Jump to content

Övergrepp under korttidsutbildning

Recommended Posts

Det är mycket man kan undra över :wacko: För det första så ligger väl Excessens trovärdighet på ett all time low efter det senaste förtalsmålet. Sedan kan man undra varför lokalblaskorna inte skriver något? Sluter dalkarlarna leden? Åter till Expressens artikel; en tjej blev våldtagen (antagligen/möjligen/kanske) och sedan anges att en syster till en vpl tagits med in på regementsområdet!? Om en plutonskamrat våldtar en annans syrra så lär nog stämningen nu vara lite infekterad. (Det är klart att en våldtakt i sig är en jävla tragedi, men folk är tyvärr sig själva närmast.) Sedan kan man ju tycka att det var synd att den misstänkte gärningsmannen inte avskiljdes tidigare, nu när övlt uttalar sig om att killens vitsord var så dåliga att inte skulle få plats i Hv. Det är klart att man måste ju tabba sig rätt rejält innan man blir utslängd mot sin vilja, men om man inte kan ta en plats i Hv så känns det ju lite som bortkastade skattepengar att fortsätta utbilda honom.

Jävligt tråkigt!

Oavsett vad som kommer fram så kommer allmänheten komma ihåg att det var en våldtäkt och det är ju inte direkt bra publicitet.

Sammtidigt tycker jag personligen att FM inte kan ta ansvar för alla, vi är dock i grunden människor... shit happens, så är det... det är för jävligt men det händer.

Hoppas hoppas det inte är så illa som det framstås att vara! Mest för tjejens skull menar jag då!

Jag måste vänta tills det skett en rättegång och dom fallit innan jag tar ställning i frågan. Tyvärr händer det att kvinnor som ångrar umgänge gör en anmälan för att rättfärdiga sitt handlande.

Men om han nu gjort sig skylldig till det han anklagas för så hoppas jag på ett fängelsestraff.

Synd bara att det lyfts fram att han är hemvärnsman vad nu det har med själva sakfrågan att göra?

Som en ytterligare parantes så kan man ju undra om hur han i ett första läge kunnat bli antagen för utbildning. Det bevisar en tes att även om man jobbar som mönstringsföraättare så kan det ske misstag i rekryteringen. Undrar om man jobbade efter det nya frågeschema som rikshemvärnsavdelningen kommit med?

II63

Sedan kan man undra varför lokalblaskorna inte skriver något? Sluter dalkarlarna leden?

http://www.moratidning.com/artikel.asp?id=1737917

annars tycker jag att det inte är konstigt att det lyfts fram att han var en vpl under utbildning till HV på samma sätt som att det hade varit relevant om han hade varit polis och gjort detta på polisstationen... typ

/b

Som en ytterligare parantes så kan man ju undra om hur han i ett första läge kunnat bli antagen för utbildning. Det bevisar en tes att även om man jobbar som mönstringsföraättare så kan det ske misstag i rekryteringen. Undrar om man jobbade efter det nya frågeschema som rikshemvärnsavdelningen kommit med?

II63

Vet iofs inte hur det nya formuläret ser ut, men tvivlar på att det har rutan "kryssa här om du tenderar begå sexuella övergrepp".

Oavsett hur sann denna historia är så har skadan redan inträffat för FM. Detta kommer troligen att inverka en hel del på korttidsutbildningen också, kanske mer än vad vi kan tro? En diskussion om lämpligheten att ha denna utbildning ute i bygderna jmf med att ha utbildning inne på regementerna.

Jag är av åsikten att mängden korttidsutbildningar skall ökas massivt. Till att uppgå till ca 1pluton/utbildningsgrupp och år. Därmed inte sagt att varje utb grupp utbildar en pluton varje år... Utöver det skall det kanske inteföras en tilläggsutbildning om ca 3mån till korttidsutbildningen för invidider som kanske vill bli chefer inom hemvärnet. För i dagsläget behövs det inte många veckors utbildning för att bli exempelvis kompanichef från en tremånaderssoldat.... Utan de måste få större förståelse för organisationen som de tillhör.

Detta kommer troligen att inverka en hel del på korttidsutbildningen också, kanske mer än vad vi kan tro? En diskussion om lämpligheten att ha denna utbildning ute i bygderna jmf med att ha utbildning inne på regementerna.
Och vilken betydelse skulle det ha? Menar du att det inte skulle gå att "smuggla in" en civilperson på "regementena"?

Tror inte man ska måla fan på väggen för det här.

Normalsvensson fattar att detta är en enskild händelse och att även idioter kan slinka igenom nätet.

De som likställer hemvärnsmän och våldtäktsmän efter detta visste redan innan var de stod.

Hoppas för tjejens (och killens) skull att detta fall inte är så allvarligt som det framställs.

Alldeles för lite empati och för mycket "jag" i dagens samhälle.

