Jump to content

Mellanlys

gislemark

Recommended Posts

Hmm.. kan berätta om det jag minns..

Mellanlys har 4 lägen som man kan ställa in den på, 1) säkring, 2) 400 m och där tänds den, 3) 800 m, 4) 1200 m..

Lystid om jag inte MINNS helt fel ligger på 30 sek.. den är även känd som pungkrossaren.

Tyvärr är det inte mer som jag kan säga med hög säkerhet.

Avfyras helst i 45 graders vinkel, justerbar genom att skruva upp en "säkring" och därefter anpassa till det förhållanden. (för att få in rätt inställning finns en sfär med vattenfyllning som man ska centrera)..

Kan säga att i jämförelse med närlys, signalpistol så skulle jag föredra mellanlys om det är möjligt att bära runt på den.

Finns nog mer som har erfarenhet av denna utrustning..

Nu ska jag sussa, allt för sent och allt för.. ja det man brukar vara en lör/sön morgon..

Efter sökning på forumet och Göggel utan lycka.

Kan någon dela med sig av sina erfarenheter av mellanlys. Har enbart sett den på bild.

Gärna lite tekniska data.

Ska man skjuta på längsta avståndet ska man ha kvar den lilla påsen som sitter runt

basen på granaten. På de kortare avstånden ska den tas bort. Se till att kastaren står

på ett mjukt men inte svampigt underlag. Det vanligaste handhavandefelet är att man

skjuter iväg säkrade granater. Säkringen säkrar bara lysdelen, inte framdrivningsdelen.

Med snart 20 års erfarenhet av att skjuta den vågar jag påstå att ca 30 % av granaterna

inte vecklar ut fallskärmen utan bara dråsar i backen, oavsett om de är nya eller äldre,

så se till att ha några extra granater till hands vid tillämpade skjutningar.

Och för att förtydliga ännu mer så är det längsta avståndet ENDAST till för stridsfordonsmonterade kastare.

Den vanliga "infanterikastaren" tål inte kraften i tilläggsladdningen.

Ett eldrör till mellanlyskastaren tål bara 30 skott, sen ska den kasseras.

Av den anledningen använder man i fredstid en övningskastare som är kraftigare och tyngre.

En viktig sak att tänka på är att man kollar noga hur man sitter, sitter man för nära eldröret finns risk för obehagliga smärtor i underlivet. :baskerFN:

The Swede :banghead:

Och för att förtydliga ännu mer så är det längsta avståndet ENDAST till för stridsfordonsmonterade kastare.

Ett eldrör till mellanlyskastaren tåll bara 30 skott, sen ska den kasseras.

Av den anledningen använder man i fredstid en övningskastare som är kraftigare och tyngre.

En viktig sak att tänka på är att man kollar noga hur man sitter, sitter man för nära eldröret finns risk för obehagliga smärtor i underlivet. :baskerFN:

Låter som du talar med erfarenhet.

Hur grupperar man i förhållande till egen trupp?

är det svårt att sikta?

är granaten lika vindkänslig som tex närlys?

Ett eldrör till mellanlyskastaren tåll bara 30 skott, sen ska den kasseras.

En viktig sak att tänka på är att man kollar noga hur man sitter, sitter man för nära eldröret finns risk för obehagliga smärtor i underlivet. 8-/

Låter som du talar med erfarenhet.

Hur grupperar man i förhållande till egen trupp?

är det svårt att sikta?

är granaten lika vindkänslig som tex närlys?

Jo, viss erfarenhet har jag nog. :worthy:

Skulle under utbildningen till BA06 agera mellanlysskytt.

Jag visste sedan innan att man måste tänka sig för när man placerar akterkastellet på sittplattan så jag var väldigt noga med att tillse att det fanns tillräcklig luftspalt mellan kastarens eldrör och mitt eget.

När ordern "Lys" kom så påbörjade jag eldgivningen, problemet var att jag grupperat på en isfläck vilket gjorde att jag och kastaren inte rekylerade på samma sätt vilket innebar att när skott nummer två skulle iväg hade de två eldrören kommit betydligt närmre varann.

