Casca Posted February 1, 2003 Report Posted February 1, 2003 Casca sök på att du måste ha 40mm röret när du seglar för att skjuta nödraketer eller nått. Gör det du först och rapportera hur det gick. Jag vill inte ha någon(vill och vill), utan undrar bara hur det löses nuförtiden. Casca Quote
Airborne Posted February 1, 2003 Report Posted February 1, 2003 Hvis en kollega på det anden side af sundet må blande sig, så er det danske hjemmeværn ved at indføre den canadiske version af m203. Vi skulle have haft den for 1 år siden, men test ved Jægerkorpset vise at den revnede efter ca. 50 skud. Så indtil Dimarco havde garanteret at den kunne holde til væsentlig flere skud måtte vi vente, men nu skulle den være på trapperne midt i 2003. Hvis I vil se hvad andre ting vi får i det danske hjemmeværn så gå ind her: http://www.infanteristen.dk/vaaben.htm Quote
Doggydriver Posted February 1, 2003 Report Posted February 1, 2003 (edited) Får väl passa på att hälsa Airborne välkommen till forumet (får man göra det om man inte är BlåGul? ;) ). Ytterligare "interskandinavisk" kunskap är alltid roligt Undrar bara var norrbaggarna är, skulle haft en eller två av dom också /Ursäkta OT Edited February 1, 2003 by Toll Quote
Fu Kjellberg Posted February 1, 2003 Report Posted February 1, 2003 Välkommen till forumet. Intressant att se att våra danska vänner använder dysekanon M-84 Någon som blir avundsjuk. Jag i alla fall. Quote
Adam Wilhelm Posted February 3, 2003 Report Posted February 3, 2003 (edited) Hvis I vil se hvad andre ting vi får i det danske hjemmeværn så gå ind her: http://www.infanteristen.dk/vaaben.htm Airborne: du är en ond människa...OND! Men jag ser redan en begränsning i LSW:n. Är pipan utbytbar? Och bara 30-skotts magasin... Edited February 3, 2003 by Adam Wilhelm Quote
5.56mm Posted February 3, 2003 Report Posted February 3, 2003 Varför får inte polisen M203 till sina nya Flickor (AK5) ?? Efter Göteborg vet väl alla att Non-Leathal ammo behövs till deras arsenal. USMC har så vit jag vet minst 2 typer av "Riot-ammo" CS-gas och Gummiboll... Btw det e kanske lättare att få licence på en 37mm flare gun än en 203...men då kan ni inte "granata" älgen Quote
softfeel Posted February 3, 2003 Report Posted February 3, 2003 Varför får inte polisen M203 till sina nya Flickor (AK5) ?? Efter Göteborg vet väl alla att Non-Leathal ammo behövs till deras arsenal. USMC har så vit jag vet minst 2 typer av "Riot-ammo"CS-gas och Gummiboll... Btw det e kanske lättare att få licence på en 37mm flare gun än en 203...men då kan ni inte "granata" älgen Vad tror du att kvällspressen säger om polisen köper in granatkastare? ;) Men annars var det en bra tanke. Quote
Doyle Posted February 3, 2003 Report Posted February 3, 2003 Granatkastare är nog inte så bra om dom köper in Förmodar att du tänkte på Granattillsats.. Quote
Erik_G Posted February 3, 2003 Report Posted February 3, 2003 (edited) Granatkastare är nog inte så bra om dom köper in Förmodar att du tänkte på Granattillsats.. Spelar väl ingen roll om det så skule heta "ofarliga snällgörarladdningsutskjutningsanordningstillsats". Pressen skulle ändå skriva granatkastare, granatgevär alternativt lätta kanoner om en granattillsats. Bara granat kan ju ge rätt elaka associationer till något som kommer ur en: Och det tar ju kvällspressen alla möjligheter att associera till.. /Erik G Edited February 3, 2003 by Erik_G Quote
softfeel Posted February 3, 2003 Report Posted February 3, 2003 Doyle: Självklart vet jag vad granattillsats resp. granatkastare är, men tror du att Aftonbladet har den kunskapen? Nej, de kommer att kalla det för granatkastare, eller kanske "Polisens nya mördargranatvapen." Quote
