wizeguy Posted March 16, 2008 Report Posted March 16, 2008 En lägre medlelålder är inte alls synonymt med verken oproffsighet eller inkompetens. Det är helt enkellt min uppfattning att ks-17 består av unga, skarptänkta, och fram för allt focuserade kvinnor och män. Att KS17 skulle vara oproffsiga har jag inte sagt, eller menat. Jag skulle inte heller vilja påstå att de är/kommer vara inkompetenta, dock anser jag inte att man efter värnplikten och några balla "SwedInt-moment" är helt kompetent. Man har då möjligen en grund att stå på, men kompetensen får man inte förrän man har varit ute och sett hur det jobbas. Kompetensen kommer när "pinkyn" försvinner, anser jag... Visst, det kommer säkert gå bra i slutänden...världen (läs Kosovo) kommer inte gå under för det här och KS17 kommer säkert "lösa" sina uppgifter. Dock tycker jag det är lite tragiskt att en fin svensk tradition, nämligen att utlandsstyrkan till huvuddel består av livserfarna människor som har lite mer perspektiv än en nymuckad livgardist, börjar vittra sönder. Att de inte kommer använda varken Utlandsstyrkans märke eller basker är för mej något av ett mysterium, men men... På tal om "experiment" så är det väl kanske inte bästa timingen isåfall, med tanke på omställningarna för folket här nere just nu...? Quote
Manzon Posted March 16, 2008 Report Posted March 16, 2008 En lägre medlelålder är inte alls synonymt med verken oproffsighet eller inkompetens. Det är helt enkellt min uppfattning att ks-17 består av unga, skarptänkta, och fram för allt focuserade kvinnor och män. Att KS17 skulle vara oproffsiga har jag inte sagt, eller menat. ...text... På tal om "experiment" så är det väl kanske inte bästa timingen isåfall, med tanke på omställningarna för folket här nere just nu...? Måste bara säga att jag håller med här. En stor del av vårt goda rykte utomlands är till stor del av vår stora civila kompetens. Hur många andra arméer kan t.ex. bygga sina egna vaktkurer med enbart skyttesoldater utan hjälp av ingengörer? Det kommer nog gå bra för KS17, det tror jag, men vi kommer på sikt tappa mycket av det som vi är "kända" för. Quote
Kryptörn Posted March 16, 2008 Report Posted March 16, 2008 Måste bara säga att jag håller med här. En stor del av vårt goda rykte utomlands är till stor del av vår stora civila kompetens. Hur många andra arméer kan t.ex. bygga sina egna vaktkurer med enbart skyttesoldater utan hjälp av ingengörer? Så praktiskt då att campbyggandet redan i dagsläget är utlejt till Skanska, NCC et cetera... Quote
skojjokern Posted April 7, 2008 Report Posted April 7, 2008 Undrar om någon ifrån ks16 skulle kunna svara på hur mycket tid en skytte-sold har till att träna, exemelvis gymma eller motsvarande? Har fått höra att ni inte har mycket tid över sedan självständighetsdeklarationen. Quote
skyttesold2233 Posted April 18, 2008 Report Posted April 18, 2008 Tjenare.....Men anledning av åvanstående talare tänkte jag kasta in ett inlägg.. jag är själv nere på ks 17 just nu, är dock ute för tredje gången. Vad jag har sett här nere nu så är tex skyttesoldaterna grymt duktiga dom löser sina uppgifter hur bra som helst. Dock så finns det en hel del mer att önska av tex Gruppchef. Dessa skulle nog kuna behöva varit ute en sväng i arbetslivet och fått lite livserfarenhet först. Vad det gäller högre chefer så känns det som att vissa är här för "kariärrens" skull och försöker att ligga bra till så att säga. Det som även känns som att dom utnyttjar är att det inte är många som har varit ute förut, vilket gör att dom kan styra och ställa som dom vill med soldaterna. Mycket av värnpliktstänket ligger kvar. Sen så tycker jag att det är jävligt synd att gardet kommer ner och ska sätta sina egna regler som att ta bort pinkycermonin, mer eller mindre tvinga soldaterna att inte prata med dom hemvändande (ks16) ha basker på inne på campen osv. Plus det att nån galen Qm skickar ner en order att kasta bort alla bra ha grejer i allt från soffor, utemöbler till egna uppfiningar som höjer standarden otroligt mycket. Det är trots allt vårat hem under ett drygt halv år. Varför ta bort traditioner, rutiner och saker som har fungerat i hur många år som helst. Men som sagt på det hela taget så tror jag att ks 17 kommer att klara ut det hela strålande, men med lite trögare gång på grund av ovanstående händelser..... Quote
Dexter Posted April 18, 2008 Report Posted April 18, 2008 Sen så tycker jag att det är jävligt synd att gardet kommer ner och ska sätta sina egna regler Men så är det väl varje gång man byter förband? Alla ska uppfinna hjulet på nytt och ha sina egna ordningsregler m.m. Sen kan jag väl förvisso gissa att just Livgardet har fler egna regler än andra förband. Chefer från K3 tvingade alla att fira slaget vid Lund tidigt i ottan bara för att K3 var ett av förbanden som satte upp en Kosovosväng. /D Quote
