os frontale Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 (edited) För 3-4 minuter sedan kom denna artikel upp på mil: http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=35013 Bland det som just nu utvecklas vid Markstridsskolan finns skalstället för skydd mot vind och väta, här anpassat för tropikuniformen. Stället utvecklas även i grönt och vitt kamouflage. Utvecklingssektionen vid Markstridsskolan utvecklar också ett lätt värmeställ, som ska isolera mot kyla. Detta ställ kommer att finnas i färgkombinationerna grön/vit och grön/beige, och är alltså vändbart. Någon som har mer info om skalstället? är det samma som används nere på FS missionerna eller något nytt påfund? Gore Tex? FJS02? Edited December 4, 2006 by The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Rent utseende mässigt så ser skalskyddet ut att vara av Taiga-modell, dvs samma som används i Afghanistan. Mer intressant för mig är den nya "lätta" värmejackan, ser ut som en Snugpak Reversible, jag tänker då på vändbarheten till olika färger och den lilla komprimerbara packsäcken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted December 4, 2006 Author Report Share Posted December 4, 2006 Visst är det kul att komprimera sin förstärkningsjacka men det kan sluta i att man aldrig använder den och att den får bo längst ner i säcken.. Jag har min komarock utrullad under berghaustopplocket så den är lätt att slita fram, funkar perf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qaz Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Visst är det kul att komprimera sin förstärkningsjacka men det kan sluta i att man aldrig använder den och att den får bo längst ner i säcken.. Jag har min komarock utrullad under berghaustopplocket så den är lätt att slita fram, funkar perf. Bara för att det finns en komprisionspåse är det inget som tvingar soldaten att använda den. Det nya utrustningssystemet ska vara flexibelt och en komprisionspåse ökar på denna flexibilitet. Jag kan tänka mig att det i Juli kan vara bra med en komprisionspåse då förstärkningsjackan inte användsspeciellt ofta men i Februari kan nog ditt sätt vara bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Undrar när HV får se dom grejorna............2045! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Rent utseende mässigt så ser skalskyddet ut att vara av Taiga-modell, dvs samma som används i Afghanistan. Används det Taiga-saker i Afghanistan? Jag har mest sett 90L, 90T (beige) och 2002 adyk på bilder, samtliga dessa är vanliga FMV-prylar. Tycker inte att byxorna på bilden ser ut som vare sig vanliga fältbyxa 90, 90T, 2002 adyk eller FJS02, bland annat därför att dragkedjan i sidan ser ut att gå längs med hela benet, jag ser inga benickor och förstärkningarna längst ner verkar saknas. Nu tittar alltså MSS på en lätt värmejacka. K4 hade ju sådant på prov för 6 år sedan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted December 4, 2006 Author Report Share Posted December 4, 2006 Nytt regnställaktigt måste ut på förbanden NU. Att springa runt i nuvarande ställ är inte mycket bättre än Kroppskondomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Nytt regnställaktigt måste ut på förbanden NU. Att springa runt i nuvarande ställ är inte mycket bättre än Kroppskondomen. Och det baserar du på din stora erfarenhet av vad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Nytt regnställaktigt måste ut på förbanden NU. Att springa runt i nuvarande ställ är inte mycket bättre än Kroppskondomen. Jag håller med om den första meningen och ju närmare igår desto bättre. Jag är verkligen anti regnställ 90. Det regnar aldrig så precist som det måste göra för att det ska fungera tillfyllest. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Nytt regnställaktigt måste ut på förbanden NU. Att springa runt i nuvarande ställ är inte mycket bättre än Kroppskondomen. Och det baserar du på din stora erfarenhet av vad? Det är inte ovanligt att det läcker bl a (iaf inte mina tre st...). Sen så andas kroppen dåligt, men frågan är om man kan bli av med detta med ett annat regnställ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Jag ser inte vad folk har så mycket emot regnstället. Visst, ska man på fotmarch i Liberia kanske det inte är perfekt (men vilket regnställ är det?), men i sverige fungerar det OK. Håller en torr vid mindre rörlig tjänst, ska man marcha eller öva strid kan man köra med enbart byxor eller enbart jackan. Visst, ta fram ett riktigt ställ åt utlandsstyrkan. Men för GU och HV duger det här stället helt utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 4, 2006 Forumsledning