Jump to content

40 mm granattillsats


Guest

Recommended Posts

Vissa hemvärnsförband kommer att få M203 (OLD news)....vi hade utb på den i slutet förra året...

 

är det något HV förband som har den idag? dvs ute i organisationen och inte bara på pappert (där vi har den just nu ;))

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ok, fast är underbeslaget märkat S, P, A?

 

:wacko:

Yes :huh: Skruven får endast tagas bort efter särskilt beslut(typ ofred) \:D

Taget, tack!

 

Plockar man ut bössan torde det räknas som ofred... :)

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Ok, fast är underbeslaget märkat S, P, A?

 

:)

Yes :) Skruven får endast tagas bort efter särskilt beslut(typ ofred) \:)

Taget, tack!

 

Plockar man ut bössan torde det räknas som ofred... :)

Både ja och nej. SBP plockar ju först ut den i ofred. Men vanliga polisen och Piketen har den som "särskilt förstärkningsvapen" som kan tas ut i fred. Typ om man får en ny Fk Flink(eller annan kriminell verksamhet, beväpnade med ak) på halsen så kan polisen snabbt plocka ut dessa för att möta upp grovt våld med motsvarande medel. :D

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Mit ynglingsvåben. Men som sergant i STO-infanteriet må jeg nøjes med at se savlende til når min DYK.-skytter affyrer våbnet. Har skudt 4 skarpe granater M-84 til det, samt 8 lysgranter, og omkring 200 20mm indstiksgranater mod faste  og kørende mål i daglys og mørke. Og omkring 100 indstiksgranat 7.62 med talkumdåse (Det er ikke så sjovt, som den gode gamle 20 mm). Er specielt glad for vores nye natsigte til dyssen (NIGHTSIGOBS)

Trevligt att se att ni använder Carl Gustaf M/86! (Dysekanon m/84)

Fint svenskt stål - och komposit - Biter hårt...Men hur klassar NI "livstiden" på vapnet.

Har hört siffror om 100 skarpa granater innan eldröret bör kasseras (fredstid).

 

Hade ute M/86 från vårt mobförråd under grundutbildning-91, för att känna på "det skarpa vapnet" - och det är onekligen smidigare än m/48! :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Mit ynglingsvåben. Men som sergant i STO-infanteriet må jeg nøjes med at se savlende til når min DYK.-skytter affyrer våbnet. Har skudt 4 skarpe granater M-84 til det, samt 8 lysgranter, og omkring 200 20mm indstiksgranater mod faste  og kørende mål i daglys og mørke. Og omkring 100 indstiksgranat 7.62 med talkumdåse (Det er ikke så sjovt, som den gode gamle 20 mm). Er specielt glad for vores nye natsigte til dyssen (NIGHTSIGOBS)

Trevligt att se att ni använder Carl Gustaf M/86! (Dysekanon m/84)

Fint svenskt stål - och komposit - Biter hårt...Men hur klassar NI "livstiden" på vapnet.

Har hört siffror om 100 skarpa granater innan eldröret bör kasseras (fredstid).

 

Hade ute M/86 från vårt mobförråd under grundutbildning-91, för att känna på "det skarpa vapnet" - och det är onekligen smidigare än m/48! :rocketl:

Livstiden på ett granatgevär M/86 är ca2500skott... ;-) Glöm alla andra siffror!! B)

Link to comment
Share on other sites

Siffran 100 har singlat förbi ngn gång - vet ej varifrån...Ungefär som 2500...

Någon info i produktkatalog el liknande? Sedan brukar FM ha litet olika definitioner rörande krigsmtrl i FRED och i KRIG...

 

Fler som har kännt på m/86 under GU? Vad jag kommer ihåg så var det förutom sikte, skillnad även på Riktmedel (kikare), benstöd mm och därför relevant att hantera versionen under utbildningen (om man nu skall ha den i händelse av "ofred")

Edited by Razvedka
Link to comment
Share on other sites

Razvedka: Vi på SÄK F21 hade M/86, fast utan kikare under GU =( Benstöd?? 4 eldrör pallade iaf drygt 350 skarpa bumbor utan något synligt slitage, om det nu tillför något till diskutionen... :) Vet någon om det finns något reglementerat (M-nummer) mynningsskydd för GRG, vi körde vita soppåsar vintertid...

 

/Fredriksson, som ska fortsättningsutbilda en HV GRG-grp i helgen.

Edited by Fu Fredriksson
Link to comment
Share on other sites

Någon som VET om det är samma optik på M/86:an?

 

Tacksam för svar  B)

Riktmedlen skiljer sig mellan m/48 och m/86! Detta gäller BÅDE de öppna och Riktinstrumentet (kikaren).

 

De öppna: Hålsikte och korn på m/48 skiljer sig mot m/86 som exvis saknar ring till bakre riktmedel .

 

Riktinstrument: Kikaren till 86:an saknar exvis 48:ans betaljus. m/86 riktmedlet är 2 hekto lättare (0,7 mot 0,9kg)

 

Sedan vet jag inte om man kan kalla Riktmedlet för reservriktmedel...Det öppna är just endast 'öppet riktmedel'.

(EDIT: Har fått info att man utbildas att använda de öppna riktmedlen idag...En del kallar då Riktinstrumentet för "reservriktmedel".)

 

Fu Fredriksson: Med benstöd menade jag benstöd. M/86:an har inte den dämpande "fjädern" som m/48 har.

