Jump to content

Koppla dator till TV

PIFF

Recommended Posts

Lite osäker på om jag lirar på rätt plan nu, BG får ryta till om så ej är fallet.

Förutsättningar

1 st dator med följande utgångar: DVI samt en sladd som har S-video, komponent och komposit :banghead: ??(den där gula)

1 st LCD-TV med följande ingångar: 1 st HDMI, komponent, S-video och komposit??, 2 st scart.

Just nu är tv inkopplad med komposit och jag är inte helt tillfreds med bildkvaliten.

Frågan är då, ska jag kosta på mig en DVI-HDMI kabel för 500 kr som samtidigt låser upp min enda HDMI ingång eller ska jag nöja mig med komponentkablar för 200 kr? Har även en s-video kabel som ligger hemma och skräpar, hur står sig den i en jämförelse mot komponentkablar?? :-P

Använder mig av en s-video ut (ur datorn) och fullkopplad scart in i tv:n. Fullkopplad scart=RGB-scart. Får en bra bild, detta dock på en bakprojektions-tv. Kabeln är billig och finns att köpa på många platser.

EDIT: Kabeln är 15m lång, ingen bildförsämring.

Skulle nog vilja säga att det beror på vad du ska ha den till!?

Ska du ha skärmen som en all-around, dvs spel, filmer, bilder och surfning så är ju HDMI/DVI att rekomendera då det i särklass är bättre än allt annat.

Men ska du koppla in datorn bara ibland för att titta på en film eller liknande så duger s-videon klart. Beror lite på hur kräsen man är.

Har man det senaste (DVI & HDMI) så ska man också utnyttja det. Iaf enligt min mening.

Jag vill hänga på med en fråga även jag: om man nu kopplat in tv:n med tex s-kabel, kommer då synkronieringen skötas automatiskt eller måste jag göra några särskilda inställningar i datorn?

Och:

kan min vanliga skärm till datorn vara inkopplad samtidigt som tv:n eller blir det problem?

/Ola

Är väl sällan rekomenderat att köra LCD TV till datorn?

Varför inte? Tycker att det funkar klockrent om man vill köra något och visa på en stor skärm motsv. Ofta inte så sjukt hög upplösning bara, brukar väl 1280x768 för det mesta på en okej LCD TV.

LCD-TV är ju bara en större TFT-skärm... samma teknik. Plasma däremot kan ju vara lite kinkigare med tanke på inbränningsrisken.

Har man ett grafikkort som klarar att visa 1366x768 (som är den vanligaste upplösningen på LCD:s) så kan man köra pixelmappat på TVn. Kanonbild. Hyfsad bild på min 37", kan jag säga. Fast då kör jag DVI-VGA.

LCD-TV är ju bara en större TFT-skärm... samma teknik. Plasma däremot kan ju vara lite kinkigare med tanke på inbränningsrisken.

Har man ett grafikkort som klarar att visa 1366x768 (som är den vanligaste upplösningen på LCD:s) så kan man köra pixelmappat på TVn. Kanonbild. Hyfsad bild på min 37", kan jag säga. Fast då kör jag DVI-VGA.

Oj, sorry.. 1366 ska det såklart vara, och inte 1280.. Seg i huvudet i dag. Kör det på min Samsung 32" via VGA-kabel - blir riktigt klockrent. Kör man ut det via S-video så kan man knappt läsa mindre text från datorn på TV:n.

Tack LtLag! var in på dvdforum och kollade lite men hittade inte riktigt.

"Komponent har länge varit standard inom hemmabiokretsar och det är mycket vanligt att en komponentkontakt finns både på din DVD-spelare och på din förstärkare (om du har en hyfsat ny modell). Komponent används för att skicka bildinformation i form av en ledare för luminans och två för fasvänd färgmättnad." saxat från dvdforum

Vill jag koppla bildsignaler till min förstärkare? :/

"Komponent har länge varit standard inom hemmabiokretsar och det är mycket vanligt att en komponentkontakt finns både på din DVD-spelare och på din förstärkare (om du har en hyfsat ny modell). Komponent används för att skicka bildinformation i form av en ledare för luminans och två för fasvänd färgmättnad." saxat från dvdforum

Vill jag koppla bildsignaler till min förstärkare? :/

Beror på om man har en massa enheter som du vill mata in bild och ljud från, och sedan enkelt växla mellan dem. Så om du slår över till DVD:n på förstärkaren så får du upp bilden på TV:n och ljudet genom stärkaren. Jag har s-video in och ut på alla mina kanaler på förstärkaren. Känns dock lite överflödigt...

• Forumsledning

Jag anser också följande

1: HDMI, 2: komponent, 3: S-video och 4: komposit

HDMI/DVI om du ska använda allt fullt ut. Ska du bara använda till att titta på film motsv. räcker S-video oftast (så länge det inte är HD) om du inte vill slösa bort HDMI-kontakten

Rätt av dej fel av mej det var plasma jag tänkte på.