sisuchef Posted April 25, 2008 Report Posted April 25, 2008 Soldat skadad på KS17. Skjutolycka i Kosovo På onsdagen den 23 april inträffade en olycka i samband med skjutövning en skjutbana utanför Camp Victoria i Kosovo. En soldat ur Kosovostyrkan sköt ett vådaskott som enligt preliminära bedömningar rikoschetterade i marken och träffade en annan soldat i vänster ben. Den skadade fördes sjukstugan där en metalldel avlägsnades ur soldatens ben. Skadan var lindrig och soldaten kunde lämna sjukstugan under onsdagen. Den skadade har kontaktat sina anhöriga. – Det inträffade är en påminnelse om hur viktigt det är att vara ytterst noggrann och ha hög medvetenhet i alla rutiner, inte minst vid vapenhantering, säger Lars Gerhardsson, chef för Kosovostyrkan. Källa Kosovoolycka Quote
alfie Posted April 25, 2008 Report Posted April 25, 2008 Tjenare.....Men anledning av åvanstående talare tänkte jag kasta in ett inlägg..jag är själv nere på ks 17 just nu, är dock ute för tredje gången. Vad jag har sett här nere nu så är tex skyttesoldaterna grymt duktiga dom löser sina uppgifter hur bra som helst. Dock så finns det en hel del mer att önska av tex Gruppchef. Dessa skulle nog kuna behöva varit ute en sväng i arbetslivet och fått lite livserfarenhet först. Vad det gäller högre chefer så känns det som att vissa är här för "kariärrens" skull och försöker att ligga bra till så att säga. Det som även känns som att dom utnyttjar är att det inte är många som har varit ute förut, vilket gör att dom kan styra och ställa som dom vill med soldaterna. Mycket av värnpliktstänket ligger kvar. Sen så tycker jag att det är jävligt synd att gardet kommer ner och ska sätta sina egna regler som att ta bort pinkycermonin, mer eller mindre tvinga soldaterna att inte prata med dom hemvändande (ks16) ha basker på inne på campen osv. Plus det att nån galen Qm skickar ner en order att kasta bort alla bra ha grejer i allt från soffor, utemöbler till egna uppfiningar som höjer standarden otroligt mycket. Det är trots allt vårat hem under ett drygt halv år. Varför ta bort traditioner, rutiner och saker som har fungerat i hur många år som helst. Men som sagt på det hela taget så tror jag att ks 17 kommer att klara ut det hela strålande, men med lite trögare gång på grund av ovanstående händelser..... Jag har gjort 4 st KS missioner, varav en med gardet (KS10) och en på KS16... Tyvärr är det inget otippat du skriver om och tyvärr för er del är det jävligt synd! Mission är och bör vara något som ska vara ett kul minne för resten av livet, nu säger jag inte att KS17 är sämre än de 16 tidigare KS missionerna och heller inte att ni kommer få en tråkig mission. Det jag säger är att jag (personlig åsikt) tycker det är jävligt tråkigt att se en jävligt stram officerskår komma ner och redan i förtid beslutat sig om att köra ett stuk där plut C motsv inte är på samma nivå som soldaterna, att det på något sätt finns en skillnad mellan chefer och fotfolk. För mig är det och har sen dag 1 på min pinkymission varit ett förhållande mellan arbetskamrater. Vissa har ansvar som chefer, inget snack om saken, men för det behöver inte det betyda en osynlig (i vissa fall väldigt synlig) gräns. Vad det gäller förhållningssätt mellan chefer och soldater ska det naturligtvis finnas en respekt. Dock så är den respekten både ömsesidig och något man får förtjäna. Det jag sett under mina missioner i Kosovo är att skyttesoldater (har själv varit där en gång) är ett folkslag som löser sina uppgifter i vått och torrt, men de gillar heller inte massa jidder. Ang. det här med rensa ut "onödiga" saker... tyvärr är det inget nytt och absolut inte gardesfasoner. Det är som någon tidigare sa: "Nu är vi här, nu ska vi fixa till det". Gruppchefer behöver i min mening inte gjort ett skit sedan lumpen om de får rätt vinkel in i missionen, tror de att det är krig varje dag (som för övrigt startas med visitation) så för de naturligtvis in samma känsla i gruppen = högre chefs ansvar! Vad det gäller pinky ceremonin... Jag tror att den är mer eller mindre borta om ett par år om vpl rådet får härja vidare... naturligtvis kommer det gamla gardet (de som är äldre, gjort fler missioner än jag och är mycket mycket visare än jag någonsin kommer bli) kämpa emot och genomföra den ändå, dock tror jag att det kommer fler och fler förbud mot det. Tänk, vilken chef vill stå med mössan i handen och en äcklig kopp på huvudet och bjuda på sig själv... hmmm... Basker på campen... någon ådra inom mig säger ändå att det är soldatmässigt och snyggt... å andra sidan säger den stora ådran inom mig, vad är härnäst? Kycklingdräkt für alle på påsk? Under KS16 hade vi besök av 2 olika tjeckiska förband, det första var väldrillade och stiliga där de framryckte tillsammans. Det andra var "sluskaktiga". Skillnaden var att man såg verkligen på det första gänget att de var soldater. Jag tycker ändå att basker på campen kan vara lite over kill. Kontenta: Bra chefer ger grupperna möjlighet att växa i missionen utan att behöva köra någon form av k*kmäteri. Bra chefer har ett ansvar för sin pluton. Bra soldater ska ges möjlighet att ha ett drägligt liv när de inte kör 12 timmars patrull i graccanacca. Bra soldater ställer upp på sin chef när denna delar ut tråkiga uppgifter kallat order. Med tanke på att jag återigen skrivit ett meddelande på denna sida under påverkan av alkohol kommer jag väl få att gå in och ändra detta i morgon... Avslutningsvis vill jag dra ett citat från hand over KS16-KS17: Fanvakten, lämna av: "Ja överste löjtnant! 1 officer, 8 livgardister" Jodå så att... //Affe PS. Hoppas allt är bra med soldaten som skadade sig! DS. Quote