Report Share Posted December 4, 2006 /me underkänner almkvist i att kompetensen att skapa effektiva topictexter. ny gear? och efter hur många sök i sökmotorn kommer man hittar denna geartråd? *meck* / blågul --------- Dessutom ser bilderna väldigt lika ut den typen som jag och en annan artig och snäll forumsmedlemm var och fingrade på i våras http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=466096 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FISHY Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Nytt regnställaktigt måste ut på förbanden NU. Att springa runt i nuvarande ställ är inte mycket bättre än Kroppskondomen. Och det baserar du på din stora erfarenhet av vad? Och din fråga tillför exakt vad i den här tråden? Vad har du själv för erfarenheter då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 4, 2006 Forumsledning Report Share Posted December 4, 2006 la la la la la la la......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUCK Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 (edited) Och din fråga tillför exakt vad i den här tråden?Vad har du själv för erfarenheter då... Nu råkar det ju vara så att man inte bara blir fetare med åren, man samlar förhoppningsvis också på sig viss kunskap. Tex. sådan kunskap som folk som inte gjort GU har mindre av.. Frågor på det ? Hur som helst.. Alla vet väll att regnställets huvudsakliga funktion är att bygga karaktär, att det håller dig torr ibland är ju bara en designmiss. Edited December 5, 2006 by BUCK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Term Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Visst är det kul att komprimera sin förstärkningsjacka men det kan sluta i att man aldrig använder den och att den får bo längst ner i säcken.. Jag har min komarock utrullad under berghaustopplocket så den är lätt att slita fram, funkar perf. Bara för att det finns en komprisionspåse är det inget som tvingar soldaten att använda den. Det nya utrustningssystemet ska vara flexibelt och en komprisionspåse ökar på denna flexibilitet. Jag kan tänka mig att det i Juli kan vara bra med en komprisionspåse då förstärkningsjackan inte användsspeciellt ofta men i Februari kan nog ditt sätt vara bättre. Det är ju det här man alltid velat haft! En liten och smidig "Komarock"! Man har ju alltid den stora otympliga längst ner i ryggsäcken bara därför att den tar stor plats och om man använder den så är det som täcke när man ska sova! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted December 5, 2006 Author Report Share Posted December 5, 2006 (edited) Nytt regnställaktigt måste ut på förbanden NU. Att springa runt i nuvarande ställ är inte mycket bättre än Kroppskondomen. Och det baserar du på din stora erfarenhet av vad? Minst 50 fältdygn med medtaget Regnställ? ;) Och i ärlighetens namn krävs det inte för att kunna döma ut det..(sen bor jag i Jämtland, he he) Edited December 5, 2006 by almkvist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Och din fråga tillför exakt vad i den här tråden?Vad har du själv för erfarenheter då... Vad min fråga tillför? Förhoppningsvis får den almkvist att utveckla varför han jämför regnstället med c-vätskeskyddet. Eftersom han enligt sin profil bara har kommit i kontakt med det under ett antal FBU-kurser under de senaste två åren så undrar jag om han kanske har någon annan erfarenhet också. Själv har jag nämligen använt det i över tio år och tycker att det fungerar utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Nytt regnställaktigt måste ut på förbanden NU. Att springa runt i nuvarande ställ är inte mycket bättre än Kroppskondomen. Och det baserar du på din stora erfarenhet av vad? Minst 50 fältdygn med medtaget Regnställ? ;) Och i ärlighetens namn krävs det inte för att kunna döma ut det..(sen bor jag i Jämtland, he he) Hur många fler regnställ har du testat under liknande förhållanden? Hur står sig stället jmf med dessa? Tittar vi sedan på hållbarhet och pris. Hur bra/dåligt är nuvarande regnställ då? norrøna stället, FJS02 och andra gore-tex ställ som jag har prövat har faktiskt givit mig samma problem under fysiskt arbete. Men när man sedan stannar upp och står still finns det vissa fördelar med dessa ställ. Men prislappen är lite högre för dessa jmf med det som FM använder idag, och hållbarheten är kanske en annan också. 50 fältdygn och inte gjort GU... gissar att du kommer att råka ut för FBU-u problematiken när du rycker in... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 (edited) Hoppas bara att det är bra grejor. OT Tja, det bästa regnställ jag haft är oljeställen från Grundens som höll mig torr under däcktjänst i vilket väder som helst inkl att bli spolad tvärs över däck av en eller annan skurkvåg, sen kan man ha åsikter om orange colorering, vikt och vikbarhet. (2-3 år till sjöss) Regnkappan var bättre än dagens regnställ då den höll överkroppen torr samtidigt som luftutbyte under stället inte var ett problem, minus på den var iofs pissblöta fältbyxor. (bomullshalsduk runt halsen förhindrade dropp/rännil längs ryggrad) (7,5mån GU + 7 år Hv) Civila ställ provades av annan under GU, 1 dag i skogen ledde till att dylika hängde i trasor runt kroppen på annan. (visuel observation) Dagens regnställ, i kombination med FU + kroppsskydd, leder i längden ofelbart till totalt pissblöt soldat med allt vad det innebär. Utan köp av egna hängslen, motsv, faller byxorna så sakteliga ner i knävecken. Stället är inte förstärkt i leder och andra slitytor vilket ofelbart leder till att ytlagret skrapas av vid markkontakt o dyl, i längden alltså samma problem som med regnkappan. (6? år Hv) Prismässigt har jag ingen aning, slut gnäll frågor /OT Edited December 5, 2006 by Munin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AMFKSP Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 "En liten och smidig "Komarock"! Man har ju alltid den stora otympliga längst ner i ryggsäcken....." Komarocken SKALL vara överst, eller vad har du för erfarenhet utav marchrutiner? För att kroppen skall hålla sig varm använder man ju komarocken var 50:e minut. Dvs vid rast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 "En liten och smidig "Komarock"! Man har ju alltid den stora otympliga längst ner i ryggsäcken....."Komarocken SKALL vara överst, eller vad har du för erfarenhet utav marchrutiner? För att kroppen skall hålla sig varm använder man ju komarocken var 50:e minut. Dvs vid rast. Och man har ju alltid regnstället överst ifall det skulle börja regna osv. Alla har sina saker där det passar dem bäst ju och det kan knappast anses som ett steg tillbaka med en ny vändbar, liten och lätt värmejacka oavsätt vart man har den placerad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 "En liten och smidig "Komarock"! Man har ju alltid den stora otympliga längst ner i ryggsäcken....."Komarocken SKALL vara överst, eller vad har du för erfarenhet utav marchrutiner? För att kroppen skall hålla sig varm använder man ju komarocken var 50:e minut. Dvs vid rast. Marchrutiner? Laddarn flygspanar, jag luckar ner :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted December 5, 2006 Author Report Share Posted December 5, 2006 Nytt regnställaktigt måste ut på förbanden NU. Att springa runt i nuvarande ställ är inte mycket bättre än Kroppskondomen. Och det baserar du på din stora erfarenhet av vad? Minst 50 fältdygn med medtaget Regnställ? ;) Och i ärlighetens namn krävs det inte för att kunna döma ut det..(sen bor jag i Jämtland, he he) Hur många fler regnställ har du testat under liknande förhållanden? Hur står sig stället jmf med dessa? Tittar vi sedan på hållbarhet och pris. Hur bra/dåligt är nuvarande regnställ då? norrøna stället, FJS02 och andra gore-tex ställ som jag har prövat har faktiskt givit mig samma problem under fysiskt arbete. Men när man sedan stannar upp och står still finns det vissa fördelar med dessa ställ. Men prislappen är lite högre för dessa jmf med det som FM använder idag, och hållbarheten är kanske en annan också. 50 fältdygn och inte gjort GU... gissar att du kommer att råka ut för FBU-u problematiken när du rycker in... Nu glider vi mer och mer offtopic men du har till stor del rätt men mitt ITABregnställ har skyddat mig betydligt bättre under nederbörd. Sen har FMs regnställ man byter sig till på förrådet ofta tendensen att bli "skrynliga" där inte längre vattendropparna pärlar sig som dom ska. Jag kan inte komma ihåg senast jag använde byxorna till jackan ens vid lättare arbete. Stillastående/Sittande funkar de bra. Sen att vara klädd i byxorna samt ha fältskjortan när man gör krävande saker vintertid, tex bygger snöka brukar fungera bra. Jadu, numera blir det ju minst 20 fältdygn per år i m90 och kanske lite färre civilt ;D Vet inte riktigt om det är en själv det är fel på eller alla andra men att gå igenom Jämtland och en trip till Keb är planerad nästa år iallfall ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FISHY Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Och din fråga tillför exakt vad i den här tråden?Vad har du själv för erfarenheter då... Vad min fråga tillför? Förhoppningsvis får den almkvist att utveckla varför han jämför regnstället med c-vätskeskyddet. Eftersom han enligt sin profil bara har kommit i kontakt