MatsLennarth Posted November 21, 2007 Report Posted November 21, 2007 (edited) Kob har delvis rätt, det tog jävligt på psyket, efter min mönstring.Det sög helt enkelt musten ur mig! Det förklara mina inlägg, men eftersom ord står mot ord, kommer vi ingen vart. Till Mikke D kan jag du få lite tips: Tänk att du ska sälja dig till pliktverket/FM. De skiter i hur det går för dig, ingen sympati (så kände jag iaf). Är ju verkligen ingen aniledning att slänga ur sig en massa spydiga kommentarer. Nog om det här? Edited November 21, 2007 by MatsLennarth Quote
KOB Posted November 21, 2007 Report Posted November 21, 2007 Agentorange67: Häng inte upp dig på en sån skitsak. Mönstringen är faktiskt riktigt värdelös på att solla ut lämpligt folk! Jag förstår iallafall inte vad ens förmåga att cykla och göra marklyft har att göra med hur man agerar under dåliga förhållanden (regn, blåst, kyla) ute i skogen... ta det inte så hårt, trivs du senare i gröna kläder är det ju bara att försöka få så bra muckbetyg som vanligt, åka på en eller två utlandsmissioner och söka till yrkesofficer! (fast då får du ju de värdelösa lönerna du nämnde... ) /KOB Quote
Agentorange67 Posted November 21, 2007 Author Report Posted November 21, 2007 Agentorange67: Häng inte upp dig på en sån skitsak. Mönstringen är faktiskt riktigt värdelös på att solla ut lämpligt folk! Jag förstår iallafall inte vad ens förmåga att cykla och göra marklyft har att göra med hur man agerar under dåliga förhållanden (regn, blåst, kyla) ute i skogen... ta det inte så hårt, trivs du senare i gröna kläder är det ju bara att försöka få så bra muckbetyg som vanligt, åka på en eller två utlandsmissioner och söka till yrkesofficer! (fast då får du ju de värdelösa lönerna du nämnde... ) /KOB Fan vad jag glad jag blev, bara av att läsa din första mening! Fick lite tårar i ögonen! Håller med dig om "rekryteringsmetoden". Anyway jag hade skickat in ett brev om ommönstring, fick avslag pga vad jag trodde var ett missförstånd. Men nej så var det inte,(Man kan inte mönstra om, kunde ni sakt det när jag ringde direkt. Istället för att säga att jag ska skriva ett brev) men jag kunde ringa typ 15 Dec när alla inskrivningar var klara, så ska jag ringa och höra om man kan byta! För att som känt så sa jag bevakning, bara för att komma in på nåt. Blev lite rörigt det sista jag skrev... Men nu vinner Sverige med 2 eller 3-0 mot Lettland. Quote
Guest Sköldberg Posted November 21, 2007 Report Posted November 21, 2007 Jaha, då hade man mönstrat också... Sitter här med lite blandade känslor faktiskt. Fick inte cykla och göra jägartestet på grund av trilskandes hälsa så det kändes lite surt. Blev preliminärt satt som Bevakningsgruppchef men klarar jag bara minimikravet på cyklingen så var det inga problem med extramönstringen till Kustjägare enligt min inskrivningsförrättare. Kändes lite tomt att komma till inskrivningsförrättaren med massa idéer om alla möjliga tänkbara befattningar bara för att mötas av en handfull tjänster. Tror inte det berodde på mina resultat utan snarare att det inte utbildas särskilt många längre. Kändes lite tråkigt. Aja, jag antar att man får vara glad att man får göra lumpen i dessa dagar. Väl mött. Quote
Agentorange67 Posted November 21, 2007 Author Report Posted November 21, 2007 Skulle man kunna se lite resultat? Tar du bevakgrpchef så kan du bossa över mig, så länge du väljer Amf1. Quote
Squaddy Posted November 21, 2007 Report Posted November 21, 2007 ta det inte så hårt, trivs du senare i gröna kläder är det ju bara att försöka få så bra muckbetyg som vanligt, åka på en eller två utlandsmissioner och söka till yrkesofficer! (fast då får du ju de värdelösa lönerna du nämnde... ) /KOB Angående lönerna anser jag att det är vad man håller på med, och ens inställning till detta, som räknas. Trivs du riktigt bra i gröna kläder (eller blåa) tror jag du inte bryr dig så mycket om lönen, så länge du överlever förstås! Var på en vinterkurs i Hemavan för några år sedan. När kursen var slut sa ett befäl som sista avsked: "Bli officer, och få ett bra liv!". Jag kommer aldrig glömma detta. Quote