Foxtrotcharliegrg Posted August 22, 2008 Report Posted August 22, 2008 Och försöket med det nya terminssystemet (värnplikt---> utlandstjänst) har visat sig vara alldeles strålande, enligt en nöjd regementschef. mil.se Kan detta vara i något överensstämmande med verkligheten, är tillputsat som alla chefsbesöksrapporter ("Ni är verkligen bäst...") eller helt åt fanderns? Spekulera fritt, eller kom med konkreta fakta, ni som kan/vil! Själv har jag lite fördomar (finns det något förband som ingen retar sig på?) om Livgardet och dess personal efter två missionutbildningar där men försöker att inte dömma alla Livgardister jag möter efter det Både soldater o officerare jag haft som kollegor i US har visat sig vara allt från IG till MVG och ibland finns det människor som helt enkelt inte passar ihop med mig o vice versa Får hoppas att när KS18 löser av det inte blir som som "skyttesold2233 sa mer eller mindre tvinga soldaterna att inte prata med dom hemvändande annars blir överbriefingen väääldigt svår. Har fetmarkerat några meningar som tagits upp som bra/anus i tidigare inlägg: 1) Vpl-stuket: Ledarskap under GU som bibehålls i US 2) Mognad/erfarenhet hos gruppchefer och soldater, direkt från värnplikt till US 3) Att Livgardet ska sätta sitt märke på allt, från märken på uniformer till attityd och traditioner 4) Bra/dåliga chefer? KS17 banar väg för nytt armékonceptPublicerad: 22 augusti 2008 kl 07.30 Kosovo Det saknas en bataljon hemma på regementet, konstaterar Livgardets chef Svante Borg. Beslutet att bemanna KS17 enligt insatsförsvarets nya armékoncept innebär att det är tillfälligt glest bland officerare att utbilda soldater hemmavid. Projektet har dock visat sig framgångsrikt. ”Livgardet tar täten för Försvarsmaktens och arméns förändring av förbanden”, säger en nöjd regementschef. I 30 graders värme i Kosovo sitter en mycket nöjd överste. Regementschefen Svante Borg har hälsat på sina officerare och soldater. Han är tillfreds med det han har sett och hört. – Vi arbetade fram ett ledarskap redan under grundutbildningen som skulle innebära att det inte blev allt för stor skillnad för soldaterna att gå från värnpliktiga till anställda soldater i utlandsstyrkan. Det jag ser nu är att det har hållit hela vägen från inryck till mission. De här 20-åringarna har vuxit flera år med det tydliga ansvar som givits dem, konstaterar Svante Borg. Kort startsträcka Förbandet har, tack vare den goda kännedomen om vilka som ingår i det och samträningen, haft kort startsträcka från i april då ansvaret övertogs från föregångarna vid den svenska kontingenten i Kosovo. Men den största vinsten ligger inte i effektivitet som kan mätas i tid eller pengar, utan i mänskliga värden. – Det finns en inbyggd trygghet i förbandet och den stadgan väger upp mot vilket år soldaterna är födda. Ja – skyttekompaniet är ungt. Medelåldern är runt 21 år. Diskreta huvudskakningar ifrågasatte 1. Gardesbataljonen. Nu får Svante Borg nyfikna frågor hemma. Hur går det för KS17, föregångarna i det nya armékonceptet? – Andra förbandschefer frågar mycket och från armétaktiska staben är man intresserad av att se helheten. KS17 bevisar att det koncept vi valde är fullt operabelt. Jag har jobbat med dussintalet olika enheter men just det här förbandet ligger otroligt bra till när det gäller att hålla stilen och känslan. Med kungens emblem på armen Det ska märkas att det är ett Livgardesförband på plats i Kosovo. För att markera att man går i bräschen för det nya armékonceptet, bär förbandet kungaemblemet på vänster ärm. Vid högtidliga ceremonier, mottagningar och medaljparader är fanbäraren iklädd uniform modell äldre. – Vi företräder Sverige genom att vara ett gardesförband. Vi profilerar varumärket Livgardet genom att visa att vi levererar. Sedan kanske det inte spelar så stor roll för insatsen i sig om det är Livgardet eller KS17. Professionalism är huvudsaken, resonerar Svante Borg. Vid hemkomst i slutet av oktober, krigsplaceras skyttekompaniet i 11:e lätta mekaniserade bataljonen. Officerarna och soldaterna i national support element, NSE:t, går till olika uppgifter. 2009 kommer att bli ett år i väntan på nytt försvarsbeslut. – Väl hemma tar arbetet vid med att utvärdera nya armékonceptet och kolla hur förbandet och officerarna mår. Och viktigast av allt – hur kan vi vidareutveckla dem? 2009 bemannar Livgardet den 18:e insatsen i Afghanistan. Svante Borg tror att många från KS17 kommer att söka vidare. – Det soldaterna säger skiljer sig från hur resonemanget brukar vara. De säger att de kan tänka sig att åka, men att det beror på vilka befäl de åker med. De vill ha rätt chefer. Svante Borg ler. Han är full av intryck efter några intensiva dagar med förbandet på plats i Kosovo. – Ett av de tydligaste minnena är nattpatrullen i en liten by. Det var kul att stå där och slänga käft med soldaterna. Och att se våra gamla majorer som på nyttfödda med pappersbuntarna på skrivbordet utbytta mot m/90-uniform i skarpt insatsområde. Det gör gott. Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote
Jelzin Posted August 27, 2008 Report Posted August 27, 2008 Varför använder KS17 Livgardets märke? Ingår man inte under missionen i US? Quote
Krook Posted August 27, 2008 Report Posted August 27, 2008 Jo, de tillhör US. Det har kommit nya styrningar avseende tjänstetecken för US. KS17 har varit drivande i det och de är först ut med det. /K Quote
Jelzin Posted August 27, 2008 Report Posted August 27, 2008 Jo, de tillhör US.Det har kommit nya styrningar avseende tjänstetecken för US. KS17 har varit drivande i det och de är först ut med det. /K Intressant! Vad säger de nya styrningarna översiktligt? Lite OT, men: Är det samma styrningar som gör att TD01 bär grön amfibiebasker? Quote
Krook Posted August 27, 2008 Report Posted August 27, 2008 Jo, de tillhör US.Det har kommit nya styrningar avseende tjänstetecken för US. KS17 har varit drivande i det och de är först ut med det. /K Intressant! Vad säger de nya styrningarna översiktligt? Lite OT, men: Är det samma styrningar som gör att TD01 bär grön amfibiebasker? Översiktligt så säger de nya styrningarna att det är förbandschefen som avgör och att denne styr valet av tjänstetecken, vilket omsätts i att CO tar sitt hemmaförbands tecken med sig ut. På höger ärm bärs respektive missionstilläggstecken (KFOR/ISAF/EUFOR/mfl). Baskervalet styrs också enligt ovan. /K Quote
106 Posted August 27, 2008 Report Posted August 27, 2008 Jo, de tillhör US.Det har kommit nya styrningar avseende tjänstetecken för US. KS17 har varit drivande i det och de är först ut med det. Intressant! Vad säger de nya styrningarna översiktligt? Lite OT, men: Är det samma styrningar som gör att TD01 bär grön amfibiebasker? Översiktligt så säger de nya styrningarna att det är förbandschefen som avgör och att denne styr valet av tjänstetecken, vilket omsätts i att CO tar sitt hemmaförbands tecken med sig ut. På höger ärm bärs respektive missionstilläggstecken (KFOR/ISAF/EUFOR/mfl). Baskervalet styrs också enligt ovan. Om jag minns rätt hade MP02/FS07 LG/Kav:s gröna basker, alltså redan för fyra år sedan. Men det var ju också gardesfolk förstås. Quote
Blackadder Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 Om man tittar på bilder på nätet från KS17, då främst från Graca här: http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=4245 och från Kojlovica http://www.mil.se/sv/i-varlden/Pagaende-in...ildspel-kosovo/ bild 3 så slås jag av en fundering, kroppsskydd? har dresscoden blivit skarpare och om det är så varför? Funderingen har mycket lite i mitt fall med att göra om det är jobbigt eller inte utan handlar om normalbild och vilka signaler som sänds ut till folket, jag tycker med att på äldre bilder från KS16 och bakåt så bärs inte kroppsskyddet i lika hög utsträckning om man nu kan utgå från ett par bilder /b Quote
Krille Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 (edited) Om man tittar på bilder på nätet från KS17, då främst från Graca här: http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=4245 och från Kojlovica http://www.mil.se/sv/i-varlden/Pagaende-in...ildspel-kosovo/ bild 3 så slås jag av en fundering, kroppsskydd?har dresscoden blivit skarpare och om det är så varför? Funderingen har mycket lite i mitt fall med att göra om det är jobbigt eller inte utan handlar om normalbild och vilka signaler som sänds ut till folket, jag tycker med att på äldre bilder från KS16 och bakåt så bärs inte kroppsskyddet i lika hög utsträckning om man nu kan utgå från ett par bilder /b Att vissa bataljoner inte kan gilla läget och fortsätta som tidigare förband är ingen nyhet... citerar lokaltolk i BA99:s minnesbok " alla bataljoner kommer ner och börjar uppfinna hjulet igen men i slutet så gör alla likadant..." Under BA 11 patrulerade C-coy i Gracanica iförd t-shirt / fältskjorta och sen när BA12 tog över kom det soldater iförda kroppskydd och stridsbälte m/304... undrar vad locals tyckte om det?? Måste jag tillägga att dettta kompani hade 70-80% pinky jämfört med B-coy som var fördelade på nästan andra hållet och som höll en mycket mer avslappnad stil... Edited September 17, 2008 by Krille- GB1 Quote
iceman_ks09 Posted September 22, 2008 Report Posted September 22, 2008 Angående påståendet att det inte användes kroppsskydd under KS16... Detta är till viss del sant. Det var upp till varje Plutonchef och Gruppchef att bedömmma om det var kroppsskydd på eller av. Så länge man inte bröt mot den dresscoden som var beodrad av högsta hönset (tex att göra kroppsskydd av även om det krävs för att lämna camp). En pluton använde kroppsskydd missionen igenom, detta efter ett gemensamt beslut mellan Plutonchef och Gruppchef:er. Off Topic Pinkyfasoner i mina ögon är det när man inte får använda 90/L utan endast 90/F...basker på camp...egna vapenremmar osv! Att det ska vara en pinky-grej att börja använda kroppsskydd och kanske t.o.m hjälm under en sen och "lugn" mission är rent skitsnack enl min uppfattning. Det kanske ser anmärkningsvärt ut ur locals synpunkt men må så vara. Tro mig...man samverkar inte sämre o locals blir inte rädda för att man helt plötsligt får se en soldat med kroppsskydd och hjälm. Dock så förespråkar jag inte en soldat "modell soldf" med putsade kängor och pressveck på byxorna. Quote
