Jump to content

Recommended Posts

• Replies 842
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Håller me sandstedt eftersom när jag drog en 5 i kungsträdgården, så var jag över 1000 N i början.

Skumt.

Nej jag är inte säker, men det var vad sjuksköterskan sa till mig.

End of discussion säger jag, finns säkert andra trådar som är mer informativa.

Guest Sköldberg
Posted

21:a november bär det av med destination Stockholm för min del. :D

Posted

15 november i Kristianstad!! :D

Om någon annan ska dit också skicka gärna ett pm till mig! :D

Posted

Nej nu är det skärpning som gäller!

Skriv vad ni är intresserade av, hur ni tränat, era förväntningar och förutsättningar m.m. !! Det är ju sånt som man vill läsa om!

Posted
Nej nu är det skärpning som gäller!

Skriv vad ni är intresserade av, hur ni tränat, era förväntningar och förutsättningar m.m. !! Det är ju sånt som man vill läsa om!

Ja du, jag skulle kunna tänka mig lite allt möjligt. MP, skytte, sjukvård, närskydd. Hest inom Armén och gärna som befäl.

Posted

Nu har trådskaparen sjäv varit & mönstrat. Kan bara säga att ingenting gick som förväntat.

Jag hade en dålig dag, kan man lätt säga.

Muskelstyrka:3 fel teknik, använda inte benen, sa de åt mig, skulle göra om det sedan, om jag skulle få bra resultat på de andra.

Så där sjönk mitt självförtroende som en sten. Hon var rätt sur sjukskötersskan.

Förbannad AO67 går sedan till hörsel och syn. Nemas problemas, nada fel. Trots att jag var så förbannad så att jag i tryckt i blindo.

Fy: Naturligtvis lite förkyld, så får en uppskattad 6.

Sen har vi allmänbegåvning, och med mitt resultat kan jag nog bli U.S.A:s näste president.

En vacker 3.

Plikttjänst förmåga. 5

Lustiga är att jag brukar få bra på begåvningstester (över medel), men idag stämde ingenting.

Nu inser AO67 att han är i farozonen, men det blev Bevakningssoldat på amf1 GA936.

Jaja, man får iaf göra lumpen och stadsskytte.

Gudarna var inte med mig idag. Men men... :)

Posted
Nu har trådskaparen sjäv varit & mönstrat. Kan bara säga att ingenting gick som förväntat.

Muskelstyrka:3 fel teknik, använda inte benen, sa de åt mig, skulle göra om det sedan, om jag skulle få bra resultat på de andra.

Så där sjönk mitt självförtroende som en sten. Hon var rätt sur sjukskötersskan.

Förbannad AO67 går sedan till hörsel och syn. Nemas problemas, nada fel. Trots att jag var så förbannad så att jag i tryckt i blindo.

Sen har vi allmänbegåvning, och med mitt resultat kan jag nog bli U.S.A:s näste president.

En vacker 3.

Plikttjänst förmåga. 5

Lustiga är att jag brukar få bra på begåvningstester (över medel), men idag stämde ingenting.

Nu inser AO67 att han är i farozonen, men det blev Bevakningssoldat på amf1 GA936.

Det blir sällan som man tänkt sig. Förståeligt att du var okoncentrerad på intelligenstestet, det var jag också. Många kanske oroar sig mkt över muskel- och konditionstesterna och glömmer att intelligensen också är viktig. Får jag fråga vad mer du hade för alternativ att välja på hos inskrivningsförättaren?

Posted

En vacker 3.

Plikttjänst förmåga. 5

Det blir sällan som man tänkt sig. Förståeligt att du var okoncentrerad på intelligenstestet, det var jag också. Många kanske oroar sig mkt över muskel- och konditionstesterna och glömmer att intelligensen också är viktig. Får jag fråga vad mer du hade för alternativ att välja på hos inskrivningsförättaren?

Håller faktiskt med dig, det var ett litet misstag. Andra val samma som första fast det var på LSS.

Jag hade tittat på någon tabell, var det stog man kunde bli med dessa resultat då var det bevakningsoldat som jag hade störst chans att bli.

Enligt inskrivningsförättaren så låg jag närmare 100% än 90% på att komma in.

Upplevde personalen på PV var lite sura och inte så hjälpsamma.

Vi skiter väl i vad du får vi slänger i någon annan där. Lite så känndes det.

Posted (edited)

När jag mönstrade fick vi göra i-testet direkt på morgonen efter en lång natt i buss (sittplats) och vampyrfilmer på högsta volym. Då kände man sig riktigt förberedd och uppladdad!

Edited by rnc
Posted (edited)

Känner mig besviken och arg på på mig själv.

Vad tror ni chansen är om att få mönstra om, jag var trots allt sjuk vid mönstring tillfället?

Edited by Agentorange67
Posted

Vad tror ni chansen är om att få mönstra om, jag var trots allt sjuk vid mönstring tillfället?

Skadar väl inte att ringa o kolla det, men vad jag förstått så är chanserna small to none, du fick ju trots allt en preliminär befattning.

Posted

Och stadsskytte?

Hur menar du? Blev du inte bevakningssoldat?

Har för övrigt en kompis som ska bli bevakningsGB på Amf1 och han har hört att det är ett av de bättre förbanden att vara bevakningssoldat på.

Posted

Och stadsskytte?

Hur menar du? Blev du inte bevakningssoldat?

Har för övrigt en kompis som ska bli bevakningsGB på Amf1 och han har hört att det är ett av de bättre förbanden att vara bevakningssoldat på.

Tja, amf1 har väl ett rykte om sig att vara ett av de hårdare förbanden antar jag. De andra utbildningarna flyter kanske lite på amfibiesoldatsträningen, vad vet jag.

Gällande stadsskytte så menar han väl att bevakningssoldaterna, som en del av sin utbildning, blir tränade i strid i urban miljö, eller har jag fel?

Posted

Du kan ju iallafall kontakta dem och höra efter, fast var väl inte sjukdomen som gjorde att det gick åt skogen... beskrev ju själv att du var jättearg efter något visst test och då satt och tryckte i blindo i ren ilska. Har man någorlunda fantasi kan man nog fundera ut vad du i nästa arga läge sitter och trycker på i blindo. :)

Låter ju stabilt!! :baskerFN::/

Posted (edited)

Nja, dina möjligheter är inte stora, själv fick jag avslag med motiveringen:

Utbildningsåret 2008/2009 har Försvarsmakten beställt få värnpliktiga ca 4000, vilket innebär att finns väldigt lite att välja emellan.

Gör du lumpen såsom beriden högvakt har du möjlighet att söka utlandstjänst.

Du får vara nöjd med det du har fått!

Jag hade blivit lite smålurad av inskrivningsförättaren (jag fick inte många sylar i vädret) och tänkte att det kanske går bättre andra gången men icke sa Nicke.

Men ja... jag får göra det i alla fall :baskerFN:

Det skadar ju dock aldrig att försöka, bara att ringa/mejla/skicka brev/whatever och se hur det går.

Lycka till på Amf1 om inget ändras.

Du kan ju iallafall kontakta dem och höra efter, fast var väl inte sjukdomen som gjorde att det gick åt skogen... beskrev ju själv att du var jättearg efter något visst test och då satt och tryckte i blindo i ren ilska. Har man någorlunda fantasi kan man nog fundera ut vad du i nästa arga läge sitter och trycker på i blindo. :ak:

Låter ju stabilt!! :/:)

Låter skitbra, istället för att kugga på hörsel gör man det hos psykologen! :-P

Edited by Hannes
Posted
Ja du, jag skulle kunna tänka mig lite allt möjligt. MP, skytte, sjukvård, närskydd. Hest inom Armén och gärna som befäl.

Tyvärr så utbildar försvaret inga närskyddsoldater mellan 2008-2009, enligt min inskrivningsförrättare.

Gudarna var inte med mig idag. Men men... :uzi

Synd... jag hoppas du åtminstone kommer in som bevakningssoldat i alla fall...

Posted
Synd... jag hoppas du åtminstone kommer in som bevakningssoldat i alla fall...

Enligt inskrivningsförättaren så var det närmare 100% än 90 att jag kom in.

Posted

Hello everybody!

Mönstrar nästa vecka. Vet inte helt säkert vad jag vill söka, men förhörsledare står högt på listan vill jag säga. Det som får mig att tvivla på denna tjänst, är enbart mitt bristande självförtroende som säger mig att mina chanser är små, då man uppenbarligen måste vara väääldigt duktig i språkstudier för denna tjänst.... Det är även en tjänst man söker till frivilligt, och efter vad jag läst tidigare i denna tråd verkar det som om man endast kan söka till en extramönstring. Stämmer detta och räknas den sökning man gör till förhörsledare som en EM?

Vidare vore ju röjdyk en jävligt schysst tjänst. Känner en röjdykare som rekommenderar tjänsten varmt. Om jag inte missminner mig är det väl EM till denna tjänsten också? Om det ovan sagda angående EM stämmer innebär det att man inte kan söka både till förhörsledare och röjdyk!!! Hur ska man veta vad man vill och vad man ytterst är mest lämpad för isf?

Sammanfattningsvis: Är det öht möjligt att söka till både kjs, fjs, fbjs, röjdyk, förhörsledare och hela tjodevippen, eller måste man välja en enda att söka till?

Posted
Gällande stadsskytte så menar han väl att bevakningssoldaterna, som en del av sin utbildning, blir tränade i strid i urban miljö, eller har jag fel?

