Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 191
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Forssman
G General

1-2 Öv (tidigate var 1 Öv1)

3 Övlt

4 Mj

5 Kn

6 Fk-Lt

7 Serg

8 Fu

9 Men

 

 

Är detta hugget i sten? Kan man som GU-utbildad GB med en mission i ryggen t.ex söka en 7a och ha nån chans eller blir man struken direkt??

Link to comment
Share on other sites

G General

1-2 Öv (tidigate var 1 Öv1)

3 Övlt

4 Mj

5 Kn

6 Fk-Lt

7 Serg

8 Fu

9 Men

 

 

Är detta hugget i sten? Kan man som GU-utbildad GB med en mission i ryggen t.ex söka en 7a och ha nån chans eller blir man struken direkt??

Sök! Men sök realistiska grejer. Vad som är realistiskt med hänsyn till sökt bef - bakgrund kan man snacka om på detta forum t ex.

Siffrorna är huggna i sten nivå 5 är alltid Kn

Man kan söka olika befattningar både över och under sin GU nivå.

Jag har t ex haft fd KB elever (nivå 6) i meniga (nivå 9) befattningar i US.

På samma sätt kan man bli antagen på en eller flera nivåer över sin GU/senaste nivå.

Bland officerarna så blir då och då folk antagna till en nivå över sin grad. Ibland så för man en tillfälligt högre grad ibland inte (det finns ingen logik)

Link to comment
Share on other sites

Tror ja struntar i att söka, känns som om man aldrig kommer komma med (är ju dock 50/50)

Enligt din profil så muckade du ju i år och du har varit med om bara en sökperiod hittils (det här blir det andra isf). Du kan ju inte säga att du aldrig kommer med bara för att du inte blivit uttagen i en sökperiod, ger du upp så lätt i övriga livet med? Finns folk som sökt hur länge som helst men tillslut blir uttagen, så ge inte upp :D. Sök om du vill åka!

Link to comment
Share on other sites

Tror ja struntar i att söka, känns som om man aldrig kommer komma med (är ju dock 50/50)

Enligt din profil så muckade du ju i år och du har varit med om bara en sökperiod hittils (det här blir det andra isf). Du kan ju inte säga att du aldrig kommer med bara för att du inte blivit uttagen i en sökperiod, ger du upp så lätt i övriga livet med? Finns folk som sökt hur länge som helst men tillslut blir uttagen, så ge inte upp :D. Sök om du vill åka!

Exakt - sök på bara! Jag sökte minst 6ggr innan jag ens blev uppringd och det finns säkert de som sökt under ännu längre tid och till slut fått åka på en tur!

Link to comment
Share on other sites

ringo,kiowa>jojo, men ni har säkert X77, en annan har X66, iofs söker jag som Kock, och de är ju 1 "civil" befattning. Men de kanske är värt o söka iaf! har ju inget att förlora vid närmare eftertanke

 

Back to Topic

Har du militära vitsord så räknas dem även om man söker en tjänst som också är öppna för civila sökanden. Mitt tips om du nu vill åka som kock är att du jobbar på som bara den inom köksbranschen och om typ 5 år kan hoppas komma med som en bra kock som har mognat efter vpl-tiden och helt sonika hamnade fel där och därför fick dåliga betyg (Oavsett anledning till X66). Men visst kan du söka allt som sökas kan under tiden!!

 

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Det finns dock en stor till mycket stor risk att IA 06 blir KS 16, om dom inte får åka någonstans som brandkår under sin beredskap.

Vem är det som hittar på sådana dumheter, bättre att skicka dem till någe riktigt. Vad jag har hört så har de redan börjat ringa runt lite smått till de högsta cheferna... Kompanichef trosskompani ska mer eller mindre vara spikad tydligen?!

Link to comment
Share on other sites

Vem sätter upp ks16?

 

Luftvärnsregementet

 

Det finns dock en stor till mycket stor risk att IA 06 blir KS 16, om dom inte får åka någonstans som brandkår under sin beredskap.

 

Ska väl tilläggas att det är IA06 som kan komma att utgöra SWE INF COY, alltså skyttekompaniet. Alltså NSE, LOG COY osv blir väl forfarande aktuella oavsett om IA06 åker eller inte..

Link to comment
Share on other sites

Något känns bekant... Vad var det nu då??

 

Jo!! När rycktet gick om alla olika "Nya" områden så Blev det KS.

 

Det var med IA 01 Som vi åkte och "Förstärkte upp" KS 04.

 

Men man vet ju aldrig! Hoppas att IA 06 har bättre lycka!!

 

//Keno.

Link to comment
Share on other sites

Fast syftet med IA06 fylls ju gott o väl med en resa av model KS16 så det låter ju som ett smidigt, och smart sätt.

Kingecho1 har rätt. Man har gjort en förfrågan om hur många som kan tänka sig i sin nuvarande befattning åka på KS16 om de inte skickas någon annanstans.

 

Sista budet innan jag lämnade IA06 var att de kommer utgöra del av KS16 om förbandet inte blivit ivägskickad någonstans.