Detta upptäckte jag direkt ETFTER att granat nummer två gått iväg.

Då skulle jag skjuta ytterligare 4 granater. 8-/

Avseende att sikta så har man en libell för höjdriktningen och i sida får man rikta in hela pjäsen.

Var man grupperar i förhållande till egen trupp är beroende av skjutavstånd, vindriktning etc. men samma grundregler som vid övrig lysskjutning gäller.

The Swede :baskerFN:

Just detta med pungkrossen fick mig betänksam, när jag en gång för evigheter sedan blev kommenderad

att vara skytt.

Jag fegade ur och grenslade aldrig pjäsen, istället så satte jag mig snett med bägge benen åt samma håll

ca kl 10.00 i förhållande till eldrörsriktningen. Det gick det också, dock lite vingligt.

//NR

Jag har aldrig hört om detta Mellanlys systemet.

kan någon snabbt berätta hur stora grejer vi pratar om och hur det ser ut?

Jag har fattat att det är ljusgranater vi pratar om. Men berätta gärna lite om själva grejen.

// Nilsson

Jag har fattat att det är ljusgranater vi pratar om. Men berätta gärna lite om själva grejen.

// Nilsson

Ja det finns mellan lys i hv org ialla fall i min pluton.Det bästa sättet man kan förklara systemet så kan man säga att det ligger i en förpackning som ser ut som grg pumpor där det i ett rör ligger ett rör som man tar ut å skruvar fast i i själva "pumpan"där på ovan sidan finns en sitt ytan å på undersidan finns det plåt hullingar (för att man inte ska glida i väg).själva granaten ser ut som en grk granat som man temperar i toppen hur långt den ska gå.Som man har påpekat så är det ganska många granater där skärmen brinner upp å jag har för mig att man inte får skjuta över egen trupp med kastaren (gissa varför).

Systemet är nog bra i sig men jag tycker att lys 9 tillsingnalpistolen är ett bättre alternativ om man kan få tag i sådana.

Men dom är riktigt roliga att skjuta :baskerPa:

• Forumsledning

// Nilsson

granat.jpg

Lyckades hitta en halvtaskig bild på Internet där man ser själva kastaren på marken mellan soldaterna:

http://hem.passagen.se/brba10-rules/Lysutbildning.htm

Ser ut som ett gäng hungriga soldater. Han i mitten börjar ju äta på granaten :surprise:

I mina ögon ser det ut som ett bökigt system?

men så är det ju antagligen lite större ''Poff'' i dessa.

Jag har bara testat Signalpistolen och Närlyset.

Nä, inte speciellt bökigt.

Eldröret transporteras i ena halvan av "sittplattan" och två granater i den andra.

Extra granater kommer buntat i förpackning om 4.

Väger inte speciellt mycket, eldröret är gjort av aluminium och sittplattan/transportbehållaren i plast.

Övningskastaren är betydligt tyngre dock.

The Swede :surprise:

OT: När jag gjorde lumpen så fanns det en sorts fallskärmsburna "facklor" med starkt vitt ljus som kallades Ikaros. Någon som vet om det är samma sak som mellanlys? Används Ikarossystemet fortfarande?

/Stocken

Edited by Stocken

OT: När jag gjorde lumpen så fanns det en sorts fallskärmsburna "facklor" med starkt vitt ljus som kallades Ikaros. Någon som vet om det är samma sak som mellanlys? Används Ikarossystemet fortfarande?

/Stocken

Ikaros är det samma som närlys, dvs det lilla röret man håller i handen och avfyrar.

Mellanlys är en sorts granatkastare, finns både fordonsmonterad och markgrupperad. Kaliber 71 mm.

@106

Jo, jag är medveten om att det finns en uppsjö med bilder på fordonsmonterade kastare men eftersom tråden mest handlade om den markbaserade varianten tänkte jag att det kunde vara kul med bilder på den.

Dessa växer tydligen inte på trän dock.

The Swede :baskerPa:

• 2 weeks later...
  • 3 years later...