Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Eskil i grundutförande (FU90 med kängor): 92 kg

+ Kroppsskydd: 3.5 kg

+ Stridsväst (med 6 tomma magasin och tom source): 6 kg

+ Hjälm: 1.4 kg

+ Vapen: 5.5 kg

+ Stridspackning: 10 kg

Summa: 118 kg

Med tre liter vatten och ammunition så är man väl uppe i en 125 - 130 kg.

Edited by eskil
Posted
Uniform - 6kg

Hjälm - 1,2kg

Skyddsväst/Stridsväst (Ciras) - 16kg

Packning - 22kg

Vapen och 11 magasin med skarp am. - ca 10,5kg

Totalt = 55,7kg

Dum fråga kanske. Men varför 11 magasin?

Logiskt och enkelt svar 1 i vapnet och 10 i västen :banghead: har yttligare magfickor och 10 mag mer om jag skulle behöva men normalt så har jag 11.

Har dock var på SIB övning i en civil by där jag bar 16mag på västen, 1 i vapnet och 8st fylda i butpacken, Ammo depoer längs march vägen.

Den vecka bar alla soldater minst 15mag. i sköt runt 3000 5.56 per man per genomförande. (3-4 genomföranden om dagen)

Folket i Melling kommer minnas oss länge.

Det var i stort. att man kom körandes i fordon och fordonet träffades av IED eller fientlig eld givning, Man besvarade elden från fordonen i rörelse för att sedan stoppa fordonen och fortsätta eller omgrupera, sedan så beordrades stridspatrul genom byn för att bekämpa fienden medels handvapen och CAS (4st F16 låg över hella tiden)

Längs vägen skulle vi vid behov fylla på am och lämna skaddade på ANA basen eller hos lokala polisen.

Så ibland kan man inte ha för mycket magasin med.

Jag tillhör 3e Mål Spanings Battalionen, Tactical Air Control Party.

Och vi har alla många magasin då vi vet att vi kan vara långt ifrån egna "linjer"

och flygen kan inte alltid se det som behöver bekämpas och tro det eller ej men man kan inte bomba i en civil by bara för att det fins ett par dumma män i ett av husen eller i ett fordon på gatan, piloterna vill se det dom skjuter på. (åttminstånde dom danska)

Fins en topic här inne som vissar olika stridsvästar folk äger, där har ni bilder på dom jag använder.