Krille Posted September 23, 2008 Report Posted September 23, 2008 Angående påståendet att det inte användes kroppsskydd under KS16... Detta är till viss del sant. Det var upp till varje Plutonchef och Gruppchef att bedömmma om det var kroppsskydd på eller av. Så länge man inte bröt mot den dresscoden som var beodrad av högsta hönset (tex att göra kroppsskydd av även om det krävs för att lämna camp). En pluton använde kroppsskydd missionen igenom, detta efter ett gemensamt beslut mellan Plutonchef och Gruppchef:er. Off Topic Pinkyfasoner i mina ögon är det när man inte får använda 90/L utan endast 90/F...basker på camp...egna vapenremmar osv! Att det ska vara en pinky-grej att börja använda kroppsskydd och kanske t.o.m hjälm under en sen och "lugn" mission är rent skitsnack enl min uppfattning. Det kanske ser anmärkningsvärt ut ur locals synpunkt men må så vara. Tro mig...man samverkar inte sämre o locals blir inte rädda för att man helt plötsligt får se en soldat med kroppsskydd och hjälm. Dock så förespråkar jag inte en soldat "modell soldf" med putsade kängor och pressveck på byxorna. Citerar en Amerikansk soldat som jag träffade på BA08 - "När jag ser en svensk soldat med hjälm kommer jag att börja springa..." tänka sig att man 2 år senare stod i South Gate med hjälm på för att det enligt CO " Kan komma nån och kasta handgranater." Vilken tur då att man tillät folk att stå och handla CD skivor i shorts tvärsöver vägen - utanför egen camp... Målet med alla missioner är ju att få landet att återgå till ett normalt tillstånd och att då gå omkring med hjälm utan att ha en riktig hotbild kan väl knappast ses som en nertaggning? Dessa beslut tycker inte jag att en enskild plutonchef ska ta utan det ska ligga hos minst CO på bat nivå. Quote
Kingecho1 Posted September 23, 2008 Report Posted September 23, 2008 Att det ska vara en pinky-grej att börja använda kroppsskydd och kanske t.o.m hjälm under en sen och "lugn" mission är rent skitsnack enl min uppfattning.Det kanske ser anmärkningsvärt ut ur locals synpunkt men må så vara. Tro mig...man samverkar inte sämre o locals blir inte rädda för att man helt plötsligt får se en soldat med kroppsskydd och hjälm. Så du menar att du inte skulle reagare på en liknande skillnad hemma alltså? Tänk dig om polisen hemma skulle patrullera normalt eller dyka upp i skyddsväst och automatvapen en dag. Nog skulle iaf jag reagera på en sådan eskalering utav utrustning och därav också bli lite orolig för vad som är på gång. Quote
2Sharp Posted September 23, 2008 Report Posted September 23, 2008 Att det ska vara en pinky-grej att börja använda kroppsskydd och kanske t.o.m hjälm under en sen och "lugn" mission är rent skitsnack enl min uppfattning.Det kanske ser anmärkningsvärt ut ur locals synpunkt men må så vara. Tro mig...man samverkar inte sämre o locals blir inte rädda för att man helt plötsligt får se en soldat med kroppsskydd och hjälm. Så du menar att du inte skulle reagare på en liknande skillnad hemma alltså? Tänk dig om polisen hemma skulle patrullera normalt eller dyka upp i skyddsväst och automatvapen en dag. Nog skulle iaf jag reagera på en sådan eskalering utav utrustning och därav också bli lite orolig för vad som är på gång. Det är skillnad på polis och militär, en militär förväntas ha militär utr. "tung" väst och k-pist är förstärkningsvapen hos polis. Min bestämda uppfattning är att det är framförallt din approach/attityd som påverkar samarbetsförmågan snarare än vad du bär på dig [för enskild soldat]. Hjälm bars väl sällan av tidigare nämnd pluton dock kroppsskydd över tiden. En av tankarna var att ha vana vid kroppsskydd samt ha övrig utr. intrimmad för bästa passform vid händelse av allmän "väst på". I mångt och mycket "train as you fight" tanken. Det kan vara svårt att redogöra för samtliga de anledningar till att beslutet fattades, oavsett så uppfattades det inte som ett problem hos aktuell CO. Givetvis tillhörde jag aktuell pluton så jag gissar inte. Quote
Stefan F Posted September 23, 2008 Report Posted September 23, 2008 ...Under BA 11 patrulerade C-coy i Gracanica iförd t-shirt / fältskjorta och sen när BA12 tog över kom det soldater iförda kroppskydd och stridsbälte m/304... undrar vad locals tyckte om det?? Måste jag tillägga att dettta kompani hade 70-80% pinky jämfört med B-coy som var fördelade på nästan andra hållet och som höll en mycket mer avslappnad stil... Hade inte det med det aktuella läget i Serbien att göra? Håller dock med om att man kände sig lite onödigt överutrustad med hjälm när man var grindvakt, och läget i övrigt var "nedtaggat". Quote
