Jump to content

Patetisk, konstig eller helt normal?

dazzzero

Recommended Posts

Japp, du är bland vänner här :/

Vi borde kanske starta stödgrupper för MÖPar som förlorat sina GU-förband?

Ja det tycker jag verkligen, nu förtiden så skapas stödgrupper åt alla situationer. Det här är en allvarlig situation som verkligen kräver stödgrupper, vi är många!

:/

Jag tyckte det var lite trist när jag läste att mitt gamla regemente, P10, fick

nådastöten men det var först när jag en kort tid efter nedläggningen åkte

förbi och såg att allt redan var tomt och tyst som klumpen i magen kom.

Den gick snabbt över när jag besökte Svälten där jag tillbringade halva min GU i

en redan då skogssunkig barack. 6:e BPV - Plutonen som aldrig fick se solen!

Naturligtvis sörjer man gamla ärevördiga Södermanlands Regemente, Pansar 10.

Gjorde min GU 1986-87 som pansarskyttegruppchef på Oppunda stridsvagnskompani.

Gjorde därefter repövning 1990 och utbildades inför BA01 samt BA06.

Som information kan jag säga att det kommit ut en ny minnesbok om Södermanlands regemente så nu finns det två (som jag vet om) böcker om regementet.

The Swede :Malaj:

Jag har lyckats bli nedlagd tre gånger!

Ryckte in på NB20 (nedlagt FB1996), bara för att slussas söderut samma dag.

Genomförde GU på NB21, nedlagt FB2000.

Har därefter jobbat på I5, nedlagt FB2004.

Utifrån detta kan man dra slutsatsen att Livgardet ligger risigt till inför FB2008...

Jag får nog ta det hela ett steg vidare och säga att trots att jag inte har gjort lumpen än, så tycker jag att det känns lite sorgligt att gå över kaserngården på I2 och se hur området förvandlas till bostäder och annat. Då kan jag tillägga att jag inte hade någon som helst kontakt med regementet när det låg i Karlstad, jag var 6 år när det flyttade 1994.

Jag borde nog definitivt söka hjälp.

För att inte nämna I5 (R.I.P) som nu förvandlas till ett veritabelt rövarnäste iomed att AMS flyttar in, och drar därmed allt som I5 var i smutsen. känns eländigt att se kaserngården förvandlad till parkeringsplats. sen att svenska flaggan på kanslihuset bytts ut mot ett fastighetsbolags är också en bidragande faktor till sorgekänslan. Har inte gjort lumpen på I5 men dock varit där under 2 års tid 1 gång i veckan under Hv/u. så det kändes lite som "mitt" regemente. :(

Som information kan jag säga att det kommit ut en ny minnesbok om Södermanlands regemente så nu finns det två (som jag vet om) böcker om regementet.

The Swede :camo:

OT OT OT

Då har vi (på ytterst lång håll) träffats! Min pluton agerade förvirrade HV-män

som understödde mobiliseringen på repövningen -90. Vi skötte infartsposter,

samband mm under inledningen av övningen. Jag var sambandsman (utan

någon som helst framgång) för en av staberna. Vilken anropssignal hade ni?

Har stannat till vid F10 - som nu blivit ett industricentrum där bland annat Koenigsegg är inhysta - för att fotografera Draken som står monument där. Det var med blandade känslor. Lite vemodig nostalgi... men också med en optimistisk känsla av framåtskridande. Om man bortser ifrån det trista faktum att världen fortfarande kan explodera i flammor så känns det ändå rätt bra att svärd smids till plogbillar.

/J

The Swede :baskerHV:

OT OT OT

Då ska vi se, anropssignalen borde varit Erik Sigurd för plutonen.

Vi mobbade strax bortanför Lagnö dit jag och några kamrater tog oss i taxi.

The Swede :baskerHV:

OT OT OT

Då ska vi se, anropssignalen borde varit Erik Sigurd för plutonen.

Vi mobbade strax bortanför Lagnö dit jag och några kamrater tog oss i taxi.

Då var vi på samma ställe! De andra VC fick agera inpasseringspost och jag

skötte telefonen för kompaniet. Den var felkopplad så hela bataljonens samtal

hamnade hos mig. Till slut kom bataljonschefen åkande med ordonnas och

skällde ut sambandschefen (som inte hade en aning om vad som hände).

Jag får väl sälla mig till skaran. Det var ingen höjdare att ungefär ett år efter muck stå i en underdimensionerad hemvärnsmusikkår (16 man på en blåsig I 19 kaserngård) och spela Ing 3:s marsch vid nedläggningsceremonin för ing- sign- och lvbataljonerna. Snacka om att man stryper norrlandsingenjörerna långsamt (och dessutom låter kompaniet bära pbats tjänstetecken som extra salt i såren...).