Korrekt.

Posted
@ AgentOrange67

Jag har alltid tyckt jag var ganska klen, men mitt resultat på mönstringen chockade mig, ~960 N fick jag. Riktigt skönt för självförtroendet, resten gick som en dans.

Nu vet jag att det har skrivits väldigt mycket om det här, men det var just ett MAXvärde och inget medelvärde, precis när jag tog i som mest med benen och armarna. Stången var kanske i höjd med knäna eller låren då jag fick det värdet.

Tipset är att ta i så grymt mycket med benen som det bara går. Jag blev också väldigt taggad när sköterskan tog med mig in och sa att vi skulle göra styrkeprovet, det var det som jag var mest spänd för. Förbered dig mentalt på att ge järnet tre gånger. Vila kanske lite emellan lyften om du kan, typ skaka loss och gå runt i rummet.

Hoppas allt går bra på onsdag!

Varför blev det maxvärde och inte mellan?

Okej, you got me.

Medelvärdet mellan två lyften, ja, men värdet i ett lyft baserades på hur mycket man drog som max under det lyftet. Luddigt? Bra.

Helt säker på det? Varför ska man i så fall dra enda upp till hakan? Det är ju uppenbart att det är längst ner man drar hårdast i och med att det är där man som mest tar i med rygg och ben, medan man i slutskedet av rörelsen drar med trapezius, som är mycket svagare.

Det måste vara ett medelvärde. Något annat vore idiotiskt.

Eller har jag missat något?

Håller me sandstedt eftersom när jag drog en 5 i kungsträdgården, så var jag över 1000 N i början.

Skumt.

Skumt.

För att summera det här och komma med ett definitivt besked kan jag, som kollat upp det här med IsoKai (som styrkemaskinen heter), säga att det måste vara ett medelvärde av hela lyftet.

Varför? Om det var ett maxvärde skulle MatsLennarth knappast få en 9:a för 960 N, eftersom för många människor klarar av 96 kg i marklyft (960 N motsvarar ungefär 96 kg). Den första fasen av lyftet motsvarar just ett marklyft, vilket är det lyft man generellt sett lyfter väldigt tungt i, varför nästan alla människor kommer prestera max i den första fasen av lyftet.

En IsoKai fungerar så att stången är förinställd på att höjas med en konstant hastighet under lyftet. Sedan mäter man kraften som personen ifråga åstadkommer för varje punkt genom hela rörelsen. Medelvärdet, för er matematikintresserade, ges av

(integralen av den kraft man åstadkommer i varje punkt, med avseende på den sträcka som stången går) / (den sträcka stången går).

Posted
Mönstra den 25/9 i k-stad.

Va väl rätt nöjd med resultaten. Förutom synen, fick syn C :uzi

Lite konstigt eftersom jag inte hade så dålig syn när jag tog körkort :( Ska dock kolla upp det + skaffa glasögon snart. (Aldrig haft glasögon)

Förstavalet blev i alla fall Bevakningsgruppchef på P7.

Någon som vet något?

Lite resultat:

Inskrivningsprov: 7

Styrka: 8 (fick 864N, gränsen till en 9a ligger på 869 -.-)

Hörsel: A

Syn: C

Cykla inte, men uppskattad 5a.

Inga som helst problem med min hälsa.

Något jag glömt?

Jävligt synd på synen..

Juste, väger 104kg och är 195 lång.

Längen stoppade iofs en del utbildningar som jag skulle tycka vara intressanta .. om jag hade bättre syn.

Får väl reda på om jag kommer in i nov/dec. Någon som vet ungefär vad oddsen ligger på? Hoppas att jag kommer in i alla fall!

Over and out.

Vad är oddsen egentligen att jag kommer in?

Vill verkligen ..

Posted

Låter ju nästan lite som mina resultat (vad hade du på plikttjänstförmågan?). Du lär väl inte ha överdrivet svårt att komma in - beroende på vilka befattningar du fick välja mellan.

Posted
@ AgentOrange67

Jag har alltid tyckt jag var ganska klen, men mitt resultat på mönstringen chockade mig, ~960 N fick jag. Riktigt skönt för självförtroendet, resten gick som en dans.

Nu vet jag att det har skrivits väldigt mycket om det här, men det var just ett MAXvärde och inget medelvärde, precis när jag tog i som mest med benen och armarna. Stången var kanske i höjd med knäna eller låren då jag fick det värdet.

Tipset är att ta i så grymt mycket med benen som det bara går. Jag blev också väldigt taggad när sköterskan tog med mig in och sa att vi skulle göra styrkeprovet, det var det som jag var mest spänd för. Förbered dig mentalt på att ge järnet tre gånger. Vila kanske lite emellan lyften om du kan, typ skaka loss och gå runt i rummet.

Hoppas allt går bra på onsdag!