Krille Posted September 23, 2008 Report Posted September 23, 2008 ...Under BA 11 patrulerade C-coy i Gracanica iförd t-shirt / fältskjorta och sen när BA12 tog över kom det soldater iförda kroppskydd och stridsbälte m/304... undrar vad locals tyckte om det?? Måste jag tillägga att dettta kompani hade 70-80% pinky jämfört med B-coy som var fördelade på nästan andra hållet och som höll en mycket mer avslappnad stil... Hade inte det med det aktuella läget i Serbien att göra? Håller dock med om att man kände sig lite onödigt överutrustad med hjälm när man var grindvakt, och läget i övrigt var "nedtaggat". När man var nere i Tuzla centrum var man beordrad att lämna AK5:orna kvar på Camp Oden och endast ta med minst 1 pistol per sällskap. Dessutom skulle man lämna västen i bilen. Dessutom märkte man inte av Kosovo så mycket... mer än att man panikavslutade missionen när pengarna inte räckte. Det blev ett litet missförstånd på en svensk bataljon om 400 man och den minsta tänkbara enligt NATO = 800 man. Quote
Blackadder Posted September 23, 2008 Report Posted September 23, 2008 Att det ska vara en pinky-grej att börja använda kroppsskydd och kanske t.o.m hjälm under en sen och "lugn" mission är rent skitsnack enl min uppfattning.Det kanske ser anmärkningsvärt ut ur locals synpunkt men må så vara. Tro mig...man samverkar inte sämre o locals blir inte rädda för att man helt plötsligt får se en soldat med kroppsskydd och hjälm. Så du menar att du inte skulle reagare på en liknande skillnad hemma alltså? Tänk dig om polisen hemma skulle patrullera normalt eller dyka upp i skyddsväst och automatvapen en dag. Nog skulle iaf jag reagera på en sådan eskalering utav utrustning och därav också bli lite orolig för vad som är på gång. Det är skillnad på polis och militär, en militär förväntas ha militär utr. "tung" väst och k-pist är förstärkningsvapen hos polis. Min bestämda uppfattning är att det är framförallt din approach/attityd som påverkar samarbetsförmågan snarare än vad du bär på dig [för enskild soldat]. Hjälm bars väl sällan av tidigare nämnd pluton dock kroppsskydd över tiden. En av tankarna var att ha vana vid kroppsskydd samt ha övrig utr. intrimmad för bästa passform vid händelse av allmän "väst på". I mångt och mycket "train as you fight" tanken. Det kan vara svårt att redogöra för samtliga de anledningar till att beslutet fattades, oavsett så uppfattades det inte som ett problem hos aktuell CO. Givetvis tillhörde jag aktuell pluton så jag gissar inte. Visst train as you fight köper jag men med någon egen erfarenhet av skarpa lägen så har jag aldrig uppfattat att det är ett problem att få folk att bära skyddsutrustning när läget skorpar till sig, snarare tvärt om så har sakerna åkt på innan det varit strikt sagt nödvändigt och inte tagits av förens länge efter man egentligen borde "för att vara på den säkra sidan" Ett exempel från Tchad där temperaturen är ett minst lika stort hot som vilken som helst form av beskjutnig, där märktes en stor skillnad i förståelsen av vikten att behålla stridsvärdet från chefer med erfarenhet och andra chefer och det blir ju som bekant varmt i Kosovo med på sommaren. Har man tagit sig tid att se till att allt är tillpassat och provat så behöver man inte släpa på det bara för att öva som jag ser på saken. Den ursprungliga frågan var min och jag är glad över att det diskuteras, jag ifrågasatte detta främst av anledningen att borde inte Kosovo-borna få se en tydlig, markerad och stabil de-eskalering för att få en känsla av att läget är på väg åt rätt håll? Om man i veckor och månader uppträder på ett visst sätt för att sedan plötsligt ändra uppträdande så sänder det ut signaler till alla som ser på. Frågeställningen har INGET med att göra att det är jobbigt att ha västen på sig, burit den mer eller mindre konstant i skiftande klimat och hotbilder... Jag har personligen aldrig haft problem att samtal med folk trots fullt kitt men det är lögn att påstå att din samtalspartner inte åtminstone inledningsvis kommer koncentrera sig på allt tingel-tangel på västen och ditt stora vapen.. och ja jag vet hur man gör för att undvika det men frågan är, behöver man strikt talat ha på sig allt kitt i Kosovo fortfarande? Var finns fordonet, kan det släpa bakom med tunga vapen och skyddsutr? Så skulle iallaf jag göra. /b Quote
2Sharp Posted September 23, 2008 Report Posted September 23, 2008 (edited) Att det ska vara en pinky-grej att börja använda kroppsskydd och kanske t.o.m hjälm under en sen och "lugn" mission är rent skitsnack enl min uppfattning.Det kanske ser anmärkningsvärt ut ur locals synpunkt men må så vara. Tro mig...man samverkar inte sämre o locals blir inte rädda för att man helt plötsligt får se en soldat med kroppsskydd och hjälm. Så du menar att du inte skulle reagare på en liknande skillnad hemma alltså? Tänk dig om polisen hemma skulle patrullera normalt eller dyka upp i skyddsväst och automatvapen en dag. Nog skulle iaf jag reagera på en sådan eskalering utav utrustning och därav också bli lite orolig för vad som är på gång. Det är skillnad på polis och militär, en militär förväntas ha militär utr. "tung" väst och k-pist är förstärkningsvapen hos polis. Min bestämda uppfattning är att det är framförallt din approach/attityd som påverkar samarbetsförmågan snarare än vad du bär på dig [för enskild soldat]. Hjälm bars väl sällan av tidigare nämnd pluton dock kroppsskydd över tiden. En av tankarna var att ha vana vid kroppsskydd samt ha övrig utr. intrimmad för bästa passform vid händelse av allmän "väst på". I mångt och mycket "train as you fight" tanken. Det kan vara svårt att redogöra för samtliga