HANS Posted February 3, 2003 Report Posted February 3, 2003 >Hvis en kollega på det anden side af sundet må blande sig, Om en kille på södra siden av Baltiska Sjön får fråga: >så er det danske hjemmeværn ved at indføre den canadiske version af m203. Vi skulle have haft den for 1 år siden, men test ved Jægerkorpset vise at den revnede efter ca. 50 skud. Så indtil Dimarco havde garanteret at den kunne holde til væsentlig flere skud måtte vi vente, men nu skulle den være på trapperne midt i 2003. Är det bara snack om Hjemmeværnet här eller gäller det också andra delar av den Danska Försvaret? Dvs, är Diemaco M/203:an redan iförd i Danmark, bara inte i Hjemmeværnet, eller inte? >Hvis I vil se hvad andre ting vi får i det danske hjemmeværn så gå ind her: http://www.infanteristen.dk/vaaben.htm HUr är det med handgranater? Jag hörde snack om att AMA Hgr M/54 skulle haft ersättas med den schweiziska SM HG 85. Vet du nåt om det? Hur betecknas granaten i dansk tjänst? Hgr M/01??? HANS Quote
softfeel Posted February 3, 2003 Report Posted February 3, 2003 Trots att de militära kunskaperna här är mycket stora så tror jag att det är få personer här som vet exakt hur det ligger till. Det som jag har hört (från en vän) är att Diemaco inte, enligt Jægerkorpset, höll måttet och därför är det försenat inom hela det danska försvaret. Om orsakerna till förseningarna är korrekta borde det gälla hela det danska försvaret och inte bara Hjemmeværnet. Quote
Recon Posted February 3, 2003 Report Posted February 3, 2003 personmina och truppmina är samma sak...... Enligt definition så är väl personmina bara riktad mot en person och truppmina är gjord för att verka mot en hel grupp via tex splitter. Har jag fel? Quote
GC1 Posted February 3, 2003 Report Posted February 3, 2003 personmina och truppmina är samma sak...... Enligt definition så är väl personmina bara riktad mot en person och truppmina är gjord för att verka mot en hel grupp via tex splitter. Har jag fel? skulle tro att personmina är en halvcivil benämning. se gamla truppmina 10, det är ju viss skillnad mellan den och fd trpmina12(försvarsladdning 21) men båda heter truppmina. Quote
Unicorn Posted February 3, 2003 Report Posted February 3, 2003 Varför får inte polisen M203 till sina nya Flickor (AK5) ?? Efter Göteborg vet väl alla att Non-Leathal ammo behövs till deras arsenal. USMC har så vit jag vet minst 2 typer av "Riot-ammo"CS-gas och Gummiboll... Btw det e kanske lättare att få licence på en 37mm flare gun än en 203...men då kan ni inte "granata" älgen Polisen har redan vapen från HK för denna 40mm-ammunition. CS-ammunitionen finns redan. Det enda som saknas är riot ammo samt tillstånd från våra kära folkvalda att använda mojängerna vid ingripande mot folkmassa. CGA5P finns även med 40mm granattillsats. Quote
5.56mm Posted February 3, 2003 Report Posted February 3, 2003 Sakerna finns men får inte användas......Just det vi prata ju om Sverige....Ge snuten några gamla SISU vagnar men vatenkanon på. Gatsten mot SISU är som Polskt kavalleri mot Tyska tanks Quote
Recon Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 skulle tro att personmina är en halvcivil benämning. se gamla truppmina 10, det är ju viss skillnad mellan den och fd trpmina12(försvarsladdning 21) men båda heter truppmina. Kan vara så, men det jag försökte komma fram till är att det finns väl ett förbud mot minor avsedda att verka mot trupp(inte enskild soldat)? Sverige döpte väl bara om sina minor och fortsatte använda dom som vanligt. Quote