med det under ett antal FBU-kurser under de senaste två åren så undrar jag om han kanske har någon annan erfarenhet också. Själv har jag nämligen använt det i över tio år och tycker att det fungerar utmärkt. Varför inte bara skriva och fråga det direkt då? Istället för att på ett "allvetande-besserwisser"-sätt ifrågasätta honom, Känner du honom privat? Annars har du ju inte en anning om hur mycket han har använt det på FBU-övn/kurser samt andra ställ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Varför inte bara skriva och fråga det direkt då? Istället för att på ett "allvetande-besserwisser"-sätt ifrågasätta honom, Känner du honom privat? Annars har du ju inte en anning om hur mycket han har använt det på FBU-övn/kurser samt andra ställ... Vem är det nu som går OT? Jag gör min bedömning av andra på forumet bland annat utifrån vad som står i deras profil. När det gäller en person som inte gjort GU så är jag per definition skeptisk till denne när det gäller att utvärdera FMs materiel (framförallt c-vätskeskyddet som man knappast använder civilt), därav min fråga till almkvist. Om jag undrar så finns det förmodligen fler, därför valde jag att ställa frågan här istället för att PMa. Har du fler frågor så kan du ju skicka PM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted December 5, 2006 Author Report Share Posted December 5, 2006 (edited) Varför inte bara skriva och fråga det direkt då? Istället för att på ett "allvetande-besserwisser"-sätt ifrågasätta honom, Känner du honom privat? Annars har du ju inte en anning om hur mycket han har använt det på FBU-övn/kurser samt andra ställ... Vem är det nu som går OT? Jag gör min bedömning av andra på forumet bland annat utifrån vad som står i deras profil. När det gäller en person som inte gjort GU så är jag per definition skeptisk till denne när det gäller att utvärdera FMs materiel (framförallt c-vätskeskyddet som man knappast använder civilt), därav min fråga till almkvist. Om jag undrar så finns det förmodligen fler, därför valde jag att ställa frågan här istället för att PMa. Har du fler frågor så kan du ju skicka PM. Jag är lite skeptisk åt din profil som säger att du gjorde GU på Ledning/Samband på 70-80talet då inte ens nuvarande regnställ var påtänkt. Jag kan garantera att jag använt mitt ställ fler gånger än många som gjort fullständig VPL. Kan vi gå tillbaka på topic och prata den nya matrielen istället för tårtkastning om vem som har rätt att utala sig om ett sketet regnställ mätt efter fältdygn. Edited December 5, 2006 by almkvist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Jag är lite skeptisk åt din profil som säger att du gjorde GU på Ledning/Samband på 70-80talet då inte ens nuvarande regnställ var påtänkt. Jag kan garantera att jag använt mitt ställ fler gånger än många som gjort fullständig VPL. Några tips: 1. Sovjetunionen försvann 1991. 2. Det har hänt att folk fortsatt inom FM efter GU. De kan t ex vara anställda, hemvärnsmän eller frivilliga. 3. Om du hävdar att regnstället är att jämställa med c-vätskeskyddet får du räkna med att folk höjer på ögonbrynen, i alla fall om din profil stämmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Då avbryter vi detta revirpinkande och återgår till att prata om ny utrustning inom FM. Frågor på det? The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bulldozer Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 (edited) "En liten och smidig "Komarock"! Man har ju alltid den stora otympliga längst ner i ryggsäcken....."Komarocken SKALL vara överst, eller vad har du för erfarenhet utav marchrutiner? För att kroppen skall hålla sig varm använder man ju komarocken var 50:e minut. Dvs vid rast. OT Utan att bidra nämnvärt till ämnet vill jag bara instämma med AMFKSP. Värmejacka överst. MP får aldrig koma! Rickard N, när din utrangerade Strv 121 får soppatorsk blir det allt till att lucka upp och knata som alla andra... Då skulle du bra gärna vilja ha lite marchrutiner. Ja se pansarkillar... /OT Det är väl toppen att de få och stolta som riskerar sina liv för frihet och rättvisa på "andra sidan jordklotet" (nåja) får fräscha och funktionella grejer. Hoppas lite spiller över på det enda försvar som Sverige har kvar i form av ett ständigt krympande hemvärn. GoreTex (likande) samt smidiga värmejackor med komp.påse är ju standard i civil vildmarksverksamhet, kan inte se varför soldater skall ha det sämre nu när det inte längre handlar om att utrusta 850 000 soldater. EDIT: Sierra Tango Alpha Victor November India November Golf Edited December 5, 2006 by Bulldozer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts