Jump to content

Radar i Berg


Guest

Recommended Posts

är inte många av bergsanläggningarna nedlagda pga radonhalten?

har hört att vissa av civilförsvarets anl är totalt livsfarliga att vistas i mer än ett par timmar i taget.

och eftersom de är bygda under samma tid som de andra bergsanl, så innehåller FV´s bergrum radon nog för att göra en VPL självlysande.

Enligt skyltar i bla Femörefortet (precis efter ingången, med fin radiaksymbol på) så skall ventilationen stå i skyddsdrift om personal vistas i anläggningen mer än en viss tid.

 

Ett av botemedlen mot radon är väl just ordentlig ventilation?

Har hört övertrycket som bildas vid drift av ventilationsystemet motverkar att radon tränger ut från berget. Detta kan vara en av anledningarna varför systemet skall vara i drift en tid före användning. Men vattnet i dessa anläggningar brukar vara obrukbart som dricksvatten, skulle dock kunna gå att dricka om man rörde om det kraftigt, då radonet frigavs från vattnet ut i luften. Läste detta i ett radonmätningsprovsvar från en berganläggning under en övning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 151
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

är inte många av bergsanläggningarna nedlagda pga radonhalten?

har hört att vissa av civilförsvarets anl är totalt livsfarliga att vistas i mer än ett par timmar i taget.

och eftersom de är bygda under samma tid som de andra bergsanl, så innehåller FV´s bergrum radon nog för att göra en VPL självlysande.

Enligt skyltar i bla Femörefortet (precis efter ingången, med fin radiaksymbol på) så skall ventilationen stå i skyddsdrift om personal vistas i anläggningen mer än en viss tid.

 

Ett av botemedlen mot radon är väl just ordentlig ventilation?

Har hört övertrycket som bildas vid drift av ventilationsystemet motverkar att radon tränger ut från berget. Detta kan vara en av anledningarna varför systemet skall vara i drift en tid före användning. Men vattnet i dessa anläggningar brukar vara obrukbart som dricksvatten, skulle dock kunna gå att dricka om man rörde om det kraftigt, då radonet frigavs från vattnet ut i luften. Läste detta i ett radonmätningsprovsvar från en berganläggning under en övning.

Övertrycket stänger också mindre trevliga gaser och partiklar ute. 0:)

Link to comment
Share on other sites

Va bra nu är vi tillbaka på den nivån jag fattar nåt, Det där med radarversioner är självklart intressant men för en skogsmännsika med vapen i hand känns det lite främmande just nu. Inget ont om LV, ni behövs!

Men hur är egentligen skyddsnivån mot främst USAs moderna bomber, de som tränger genom 5-10m betong/urberg uinnan de exploderar med och utan tandemladdning. En kärnladdning har trots sin stora sprängkraft ingen direkt genomträngingsförmåga. De sprängs till största delen dessutom på viss höjd 100-3000m över marken beroende på syfte.

Link to comment
Share on other sites

Men vattnet i dessa anläggningar brukar vara obrukbart som dricksvatten, skulle dock kunna gå att dricka om man rörde om det kraftigt, då radonet frigavs från vattnet ut i luften. Läste detta i ett radonmätningsprovsvar från en berganläggning under en övning.

Använder man sig inte av i stort sett vanliga borrade brunnar? I så fall borde inte vattnet vara mycket farligare än det många andra ute på landet eller i skärgården har.

Link to comment
Share on other sites

Men hur är egentligen skyddsnivån mot främst USAs moderna bomber, de som tränger genom 5-10m betong/urberg uinnan de exploderar med och utan tandemladdning. En kärnladdning har trots sin stora sprängkraft ingen direkt genomträngingsförmåga. De sprängs till största delen dessutom på viss höjd 100-3000m över marken beroende på syfte.

När det gäller StriC så är nog skyddsnivån hyfsad. Även om de värsta penetratorerna som USA förfogar över kanske slår igenom, så minskar ju inte det skyddet mot "allting annat". Ungefär som att skyddet hos cv90 inte är värdelöst bara för att det inte skyddar mot en 12cm pilproj.

 

När det gäller t ex PS-860 så har de anläggningarna betydligt lägre skyddsnivå. Får man en träff på portarna så är det nog kört.

 

För övrigt så finns det markpenetrerande kärnvapen, just för att komma åt djupt liggande kommandocentraler. Mot dessa är det nog svårt att skydda sig överhuvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

Man behöver ju inte heller alltid döda alla inne i en bunker för att åstadkomma god verkan med sin attack. Man kan ju exempelvis försöka slå ut bunkerns möjligheter att kommunicera med omvärlden, vilket i praktiken ofta gör de inne i bunkern irrelevanta tills skadorna reparerats eller alternativ kommunikationslänk blivit uppsatt. Ibland så kan det trots allt räcka att vinna lite tid. Vilken nytta gör exempelvis en stridsledningscentral som är helt avskuren från omvärlden? Hur mycket skulle exempelvis Sovjet vid ett anfall mot Sverige ha vunnit på att hålla de svenska stridsledningscentralerna avskurna från omvärlden under anfallets mest kritiska dygn?

 

Jag är skapligt nyfiken på i vilken utsträckning/mängd Sovjet faktiskt hade försökt använda sabotage, med spetsnäsor eller liknande, mot Sverige, om de anfallit under kalla kriget, och vilka mål de i så fall hade valt? Visst ligger det en charm i att slå ut en stridsledningscentral eller ett kustfort, men samtidigt så torde dessa ha hört till de mer bevakade och befästa målen. Då kanske det hade lockat mer att sabotera saker som järnvägsnätet, som till största delen hade varit helt obevakat och på vilket skador hade haft en klar inverkan på mobiliserings- och underhållstransporter. Eller varför inte elnätet, som också hade till största delen hade varit obevakat och som även det gett stora störningar både på de militära och civila delarna av samhället? Sedan så är det ju även intressant i vilken utsträckning man hade försökt ha ihjäl specifika nyckelpersoner, som högre chefer och flygförare.

Link to comment
Share on other sites

Har flygvapnet andra typerav bergrum kvar Vilka typer?Finns Rrgc/T kvar?

Enligt boken "Luftens dirigenter" finns rrgc/T kvar, åtminstone ett tag till.

Rrgc/t finns kvar så länge JA 37 flyger. Det är nämligen inte möjligt att skicka styrdata till Viggen från StriC. Såvitt jag vet så är det bara F4 som har ett rrgc/t kvar och det tas ur drift vid årsskiftet då de slutar flyga med JA däruppe.

Link to comment
Share on other sites

Man behöver ju inte heller alltid döda alla inne i en bunker för att åstadkomma god verkan med sin attack. Man kan ju exempelvis försöka slå ut bunkerns möjligheter att kommunicera med omvärlden, vilket i praktiken ofta gör de inne i bunkern irrelevanta tills skadorna reparerats eller alternativ kommunikationslänk blivit uppsatt.

Visst är det så. Just för att möta detta hot så hade i alla fall lfc (och numera StriC antar jag) ett antal alternativa kommunikationsvägar. Dessa "utpunkter" hade i sin tur ett visst fortifikatoriskts skydd samt markförsvarsförband.

 

Men visst går det att slå ut berganläggningar. Samtidigt så finns de där, och det skydd som de ger är det ju dumt att inte utnyttja. Att däremot nyproducera sådana är kanske ingen bra idé.

Link to comment
Share on other sites

hur tror ni ett av våra "gamla" bergrum hade stått sig mot amerikanarnas nya MOP bomb? (MOP = Massive Ordnance Penetrator)

den är ju byggd för att just penetrera nedgrävda bunkrar o dyl (främst saddams bunkrar som jag förstått det) :P

Det beror helt och hållet på vilken typ av "bergrum" som man avser. En länkstation i FTN med kanske några meter bergtäckning? Eller en stridsledningscentral med 50 meter urberg ovanpå?

