SebbeMan Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 Tjena! Det e så att jag håller på med ett speciall arbete i skolan ( gymnasiet) om Stridsbåt 90. Inom ämnet Stridsbåt 90 har jag valt delarna Manöveregenskaper Skrovform Framdrivnig Min fråga är om det finns nån här från Amf4 som skulle kunna hjälpa mej med detta genom att kanske fixa info och visa mej lite på "riktigt". Sebbe Quote
Doyle Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 (edited) Ring Amf4 är mitt råd. Dom borde vara mer än glada av att få hjälpa dig. Jag åkte till 4hkpbat med mitt specialarbete. Min kontaktperson där tog sig verkligen tid för att hjälpa till med mitt arbete. Det gäller att veta vad man vill och ta för sig Edited January 12, 2003 by Doyle Quote
EO4 Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 Den teoretiska infon får du från Dockstavarvet i Örnsköldsvik, som har designat och tillverkat båten. Quote
Maverick Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 Tjena! Det e så att jag håller på med ett speciall arbete i skolan ( gymnasiet) om Stridsbåt 90. Inom ämnet Stridsbåt 90 har jag valt delarna Manöveregenskaper Skrovform Framdrivnig Min fråga är om det finns nån här från Amf4 som skulle kunna hjälpa mej med detta genom att kanske fixa info och visa mej lite på "riktigt". Sebbe Min lärare tyckte jag var på gränsen till konstruktivt tänkande och galen när jag lyckaes få ihop ett specialarbete om Hkp enheterna på F 17 under en utbildning på Vårdlibnjen Fram till jag var i Bosnien har jag aldrig haft så kul i kronans kläder som de 2 dagrarna.... Kan ju berätta att ett videokamera stativ flyger 4,5 meter i blåsten från en Hkp 4 som landar i medvind (anlöedningen att den inte flög längre var att den hamnade 2 meter under hkp plattan och därmed hyfsat i läs samt i snårkogt) ;) Quote
Racoon Pioneer Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 Skrovform på stridsbåt 90... jo det är ju också..hm..ett uppsatsämne. Hoppas du går bygg eller teknisk... ;) /RP Quote
Minki Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 (edited) Jag går natur och mitt specialarbete går ut på att brygga vin Edited January 12, 2003 by Minki Quote
Larsleo Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 Jag går natur och mitt specialarbete går ut på att brygga vin ehh lägg av...det är ju vi på HR som pysslar med sånt ju... ;) Quote
Fu Dahlberg Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 (edited) Det är naturarnas/teknikernas område med allt mystiskt exprimenterande. //Fu Dahlberg natur-Tekniker 98-01, vilkens Grannklass hamnade på Nationella nyheterna efter sitt exprimenterande med mysiska örter Edited January 12, 2003 by Fu Dahlberg Quote
flying_c Posted January 13, 2003 Report Posted January 13, 2003 Själv tänkte man ju smida ett svärd . . går natur. Ev. ett fotoarbete. Skulle vara kul att fota lite militärer 'in action' men jaja .. nåt blir det i alla fall. Quote
achilleos Posted January 14, 2003 Report Posted January 14, 2003 Ring Amf4 är mitt råd. Dom borde vara mer än glada av att få hjälpa dig. Jag åkte till 4hkpbat med mitt specialarbete. Min kontaktperson där tog sig verkligen tid för att hjälpa till med mitt arbete. Det gäller att veta vad man vill och ta för sig Vad gjorde du för arbete? Quote
Doyle Posted January 14, 2003 Report Posted January 14, 2003 (edited) Skrev om Hkp9, och att Sverige måste köpa Ahkp Edited January 14, 2003 by Doyle Quote
achilleos Posted January 14, 2003 Report Posted January 14, 2003 Har du kvar den? Vore kul att läsa Quote
Doyle Posted January 14, 2003 Report Posted January 14, 2003 Hm, har den på cdrom nånstans..Vette fan var bara tyvärr :( Quote
SebbeMan Posted January 14, 2003 Author Report Posted January 14, 2003 Har alltså precis börjat med arbetet å är fortfrande på reserch stadiet.... Ni som har egna speciall arbeten kan inte ni ge mej lite tips hur man ska gå till väga. Jag håller alltså på med Stridsbåt 90 Och inom detta ämne har jag valt: Manöveregenskaper Skrovform Quote
SebbeMan Posted January 14, 2003 Author Report Posted January 14, 2003 Har alltså precis börjat med arbetet å är fortfrande på reserch stadiet.... Ni som har egna speciall arbeten kan inte ni ge mej lite tips hur man ska gå till väga. Jag håller alltså på med Stridsbåt 90 Och inom detta ämne har jag valt: Manöveregenskaper Skrovform Framdrivning ) Jag går energi/sjöfarts linjen på Lindholmens gymnasium i Göteborg om det e nån e nån som undrar. Quote
Doyle Posted January 14, 2003 Report Posted January 14, 2003 (edited) Skaffa massor av information!!! Ring/åk till amf4 och tvinga dom att hjälpa dig!! Det bästa är att klänga på båten in real life, träffa dom som jobbar med den osv. Du MÅSTE ut till Amf4 Hur du ska lägga upp arbeten har jag för mig att man brukar få en mall för.. Edited January 14, 2003 by Doyle Quote