de anledningar till att beslutet fattades, oavsett så uppfattades det inte som ett problem hos aktuell CO. Givetvis tillhörde jag aktuell pluton så jag gissar inte. Visst train as you fight köper jag men med någon egen erfarenhet av skarpa lägen så har jag aldrig uppfattat att det är ett 1. problem att få folk att bära skyddsutrustning när läget skorpar till sig, snarare tvärt om så har sakerna åkt på innan det varit strikt sagt nödvändigt och inte tagits av förens länge efter man egentligen borde "för att vara på den säkra sidan" Ett exempel från 2. Tchad där temperaturen är ett minst lika stort hot som vilken som helst form av beskjutnig, där märktes en stor skillnad i förståelsen av vikten att behålla stridsvärdet från chefer med erfarenhet och andra chefer och det blir ju som bekant varmt i Kosovo med på sommaren. Har man tagit sig tid att se till att allt är tillpassat och provat så behöver man inte släpa på det bara för att öva som jag ser på saken. Den ursprungliga frågan var min och jag är glad över att det diskuteras, jag ifrågasatte detta främst av anledningen att borde inte Kosovo-borna få se en tydlig, markerad och stabil de-eskalering för att få en känsla av att 3. läget är på väg åt rätt håll? Om man i veckor och månader uppträder på ett visst sätt för att sedan plötsligt ändra uppträdande så sänder det ut signaler till alla som ser på. Frågeställningen har INGET med att göra att det är jobbigt att ha västen på sig, 4. burit den mer eller mindre konstant i skiftande klimat och hotbilder... Jag har personligen aldrig haft problem att samtal med folk trots fullt kitt men det är 5. lögn att påstå att din samtalspartner inte åtminstone inledningsvis kommer koncentrera sig på allt tingel-tangel på västen och ditt stora vapen.. och ja jag vet hur man gör för att undvika det men frågan är, behöver man strikt talat ha på sig allt kitt i Kosovo fortfarande? Var finns fordonet, kan det 6. släpa bakom med tunga vapen och skyddsutr? Så skulle iallaf jag göra. /b Min fetstil: 1. Min tanke är att har jag kroppskydd över tiden är jag van vid det,. det blir inte alls tungt på samma sätt som om jag vid en ev. beredskapshöjning skall ta på mig västen. MIN erfarenhet att det gnälls och fipplas betydligt mera från de som inte är vana. Det har jag upplevt flertalet gånger. Jag har hellre fokus på den uppgift jag skall lösa än ett, för mig, ovant kroppsskydd [övrig skyddsutrustning]. 2. Värmen bör utan tvekan tas i beaktande, personligen fungerar jag så länge jag tänker på att skydda huvud från solen, dricka vatten [ev. vätskeersättning]. Utprovat under varma somrar på balkan samt något varmare Afghanistan. 3. Utan tvekan, MIN bestämda uppfattning är dock fortfarande att det främst beror på attityd än utr. Inom KFOR har jag uppfattningen att val av utr. och dess bärande varierar mer än ev. variation inom den Svenska delen. 4. Jag får ju förutsätta att ditt val av att bära den nivån på skyddsutr. var grundad på ett beslut om aktuell hotbild, ditt val och kanske ev. ditt val kombinerat med gällande regler, förordningar, tyckanden och tänkanden samt inom högre chefers ram för verksamheten, dvs precis den tanken som vi jobbade med. 5. Jag fortsätter att, enligt dig, ljuga, min erfarenhet säger mig annorlunda. 6. Jag har flertalet gånger sett X-antal skyttesoldater försöka slita ut sina ihoptrasslade stridsutrustningar/kroppsskydd ur div. fordon för att främst se stressade och fumliga ut samt att anlända till platsen med andan i halsen och något sent. Jag har nog aldrig hamnat i en situation där jag har varit i efterhand där tiden har funnits för att snabbt, rappt och enkelt förse mig med den ev. utr. jag har behövt. Vad jag vill mena är att, uppenbarligen, har vi gjort egna bedömanden utefter våra erfarenheter. Jag står för mina och kommer även i framtiden att främst se till mitt [min enhets] skydd snarare än att ha en avklädd profil för att göra ev. lokala *förmågor glada och nöjda. (med all respekt och förståelse för att jag är i det aktuella insatsområdet för de som bor där) *eller folk hemma i Sverige Edited September 23, 2008 by 2Sharp Quote
Krook Posted September 23, 2008 Report Posted September 23, 2008 Min erfarenhet och utbildning är i linje med vad Blackadder skriver. När det gäller fallet Kosovo så har folk gått utan kroppsskydd och hjälm samt med vapnet i slinga eller endast med pistol i många år. Om sedan KFOR-personalen helt plötsligt börjar komma iförd full mundering så kommer det tolkas som att KFOR-soldaterna har gjort en ny bedömning av läget och därför höjt säkerhetsnivån. Det kommer att bringa mer spänning till locals, en spänning som man är satt att minska. Och ja, visst kan man samverka iförd all utrustning, det är inga problem. Det är övergången från lätt utstyrsel till tyngre utstyrsel som kommer att skapa effekter. Dessa effekter anser jag inte är nödvändiga att ta med tanke på det i övrigt lugna läge som råder där nere. Jag talade tidigare med en officer därnere som angav läget som MYCKET lugnt menande att det är betydligt lugnare där nu än det var när jag var där. Och när jag var där så var det avsevärt mycket lugnare än motsvarande tid i övriga Europeiska städer. Med det sagt tycker jag att det är obefogat att gå runt i mycket utrustning eftersom det framkallar osäkerhet. /K Quote
