Jump to content

Recommended Posts

Posted
Skulle vilja bli Amfsoldat med båtförar utbildningen. Men drömmen är flygbasjägare. Fast jag är lite orolig för styrkan.

Var inte det, kravet för att få söka är en sexa i styrka. Sen så hur stor chans man har att bli uttagen till extramönstring med det resultatet vet jag icke.

Läs lite granna i trådarna om styrkeprovet och träna. Jag var liksom du ganska så orolig för styrkan, men drog en STARK nia av någon anledning, så mirakel kan ske!

/MatsLennarth, som har ansökt om att få göra extramönstring på FBJS.

Min inskrivningsförrättare sade att man skulle ha en 5:a

i styrka för att kunna söka amfibie.

• Replies 842
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Skulle vilja bli Amfsoldat med båtförar utbildningen. Men drömmen är flygbasjägare. Fast jag är lite orolig för styrkan.

Var inte det, kravet för att få söka är en sexa i styrka. Sen så hur stor chans man har att bli uttagen till extramönstring med det resultatet vet jag icke.

Läs lite granna i trådarna om styrkeprovet och träna. Jag var liksom du ganska så orolig för styrkan, men drog en STARK nia av någon anledning, så mirakel kan ske!

Agenten har rätt, jag menade att man behövde en sexa för FBJS.

Posted

Agenten har rätt, jag menade att man behövde en sexa för FBJS.

ok...då vet jag

Posted
Har kollat runt lite men inte hittat, är det någon som har fått klarhet i hurvida stadskytte finns att söka i någon form? :lol:

Finns två lätt mekaniserade skyttekompanier på Livgardet, och det är skyttetjänster på Livgardets Gardesbataljon du skall välja då. En kompis som mönstrade hamnade på Livkompaniet med tjänsten skyttesoldat till häst (visst, det var med största sannolikhet inte vad tjänsten hette, men du förstår va?), så jag antar att de gått från bevakningssoldater till renodlade skyttesoldater.

/Erik.

• 2 weeks later...
Posted

Mönstra den 25/9 i k-stad.

Va väl rätt nöjd med resultaten. Förutom synen, fick syn C :blink:

Lite konstigt eftersom jag inte hade så dålig syn när jag tog körkort :( Ska dock kolla upp det + skaffa glasögon snart. (Aldrig haft glasögon)

Förstavalet blev i alla fall Bevakningsgruppchef på P7.

Någon som vet något?

Lite resultat:

Inskrivningsprov: 7

Styrka: 8 (fick 864N, gränsen till en 9a ligger på 869 -.-)

Hörsel: A

Syn: C

Cykla inte, men uppskattad 5a.

Inga som helst problem med min hälsa.

Något jag glömt?

Jävligt synd på synen..

Juste, väger 104kg och är 195 lång.

Längen stoppade iofs en del utbildningar som jag skulle tycka vara intressanta .. om jag hade bättre syn.

Får väl reda på om jag kommer in i nov/dec. Någon som vet ungefär vad oddsen ligger på? Hoppas att jag kommer in i alla fall!

Over and out.

Posted
Vad var det som gick så fel på synen?

Vet inte .. synen har kanske försämrats så pass mycket. Men har inte märkt av något. Lite skrämmande om så är fallet.

Kör ju mycket bil och pluggar, så borde märka av det.

Ska kanske inte frågeställa hans sätt att kolla synen? ^^

Om tjänsten? Söker du kommer du säkert hitta något, men i just denna tråden diskuteras Bevakning/Insats på P7. Här är ett annat tips. Den där Mj Möller verkar ha en sund inställning :)

Ok, tack.

Posted

Jag mönstrade också för några dagar sedan och det gick bättre än vad jag trodde det skulle göra på syntestet. Jag oroade mig visst i onödan :P

Vad var det som gick så fel på synen?

Vet inte .. synen har kanske försämrats så pass mycket. Men har inte märkt av något. Lite skrämmande om så är fallet.

Kör ju mycket bil och pluggar, så borde märka av det.

Ska kanske inte frågeställa hans sätt att kolla synen? ^^

Det kan var pseudomyopi. Dvs en falsk närsynthet som kommer och går när den känner för det.

Posted

Snabbfråga här bara. Men jag har hört att man helst blir placerad så nära hemstaden som möjligt, kommer jag få problem om jag ber om placering i Skåne medan jag bor i Stockholm? Funderar på att be om förflyttning igen, för jag menar, resorna till Boden är längre dit var det inga problem att söka, dock är väl Stockholm tillsammans med Karlstad närmaste mönstringskontoren för I19.

Posted

Har en liten praktisk fråga, har tittat sl och reseplaneran. Men jag har ett litet dilemma antingen kommer jag fram 07:30 när man ska vara där. Eller det tidiga alternativet är 06:48. Jag kommer komma lite sent 07.30 alternativet. Vilken ska jag ta?

Posted

De tar ju in folk i grupper. Så gör inget om man kommer lite sent. Då kommer du bara i gruppen efter. Aiight?

Posted
Snabbfråga här bara. Men jag har hört att man helst blir placerad så nära hemstaden som möjligt, kommer jag få problem om jag ber om placering i Skåne medan jag bor i Stockholm? Funderar på att be om förflyttning igen, för jag menar, resorna till Boden är längre dit var det inga problem att söka, dock är väl Stockholm tillsammans med Karlstad närmaste mönstringskontoren för I19.

Vad jag har förstått så verkar de i första hand placera så nära hemstaden som möjligt, men om du ber om att få bli placerad i skåne så lär de inte säga emot direkt, det tror jag inte. Sjäv bor jag i stockholm och är placerad på P4...

Posted

I dag blev min dag förgylld! Jag fick reda på att jag kommer att få mönstra efter en massa slit och tjat, så nu är det bara att träna inför mönstringen :)

Posted
I dag blev min dag förgylld! Jag fick reda på att jag kommer att få mönstra efter en massa slit och tjat, så nu är det bara att träna inför mönstringen :baskerKav:

Får gratulera, varför fick du tjata ?

Själv fick jag ett brev vädligt sent september om att Plikverket planerar att kalla mig till mönstring. jag är superglad.

Mitt mål är granatkastarsoldat. Hade planer på jägare men min syn trasslar till det. tycker inte det är så mycket att hänga upp på, få som får göra lumpen idag så man ska vara glad om man kommer in !

Vad satsar du själv på för tjänst ? =)

Posted
Har en liten praktisk fråga, har tittat sl och reseplaneran. Men jag har ett litet dilemma antingen kommer jag fram 07:30 när man ska vara där. Eller det tidiga alternativet är 06:48. Jag kommer komma lite sent 07.30 alternativet. Vilken ska jag ta?

Det som gör att du garanterat kommer i tid. "Det gör väl inget om man är litet sen" är en inställning som inte är så populär inom det militära, och om det är dit du vill kan du lika gärna börja nu. Och som tidigare sagts så ska man inte lita på tidtabeller.

Posted

Det som gör att du garanterat kommer i tid. "Det gör väl inget om man är litet sen" är en inställning som inte är så populär inom det militära, och om det är dit du vill kan du lika gärna börja nu. Och som tidigare sagts så ska man inte lita på tidtabeller.

Sant... På onsdag smäller det!

Posted

@ AgentOrange67

Jag har alltid tyckt jag var ganska klen, men mitt resultat på mönstringen chockade mig, ~960 N fick jag. Riktigt skönt för självförtroendet, resten gick som en dans.

Nu vet jag att det har skrivits väldigt mycket om det här, men det var just ett MAXvärde och inget medelvärde, precis när jag tog i som mest med benen och armarna. Stången var kanske i höjd med knäna eller låren då jag fick det värdet.

Tipset är att ta i så grymt mycket med benen som det bara går. Jag blev också väldigt taggad när sköterskan tog med mig in och sa att vi skulle göra styrkeprovet, det var det som jag var mest spänd för. Förbered dig mentalt på att ge järnet tre gånger. Vila kanske lite emellan lyften om du kan, typ skaka loss och gå runt i rummet.

Hoppas allt går bra på onsdag!

Posted

Det blir nog bra det här. Far å mönstrar den 5 november. Tränar 11-12 pass i veckan och har gjort det nu i över ett halvår snart så det här ska nog bli bra. Får hoppas bara att den mentala biten och syn/hörsel faller på plats också så kanske det blir nått av en :)

Posted
@ AgentOrange67

Jag har alltid tyckt jag var ganska klen, men mitt resultat på mönstringen chockade mig, ~960 N fick jag. Riktigt skönt för självförtroendet, resten gick som en dans.

Nu vet jag att det har skrivits väldigt mycket om det här, men det var just ett MAXvärde och inget medelvärde, precis när jag tog i som mest med benen och armarna. Stången var kanske i höjd med knäna eller låren då jag fick det värdet.

Tipset är att ta i så grymt mycket med benen som det bara går. Jag blev också väldigt taggad när sköterskan tog med mig in och sa att vi skulle göra styrkeprovet, det var det som jag var mest spänd för. Förbered dig mentalt på att ge järnet tre gånger. Vila kanske lite emellan lyften om du kan, typ skaka loss och gå runt i rummet.

Varför blev det maxvärde och inte mellan?

Posted
@ AgentOrange67

Okej, you got me.

Medelvärdet mellan två lyften, ja, men värdet i ett lyft baserades på hur mycket man drog som max under det lyftet. Luddigt? Bra.

Posted (edited)
@ AgentOrange67

Okej, you got me.

Medelvärdet mellan två lyften, ja, men värdet i ett lyft baserades på hur mycket man drog som max under det lyftet. Luddigt? Bra.

Helt säker på det? Varför ska man i så fall dra enda upp till hakan? Det är ju uppenbart att det är längst ner man drar hårdast i och med att det är där man som mest tar i med rygg och ben, medan man i slutskedet av rörelsen drar med trapezius, som är mycket svagare.

Det måste vara ett medelvärde. Något annat vore idiotiskt.

Eller har jag missat något?

Edited by Sandstedt