Jump to content

Vikt

RU01

Recommended Posts

Nån som lite kvickt kan svara på hur mycket extra vikt man släpar runt på som Hv IP-soldat? Hjälm, skydds och stridsväst, vapen och ammunition, bra attt ha i uniformen, vatten, P-skott/rygga? 20-30 kg?

Tänkte vara seriös med träningen och faktiskt lasta på mig motsvarande vikt man bär i skogen även under träning......i form av sand i en rygga motsv.

Det är väl inte så svårt.

Ställ dig på vågen utan utrustningen, notera vikten.

Gör sen samma sak med utrustningen, mellanskillnaden= utrustningens vikt.

P-skott får du naturligtvis addera på senare, du har ju inget sånt i garderoben, väl? :rolleyes:

Du brukar ju iofs slänga bort dina p-skott i huvet på folk. :)

Det är väl inte så svårt.

Ställ dig på vågen utan utrustningen, notera vikten.

Gör sen samma sak med utrustningen, mellanskillnaden= utrustningens vikt.

P-skott får du naturligtvis addera på senare, du har ju inget sånt i garderoben, väl? :)

Du brukar ju iofs slänga bort dina p-skott i huvet på folk. :)

Äsch, trodde du hade nån fin bok du kunde slå i direkt, liksom.....men NÄ, den nyttan hade jag inte av dig! Och sen ska du inte klaga på att jag försöker hitta nya användningsområden för p-skott heller! Svenska Freds kommer att jubla om jag kan övertyga dem om att p-skottet faktiskt har en "less leathal" funktion också! :rolleyes:

Nån som lite kvickt kan svara på hur mycket extra vikt man släpar runt på som Hv IP-soldat? Hjälm, skydds och stridsväst, vapen och ammunition, bra attt ha i uniformen, vatten, P-skott/rygga? 20-30 kg?

Tänkte vara seriös med träningen och faktiskt lasta på mig motsvarande vikt man bär i skogen även under träning......i form av sand i en rygga motsv.

Testade för ett tag sen när jag hade lite tråkigt hemma hur mycket man konkade omkring på. Det blev ca 20 kg... Och då hade jag ingen ryggsäck, ammo m.m.

Frågan e ju om man verkligen vill veta exakt hur mycke man släppar på, de har ju en tendens till att bli en del braoha saker som åker med i lediga fickor eller liknande. Men jag vill minnas att jag vid nåt tillfälle provade en våg när jag hade utrustning på mej minus vapen, ammo och ryggsäck, och om inte minnet sviker för mycke så var de nog bort åt 15-20 kg. Sen tillkommer ju som sagt en massa mer vikt i form av den allt annat än lätta ak4 och massa bulor till den.

jag bar på 36kg på Soldatprovet som var i år.

Stridsväst 8 fulla mag, sjv uttrustning, 6 handgranater, kniv mm

Hjälm, Skyddsmask, bår, väska full med extra granater, am, minor mm (det enda i kläddväg var värmetröja och regnställ) annars var det bara am mm

Och så klart vapen.

Man släpar på myket :S (noterat att 7.62 är tung)

OK, har en rygga laddad med 25 kg cement nu........det KÄNNS f-n så mycket tyngre än utrustningen gör. Men smärta är väl bara vekhet som lämnar kroppen, eller hur?

OK, har en rygga laddad med 25 kg cement nu........det KÄNNS f-n så mycket tyngre än utrustningen gör. Men smärta är väl bara vekhet som lämnar kroppen, eller hur?

Att bära 25 kilo i stridspackning är ganska mycket för en soldat. Om den totala vikten för all utrustning är 25 kg blir den betydligt enklare att bära eftersom den är mer jämn fördelad på kroppen än vad en ryggsäck med samma massa är. Inte konstigt att ryggsäcken känns tyngre.

Går ju an att "bara" ha stridsutrustning/packning på sig. Blir ju några hekto till ifall man släpar på understödsvapen till det.

