Jump to content

I datorernas värld...


sleget

Recommended Posts

Tänkte mig en tråd som handlar om datorer, dataprylar, de som använder datorer och de tag och misstag de gör, med andra ord kuligheter i allmänhet som just har med datorer att göra.

Hittade ingen lämplig tråd för sådana saker så har ni något, historier, dumpar bilder eller annat datorrelaterat så....

 

Här kommer en förbryllande meddelande ruta som ploppade upp när jag uppdaterade mina drivisar till ljudkortet häromdan.

 

 

messdumpsbaudigyupdatero7.th.jpg

 

 

EDIT: TIO fingrar är nio för mycket!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Ungefär samma sak inträffade när jag skulle installera en uppsättning skrivardrivisar (HP bläckstråletjafs) på laptopen. Allt som kom upp var nån numerisk felkod i en i övrigt tom dialogruta. Sökte man på felkoden hos HP blev man inte klokare. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Surfa till valfri internetsida som innehåller bilder. Töm adressfältet. Klistra in följande

 

java script:R=0; x1=.1; y1=.05; x2=.25; y2=.24; x3=1.6; y3=.24; x4=300; y4=200; x5=300; y5=200; DI=document.images; DIL=DI.length; function A(){for(i=0; i-DIL; i++){DIS=DI[ i ].style; DIS.position='absolute'; DIS.left=Math.sin(R*x1+i*x2+x3)*x4+x5; DIS.top=Math.cos(R*y1+i*y2+y3)*y4+y5}R++}setInterval('A()',5); void(0);

 

Tryck enter.

 

Totalt meningslöst. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Surfa till valfri internetsida som innehåller bilder. Töm adressfältet. Klistra in följande

 

java script:R=0; x1=.1; y1=.05; x2=.25; y2=.24; x3=1.6; y3=.24; x4=300; y4=200; x5=300; y5=200; DI=document.images; DIL=DI.length; function A(){for(i=0; i-DIL; i++){DIS=DI[ i ].style; DIS.position='absolute'; DIS.left=Math.sin(R*x1+i*x2+x3)*x4+x5; DIS.top=Math.cos(R*y1+i*y2+y3)*y4+y5}R++}setInterval('A()',5); void(0);

 

Tryck enter.

 

Totalt meningslöst. :rolleyes:

 

för att det ska funka har jag för mig att du ska ta bort mellanslaget i första ordet java script ska alltså vara javascript

 

/b

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

För några år sedan hade vi ett nätverk på jobbet där man kunde skicka små meddelanden mellan datorerna.

meddelandet ploppade upp som ett megastort fönster mitt på skärmen.

 

En dag satt jag uppe på kontoret och såg att en av mekanikerna satte sig att surfa på verkstaden nedanför.

 

Efter ungefär tio tråkiga minuter fick jag den ljusa iden att spionera på killen och skriva ned vilka hemsidor han kollade på.

Skickade sedan ett meddelande som löd ungefär:

 

Du Kalle! Du har nu suttit i mer än 20 minuter och surfat omkring på följande sidor ........http etcetc.

Har du verkligen inget arbete att utföra?

 

undertecknat

chefens namn

 

Kalle vart alldeles röd om öronen och tittade sig mycket oroligt omkring.

Stängde sedan ned hela burken och försökte inte ens gå i närheten av den på nästan två veckor.

 

Roligt? Tja....

Elakt? Oja!

Link to comment
Share on other sites

Ibland när jag sätter mig vid datorn så försvinner flera timmar av mitt liv. Jag kan inte efteråt komma på att jag gjort något.

 

Är det någon kod som blivit fel, generar en tidsförskjutning eller något sånt?

Link to comment
Share on other sites

Ibland när jag sätter mig vid datorn så försvinner flera timmar av mitt liv. Jag kan inte efteråt komma på att jag gjort något.

 

Är det någon kod som blivit fel, generar en tidsförskjutning eller något sånt?

 

Jag lider av samma sak. Måste vara något datavirus, men mitt antivirusprogram hittar inget. :-P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hallåj , vet inte om jag skriver i rätt forum men så här är det, när jag är inne på forumet så rätt som det är så förminskas sidan från 100%till nått mycket minder allt från 10%-90, varför uppför sej forumet eller min dator så??har jag fått nått virus eller e det bara sbtb(skit bakom tangentbordet)detta här händer uteslutande här på soldf ingen annanstans(å andra sidan e jag ju inte på så många andra ställen)och två till tre ggr varje kväll.....hur gör jag för att få bort detta?? och detta har hållit på en dryg vecka.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
De ser värre ut än va de faktiskt är.

Skulle bara testa skriva in fel lösenord för att komma åt hårddisken, efter tre felaktiga försök kom detta upp.

 

Paranoid? Lösen för att komma åt disken. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Är egentligen digitalt handikapapd, men en dator måste man ju ha - eller hur?

 

Efter en sjuhelvetes massa krångel med datorn får jag nog och uppdaterar ALLA drivrutiner och avinstallerar allt jag inte använder.

Allt går som på en dans, installerar nya drivare till grafikkortet som avslutning. dessa avbryts vid ca 90% (Allvarligt fel - starta om datorn osv osv osv). VAAAAD FAAAN! (datorfel har kostat en av mina arbetsplatser ett tangentbord).

 

Startar om. Oooops. Ser ut som en upplösning på 64x128 med två färger ungefär. Inga program som har med internet eller installerande av någon form av drivrutiner vill fungera. Ungefär allt på kontrollpanelen UTOM "System" och allt som har med grafikkort och skärm att göra fungerar. Efter svärande och omstarter och tillbakaställadne och felsäkert å skit får jag det att fungera. Då fungerar inte internet eller musen.....

 

Allt detta fungerar (bevisligen, jag skriver här), men det är då ett jävla mackel...

Link to comment
Share on other sites

En arbetskamrat frågade mig en gång om inte jag var kunnig på datorer.

-Jodå, jag kan väl en del, svarade jag.

-Ok, igår fick jag upp ett felmeddelande hemma. Rutan var ca 8x4cm stor med en massa text i. Har du någon aning om vad det var?

 

Jag trodde han skämtade först, men snubben var fan allvarlig. Då blev jag lite rädd för den äldre generationen =)

Link to comment
Share on other sites

@daddlar den diskskyddet ingår kryptering av disken också eller är det bara lösenordsskydd ?

 

är ute efter ett bra gratis fulldiskencryption men inte hittat något

 

Jo, det ingick flera programvaror i datorn. Lösen, fingeravtryck, kryptering och en massa annat, bl.a från www.infineon.com.

Men något gratisprogram kan jag inget om.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

@fogel02

 

Kanske räcker det med en virtuell partition som du kan mounta som en egen enhet som är krypterad med AES 256bitars kryptering?

Google #1 träff

True Crypt (Open Source)

http://www.truecrypt.org/

 

En sammanställning av ett flertal olika gratis krypteringsprogram

http://www.thefreecountry.com/security/encryption.shtml#otfe

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...