Menige Ryan Posted June 15, 2003 Report Posted June 15, 2003 Gnäll hjälper absolut inte, men tårta dock. Tog med mig en tårta för 70 spänn när jag skulle hämta ut min HV-utrustning. Nya brallor och jacka, ny stridssele(!), nya kängor och ny skyddsmask med mera. 90 hjälmen var jag mycket nära att få ut, men jag var "en tårta ifrån". @Fu Bodin! Jaha va sa du då? Här får ni en tårta, varsågod. När jag ändå är här kanske man skulle ta ut lite grejor också? Quote
Menige Ryan Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 (edited) Kan meddela från Rikshemvärnsavdelningen i HKV/GRO. Att man vecka 334 kommer att ha ett materielförsörjningsmöte i Boden. Där träffas representanter för RIKSHV och FM LOG för att diskutera dessa frågor om bl.a. Hv matr. i förbanden. Edited June 16, 2003 by Menige Ryan Quote
regulatorkropp Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 Tänk om engagemanget för den utbildning HV får var lika stort som all mtrl-diskussion. Då skulle man nog kunna se till att höja lägstanivån för de instruktörer som utbildar HV-soldater och förband. Man skulle nog åxå slippa den (lilla?) skara som alltid har fräcka prylar men jävligt värdelösa eldställningar! Quote
Fk Bodin Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 Var på gruppfälttävlan i lördags och såg att två HV-soldater (stabsnissar) hade fått ut SV2k. Är det på prov eller vad? Quote
Vargas Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 Stabsnissar lyckas alltid få ut saker som Lasse I Ledet inte får se röken av på många år. Kan det varit YO/RO som arbetar med HV-frågor? Quote
mimesis Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 Det jag tycker är smått fantastiskt är att HKV inte insett vilka små och billiga motivationsförhöjare tilldelningen av tex SV2K och liknande utrustning är. Kostar lite och skulle ge mycket. Quote
KD803 Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 Var på gruppfälttävlan i lördags och såg att två HV-soldater (stabsnissar) hade fått ut SV2k.Är det på prov eller vad? I Stockholm fick den s k kontraktsplutonen ut SV2K. Är nog inte omöjligt att liknande undantag finns i övriga landet också. Quote
SISU Posted June 19, 2003 Report Posted June 19, 2003 (edited) Det jag tycker är smått fantastiskt är att HKV inte insett vilka små och billiga motivationsförhöjare tilldelningen av tex SV2K och liknande utrustning är. Kostar lite och skulle ge mycket. Ja särskilt när sv2k bara kostar 500:- för försvaret att köpa in. Källa förådet Lv 6. Om jag går till förådet med en smörgås tårta så kanske jag får en sv2k Edited June 20, 2003 by SISU Quote
KalleSWE Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 (edited) Sv2k är tillfälligtvis stoppad för soldaterna inom LG:s område. Det skäl jag har hört är att man inväntar hur stor budgetneddragning det blir p.g.a. armens underskott. Och 500:- kan tyckas vara lite pengar men om man multipliserar det med antalet soldater, ca 50k, så får man summan 25 000 000 som skall tas ur den gemensamma budgeten för hela Hv. Någon som vet hur stor årsbudgeten för mtrl.anskaffning är för Hv? Edited June 20, 2003 by KalleSWE Quote
mace Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 Var på gruppfälttävlan i lördags och såg att två HV-soldater (stabsnissar) hade fått ut SV2k.Är det på prov eller vad? Det är väl som vanligt, stabsnissar och bilkårister får ut vettig utrustning innan "Kalle Ledig, Avlidens HV-kompani" får ut den. Sen att det är Kalle som står för krigandet skiter väl dom lite i. Det är det mest irriterande med HV, varför i hela mörka skogen kan dom inte vänta med att dela ut ny utrustning tills det finns så att alla i kompaniet eller plutonen (tänker alltså på insats delen) kan få ut den samtidigt. Som det är nu så uppstår det bara en massa avundsjuka och osämja eftersom det ofast är dom största "rövslickarna" (enligt Kalle Ledig alltså) som får ut nyaste utr. först. Finns väl få saker som är sorgligare än en uppställning med HV, där står några med m/37 hjälmen, k-pist och 304K, andra med hjälm 90K, Ak4 och 304K och så till sist så står det lyckliga fåtalet med Hjälm 90K, AK4, SV2k och SS2k. Så kan det se ut och det borde inte göra det, inte undra på att en del lägger av. Jag anser att det ska vara lika för alla över hela linjen. Quote