Varför blev det maxvärde och inte mellan?

Okej, you got me.

Medelvärdet mellan två lyften, ja, men värdet i ett lyft baserades på hur mycket man drog som max under det lyftet. Luddigt? Bra.

Helt säker på det? Varför ska man i så fall dra enda upp till hakan? Det är ju uppenbart att det är längst ner man drar hårdast i och med att det är där man som mest tar i med rygg och ben, medan man i slutskedet av rörelsen drar med trapezius, som är mycket svagare.

Det måste vara ett medelvärde. Något annat vore idiotiskt.

Eller har jag missat något?

Skumt.

Skumt.

För att summera det här och komma med ett definitivt besked kan jag, som kollat upp det här med IsoKai (som styrkemaskinen heter), säga att det måste vara ett medelvärde av hela lyftet.

Varför? Om det var ett maxvärde skulle MatsLennarth knappast få en 9:a för 960 N, eftersom för många människor klarar av 96 kg i marklyft (960 N motsvarar ungefär 96 kg). Den första fasen av lyftet motsvarar just ett marklyft, vilket är det lyft man generellt sett lyfter väldigt tungt i, varför nästan alla människor kommer prestera max i den första fasen av lyftet.

En IsoKai fungerar så att stången är förinställd på att höjas med en konstant hastighet under lyftet. Sedan mäter man kraften som personen ifråga åstadkommer för varje punkt genom hela rörelsen. Medelvärdet, för er matematikintresserade, ges av

(integralen av den kraft man åstadkommer i varje punkt, med avseende på den sträcka som stången går) / (den sträcka stången går).

Okey, du har rätt.

Posted
Hello everybody!

Mönstrar nästa vecka. Vet inte helt säkert vad jag vill söka, men förhörsledare står högt på listan vill jag säga. Det som får mig att tvivla på denna tjänst, är enbart mitt bristande självförtroende som säger mig att mina chanser är små, då man uppenbarligen måste vara väääldigt duktig i språkstudier för denna tjänst.... Det är även en tjänst man söker till frivilligt, och efter vad jag läst tidigare i denna tråd verkar det som om man endast kan söka till en extramönstring. Stämmer detta och räknas den sökning man gör till förhörsledare som en EM?

Vidare vore ju röjdyk en jävligt schysst tjänst. Känner en röjdykare som rekommenderar tjänsten varmt. Om jag inte missminner mig är det väl EM till denna tjänsten också? Om det ovan sagda angående EM stämmer innebär det att man inte kan söka både till förhörsledare och röjdyk!!! Hur ska man veta vad man vill och vad man ytterst är mest lämpad för isf?

Sammanfattningsvis: Är det öht möjligt att söka till både kjs, fjs, fbjs, röjdyk, förhörsledare och hela tjodevippen, eller måste man välja en enda att söka till?

Om dina resultat duger så kan du söka till extramönstringar för alltihopa (förutsatt att utbildning av de olika befattningarna kommer ske) förmodar jag, det verkar vara ganska vanligt att folk söker exempelvis KJ och FJ, eller Tolk, så det ska väl inte vara några problem. Vad gäller tolk/förhörsledare så kan jag, efter från vad jag läst och även hört från folk som genomfört utbildningen, säga dig direkt att om du inte är en jävel på språk, intresserad och motiverad till max så kommer du att ha det otroligt jobbigt.

Posted
Angående extramönstring till flera förband. Utöver detta lästips så kan jag förtälja att FJS och KJ hade sina EM under samma datum (i alla fall så kallades jag till EM samma datum) så min personliga uppfattning är att det är lika bra att bestämma dig för något som du satsar på och sedan fokusera på det du valt.
Posted
Om dina resultat duger så kan du söka till extramönstringar för alltihopa (förutsatt att utbildning av de olika befattningarna kommer ske) förmodar jag, det verkar vara ganska vanligt att folk söker exempelvis KJ och FJ, eller Tolk, så det ska väl inte vara några problem. Vad gäller tolk/förhörsledare så kan jag, efter från vad jag läst och även hört från folk som genomfört utbildningen, säga dig direkt att om du inte är en jävel på språk, intresserad och motiverad till max så kommer du att ha det otroligt jobbigt.

Jo, jag har insett att tolk innebär extremt mycket pluggande. Men tänk vad maxat att lära sig ett helt nytt språk på bara ett år... Antar att man måste prestera en 9:a på inskrivningsprovet för tolk? Hur som helst ger det sig på mönstringen. Man kan ju i vart fall inte göra bättre än sitt bästa. :blink:

Posted
Hello everybody!

Du får bara göra en SANS nuförtiden.

Posted
Du får bara göra en SANS nuförtiden.

När införde de den regeln på Pliktverket? De som gjorde SANS av 87:orna fick göra åtminstone 2 st om de så önskade.