Link to comment
Share on other sites

ringo,kiowa>jojo, men ni har säkert X77, en annan har X66, iofs söker jag som Kock, och de är ju 1 "civil" befattning. Men de kanske är värt o söka iaf! har ju inget att förlora vid närmare eftertanke

 

Back to Topic

 

Bara kämpa på. Efter 10-6-7 i lumpen så hade man inte stora förhoppningar att komma iväg. Men via ett bananskal hamnade man i en beredskapsstyrka och sedan blev det tillslut mission.

 

Betyget från missionen för en betydligt mer mogen och ansvarstagande Hercule blev 10-8-8. Så med det i bagaget, bra referenser inom FM + en högskoleutbildning i data så tror jag mina chanser att få åka igen är hyffsade. :camo:

 

Kock brukar man ju ofta se som vakans så det är bara att söka vidare... Har du sedan erfarenhet av civilt "kockande" så borde ju saken var biff. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Vem sätter upp ks16?

 

Luftvärnsregementet

 

Det finns dock en stor till mycket stor risk att IA 06 blir KS 16, om dom inte får åka någonstans som brandkår under sin beredskap.

 

Ska väl tilläggas att det är IA06 som kan komma att utgöra SWE INF COY, alltså skyttekompaniet. Alltså NSE, LOG COY osv blir väl forfarande aktuella oavsett om IA06 åker eller inte..

 

Nja.. viss sanning med modifikation det där... finns många delar på ia06 som går att överföra direkt till liknande tjänster på ks16 (skyttetjänster, sjukvård, pack-drivmedel, kokgrupp, rep etc.), sen finns det tjänster som kräver en del extra utbildning (bl a bärgaren).

 

Pluton/grupp storlekar är också något som skiljer mellan IA06 och Kosovo just nu.

 

För att använda ett kännt P7 uttryck: Sitt i båten och sök, ha is i groggen! Absolut inget är hugget i sten att IA06 kommer utgöra KS16, valmöjligheten (risken beroende på hur man väljer att se det) finns, men mycket vatten skall flyta under bron innan det är ks16, kan hinna hända en hel del innan dess!

 

Finns en IA06 tråd om det är intresse att ventilera fler IA06 till Kosovo tankar...

 

 

Edit:

 

Det finns dock en stor till mycket stor risk att IA 06 blir KS 16, om dom inte får åka någonstans som brandkår under sin beredskap.

Vem är det som hittar på sådana dumheter, bättre att skicka dem till någe riktigt. Vad jag har hört så har de redan börjat ringa runt lite smått till de högsta cheferna... Kompanichef trosskompani ska mer eller mindre vara spikad tydligen?!

 

Amen!

 

Något känns bekant... Vad var det nu då??

 

Jo!! När rycktet gick om alla olika "Nya" områden så Blev det KS.

 

Det var med IA 01 Som vi åkte och "Förstärkte upp" KS 04.

 

Men man vet ju aldrig! Hoppas att IA 06 har bättre lycka!!

 

//Keno.

 

Delar ur LA03 hamnade ju Liberia på en 01... Även om historien som du säger har inneburut Kosovo för de flesta IA förbanden så finns ju alltid möjligheten, hoppet sägs ju vara det sista som överger människan.

 

/Affe

Edited by alfie
Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga, om någon kan besvara den :bash:

Får alla soldaterna i Kosovo pistol? Eller är det bara Plutonchef och uppåt?

PC samt Stf PC och högre .samt militärtolkar om jag inte är helt ute o cyklar !

 

C sjvtp brukar också ha den

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga, om någon kan besvara den :wacko:

Får alla soldaterna i Kosovo pistol? Eller är det bara Plutonchef och uppåt?

 

Brukar vara lite stabsfolk som har pistol också Travel bla. Förr hade även nurse på Sjv vagnen pistol, dock inte sist jag var nere.

Link to comment
Share on other sites

sökte stabsass tjänster bara, har ju även pistoll 88 utb från FM, vore ju faktiskt kul om man kom med och ett plus med pistol.

 

Vet av erfarenhet i lumpen så var en AK5:a väldigt klumpig att ha inne i en stab, tog mest en massa plats och där kunde jag verkligen se att pistoler behövdes.

Link to comment
Share on other sites

sökte stabsass tjänster bara, har ju även pistoll 88 utb från FM, vore ju faktiskt kul om man kom med och ett plus med pistol.

 

Vet av erfarenhet i lumpen så var en AK5:a väldigt klumpig att ha inne i en stab, tog mest en massa plats och där kunde jag verkligen se att pistoler behövdes.

 

Nu är ju inte staben på samma sätt som i lumpen, inne på campen har man inte vapnen på sig och man sitter i kontor :wacko:. Stabsfolk har mest pistol för att de oftast inte är direkt stridande utan bara behöver självskydd när de är utanför campen (+ att stabsfolk oftast tycker det är jobbigt att behöva släpa på en AK 0:))

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...