Fk Bodin Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 (edited) Håller med dig mace, men inte helt. Alla kanske inte borde få ut sv2k, endast de som är i behov av det och kan hantera den. Det finns fortfarande en hel del HV-soldater som inte vet vad knapparna är till för på fältjackan, eller varför de över huvud taget har fått ut en mössa. Till en början kan man väll ge insatsplutonerna västen, så alla som "anses" vara i behov av en väst inte behöver åka och köpa en på millitaryshop. Övriga HV-förband som det finns lite "go" i bör även ha ut västen, men ABSOLUT inte 55 åriga nollan som endast dyker upp på inventeringen för att få behålla sitt vapen ett år till. Edited June 20, 2003 by Fu Bodin Quote
mace Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 Håller med dig mace, men inte helt. Alla kanske inte borde få ut sv2k, endast de som är i behov av det och kan hantera den.Det finns fortfarande en hel del HV-soldater som inte vet vad knapparna är till för på fältjackan, eller varför de över huvud taget har fått ut en mössa. Till en början kan man väll ge insatsplutonerna västen, så alla som "anses" vara i behov av en väst inte behöver åka och köpa en på millitaryshop. Övriga HV-förband som det finns lite "go" i bör även ha ut västen, men ABSOLUT inte 55 åriga nollan som endast dyker upp på inventeringen för att få behålla sitt vapen ett år till. Aha, äntligen en som håller med mig. Det är helt korrekt som du säger, vissa enheter ska prioriteras vid utlämning av ny material. Men när nytt lämnas ut så ska det finnas till alla i enheten. Quote
KalleSWE Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 (edited) Yepp då har vi nått dit jag fruktade, nämligen en uppdelning av Hv i A och B lag. Jag och mina högst motiverade soldater i min pluton skall inte få ut den nyaste utr. p.g.a. att vi är en vanlig Hv-pluton? Och vem skall bedömma vilka som skall få viss utr? I alla fall inte vissa på detta forum (hårt sagt jag vet men annars blir det ingen debatt och det är väl därför ett forum finns till?) Edited June 20, 2003 by KalleSWE Quote
Fk Bodin Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 (edited) Jag tycker att de förband inom HV som visar framfötterna skall ha ss2k. Alla kan inte vara med i insatsplutonerna, men gör samma uppgifter i de vanliga plutonerna som insats. Skillnaden är att de inte har kraven som insats har. = olika förband, olika namn, olika krav - samma vilja, samma personal, samma styrka. Prostatagerillan är ett B-lag och har själv gort sig till det. Allt har en utveckling, varför kan inte hela HV rätta sig efter alla andra? Edited June 20, 2003 by Fu Bodin Quote
KalleSWE Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 En fråga bara Bodin, vilka är alla andra? Finns det något annat inf.skytteförband inom armen än Hv. (nej mek.skytte räknas inte) Quote
JTS Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 Finns det något annat inf.skytteförband inom armen än Hv? Det jag kommer att tänka på i första hand är arméns närskyddsplutoner som på vissa håll är utrustade med 20-bil. IB 77 alltså. Quote
KalleSWE Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 Finns IB77 kvar, har fått den uppfattningen att vi har sålt ut eller håller på att sälja ut hela den organisationen via FMV Quote
Nifelhel Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 IB77 är mig veterligen helt borta. Inget inf förflyttar sig idag med tgb20 och bandvagn. Dem kör mekaniserat numera. Quote
JTS Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 Finns IB77 kvar, har fått den uppfattningen att vi har sålt ut eller håller på att sälja ut hela den organisationen via FMV Självfallet är IB 77 borta. Men det hindrar ju inte att det finns förband som ser ut som IB 77. Exempelvis en del av arméns närskyddsplutoner. Quote
Fk Bengtsson Posted August 29, 2004 Report Posted August 29, 2004 Lyfer upp denna tråden lite då 2004 börjar så sakteliga närma sig 3'e period. Hur har det gått på materielfronten? Hos oss på Bohusdalgruppen har det inte hänt ett skit. Ingen materíelföändring på snart 3 år... Er övriga??? Quote