Jag är lite bakåtsträvare vad gäller detta med bildsignaler men det är jag det! Men om man som jag bara har en 28" Widescreens-TV så spelar det ingen roll om jag använder Komposit eller S-Video! Har provat ett flertal filmer och det spelar ingen roll! Men detta gäller iof DVD till TV men när jag kopplar in Datorn till TVn så måste jag använda S-video! Sen så har jag valt Komposit för alla mina andra bildkällor eftersom jag har ont om ingångar på min TV kör jag allt (utom Datorn) via Recivern och den kan inte blanda Komposit och S-Video!

Men jag köper era resonemang också men det kanske inte alltid är nödvändigt med det värsta i alla tillämpningar!

• Forumsledning

en vanlig bildrörstv kan inget annat än komposit eller s-video så det är inte så mycket att välja på ändå i dit fall.

Skillnaden mellan komposit och S-video är marginell, men S-video har bättre signal än komposit, problem kan uppstå i äldre tv-apparater som inte klarar S-video signalen och det blir svartvitt istället.

Har nu införskaffat komponentkablar, men tycker fortfarande att bilden skulle kunna vara bättre. Känns som om det är svårt att veta kvaliten på det man spelar upp i datorn och som nämts grafikkortets prestanda (GeForce 6600). I väntan på en bättre DVD (nu inkopplad med scart, finns även komposit) får jag väl säga att en Samsung LE32R72 är ett lyft jämfört med min gamla bildrörs-tv, men inte klockren.

En fråga till: Enligt specen för tv ska den klara 1080i men när jag försökte höja från 720p fick jag en bild i typ 4:3 format med blåa sidor, vad kan detta bero på?

Efter lite googlande har det kommit till min kännedom att GeForce inte är något märke utan snarare någon typ av standar??? tillverkare ska vara NVIDIA! Det är ju tur att det här finns männsikor som är kunniga inom områden där man själv är lite lost... :banghead:

Kimster:

Menar du att en vanlig CRT inte kan ta rgb in eller menar du att kvalitetsskillnaden blir minimal?

Jag tycker att det blir hyffsad skillnad när jag växlar från SVHS till rgb när jag körmot min 100HZ crt

Passar på att låna tråden lite.

HDMI är ju en standard för överföring av både bild och ljud. Finns det kablar för dvi+spdif->hdmi?

http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=3570

2sek google med exakta sökorden som du skrev.

Ja, ibland är den enklaste lösningen svår :)

• Forumsledning
Kimster:

Menar du att en vanlig CRT inte kan ta rgb in eller menar du att kvalitetsskillnaden blir minimal?

Jag tycker att det blir hyffsad skillnad när jag växlar från SVHS till rgb när jag körmot min 100HZ crt

jag menar att du kan inte koppla en digital signal t.ex dvi till en vanlig bildrörstv/monitor.. kanske skulle tagit med ordet analog också. sorry

Har nu införskaffat komponentkablar, men tycker fortfarande att bilden skulle kunna vara bättre. Känns som om det är svårt att veta kvaliten på det man spelar upp i datorn och som nämts grafikkortets prestanda (GeForce 6600). I väntan på en bättre DVD (nu inkopplad med scart, finns även komposit) får jag väl säga att en Samsung LE32R72 är ett lyft jämfört med min gamla bildrörs-tv, men inte klockren.

En fråga till: Enligt specen för tv ska den klara 1080i men när jag försökte höja från 720p fick jag en bild i typ 4:3 format med blåa sidor, vad kan detta bero på?

Efter lite googlande har det kommit till min kännedom att GeForce inte är något märke utan snarare någon typ av standar??? tillverkare ska vara NVIDIA! Det är ju tur att det här finns männsikor som är kunniga inom områden där man själv är lite lost... :banghead:

Nu är jag inte så hemma på samsungs apparater (sitter själv med en sharp). Enligt http://pixelmapping.wikispaces.com/Samsung+TVs så måste du koppla via VGA för att få 1366x768 pixelmappat. Fanns även en liten guide till pixelmappat (engelska): http://pixelmapping.wikispaces.com/Guide+to+1366x768.

Hittade även en tråd om din tv på minhembios forum. Kan kanske ge något.

• 3 weeks later...

Jag behöver något som trådlöst kan överföra signalen från antennuttaget till Digitalboxen dvs jag vill inte fjärrstyra något endast överföra.

Några ideér om vad jag ska skaffa ?

Tack på förhand /LIQUID_

Jag behöver något som trådlöst kan överföra signalen från antennuttaget till Digitalboxen dvs jag vill inte fjärrstyra något endast överföra.

Tack på förhand /LIQUID_

De enheter jag har sett och testat har haft SVHS-uttag för sändning/mottagning. Tyvärr tycker jag inte att bilden blev perfekt..

Tack på förhand /LIQUID_

De enheter jag har sett och testat har haft SVHS-uttag för sändning/mottagning. Tyvärr tycker jag inte att bilden blev perfekt..

Visst kan jag använda en enhet som jag fjärrstyr digitalboxen med. Känns dock lite träligt med ännu en fjärrkontroll. Har redan fyra.

Vill jag koppla bildsignaler till min förstärkare? :happy:

Svar JA, om du har en A/V förstärkare då denna synkroniserar läpprörelser med ljudet, som har en liten fördröjning på grund av DSP bearbetningen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...