Jump to content

Radar i Berg

Guest

Recommended Posts

• Replies 151
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1. Dom är inte så svåra att hitta i och med att för många vet redan var dom finns (Tidigare Vpl, lokalbefolkning, elfirmor mm mm)

2. Det finns bergrum kvar men vad jag vet är det bara krigsbergrum. Antar att det är mycket billigare att sitta inne på flottiljen istället för att driva ett helt berg med mat, logi och vakter.

Dock var det mycket mysigare att ligga i ett berg, även om man blev lite less på att inte se solen på någon vecka eller två. Vi hade turen att halva tiden ligga i berg och halva på flottiljen pga av nedläggning.

Fördelen med berget var att man kom alla mycket närmare när man bodde i ett relativ trångt berg. Dock fanns det inte så mycket att göra förutom att se på video eller spela tvspel.

Fördelen med Flottiljen var att man mellan passen kunde gå och "leka" i gymmet eller gympasalen. Samt att man var mycket närmare alla bekvämligheter som tvättbyten, markan och liknande.

Att dom skulle vara omodern kan jag dock dementera. När vi låg som radarobs 2000 var vi dom sista att använda det gamla systemet från 50-60 talet. Vad jag vet så använder nu hela landet ett nytt (mitten av 90 talet) som kan integreras med Gripen.

Ps

Skulle vara kul och prova på det nya samt att låta dom nya prova på vårt så får man se vilka som rockar :)

Ds

Jag låg på Insatspluton och det gick larm i en radaranläggning i berg. Man måste in i berget och genomsöka och ha sig innan man kan kvittera. Rätt imponerande syn, o knappast taget ur drift.

De är byggda för att tåla feta bomber och sabotagegrupper, så sannolikheten för att nån klåpare skulle lyckas göra inbrott i en sådan känns rätt osannolik.

Greven.. Snälla..

ryssen, NATO, WEU, Norge, Bulgarien vet redan allt. Det går omöjligt att hålla något sådant hemligt i ett land som Sverige där man har Svenssons som gör lumpen ett tag och högst ohemliga personnummer. Till råga på allt Svenssons som tillsyningsmän.

O Hells Angels skulle kunna stå en månad och försöka ta sig in och inte lyckas.. för övrigt är skiten garanterat larmad så de skulle inte behöva stå länge innan de fick besöka av en AK5-beväpnad insatsgrupp.

Du får lägga fram förslaget för, The Swede. Han verkar inte få trycka på så mycket knappar dagligdags så han verkar glad för att trycka på spärra-knappen här.

Så länge diskussionen avhandlar ämnet i allmänna termer så har jag inte för avsikt att ta fram något hänglås.

Om det däremot börjar diskuteras vart dessa berg ligger eller andra mer känsliga uppgifter så får vi nog fundera.

ATT:LD

Dina sarkasmer mot BLÅGUL börjar bli tröttsamma.

Lägg ner NU!

The Swede

BLÅGUL

Swede.. kan du inte radera istället för spärra? Det blir liiite mindre drygt.. tänker väl bland annat på US Army-spelet som redan avhandlades i fplspel tydligen. En spärrad tråd tar bara upp massa plats. O skrivs det i den så finns uppenbart intresset att diskutera ändå. För övrigt, inte mot BlåGul.. mot dig.

För att komma tillbaka till topic. När jag var nere i berget för att kvittera larmet så fick man skriva i en pärm, med personnummer och allt vilka alla obehöriga måste göra.. rätt svårt att strunta i det, det ingår i stänga-av-larmet-proceduren.

Frågan är var de lagrar all sån info.. hm.. frågan är hur jävla bra det är om nu nån kommer åt den infon och bestämmer sig för att medelst hagelgevär knacka på hos den personen och fråga hur man kommer in i berget.

Vare sig man vet eller bara har hört rykten är det dock jävligt klantigt att skriva var dess berg är lokaliserade.

Bortsett från det kan jag inte se att denna diskussion har spårat ur eller på något sätt berört hemliga saker.

Allt som har sagt här skulle man efter lite letande kunna hitta på FMs hemsidor så........

Tycker att det mesta är rätt självklara grejer.

-Ja ett bergrum tål rätt mycket bomber

-Ja det torde vara rätt svårt för svensson att bryta sig in.

-Hela försvarsmakten byter system för att dom ska vara integrerade med Leo och Gripen mm.

-ja man leter igenom hela berget innan man man säger att det är klart.

Och ja tillsist så vet nog ryssarna exakt vad vi har för tekniska lösningar, det HEMLIGA är var, hur och när dom används.

Därför skulle jag mycket väl kunna sitta och diskutera allmänt hur Målobstjänsten är men skulle för allt i världen inte säga var det finns berg eller var det finns radarantenner uppsatta.

Några månade innan vi rykte in så publicerade NSD(luleå) en stor artikel om just livet i berget. Där var det typ info F21 som berättade om berget och hur det fungerade mm. Dock det som utelämnades var platser och namn på officerare som jobbade där.

Summa summarum:

Leter man lite finns det mycket att hitta för utom om det som är HEMLIGT

Kunde inte motstå att slå lite på internet heller.

http://www.ufo.se/fakta/artiklar/radar.shtml

Tror inte jag avslöjar nån större hemlighet om jag säger att det under väldigt tjocka plåtluckor vid såna här anläggningar (eller ja en bit ifrån mitt ute i skogen kanske) finns master och dyl som kan fällas upp, eller ner om nu fi fått för sig att bomba dem.

Vore rätt intressant om man även hade lite eget luftvärn under såna luckor.. nån form av robotar. Min första tanke är att sånt skulle Sverige inte ha råd med. Men hur jävla mycket kostar det inte att bygga en sån där central i ett berg bara! Jag var iaf imponerad av synen. Där skulle vi iaf ha en väl bevarad hemlighet om något.. eget luftvärn.

Men beaktat värnpliktssystemet så tror jag inte sånt kan hållas hemligt dock.

Greven.. Snälla..

ryssen, NATO, WEU, Norge, Bulgarien vet redan allt. Det går omöjligt att hålla något sådant hemligt i ett land som Sverige där man har Svenssons som gör lumpen ett tag och högst ohemliga personnummer. Till råga på allt Svenssons som tillsyningsmän.

O Hells Angels skulle kunna stå en månad och försöka ta sig in och inte lyckas.. för övrigt är skiten garanterat larmad så de skulle inte behöva stå länge innan de fick besöka av en AK5-beväpnad insatsgrupp.

Du får lägga fram förslaget för, The Swede. Han verkar inte få trycka på så mycket knappar dagligdags så han verkar glad för att trycka på spärra-knappen här.

Vad fan skulle Hells Angels in i ett berg där det inte finns vapen ?  Knappast deras gebit.

LD.

Anledningen till varför jag spärrade det inlägget var för att låta folk få veta anledningen till min åtgärd.

Om jag bara raderat ämnet hade det blivit ett jävla liv över det.

På det här viset kan folk hitta till rätt ämne och sen kan man ta bort det spärrade ämnet efter någon dag.

Sen att du säger att dina sarkasmer gäller mig, när jag ändrar, låser eller raderar ett inlägg/ämne så agerar jag som BLÅGUL.

Det kunde lika gärna varit Ing, LRRP eller någon annan moderator.

Anledningen till att jag är väldigt aktiv just nu är att jag inte börjar jobba förrän på måndag.

Därför anser jag att dina sarkasmer riktas mot BLÅGUL och ej mot mig som person.

Det enda du åstadkommer genom dina sarkasmer är att skapa dålig stämmning och att du riskerar att bli utkastad.

The Swede

BLÅGUL

Vore rätt intressant om man även hade lite eget luftvärn under såna luckor.. nån form av robotar. Min första tanke är att sånt skulle Sverige inte ha råd med. Men hur jävla mycket kostar det inte att bygga en sån där central i ett berg bara! Jag var iaf imponerad av synen. Där skulle vi iaf ha en väl bevarad hemlighet om något.. eget luftvärn.

hehe, radarn i bergrummet är till för att kunna leda vårt trots allt fortfarande mycket starka jaktförsvar. Så länge vårt jaktförsvar finns kvar så är behovet av luftvärn inte särsklit stort, och om jaktflyget är borta så behöver vi ju inget bergrum för att leda nämda jaktflyg.

LD:

Tycker att det räcker här nu.

Envåldig härskare på detta forum är Henke. Han har delegerat uppgiften att hålla rätt på allting till oss BlåGula. Vi får efter bästa förmåga och uppfattning vidta dom åtgärder som vi tycker är lämpliga.

Att sedan du eller någon annan skulle tycka detta är fel, så är du eller vem som helst välkommen att framföra berättigad kritik. Annars finns det bara två val, rätta in sig i ledet eller inte vara med mer.

Dom åtgärder som Swede har vidtagit tycker jag är helt rätt och jag ställer mig bakom honom till 100%. Att du säger att du hoppar på honom personligen tycker jag är värre än att du hoppar på systemet i stort (BlåGula)...

MANÖVER!

/TangoXray

BlåGul

Hehe.. Swede och Tango kan kritisera enskild person utan minsta lilla anknytning till radar i berg men man kan inte diskutera civila cyklar i en tråd om militära cyklar. Jajamän.