Under vår KB-marsch som vi hade under värnplikten, så skulle vi minsann visa våra solater att vi inte var gjorda av sockervad, så vi bar med oss slangladdningar som halsband och rejält med minor för att kunna "föra strden på djupet" som våra befäl sa...

... vi som skulle åka nedcabbat och jaga stridsvangn med ärtrör...

... hur som helst så visade vi vår uthållighet i cirka ett dygn innan vi kröp till korset och började fördela ut materiel på fler.

Förmodligen den bravaden som gjort umeås kiropraktorer lite rikare än genomsnittet

:rodna::lala:

• 9 months later...

En god vän till mig inom branschen experimenterade hemma en kväll hos sig o kom fram till att ca 25 kg mer väger du med uniform, vapen personlig stridsutrustning. Ingen buren am dock. Slutvikt med am, granater o annat lull lull torde ligga runt en 5-10 kg mer än det.

Tillägas bör att han är ca 1.8o lång o ligger väl på en 78 kg i vikt...här talar vi om att bära på sig en 3 del i vikt...inte undra på att man flyger fram när man dumpat kittet efter en gedigen verksamhetshelg.

Edited by Psson

Jag har gjort en liten sammanställning över hur mycket en soldat i US bär med sig, uppgifterna kommer från Soldf.com.

Med uniform, hjälm, AK5, vatten, stridsväst, stridssäck (div kläder), skyddsväst och skyddsmask blir det ca. 30 kg per gubbe, därtill kommer ca 50 kg per grupp (Ksp90, Grg 48 och Pskott) att fördela.

Har en liten fin tabell i pdf men ingen URL till den.

Om man läser i Fm Fyss regler på sidan 16 så står det att utrustningen som bärs vid ett fälttest väger 21-23kg. Där ingår vapen, hjälm, kroppskydd 90 eller 94 utan plattor, Skyddsutrustning 90 B/S (skyddsmask och sånt) fylld vattenflaska med mera men ingen ammunition.

Nu är det väl inte lika vanligt att man bär runt på skyddsmasken men däremot har många vätskebehållare på ryggen som väger nått kilo samt alla småpryttlar och bra att ha grejer som tillsammans väger en del.

20 kilo stridspackning?

Vad har du då tryckt ner i säcken? ett flak cola?

12-13 kilo tycker jag låter mer rimligt.

Ett extra bärhjul kanske? ;)

Var inte själv med och vägde men... någonstans där sa de. Inklusive skyddsmaskväska monterad på säcken, liggunderlag, ensamma vargen mm.

• 1 year later...

Eftersom det i vissa trådar diskuteras till leda hur man kan, får och bör utrusta sig vid gröntjänst blev jag nyfiken på hur mycket folk bär runt på.

Min utrustning väger enl. följande:

Uniform - ca 5 kg

Hjälm - ca 1 kg

Skyddsväst - ca 3 kg

SVS2K - ca 10 kg

Stridspackning - ca 10 kg

Trosspackning - ca 16 kg

Vapen och 4 magasin med skarp am. - ca 7 kilo

Totalt - ca 52 kg

Detta är ink. vatten. Tillkommer gör ev. granater, extraam. och ev. grupputrustning.

Jag själv väger runt 77 kg. Det innebär att jag som lättast väger en bit över 100 kilo vid strid.

Japp, det blir nåt sånt för mig också. (Förutom att jag väger cirkus 94 pannor utan utr.... :rolleyes: )

På jobbet väger man runt 110-115 kg med utrustning. Jag springer inte i kapp jättemånga tjuvar, men det har hänt! :)

Samma utrustning och matchvikt här. 115kg soldat med en stridsvagnspluton i hälarna kan nog slå en dopad Ben Johnson tror jag. (Operation Våreld 03)

Stridsutrustning:

Uniform ca 5kg

Stridsväst + hjälm 5-7kg (Beror på hur mycket vatten som är med)

Kroppsskydd (med plattor) ca 12kg

AK5 + 8 fulla mag och 8st askar ca 8kg

Grg + vårutrustning 15kg (laddaren ca 18kg)

Totalt: 45kg

Stridssäck (mat och vatten för minst ett dygn, extra ammunition och lite strumpor, regnställ, gasmask alt förstärknings plagg om vädret kräver detta)

Stridssäcken bärs inte med i strid utan läggs trossgömma (förhoppningsvis) innan strid.

xxkg

Trosspackning (mat och vatten för 3dagar, förläggningutrustning, förstärkning och extra plagg, extra ammunition osv)

I stridsbåt eller trossgömma.

yykg

Uniform - 6kg

Hjälm - 1,2kg

Skyddsväst/Stridsväst (Ciras) - 16kg

Packning - 22kg

Vapen och 11 magasin med skarp am. - ca 10,5kg

Totalt = 55,7kg

Dum fråga kanske. Men varför 11 magasin?

Hornet tjänstgör i det danska försvaret.

Dum fråga kanske. Men varför 11 magasin?

Därför att han inte tror sig behöva 12 stycken? :)

Skämt åtsido: Ammunitionen är det verktyg som vi förväntas behöva för att lösa ut uppgiften, magasin är hårdvaluta. Ett förband med en bevakningsuppgift som grävt ner sig och har ett antal kulsprutor i eldställningarna klarar sig sannolikt bra med 4 magasin per skalle. Huvuddelen av elden levereras ändå via kulsprutorna och kanske med granatgevär, granatkastare eller något annat vapensystem som smäller högt, ofta och menar det.

Är strid huvuduppgiften så börjar behovet av magasin på den enskilda soldaten att öka, för behovet av eld i målet finns fortfarande, även när kulsprutorna behöver omgruppera eller laddas om. Jag såg en gång en siffra som angav behovet av 8 magasin för att ta 200 meter terräng samt ha en vettig chans att försvara det tagna anfallsmålet.

Ingår autonomt uppträdande och små enheter i uppgiftens lösande så ökar även det behovet av magasin när man skjuter sig ut ur situationen eller skall ge fi det hett om öronen under de 30 minuter det kan tänkas ta innan QRF:en är på plats.

Till syven och sist så är det den enskilda individen som bär på sin last.

@Fk Lundquist

Jag tycker personligen att 10 kilo i västen, när ammunitionen och magasinen redovisas separat, är lite väl mycket. Törs jag fråga vad det är du bär i västen utöver ammunitionen? Sambandsmtrl.? Vatten? Sjukvårdsutrustning?

Adeptus Bellum, är ingen skytteslusk, men samma har jag fått lära mig angående tagande av terräng och amm åtgång. Var också den mängen som åtgick per moment på FBU kursen jag gick på Fårö, plutons anfallsstrid, barmark.

Adeptus Bellum, är ingen skytteslusk, men samma har jag fått lära mig angående tagande av terräng och amm åtgång. Var också den mängen som åtgick per moment på FBU kursen jag gick på Fårö, plutons anfallsstrid, barmark.

Siffror jag har fått lära mig (16st mag 5,56) utgår från lättinfanteri i skärgårdsmiljö då en pluton/kompani ska ta ett mål på avstånd X samt ha tillräckligt med am för att sedan försvara det tagna anfallsmålet. En viss tidsrymd utan tillförd förstärkning av am eller soldater.

Men siffrorna utgick ifrån den brittiska motsvarighetens erfarenheter har jag för mig.

Jag har dock glömt avståndet(X). :)

@Fk Lundquist

Jag tycker personligen att 10 kilo i västen, när ammunitionen och magasinen redovisas separat, är lite väl mycket. Törs jag fråga vad det är du bär i västen utöver ammunitionen? Sambandsmtrl.? Vatten? Sjukvårdsutrustning?

I västen har jag 4 magasin (vilka jag glömt att räkna bort vikten för i min förstapost), vattenflaska (med vatten), regnstället, vårdkit, maskeringsfärg, eltejp, ståltråd, tång, multitång, kniv, ballaklava, hörselkåpor, handskar, skyddsglasögon, lösskjutningsanordning, vapenrem och ficklampa.

Vissa av dessa prylar hör ju inte till västen, men de var packade i den när jag vägde och vikten skall jag dra med mig sen iaf.