BlåGul -1 9x19 Posted January 16, 2003 BlåGul -1 Report Posted January 16, 2003 Har tagit bort ett par inlägg här och i andra trådar. Försök att hålla er till ämnet. //Er vänlige moderator \ Quote
SebbeMan Posted January 20, 2003 Author Report Posted January 20, 2003 Har ring och snackat med en kille på Aamf4 idag å han ska fixa ett studiebesök åt mej nu i veckan. Faaan vad gött att äntligen få komma igång! ) Navy rocks! Quote
APC-mannen Posted October 23, 2004 Report Posted October 23, 2004 Fick du ihop arbetet nån gång Sebbeman? Hur tjockt skrov har stridsbåt 90 egentligen, hur hårt/fort kan man dra i t.ex. stenar utan risk att det går hål? Quote
EO4 Posted October 23, 2004 Report Posted October 23, 2004 Hur tjockt skrov har stridsbåt 90 egentligen, hur hårt/fort kan man dra i t.ex. stenar utan risk att det går hål? "Skrov Båtens skrov är i huvudsak uppbyggt kring en stomme av strängpressade aluminiumprofiler som är täckta av helsvetsade aluminiumplåtar. Plåtarnas tjocklek varierar från 15 mm i köl till 6 mm i däcken." (från http://www.havkom.se/virtupload/news/rm2004_01.pdf ) Dessutom är det dubbelskrov på de ställen som borde vara mest utsatta vid grundstötning. Quote
APC-mannen Posted October 23, 2004 Report Posted October 23, 2004 Ok, inte SÅ tjock då. Låter inte som det för en landkrabba som mig i alla fall. Händer det att det går hål på båtarna ibland då? Man har ju hört en del skrönor om våldsamma landstigningar där sanningshalten är svår att bedöma, men en hyfsat hård krasch rakt in i en klippa borde ju skada båten en hel del? Quote
EO4 Posted October 23, 2004 Report Posted October 23, 2004 (edited) APC: inte så ofta mig veterligen. Det bucklas och böjs en del men aluminium är ju ganska "segt". Men det är klart mindre sprickor och hål har ju uppstått, inte sällan vid närkontakt med andra båtar eller sjösläp vid bogsering. Vad jag vet har dock ingen stridsbåt varit allvarligt skadad pga hål i skrovet under vattenlinjen. Däremot är delar som bogporten och läckor i skrovgenomföringar (kylvattenintag och liknande) kanske vanligare som orsak till allvarliga läckor. Edit: ...och i ett skarpt läge så skulle givetvis motståndarsidands kulor och splitter kunna orsaka stora läckor, för att inte tala om skador på personalen innanför det tunna alu-skrovet. Edited October 23, 2004 by EO4 Quote
APC-mannen Posted October 23, 2004 Report Posted October 23, 2004 Som jag skrev tidigare är jag 100% landkrabba, men en gång hyrde jag en motorbåt (styrpulpetare med 50 hästar) en dag. Jag gjorde en "konstig" manöver i rätt hög hastighet och båten krängde till ordentligt, varvid passagerarna blev livrädda. Exakt hur det gick till orkar jag inte dra nu, men det kändes i alla fall som om farten hade varit högre i det läget så hade båten kantrat! Om det ens är möjligt med en vanlig sportbåt vet jag inte, men nog kändes det fullt möjligt i det läget i alla fall. Om man tänker sig samma sak med en båt som strb 90 med betydligt större motor, skulle man kunna kantra den med vilje mitt ute på öppet vatten? Quote
EO4 Posted October 23, 2004 Report Posted October 23, 2004 Mja, jag har försökt ihärdigt men inte lyckats ;) . Finns en manöver som vi kallade "babord dikt, styrbords skopa" innebärande att man samtidigt som man svängde hårt åt babord med styrdysorna "svängde" styrbord genom att skicka styrbords jetstråle framåt. Resultatet av denna manöver var något som kändes mycket nära kantring men som var helt säkert att genomföra. Det som hände var att båten "bredsladdade" och fick babords sida i färdriktningen och samtidigt lutade åt babord - det känns som om man skall börja rolla men man stannar rätt fort i vattnet. En slags crashstop med sladd a la Starsky & Hutch kan man säga... Men med en kraftigt lastad eller överlastad båt borde det gå att få till en kantring på detta sätt, men jag är inte säker. Quote
Vargas Posted October 23, 2004 Report Posted October 23, 2004 Som jag skrev tidigare är jag 100% landkrabba, men en gång hyrde jag en motorbåt (styrpulpetare med 50 hästar) en dag. Jag gjorde en "konstig" manöver i rätt hög hastighet och båten krängde till ordentligt, varvid passagerarna blev livrädda. Exakt hur det gick till orkar jag inte dra nu, men det kändes i alla fall som om farten hade varit högre i det läget så hade båten kantrat! Om det ens är möjligt med en vanlig sportbåt vet jag inte, men nog kändes det fullt möjligt i det läget i alla fall. Om man tänker sig samma sak med en båt som strb 90 med betydligt större motor, skulle man kunna kantra den med vilje mitt ute på öppet vatten? Man kan även broacha med robotbåt. Kör i 37-40 knop med en 240 tons skuta under rätt vågförhållanden så kan man finna sig i en lutning på 45-60 grader som man inte kränger tillbaka ifrån. Man blir helt enkelt tvungen att dra ner för att ta sig ur krängningen. Mycket intressant upplevelse ... Quote
Recommended Posts