-"Jag skiter väl i om HON mår dåligt bara JAG får vad jag vill?"

Bättre avskilja dylika individer tidigt istället för att (som det verkar) låta personen slutföra utbildningen.

Nån stackars tjej hade förmodligen ändå råkat illa ut. Tyvärr då missbrukad fd Hv-soldat.

Jag undrar också vad ett regemente gjort för skillnad? Det finns regementen UTAN staket också!

Edited by c3grp

När jag sysslade med politik hade vi ett ordspråk:

"Du skall aldrig underskatta folks förmåga att förstå, du skall aldrig överskatta folks kunskap."

Folk i gemen förstår att det är en enskild individ om ligger bakom en ev. våldtäkt.

När det gäller försöksverksamhet inom FM så finns det alltid krafter som är emot saker och ting. De kommer att söka efter minsta lilla strå för att avsluta försöket samt att göra en hel del för att försöket inte skall gå vidare till att bli en normalrutin.

Det går historiskt sett att bekräfta. Det fanns de som var negativt inställda till CV9040, till Bv206, till strv121, till strv122, Galten, GW, JAS, Skyddsmasken, stridsvästen, m/90, stridsbåt90, stadsskytte, livgardet, Boden, Östersund, P7, hemvärnet, FBU-u osv...

Nu har de individer som är negativa till korttidsutbildningen hittat ett bra halmstrå att gripa tag i, de har även hittat ett strå om utbildning utanför regementerna eller funktionscentran. Detta kommer de att nyttja så mycket som det bara går till sin egen fördel. FM är fyllda av rövslickande och smutskastande individer på samtliga nivåer.

Och tja det kan funka bättre inne på regementerna jmf med att vara ute på obygde. Mängden ögon som finns där dygnet runt är betydligt större jmf med ute på utbildningsgrupperna. Därmed inte sagt att saker som dessa inte inträffat tidigare...

Som i P7:s fall så saknar de staket runt vissa delar av anläggningen. Andra delar är det staket runt. Men jag utgår ifrån att det finns någon form av bevakning där dygnet runt. Att det finns vakter som kanske genomför patruller under nätterna där inne. Att det finns betydligt fler individer där en vardagkväll jmf med vad det finns vid "dalregementen" en vardag.

Nu är inte detta någon garant för att något sådanthär inte kommer att inträffa. Men de individer som är negativa kommer att slå på stora trumman över denna händelse och nyttja den för egna syften. Vem det är låte vi vara osagt... Men det kanske finns chefer vid andra enheter som måste låna ut sängplatser till utbildningsgrupperna för korttidsutbilningen, men som inte vill det. Nu har de ett argument till i sin förhandling. Det kanske finns regementschefer som vill ha denna utbildning inne på sitt eget regemente och inte vid knohults utbildningsgrupp ett antal mil bort. Nu har denna regementschef ännu ett argument att nyttja.

Sedan kan man ju tycka att det var synd att den misstänkte gärningsmannen inte avskiljdes tidigare, nu när övlt uttalar sig om att killens vitsord var så dåliga att inte skulle få plats i Hv. Det är klart att man måste ju tabba sig rätt rejält innan man blir utslängd mot sin vilja, men om man inte kan ta en plats i Hv så känns det ju lite som bortkastade skattepengar att fortsätta utbilda honom.

Det är inte helt lätt att avskilja någon från GU, även om man vet att denne inte kommer att få särskilt bra betyg.

Rätta mig om jag har fel...

men för att skilja en soldat ifrån GU så krävs ett väl ett beslut ifrån domstol eller MUST, det är inte ett beslut som Kompanichef/ Plutonchef/Utb Ansvarig kan ta... eller?

Däremot så kan väl Plutonchef / Utb Ansvarig "omplacera" soldaten i fråga?

men för att skilja en soldat ifrån GU så krävs ett väl ett beslut ifrån domstol eller MUST, det är inte ett beslut som Kompanichef/ Plutonchef/Utb Ansvarig kan ta... eller?

Nej, det krävs inte beslut ifrån domstol eller MUST, däremot från Pliktverket. Det finns angivet i Lag (1994:1809) om totalförsvarsplikt under vilka omständigheter som det kan bli aktuellt. Grovt förenklat så måste den värnpliktige antingen själv vilja avbryta sin utbildning eller vara borta från den så pass länge att han eller hon inte bedöms nå utbildningsmålet. Att bara vara en dålig soldat räcker inte som skäl.

Om detta stämmer vilket jag "hoppas" att de gör. För jag hoppas att tjejen inte e så sjuk att hon går omkring och anklagar oskyldiga personer för ganska grova brott. Så är de ju mest synd om tjejen killen är ju sjuk och ska ju bara tas ifrån alla gröna saker han har.

Sen är de ju ingen nyhet att kvällspressen gillar att skriva ut va personer i ev brott har för syssla, särskilt när de gäller FM tjänst av något slag.

Jag hoppas ju att folk är tillräkligt smarta för att inte dömma ut hela FM för att de råkar finnas några röttägg bland oss.

Säj efter mig i kör:

Nää, vet du vad, käre herr reporter, jag är lessen, men jag känner att jag har inte tillräckligt mycket fakta om det här för att diskutera det med dig. Jag måste hänvisa dig till Överstelöjtnant Lundin på Dalaregemensgruppen.

(kontaktpersonen hämtad från livgardets pressmeddelande)

Om den misstänkte är skyldig så kommer han att dömas för det. Först en gång utanför murarna, sen en gång till innanför. Det första kommer att finnas med i tidningarna, antagligen med bild, men inte det andra. Om han är oskyldig kommer han att frikännas. Förmodligen kommer även detta med i tidningen, men med betydligt mindre spekulationer om vad som gick fel och varför.

Jag tycker att det är ett system som iallafall fungerar i stort sett. Rent personligt blir jag nästan alltid illa berörd när folk får lida för andra människors höga nöjes skull. Människor som är beredda att utnyttja att andra människor har fått lida som slagträn i den politiska debatten för att försöka torgföra sin egen agenda har jag nästan inget tålamod med alls. Den som tycker att det är fel på straffskalor och rättsprocess i det här landet kan försöka påverka det på vanligt sätt, emigrera eller bita ihop och gilla läget. Naturligtvis har jag mer åsikter än så.

Edited by san

• 3 weeks later...

Nu är jag ingen expert på våldtäkter, sexuella övergrepp mm. Jag är inte ens amatör på området. Men gissningsvis så borde ju en våldtäkt låta en hel del, jag vet att jag iaf skulle nog var hyfsat hysterisk om jag höll på att bli våldtagen. Som det står i artikeln så ägde ju "våldtäkten" rum inne på soldaternsas eget logement. Ingen som reagerade? Inte ens tjejens brorsa?

det är som han sa ett civilt område o det är väl bara o gå rätt in det lär jui inte finnas en "vakt " att passera för att

gå in på området,och dörrana har ju inte direkt tidslås 22-06 Stängda ,

Edited by DXS

Hur funkar det i praktiken att bedriva utbildning på ett nerlagt regemente där vilken pajas som helst kan ströva rätt in i kasern.. måste ju innebära en enorm stöld risk.. samt att det måste vara lite skum känsla att ha massa civilt oinsatt folk i närheten under övningar mm..

Hur funkar det i praktiken att bedriva utbildning på ett nerlagt regemente där vilken pajas som helst kan ströva rätt in i kasern.. måste ju innebära en enorm stöld risk.. samt att det måste vara lite skum känsla att ha massa civilt oinsatt folk i närheten under övningar mm..

Tja det fungerar ju på vissa andra förband, t ex bor det folk inne på området både i Såtenäs och Karlsborg. Karlsborg är ju dessutom en stor turistattraktion. Även Kvarn saknar staket och grindar. Det finns visserligen vakter men de har ingen inpasseringskontroll. Om jag minns rätt var inte säkerheten jättehög på gamla K1 heller.

Nej, det krävs inte beslut ifrån domstol eller MUST, däremot från Pliktverket. Det finns angivet i Lag (1994:1809) om totalförsvarsplikt under vilka omständigheter som det kan bli aktuellt. Grovt förenklat så måste den värnpliktige antingen själv vilja avbryta sin utbildning eller vara borta från den så pass länge att han eller hon inte bedöms nå utbildningsmålet. Att bara vara en dålig soldat räcker inte som skäl.

Jag var nära att få mucka i förtid pga inkompetens under min GU. (Furir isf Sergeant) Han som hade utbildat mig svek mig dock och höjde mina 10-6-4 från fältkompaniet till 10-6-5. Detta var dock innan 1994, men jag hade dock inte uttryckt någon önskan att få avsluta min vpl.

Jag var nära att få mucka i förtid pga inkompetens under min GU. (Furir isf Sergeant) Han som hade utbildat mig svek mig dock och höjde mina 10-6-4 från fältkompaniet till 10-6-5. Detta var dock innan 1994, men jag hade dock inte uttryckt någon önskan att få avsluta min vpl.

Din intention var, om jag förstod dig rätt, att bli avskiljd från tjänsten på grund av "inkompetens"?

Jag har stött på flera som haft betydligt lägre än 10-6-4 och fått fullgöra sin tjänst. Bland annat hade jag en "kamrat" på luckan som muckade med betyget 10-3-4, och det var högst väntat. Något tal om att avskilja honom trots hans tvivelaktiga soldategenskaper, var det dock aldrig (mig veterligen) tal om. Att helt enkelt "slöa ut sig", för omotiverade vpl skulle således bli en ganska enkel väg ut från plikten, som ju i sig blir svårare och svårare att motivera.