iceman_ks09 Posted September 23, 2008 Report Posted September 23, 2008 För att hålla debatten innanför rimliga proportioner så vill jag återgå till ämnet KROPPSSKYDD av/på.. Klimatet håller jag med om till 100%, MEN... Kan man använda kroppsskydd i Afghanistan under sommarperioden så kan man banne mig bära det på Balkan också. Även om graderna kan bli nästan de samma. Allt handla om vana, få en känsla för sakerna man bär runt på. Gör kortare patruller, vila mer, uppsök skugga, kyl ner er i AC:n osv. Har själv övat med kravallutr i Liberia mot Irländare under torr-perioden. Visst blir det varmt men det går! Vi gjorde även patruller med kroppsskydd. Det handlar inte om att gå runt med skyddsmaskväska etc. Kroppsskydd bär jag för min och mina kamraters skull. Jag tycker inte att svenska SKYTTE soldater ska ha sämre skydd än vad en vanlig KPS-polis har. Vi är soldater som utför vissa samverkans och polisiära uppgifter. Men vi får aldrig glömma att vi är soldater som skickats ner för att lösa militära uppgifter. Låt amerikaner springa när vi kommer, spelar inte mig någon roll. Tycker dock det låter märkligt. De amerikaner jag stött på i Afghanistan bar betydligt mer skydd än vad vi svenskar gjorde. Den typen av deeskalering och annat "trams" som man lärt sig på gardet osv, kan man ha i bakhuvudet. Men när jag är ute och jobbar då tänker inte jag gå med slingat vapen bak på ryggen i t-shirt och två magasin i stridsvästen, jag tänker inte heller tillåta mina soldater det. Pre-combat check är en alldeles lysande metod inför en patrull! Släng på ett kroppsskydd, stoppa på dig en rök och peta ner några extra mag så har du förbättrat dit livsviktiga stridsvärde bra mycket mer. Krångligare än så är det inte...det handlar inte om vilka intryck locals får eller vilket skede landet är i. Titta på Italien som beodrade ut militärer på gatorna, folk förväntar sig SOLDATER inga lallare med en cigg i mungipan, ett automatvapen, t-shirt och snabba glasögon. Deeskalering börjar inte med att man börjar ändra sin personliga utr...inte enligt min åsikt. Den dagen jag inte får åka ut från campen för att jag har kroppsskydd, 8mag, 3mag 9mm, 2 chhgr, 2 rök osv....då slutar jag och lägger baskern på hyllan medan SIDA eller någon annan hjälporganisation gör jobbet ist. Zlatare-rundor och Minimarkets eller vad det nu kan vara...sluta spring utanför campen!!....gå in med prylarna på i affären! Tror att mannen i kassan glömmer din utr ganska fort när du bränt 100euros i hans butik. Ses på KS20...jag e han den bittra yxan med kroppsskydd och vapnet på bröstet utanför campen. Quote
Blackadder Posted September 24, 2008 Report Posted September 24, 2008 Iceman och 2Sharp, Vill inte få iväg tråden till att bli en snoppmätartävling, vi har alla haft allt kitt på oss i alla olika miljöer, och det är bra med det, frågan är inte om man KAN och ORKAR och ej heller om man FÅR utan om man BEHÖVER och BORDE, idag i Kosovo som läget är? Jag håller fast vid att det påverkar den man samverkar med och att signalvärdet inte är försumligt. Anpassa utrustning och upprädande efter läge,hotbild och uppgift är det inte att föredra? har man allt på sig hela tiden så har man tappat ett steg på eskaleringstrappan. /b Quote
2Sharp Posted September 24, 2008 Report Posted September 24, 2008 Nä, snoppmätar tävling behöver vi inte alls syssla med... Jag lägger ingen värdering i hur man väljer, vi tycker olika, Jag kan lämna det med det. Quote
Blackadder Posted September 24, 2008 Report Posted September 24, 2008 Nä, snoppmätar tävling behöver vi inte alls syssla med... Jag lägger ingen värdering i hur man väljer, vi tycker olika, Jag kan lämna det med det. ok, hade varit intressant att höra av någon som är på plats, fastsällt är det att det tidigare rått viss frihet i val av skyddsnivå. /b Quote
Stefan F Posted September 24, 2008 Report Posted September 24, 2008 När man var nere i Tuzla centrum var man beordrad att lämna AK5:orna kvar på Camp Oden och endast ta med minst 1 pistol per sällskap. Dessutom skulle man lämna västen i bilen. Dessutom märkte man inte av Kosovo så mycket... mer än att man panikavslutade missionen när pengarna inte räckte. Det blev ett litet missförstånd på en svensk bataljon om 400 man och den minsta tänkbara enligt NATO = 800 man. Vad konstigt. Men kan det ha skiljt sig åt från kompani till kompani (jag var på stab/tross)? Vår skyddsutrustning och beväpning var i princip uteslutande styrd av beredskapsgraden, inte vart man skulle åka. Självklart med uppenbara undantag - skulle man t.ex. åka och skjuta, är ett vapen per person roligare, även om beredskapsgraden bara kräver ett vapen per sällskap. Bombningarna i Serbien märkte jag av såtillvida att när det hände något där brukade beredskapsgraden öka. Och givetvis dessa underhållande överljudsöverflygningar. Däremot kommer jag inte ihåg vem som styrde beredskapsgraden. Var det på brigad- eller divisonsnivå? OT, men relaterat, och kräver knappast ett eget ämne. Och kanske intressant som jämförelse. Quote
Recommended Posts