Tycker det är helt sjukt förvisso. Men militären är mer åt det fascistiska hållet än det demokratiska. Så jag får väl låta er hållas för att inte bli "utkastad".

För att återgå till topic och anknyta till det Pal skrev om. Sant det du skriver. Men kollar man lite på krigen nuförtiden, t.ex. Desert Storm och i synnerhet de som varit efter, första målet verkar ju så gott som alltid vara att slå ut motsv strilanläggningar.. för att få luftherravälde, o för det använder man luckor i landets flygförsvar, med stealthflyg och allt vad det heter. Eget närluftvärn för anläggningen är väl knappast en nackdel då? Men med FM:s budget så kan man väl inte ha både starkt jaktförsvar och luftvärn. Måste man välja så är nog jakten att föredra.

O kanske har Sverige lite bättre resurser (radar bland annat) för att inte låta fi flyga igenom vårt försvar så som serberna lät NATO göra? Det vet väl Målobs lite mer om, vad Sverige har för kapacitet där utan att för den skulle behöva klampa in på det hemligstämplade..

Kan väl säga att vi har koll på det mesta i luften. Dock så vet jag att under en sim övning med störning och liknade blev det mycket svårare att följa sina företag. Sen har jag inte blivit ställd mot stealth vad jag vet :)

Har dock för mig att sverige lyckades plocka in F-117 (man tackar:) ) på våra skärmar för en massa år sen när dom var nya och bad dom dra åt H-E från sverige men att det tystades ner rätt bra.

Vill bara tillägga att det troligen inte är själva strilanläggningarna där vi målobsar sitter är ett särskit prioriterat mål utan att det är själv radar antennen som är det svaga punkten. Den tas ner av robotar som går på radarns egen signal så stänger man inte ner dom så blir dom perfekta mål och leder själv ner robotarna. Nödsänknings tiden var ca 15 sek om jag kommer ihåg rätt. Dock får man räkna med lättare skador på mast och antenn då.

Skulle mot förmodan en strilanläggning bli utslagen så kopplar man bara om signalen från t.ex. södra sverige till norr och så leder dom Gripen därifrån.

Automateld?   :)

(tog bort ett gäng kloner..)

/Ing, BLÅGUL

Målobs: Det jag skrev om Berga är knappast hemligt. Läste det ju för tusan i morsans AMELIATIDNING! Jag har aldrig varit vid berga (eller inne på något annat regemente heller för den delen), så det jag skrev var taget från open-source information.

På tal om väl skyddade anläggningar..

Såg en dokumentär på discovery om ett hemligt skyddsrum man byggt i USA för presidenten och hans följeslagare under kalla kriget.

Man hade byggt ett enormt skyddskomplex under marken som skulle kunna stå emot en kärnvapenattack. Men för att inte någon skulle fatta misstankar då det åkte omkring en massa servicetekniker i bushen byggde man ett lyxhotell ovanpå som täckmantel.

Hur man gjorde för att folk inte skulle snoka omkring? Insatssoldater? Högteknologiska larmsystem? Nej, man hade helt enkelt satt upp en liten skylt på den stora porten som sa "Danger! High Voltage". Det räckte för att hålla nyfikna borta, dom trodde helt enkelt att det var förråd/elcentral till hotellet. :D

Serviceteknikerna jobbade som vaktmästare på hotellet, så dom kunde diskret smita iväg och jobba i skyddsrummet om det skulle behövas.

Ber om ursäkt för det. Har det kommit från en Amelia tidning kan man ska undra om sanningshalten istället för att oroa sig för att det är hemlig info.

Varför jag reagerade var att det var precis sånna saker som vi blev lärda var det hemliga (platser, namn och räckvidder på raderna mm.)

Jag såg också programmet om "lyxhotellet", dock var det avsett för presidenten och hela senaten. Alltså ett kick-ass stort komplex.

Såg i samma veva ett annat program på discovery om NORRADs(är det rätt beteckning?) lilla bergrum i coloradobergen. Det klarar en direktträff av kärnvapen och vanligen jobbar det 2500 man innen i berget. Och det skulle jag tro att sverige inte är i närheten av att ha.

Appropå "kick-ass komplex".

Jag har jobbat 3 månader i muskö berget. Det är stort. Var förmodligen inte överallt inne i berget på mina 3 månader. Kan berätta att man lätt går vilse i början, och att det finns busslinjer och busshållplatser inne i berget. Och det är busslinjer som aldrig någonsin går utanför berget dessutom.

Och utan att berätta något hemligt så kan jag ju meddela att berget var gjort på den tiden vi hade stora jagare. Det innebär att hela den svenska flottan idag, ledigt kan gå in i berget om så skulle behövas.