 

För intresse kan mera läsas i SoldMTRL Vapen Granatgevär 8,4 cm: http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/soldr...l_vapen_grg.pdf

 

Där står även att: "M/48 förekommer allmänt inom försvarsmakten, medan m/86 endast finns hos vissa enheter". B)

Edited by Razvedka
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Fågel Fenix

And back to the 203:a

 

Såg en bild där en soldat har både en 203:a på AK5:an samt kikarsikte. Hur vanligt är det ?

 

Man brukar väl ha antingen eller ?

Vilken befattning har den här varianten ?

 

Har bilden på datorn så om ngn kan vara snäll och låta mig skicka den till ngn med internetbank för bilder... :):blink:

Link to comment
Share on other sites

And back to the 203:a

 

Såg en bild där en soldat har både en 203:a på AK5:an samt kikarsikte. Hur vanligt är det ?

 

Man brukar väl ha antingen eller ?

Vilken befattning har den här varianten ?

 

Har bilden på datorn så om ngn kan vara snäll och låta mig skicka den till ngn med internetbank för bilder... :)  :D

Det är inte den här du tänker på? :ph34r:

SC6-9.gif

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

nä...

inte riktigt... :D

 

Den bilden jag menar innefattar en st AK5 med kikarsikte och en st m/203.

 

PÅ den här bilden så har vi ditten och datten också... lite overkill.... :D

 

>>Kimstern

Sådär ja...nu fick du en ursäkt att visa den bilden :P (no offense)

 

EDIT...

Nu har jag iaf ett ställe att lägga upp bilderna på !! :D (Tack till Patroels för indirekt tips :D)

 

Nu skall vi pröva...

fbaec2b5.jpg

Edited by Fågel Fenix
Link to comment
Share on other sites

And back to the 203:a

 

Såg en bild där en soldat har både en 203:a på AK5:an samt kikarsikte. Hur vanligt är det ?

Frågan är inte helt oberättigad!

ÄR det någon här som har haft den konstellationen i drift, eller har ni bara satt på tillsatsen vid fototillfället? I min värld så kan man rubba SUSAT:s skottställning om man skjuter Grtills. med en AK 5b. men jag har aldrig provat! Har någon erfarenhet av detta??

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Inte jag, men min nära kompis till mig hade det som närskyddsoldat på F16. Han var sjukvårdare och hade tillsatsen från början medn fick Bertil-bössan efter han att han skjöt bäst i plutonen. Lite luddigt men det verkarde inte spela nån roll vem som hade den beffattnings mässigt.

 

Jag har för mig det var så.

Link to comment
Share on other sites

ÄR det någon här som har haft den konstellationen i drift, eller har ni bara satt på tillsatsen vid fototillfället? I min värld så kan man rubba SUSAT:s skottställning om man skjuter Grtills. med en AK 5b. men jag har aldrig provat! Har någon erfarenhet av detta??

 

Fick samma förklaring av mina befäl. rekylen e ju "ganska" kraftig så den rubbar siktesinställningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har någonstans en bild där en svensk soldat har "monterat" en AK5 på en Kulspruta 58. Soldaten i fråga har även en M203 på sin AK5.

 

/Johan ES

Den bilden du nämner är totalfejk. Har för mig att den finns på securityarms sida. Oviktigt dock, den finns i ett antal trådar här på forumet redan...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inga problem eller ens konstigt att montera en 203 på en Ak5B, det blir rätt stadigt. Dock kan man ju diskutera om man skall ha det så rent taktiskt.

Men jag skulle tro att det trixats/mekkats med det på varenda ställe båda vapentyperna finns.

 

Jag har ett foto från GU på Ak5B med 203, kdn och bajonett.. tungt, klumpigt men rätt coolt :huh: ett beta-c mag hade "gjort" bilden...

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Jag har någonstans en bild där en svensk soldat har "monterat" en AK5 på en Kulspruta 58. Soldaten i fråga har även en M203 på sin AK5.

 

/Johan ES

Den bilden du nämner är totalfejk. Har för mig att den finns på securityarms sida. Oviktigt dock, den finns i ett antal trådar här på forumet redan...

OT

 

Totalfejk ? finns det sånt

 

Denna e inte fejk

http://www.plutonen.com/galleriet/kimster/ak5_12.7.jpg

:((

Link to comment
Share on other sites

Jag har någonstans en bild där en svensk soldat har "monterat" en AK5 på en Kulspruta 58. Soldaten i fråga har även en M203 på sin AK5.

 

/Johan ES

Den bilden du nämner är totalfejk. Har för mig att den finns på securityarms sida. Oviktigt dock, den finns i ett antal trådar här på forumet redan...

OT

 

Totalfejk ? finns det sånt

 

Denna e inte fejk

http://www.plutonen.com/galleriet/kimster/ak5_12.7.jpg

:baskerKav:

Ett skott så flyger hela puffran iväg åt helvete, plus går i tusen delar? :blink: X| :)

Link to comment
Share on other sites

m203:an går ju lika lätt att montera på ak5b som på den släta Ak5:an, ibland när man inte hade något att göra på raster, kvällar etc kunde man ju mixtra. Det måste ju kunna gå att lösa att ha det så om gruppen blir decimerad pga avhopp liknande och man måste bibehålla eldkraften. jag upplevde aldrig att det var någon direkt rekyl i 203:an så siktet störs nog inte.(jag är dock inte expert på Bertil)

:angry:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gillade .50cal modifieringen till Ak 5´an. Om vi gör om eländet i titan och en liknande dämpare som till AG90. Skulle ju vara något bättre än icke användbara AG´s...

Edited by Tollen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...