 

Jag vet inte, men jag misstänker att det är en stor skillnad mellan att slå ut en bunker som är nedgrävd och en bunker som är byggd inuti ett utsprängt utrymme i urberg.

 

Sedan finns det alltid känsliga punkter som inslag, luftintag med mera. Det stora problemet är snarare att det idag är lättare att bekämpa dessa "akilleshälar" med precisionsvapen än det var på den tiden när de flesta av våra berganläggningar en gång i tiden byggdes.

Link to comment
Share on other sites

Men visst går det att slå ut berganläggningar. Samtidigt så finns de där, och det skydd som de ger är det ju dumt att inte utnyttja.

Instämmer till fullo.

 

Att däremot nyproducera sådana är kanske ingen bra idé.

 

Det beror väl rent allmänt på i vilken utsträckning ens gamla anläggningar kan fylla ens behov. Man måste ändå placera sina centrala staber på något relativt fast ställe, och då kan man lika gärna lägga dem nere i berg, då berget trots sin kostnad ändå ger ett skydd som är svårt att överträffa på något annat sätt. Stora staber är svåra att flytta och då kanske det är bättre att ha dem fasta och befästa dem rejält. Nu vet jag inte hur situationen ser ut i Sverige, så man kanske klarar sig väldigt bra med de bergshålor man redan har.

Link to comment
Share on other sites

Just fortifikatoriskt skyddade radiofyrar har jag aldrig hört talas om. Radiofyrar däremot är navigationshjälpmedel för flygplan. De fungerar i princip som vanliga fyrar, men istället för ljusignaler så sänder de ut radioditon.

 

Om de sedan har fortifikatoriskt skydd så antar jag att elektroniken helt enkelt inryms i en bunker såsom för FTNs länkstationer. Att skydda antennen lär dock vara svårt...

Link to comment
Share on other sites

Det beror väl rent allmänt på i vilken utsträckning ens gamla anläggningar kan fylla ens behov.

Med tanke på den stora nedläggningsiver som råder just nu så kan det knappast råda någon brist på berganläggningar för de fåtal staber som blir kvar.

 

I sann svensk omstruktureringsanda så lade man dock OPIL i Uppsala varpå man tvingades bygga om befintliga berganläggningar där. Samtidigt misstänker jag att MB Mitts gamla berg står oanvänt...

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så. Just för att möta detta hot så hade i alla fall lfc (och numera StriC antar jag) ett antal alternativa kommunikationsvägar. Dessa "utpunkter" hade i sin tur ett visst fortifikatoriskts skydd samt markförsvarsförband.

Även det i sammanhanget mindre och enklare 12/70 hade en herrans massa kommunikationsvägar. Om jag inte minns fel så hade varje enhet i batteriet minst två trådanslutningar till övriga enheter, plus reservsamband i form av radio. S-platsen hade förutom tråd även radio av olika typer samt reservmaster som skall ha kunnat fällas upp genom luckor i berget i händelse av att ordinarie master slås ut.

Link to comment
Share on other sites

Det beror väl rent allmänt på i vilken utsträckning ens gamla anläggningar kan fylla ens behov.

Med tanke på den stora nedläggningsiver som råder just nu så kan det knappast råda någon brist på berganläggningar för de fåtal staber som blir kvar.

Det är vad även jag tror/misstänker. Men man får inte heller glömma att "fylla ens behov" inte bara handlar om anläggningarnas kvantitet, utan även om anläggningarnas kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Men man får inte heller glömma att "fylla ens behov" inte bara handlar om anläggningarnas kvantitet, utan även om anläggningarnas kvalitet.

Givetvis. Men jag misstänker att om man saknar "rätt" anläggning så blir det snarare en lösning som i Uppsala, där befintliga bergutrymmen byggs om för OPIL, än att man skulle börja spränga ut nya utrymmen.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så. Just för att möta detta hot så hade i alla fall lfc (och numera StriC antar jag) ett antal alternativa kommunikationsvägar. Dessa "utpunkter" hade i sin tur ett visst fortifikatoriskts skydd samt markförsvarsförband.

Även det i sammanhanget mindre och enklare 12/70 hade en herrans massa kommunikationsvägar. Om jag inte minns fel så hade varje enhet i batteriet minst två trådanslutningar till övriga enheter, plus reservsamband i form av radio. S-platsen hade förutom tråd även radio av olika typer samt reservmaster som skall ha kunnat fällas upp genom luckor i berget i händelse av att ordinarie master slås ut.

Var det helt nödvändigt att specificera sambandsvägarna?? :D

Link to comment
Share on other sites

Var det helt nödvändigt att specificera sambandsvägarna?? :D

Råkar du ha en stor mängd funktionsdugliga 12/70 liggande någonstans där du väntar en landstigning inom den närmaste framtiden eller? För svenska försvaret har åtminstone inte det. De sakerna som AdamKalle nämner står dessutom att läsa i offentliga handlingar och är något som varje någorlunda insatt och vettig person kan lista ut på egen hand.

Link to comment
Share on other sites

I sann svensk omstruktureringsanda så lade man dock OPIL i Uppsala varpå man tvingades bygga om befintliga berganläggningar där. Samtidigt misstänker jag att MB Mitts gamla berg står oanvänt...

Dessutom vill inte stabstomtarna flytta ner i berget utan föredrar sina baracker(som förövrigt ser ut som en månbas från någon dålig 60-talsserie) med utsikt över golfbanan.

Link to comment
Share on other sites

I sann svensk omstruktureringsanda så lade man dock OPIL i Uppsala varpå man tvingades bygga om befintliga berganläggningar där. Samtidigt misstänker jag att MB Mitts gamla berg står oanvänt...

Dessutom vill inte stabstomtarna flytta ner i berget utan föredrar sina baracker(som förövrigt ser ut som en månbas från någon dålig 60-talsserie) med utsikt över golfbanan.

Tja, så länge de har beredskap för att flytta ner i berget om det "hettar till" så gör det väl inte så mycket om de sitter i barackerna annars. Bortsett från att de förfular miljön då. Men eftersom anrika byggnad 04 ändå tagits över av mystiska människor i gröna baskrar så spelar det inte så stor roll. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Guest Jonster

Här är F4,as rekryteringsfilm där kan man få sig en glimt på den älskvärda ps870 0:)

 

Dom bergen var i drift 02/03 men då pratades det om att de skulle avskaffas för att ersättas med lastbilsmonterad radar istället.

 

 

:rockon: Om det är radarn i början av filmen ( fick bara se första halvan) så är det inte en ps 870 utan höghöjdsradarn ps 860.

Förbehållet att den inte dyker upp mot slutet :lol:

Link to comment
Share on other sites

http://www.mil.se/media/asx/F4_rekry_ADSL.asx

 

Här är F4,as rekryteringsfilm där kan man få sig en glimt på den älskvärda ps870 :banghead:

 

Dom bergen var i drift 02/03 men då pratades det om att de skulle avskaffas för att ersättas med lastbilsmonterad radar istället.

 

 

Huvva vad nostalgiskt!

Hoppade till eftersom jag inte kände igen flygledartornet där jag var placerad i 11 månader men kom på att de byggde väl ett nytt torn vid sidan av det gamla alldeles nyss?

Men nu är sagan all, suck!

Link to comment
Share on other sites

Här är F4,as rekryteringsfilm där kan man få sig en glimt på den älskvärda ps870 :clap:

 

Dom bergen var i drift 02/03 men då pratades det om att de skulle avskaffas för att ersättas med lastbilsmonterad radar istället.

 

 

:happy: Om det är radarn i början av filmen ( fick bara se första halvan) så är det inte en ps 870 utan höghöjdsradarn ps 860.

Förbehållet att den inte dyker upp mot slutet :/

 

Och jag som trodde att det var ps870 masten vid "gammla P" på filmen...

Men du har nog rätt, ps870 är bredare va?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...