börjar ganska snart och är ju ganska lång (nedrotation i maj var jag förstått). Någon som vet varför just denna utbilding är så pass lång (på mil.se står det att utbildning inför mission vanligtvis brukar ta några veckor)? Får man lön även under själva utbildningsfasen av missionen? Sista frågan: om man är med på utbildningen och genomför den på ett tillfredsställande sätt, är man då (i princip) garanterad att åka med, om man inte ångrar sig eller motsvarande?

Mvh / David

Posted
Hej,

Har aldrig skrivit här förut, däremot följt flera diskussioner som många gånger har svarat på saker jag undrat över.

Nu till det jag undrar över:

Blev för inte alls länge sedan uppringd av en officerare från FS15 som undrade huruvida jag ville åka med eller ej. Har inte alls lång betänketid och tänkte spara lite tid genom att ställa ett par frågor.

Utbildningen börjar ganska snart och är ju ganska lång (nedrotation i maj var jag förstått). Någon som vet varför just denna utbilding är så pass lång (på mil.se står det att utbildning inför mission vanligtvis brukar ta några veckor)? Får man lön även under själva utbildningsfasen av missionen? Sista frågan: om man är med på utbildningen och genomför den på ett tillfredsställande sätt, är man då (i princip) garanterad att åka med, om man inte ångrar sig eller motsvarande?

Mvh / David

1: utbildningen är så pass lång (olika långa beroende på befattning) för att man skall hinna säkerställa att de enskilda personerna har en korrekt "lägsta" nivå på allt som kommer att genomföras.

2: lön utbetalas från första dagen du påbörjar din utbildning, och i de flesta fall får du lönen redan samma månad!

3: Ja, om du klarar utbildning, läkarundersökningarna och du dessutom inte har något otalt med polisen t.ex. så är du (i princip) garanterad att åka med. (Special fall finns alltid)

Posted

Hej!

Jag skall bemanna en tidigare vakant tjänst på FS15 och rycker in den 21 januari. Jag har dock inte fått någon annan handling än "Meddelande om uttagning till utbildning..." från PersE US. Är det någon som har koll på hur inryckningsveckan ser ut, hur resan till Livgardet skall betalas etc?

P

Posted

Hej

ring pers US o fråga eller ring resebyrån US 050545100 (växeln karlsborg be att få komma till Rese US)

dom vet garanterat

lycka till!

Hej!

Jag skall bemanna en tidigare vakant tjänst på FS15 och rycker in den 21 januari. Jag har dock inte fått någon annan handling än "Meddelande om uttagning till utbildning..." från PersE US. Är det någon som har koll på hur inryckningsveckan ser ut, hur resan till Livgardet skall betalas etc?

P

Posted

Du betalar inryckningsresan själv, medtag kvitton och lämna vid inryck så får du summan ersatt via löneutbetalning. Första veckan brukar vara OU-vecka, dvs obligatorisk utbildning som brukar innefatta det alla ska genomgå innan individuell utb påbörjas, tex inskjutning vapen, gas, fältest och annat.

Posted

Oh fälttestet. Det är härligt. Haha. Det nya har jag bara provat på en gång. Det var ganska lurigt att hålla en jämn nivå hela tiden. Hoppas det sitter när det är dags.

Posted
Oh fälttestet. Det är härligt. Haha. Det nya har jag bara provat på en gång. Det var ganska lurigt att hålla en jämn nivå hela tiden. Hoppas det sitter när det är dags.

Det nya?

Posted (edited)
Du betalar inryckningsresan själv, medtag kvitton och lämna vid inryck så får du summan ersatt via löneutbetalning. Första veckan brukar vara OU-vecka, dvs obligatorisk utbildning som brukar innefatta det alla ska genomgå innan individuell utb påbörjas, tex inskjutning vapen, gas, fältest och annat.

FEL!

Man behöver inte alls betala inryckingsresan själv.

Jag har alltid betalat med försvarsmaktens kundnummer till SJ som står på inkallelseordern du har fått.

Det går hur bra som helst. =)

EDIT: Såg först nu vad det handlade om. Men man kan göra på mitt sätt också, dock inte om man inte har fått sin inkallelseorder.

Edited by DavvE
Posted

bruna ha rväll inte använts på några år i utlandstyrkan då den tillfölll hemvärnet. så med stor sannolikhet är det den mörkblå vi kommer använda.

/Peter

Posted
bruna ha rväll inte använts på några år i utlandstyrkan då den tillfölll hemvärnet. så med stor sannolikhet är det den mörkblå vi kommer använda.

/Peter

Ok, det stog brun och mörkblå på terrang.se under utlandssyrkans basker så därför skrev jag det.

Men nu vet jag, tack för det.

/Jönsson

Posted

Hej igen,

jag har som sagt var inte fått så mycket info. Jag vet att utbildningen påbörjas den 21 januari men vilken tid skall man vara på plats och vilka prylar skall medtagas?

P

Posted

Har du fått ett inryckningsbesked borde det även stå en tid på detta, det brukar vara 12.00 men om inte annat så ring Staffan på Pers e US.

Vad ska man ha med sig står väl i ett antal trådar på forumet, sök.

men som vanligt.

Körkort

Pass

Inryckningsorder

Gula boken 8 om man har)

ID bricka ("dödsbrickan")

Lite toalett artiklar och annat privat göjs man inte kan vara utan

Pengar/kreditkort - mässen kostar....

Kvitton på ev utlägg, pass, tandläkare mm

Jag vet inte om jag missat något väsentligt utan tror det vikigaste är med

Bra humör etc brydde jag mig inte att skriva upp, det är SJÄLVKLART att det är med.

Posted
Har du fått ett inryckningsbesked borde det även stå en tid på detta, det brukar vara 12.00 men om inte annat så ring Staffan på Pers e US.

08:00 Gäller för de som är inryckande den 21:a

Posted

Nu blev jag smått orolig här... är man tvungen att ha körkort? för enl. de ja pratat med så beror det på vilken tjänst man har...

Posted

Ursäkta att jag skrev körkort, ett annat godkänt leg funkar även det, det kan ju om inte annat vara bra att ha. Körkort är bara krav för de tjänster som kräver körkort.

Sorry för ev missförstånd

Posted

Vad innebär befattningsnumret som man har? Har för mej att denna fråga ställts innan. EFtersom jag e helt grön som fattar jag nada på vissa punkter..

Posted
Vad innebär befattningsnumret som man har? Har för mej att denna fråga ställts innan. EFtersom jag e helt grön som fattar jag nada på vissa punkter..

Om du bläddrar tillbaka lite i denna tråd så finner du information om det. :unsure:

• 2 weeks later...
Posted
Någon som vet något om EW-enheterna?

Absolut. Kika på den här hemsidan så får du info.

I övrigt håller vi snattran om den enheten enligt forumets Regler, § 14.

Anders

BLÅGUL