Hans Engström Posted August 29, 2004 Report Posted August 29, 2004 Enbart rykten om berodrad inlämning, men det gäller kompani mtrl och inget persnligt. Quote
Fk Satan Posted August 29, 2004 Report Posted August 29, 2004 Enbart rykten om berodrad inlämning, men det gäller kompani mtrl och inget persnligt. Här har det börjat med kompani-inlämning av matriel. i övrigt bara en massa rykten om ny utrustning som skall komma... Senaste budskapet är att i oktober ska vi få en rejäl uppdatering av utrustningen... Men det sägs inte ngt om vilket år... Quote
RaVeN Posted August 29, 2004 Report Posted August 29, 2004 (edited) Har fått ut : Sommarkängor 90 gummistövel 90 Hjälm 90 SV 2000 Basker Fältflaska 90. (Tillhör MDN) Edited August 29, 2004 by RaVeN Quote
Hensoldt Posted August 29, 2004 Report Posted August 29, 2004 @RaVeN Misstänker att du tillhör en insatspluton. Vi i Västmanlands vanliga kanonmatspluton har inte fått ut ett skit förrutom det fina lyxiga å antagligen svindyra reflexbandet!!! Man lär nog vänta minst ett år till för å få ut mtrl som är från den senare delen av 1900 talet. Quote
Pappsen Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 @ hensoldt OOooo reflex! kool JEg blir ledsen o trött av att läsa tråden, Hoppas några befäl högre i hierarkin läser forumet. Det här är så demoraliserande. Och så vill Hv öka anslutning o nyrekrytering. För att förtydliga: Äldre utrustning är OK, om alla har denna. Ny utrustning uppfattas som belöning. När vissa får men andra inte deppar de andra ihop. Sluta fippla i ledningen Quote
Guest Lt. Payne Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 JEg blir ledsen o trött av att läsa tråden, Hoppas några befäl högre i hierarkin läser forumet. Det här är så demoraliserande. Var lugn, det gör dom. Quote
Team Member Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Jag har nu under några års tid flyttat runt i Sverige och fått se lite olika HV kompanier och deras mtrl tilldelning. Min bana inom den "gröna" verksamheten började jag i Stockholm och den nämda kontraktsplutonen. Iochmed det så vande jag mig vid tilldelningen av mtrl och trodde i mitt stilla sinne att det var likadant i resten av det avlånga landet. Döm av min förvåning när jag flyttade söderöver och upptäckte att det rådde ett stenålderslikt tillstånd i mtrl och övnings utbud. Nu har jag återigen flyttat uppåt en bit i landet och ska nu inom en snar framtid få se hur tillståndet är här. Kommer att bli intressant ;) Quote
bushman Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 (edited) JEg blir ledsen o trött av att läsa tråden, Hoppas några befäl högre i hierarkin läser forumet. Det här är så demoraliserande. Var lugn, det gör dom. tyvärr!! hej peter förresten de läser och låser in mtrl ännu längre in i bergrummen, samt matar sina KVM:er med ännu en död fisk. "evil little hv-ittas, they wants our precius......evil" Edited August 30, 2004 by bushman Quote
larsev Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 En liten fråga bara: Är det någon som vet ett smidigt sätt att få ett gäng Peltor SoundTrap till kompaniet? Själv får man jaga som f*n bland jägare i bekantskapskretsen och låna ett par för att hör vad gubbarna skriker när det börjar smälla på övningarna. För att inte tala om risken för hörselskador när någon börjar gapa i radion och man skall höra vad han vill mitt i stridens hetta.. Detta tycker jag personligen borde prioriteras hårt , hörseln är dj**ligt sårbar. Jag har själv tinnitus, och önskar inte min värste ovän det. Tacksam för tips! Peltor SoundTrap är inte godkända att använda. Använd Peltor ComTac som är godkända. Tyvärr är de lite dyra att köpa in ( ca 2500 kr/st ). Aktuellt pris just nu 2295:-. PMa mig för aktuell leverantör. Quote
RaVeN Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 @RaVeN Misstänker att du tillhör en insatspluton. Vi i Västmanlands vanliga kanonmatspluton har inte fått ut ett skit förrutom det fina lyxiga å antagligen svindyra reflexbandet!!! Man lär nog vänta minst ett år till för å få ut mtrl som är från den senare delen av 1900 talet. Jo det stämmer Quote
Recommended Posts