Jag lider dock också med lv och sign som blev totalt nedlagda.

Fast som jag ser det: har inte nesökt regementet sedan jag muckade -89. Alltså ser det ut precis som när jag lämnade det när jag tänker på det. Har varit på väg upp flera somrar i rad har bara inte kommit iväg.

Det känns trist att inte ha någonstans att åka på regementets dag. 8-/

KA2 tiden är en tid som inte kommer tillbaka. Jag saknar inte tiden vid Rosenholm så mycket men Kungsholmen var roligt så här i efterhand. Hur kan man vara så hjärtlös och lägga ner ett par år innan 100 jubileumet? :D

Jag besökte Karlskrona för någon månad sedan men det är inte det samma som förr. Tänkte göra ett studiebesök på marinbasen och försöka åka ut till "ön" nästa gång jag är i Sverige.

Det konstiga är att ju längre bort från Sverige man är desto mer tänker man tillbaka.

Båtchef KA2 3:e bat :Malaj::D

Minns med ett vemod I15:s existens.. :rodna:

Hade då lägenhet på stadsdelen Tullen som ligger på andra sidan motorvägen, för er som är bevandrade i Knallestadens geografi. (Avstånd några hundratal meter.)

Det var väldigt vackert att vakna upp till regementets revelj när man hade balkondörren på glänt någon sommarmorgon när solen var på väg upp.. ,O

Det var även perfekt under BA07:s utb. när man kunde åka hem med 11:a bilen och vittja brevlådan. (Blev även en del sightseeing för gruppen i bygden när man skulle reka/förevisa olika kamraters arbetsplatser. Mången förvånad min när det kommer en tgb. in på fabriksområdet och kamoklädda nissar traskar in in i div. fabriker.. :lala: )

• 3 weeks later...

Hallands regemente/I16/Fo31/IB16 blev ju nedlagt och regementets lokaler togs över av Lv6, så det är bara "mitt" förband som blivit nedlagt. :bash::blink:

Hemvärnet är nu traditionsbärare för I16 och bara det är ju ett skäl för att vara med i HV! (Se även min signatur!)

Tacksamt nog pågår, (någon form i alla fall :P ), av militär verksamhet i staden så ett förråd är alltid nära! :clap:

Den här tråden handlar väl om P10? som fastighetsförvaltaren Vasallen gett arbetsnamnet Eldsunda (sic). Sörj inte de gamla kasernerna! Hela Häradsfältet öster om E20 finns ju kvar där det skjuts mer än någonsin. Om några år kommer ett nytt "regemente" att ha vuxit upp runt Skälby med vårdhallar, verkstäder och logement.

Jo nog grät jag lite när jag hörde att IngBat på I19 hade reducerats till ett kompani och nu ingår i Pansar bataljonen. Eller rättare sakt så bröt jag ihop, hamnade i en djup depprision, kunde varken äta eller sova under flera veckor. Tänkte på alla stackars ingenjörer som var tvingade att ha pansar märket på fältjackan. Slet mitt hår, bölade som en liten flicka.

Sen så får jag något i ögat varje gång jag ser ett nerlagt regemente oavsett var jag är i Sverige.

Den här tråden handlar väl om P10? som fastighetsförvaltaren Vasallen gett arbetsnamnet Eldsunda (sic). Sörj inte de gamla kasernerna! Hela Häradsfältet öster om E20 finns ju kvar där det skjuts mer än någonsin. Om några år kommer ett nytt "regemente" att ha vuxit upp runt Skälby med vårdhallar, verkstäder och logement.

Låter väl iofs rätt rimligt med Eldsunda eftersom någon av grusplättarna hette Eldsundsplan, kommer dock inte ihåg om det var den utanför skjutbanorna vid regementet eller på andra sidan vägen ovanför Svältenlägret.

minnen...

f.ö. är det rätt sjukt att nya vårdhallar skall byggas, nya garageområdet blev väl klart 95 eller 96 om jag inte missminner mig.

Låter väl iofs rätt rimligt med Eldsunda eftersom någon av grusplättarna hette Eldsundsplan, kommer dock inte ihåg om det var den utanför skjutbanorna vid regementet eller på andra sidan vägen ovanför Svältenlägret.

minnen...

f.ö. är det rätt sjukt att nya vårdhallar skall byggas, nya garageområdet blev väl klart 95 eller 96 om jag inte missminner mig.

Eldsund (inte EldsundA) var området mellan norra delen av kasernområdet och miloområdet

och bestod i huvudsak av en grusad parkering. Men det låter ju fint...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...