Hannes Posted November 21, 2007 Report Posted November 21, 2007 Kändes lite tomt att komma till inskrivningsförrättaren med massa idéer om alla möjliga tänkbara befattningar bara för att mötas av en handfull tjänster. Verkligen, känner igen mig. Kom till mönstringsförättaren och innan man visste ordet av så satt man där med några bevaknings- och mekaniker tjänster (mekaniker går direkt bort för mig), sedan så var den tjänsten tydligen för långt bort hemifrån, den var hade jag visst för höga resultat för och de ville inte sätta folk med för höga resultat där (jag hade ganska medelmåttiga resultat, fem i styrka, sex i cykel) och sedan så satt man plötsligt där med Bevakningssoldat beriden högvakt som preliminär inskrivning (blev inskriven definitivt 13 dagar senare). Fick knappt en syl i vädret. Inte direkt min drömbefattning men jag är fast besluten om att göra det bästa av situationen! Quote
Guest Sköldberg Posted November 21, 2007 Report Posted November 21, 2007 Tja, jag fick ju inte cykla som sagt men, here goes. Läkarundersökning etc. gick smärtfritt, inga fel eller gamla skador att anmärka på. Inskrivningsprovet gick väl hyggligt, bättre än vad jag trodde när jag satt och gjorde det i alla fall, 7:a där. Tyckte det var riktigt knepigt på sina ställen. Styrka fick jag en stark sjua, ska få se om jag får göra om det också när jag ska upp och cykla senare. Man ska väl inte skylla på sjukdom men förhoppningsvis så spelade det in och jag kan slipa lite på det resultatet. Hjärnskrynklaren var så där psykologisk som jag befarat. Ni vet urtypen som lägger huvudet på sne och tittar medlidandes på en. Gick ut med en 7:a där och en 6:a i befälslämplighet. Psykologen blev jag lite fundersam över. Jag hade hoppats på ett lite högre betyg på grund av att jag har en ganska aktiv vardag jag lyckas sno ihop. 4 innebandypass plus matcher varje helg, deltidsjobb och ganska schyssta betyg men det imponerades hon inte nämnvärt över. Kanske sabbade allt när jag snackade ;) Det var väl det antar jag, fråga gärna om det är något ni undrar över. Arvidsjaur blev det för min del om jag hamnar på bevakning, får hoppas att jag kommer in som Kustjägare på AMF1 istället så att vi stöter på varandra /Jakob Quote
Guest Sköldberg Posted November 22, 2007 Report Posted November 22, 2007 God kväll. Satt och bläddrade lite bland de papper man fick med sig efter mönstringen och fastnade framför mitt vikt enligt papper. 81 kilogram, blev lite förvånad och var tvungen att kontrollera, såvitt jag visste så vägde jag kring en 75 kg. Mycket riktigt, 75,3 kilogram stannar vågen på. Vad får det för konsekvenser egentligen? Fick ju inte cykla men tänkte på styrkelyftet bland annat. Någon som vet? Quote
Agentorange67 Posted November 22, 2007 Author Report Posted November 22, 2007 (edited) Styrkan är jag hyfsat säker på att de är en våg som nollställs när du ställer dig på den. Tänk logiskt ska du lyfta något på 20Kg spelar det väl ingen roll om du väger 80 eller 75, såvida att du inte använder din egen kroppstyngd som kraft. Du har även BMI:n, även om ögat är vassare på den fronten. Eftersom jag inte cyklade själv, så har jag ingen aning om din massa på cykeln. EDIT: La till lite. Edited November 22, 2007 by Agentorange67 Quote
Guest Sköldberg Posted November 22, 2007 Report Posted November 22, 2007 Jag har ingen aning om hur isokaien fungerar, tänkte kolla om det liknande cykeltestet en aning i hur värdet räknades ut. Quote
Agentorange67 Posted November 22, 2007 Author Report Posted November 22, 2007 Cykeltestet får du ett resultat W/Kg. Watt är energi/effekt, alltså hur mycket du orkar (i detta sammanhang). Då kan du räkna baklänges. Eftersom 5,0W/Kg=9 (från cykeltesttråden) Enkel matte. 5*81=405 Watt. Ska du kunna prestera 405 W=0,5431 BHp (British horsepower). Jag tror att det är något liknande, detta har jag tänkt ut själv, jag har aldrig fått det bekräftat. Quote
MikaelD Posted November 23, 2007 Report Posted November 23, 2007 (edited) Hej på er, Var och mönstrade igår men pga färgblindhet blev det inte kvartersmästare... Det blev istället Bas/Srtilsäkgruppchef på LSS som förstaval och Skyttegruppbefäl på LG som andra. Mina resultat blev följande: Längd: 169 cm Vikt: 59 kg Muskelstyrka: 5 Fysisk arbetsförmåga: 8 Syn höger öga: 0,6/1.0 Syn vänster öga: 0.7/1.0 Färgseende: 6 fel Hörsel: Godkänd Inskrivningsprov: 6 Befälslämplighet: 7 Plikttjänstförmåga: 7 Måste säga att jag blev enormt överaskad av mina resultat, speciellt cyklingen, tyckte mest bara att det var att trampa på... /MikaelD (Vart är bashatts-smilyn?) Edited November 23, 2007 by MikaelD Quote
Squaddy Posted November 23, 2007 Report Posted November 23, 2007 Cykeltestet får du ett resultat W/Kg. Watt är energi/effekt, alltså hur mycket du orkar (i detta sammanhang). Då kan du räkna baklänges. Eftersom 5,0W/Kg=9 (från cykeltesttråden) Enkel matte. 5*81=405 Watt. Ska du kunna prestera 405 W=0,5431 BHp (British horsepower). Jag tror att det är något liknande, detta har jag tänkt ut själv, jag har aldrig fått det bekräftat. Ähum... Watt är energi/tidsenhet, men det har inte med saken att göra. Är nästan säker på att man räknar på följande sätt. För en nia krävs, som alla vet, att man nått 5.0 W/kg, dvs att cykeln ger motståndet 5 W/kg av din kroppsvikt. Motståndet ökar med 1 W varannan sekund. Väger du 81 kg måste du alltså uppnå 81*5 kg och detta tar (förutsatt att cykeln börjar på 0 W) 81*5*2 sekunder eftersom motståndet ökar med 1 W varannan sekund. (81*5*2)/60=13.5 minuter Quote
Squaddy Posted November 23, 2007 Report Posted November 23, 2007 Jag har ingen aning om hur isokaien fungerar, tänkte kolla om det liknande cykeltestet en aning i hur värdet räknades ut. Var det någon som undrade över styrketestet.... Får väl citera mig ssschälv lite ödmjukt. För att summera det här och komma med ett definitivt besked kan jag, som kollat upp det här med IsoKai (som styrkemaskinen heter), säga att det måste vara ett medelvärde av hela lyftet. En IsoKai fungerar så att stången är förinställd på att höjas med en konstant hastighet under lyftet. Sedan mäter man kraften som personen ifråga åstadkommer för varje punkt genom hela rörelsen. Medelvärdet, för er matematikintresserade, ges av (integralen av den kraft man åstadkommer i varje punkt, med avseende på den sträcka som stången går) / (den sträcka stången går). Quote
Guest erik_a Posted November 23, 2007 Report Posted November 23, 2007 Hej på er, Var och mönstrade igår men pga färgblindhet blev det inte kvartersmästare... Det blev istället Bas/Srtilsäkgruppchef på LSS som förstaval och Skyttegruppbefäl på LG som andra. Mina resultat blev följande: Längd: 169 cm Vikt: 59 kg Muskelstyrka: 5 Fysisk arbetsförmåga: 8 Syn höger öga: 0,6/1.0 Syn vänster öga: 0.7/1.0 Färgseende: 6 fel Hörsel: Godkänd Inskrivningsprov: 6 Befälslämplighet: 7 Plikttjänstförmåga: 7 Måste säga att jag blev enormt överaskad av mina resultat, speciellt cyklingen, tyckte mest bara att det var att trampa på... /MikaelD (Vart är bashatts-smilyn?) Grattis och kul att du är nöjd, det är det viktigaste. Fast Säk i flygvapnet knallar väl inte omkring med bashatt? /Erik. Quote
Guest Sköldberg Posted November 23, 2007 Report Posted November 23, 2007 Tack för förklaringen Squaddy, fast nu väger jag ju 75 kilogram och inte 81 ;) Ska fråga pliktverket när jag är uppe igen hur det ens är möjligt att ta fel vikt. Quote
Agentorange67 Posted November 23, 2007 Author Report Posted November 23, 2007 (edited) Själv vägde jag 73 hemma men fick 72kg där. Du kanske hade frossat med en ordentlig frukost? Edited November 23, 2007 by Agentorange67 Quote
Squaddy Posted November 23, 2007 Report Posted November 23, 2007 Själv vägde jag 73 hemma men fick 72kg där.Du kanske hade frossat med en ordentlig frukost? Ordentlig är i så fall namnet då han ökat med 6 kilo. Nej, något fel är det uppenbarligen, antingen på din eller deras våg. Quote
MikaelD Posted November 23, 2007 Report Posted November 23, 2007 Grattis och kul att du är nöjd, det är det viktigaste. Fast Säk i flygvapnet knallar väl inte omkring med bashatt? /Erik. Tack. Jodå jag får säga som så att efter förutsättningarna så är jag väldigt nöjd. Ville ju som sagt till Amfibie Underhåll, men i hela Marinen så är man tyvärr tvungen att ha perfekt färgseende vilket som kändes lite som ett slag i ansiktet. Men inskrivningsförättaren var hur trevlig som helst och letade upp en massa bra tjänster, föll dock för Bas/Strilsäkgruppchef och Skyttegruppbefäl efter mycket övervägande. Hoppas på definetivt inskrivningsbeslut i början av nästa månad då perioden med dessa tjänster utgår idag. Enligt Inskrivningsförättaren så skall även Bas/Strilsäk ha Bashatt, men tiden får väl visa om detta stämmer. Ha det underbart! Mvh MikaelD Quote
Guest Sköldberg Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 Grattis MikaelD! Vart mönstrade du förresten? Quote
Squaddy Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 Tack. Jodå jag får säga som så att efter förutsättningarna så är jag väldigt nöjd. Ville ju som sagt till Amfibie Underhåll, men i hela Marinen så är man tyvärr tvungen att ha perfekt färgseende vilket som kändes lite som ett slag i ansiktet. Men inskrivningsförättaren var hur trevlig som helst och letade upp en massa bra tjänster, föll dock för Bas/Strilsäkgruppchef och Skyttegruppbefäl efter mycket övervägande. Hoppas på definetivt inskrivningsbeslut i början av nästa månad då perioden med dessa tjänster utgår idag. Enligt Inskrivningsförättaren så skall även Bas/Strilsäk ha Bashatt, men tiden får väl visa om detta stämmer. Ha det underbart! Mvh MikaelD Grymt! Det är trevligt med trevliga inskrivningsförrättare. Man får ju tänka på att det är faktiskt knappt ett år av ens ungdom som avgörs under det där samtalet. Bas/Strilsäk är tuffa grejer Quote
MikaelD Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 Grattis MikaelD! Vart mönstrade du förresten? Tack , jag mönstrade i Göteborg i Torsdags. Grymt! Det är trevligt med trevliga inskrivningsförrättare. Man får ju tänka på att det är faktiskt knappt ett år av ens ungdom som avgörs under det där samtalet. Bas/Strilsäk är tuffa grejer Ja jag blev faktist förvånad över hur bra inskrivningsförättaren var, riktigt förstående och kom med många bra förslag! Jag hoppas att det är en mycket givande tjänst, riktigt skönt att jag lyckades bli gruppchef tycker jag MVH MikaelD Quote
MikaelD Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 Är det någon på forumet som har gjort lumpen som Bas/strilsäkgruppchef? Eller kanske känner till någon bra information om vad Bas/Strilsäk gör? /MikaelD Quote
KOB Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 Ska väl vakta i skogen runt flyg/stridslednings-baser med bland annat hundar... förövrigt är jag också placerad där tills vidare, på samma befattning som du. Dock har jag inga större planer på att rycka in där. Men vi får väl se hur det blir. Quote
Squaddy Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 Bas/strilsäk är som antijägare. http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/E...A824&fsgr=5 Quote
MatsLennarth Posted November 25, 2007 Report Posted November 25, 2007 Antijägare? Han menade nog i princip förband som ska spåra och nedkämpa fientliga sabotageförband (jägare). Quote
Recommended Posts