111 SSK BAT Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 Det finns ett förbud mot minor avsedda att verka mot person och trupp. En mina är definierat som något som kan utlösas av sig själv mot person. De flesta av FMs truppminor försvann. Trp mina 12 får endast användas då den utlöses av egen personal. Det man vill undvika är att det ligger och dräller av minor i markerna. Numera heter den alltså försvarsladdning 21 och används i försvarssyfte och inte som mina Quote
Recon Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 Det finns ett förbud mot minor avsedda att verka mot person och trupp. En mina är definierat som något som kan utlösas av sig själv mot person. De flesta av FMs truppminor försvann. Trp mina 12 får endast användas då den utlöses av egen personal. Det man vill undvika är att det ligger och dräller av minor i markerna. Numera heter den alltså försvarsladdning 21 och används i försvarssyfte och inte som mina Försvaret löser problem För massa år sen hörde jag att Sverige är ett av världens mintätaste land, nån som vet om det stämmer. Menar inte utlagda minor givetvis. Quote
jonte72 Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 Sverige hade flera miljoner truppmina 10. FM köpte även många innan Bofors lade ner tillverkningen. Minan exporterades också. Quote
Nifelhel Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 Varför får inte polisen M203 till sina nya Flickor (AK5) ?? Efter Göteborg vet väl alla att Non-Leathal ammo behövs till deras arsenal. USMC har så vit jag vet minst 2 typer av "Riot-ammo"CS-gas och Gummiboll... Btw det e kanske lättare att få licence på en 37mm flare gun än en 203...men då kan ni inte "granata" älgen Polisen har redan vapen från HK för denna 40mm-ammunition. CS-ammunitionen finns redan. Det enda som saknas är riot ammo samt tillstånd från våra kära folkvalda att använda mojängerna vid ingripande mot folkmassa. CGA5P finns även med 40mm granattillsats. Stämmer svenska polisen har ett HK 40mm Gasvapen som förstärkning till att skjuta CS(tårgas) med. Och dem får använda det \ Jag visste inte att det fanns en 40mm granattillsats till CGA5P.. Hmm måste kolla upp detta.... Quote
Unicorn Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 Tårgas får endast användas vid ingripande mot farlig person (oftast lägenheter)- tyvärr inte folkmassor utomhus i dagens läge. Granattillsats finns inte på de CGA5P som köpts in till polisen och SBP. Quote
Nifelhel Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 Tårgas får endast användas vid ingripande mot farlig person (oftast lägenheter)- tyvärr inte folkmassor utomhus i dagens läge. Granattillsats finns inte på de CGA5P som köpts in till polisen och SBP. Oj glömde nämna det att det bara används vid igv mot farlig person och inte mot folkmassor.. Quote
Unicorn Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 Glömde också säga något: Modellen med granattillsats har jag bara sett i CGA5:s begynnelse - på den tiden tubsikte med bärhandtag fanns monterat. Seriemodellen CGA5"P" har annan flamdämpare, spärrfunktion för automateldsläget och inget kul bärhandtag (och är på det hela taget lite "EPA" i jämförelse). En mindre leverans av en tidig serie av CGA5 med "bärhandtag" letade sig till polisen för sisådär fem år sedan. Quote
Nifelhel Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 Glömde också säga något: Modellen med granattillsats har jag bara sett i CGA5:s begynnelse - på den tiden tubsikte med bärhandtag fanns monterat. Seriemodellen CGA5"P" har annan flamdämpare, spärrfunktion för automateldsläget och inget kul bärhandtag (och är på det hela taget lite "EPA" i jämförelse). En mindre leverans av en tidig serie av CGA5 med "bärhandtag" letade sig till polisen för sisådär fem år sedan. Aha den du menar med "kul" bärhandtag är CGA5 C2. Quote
2Sharp Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 Har ett produktblad från Bofors här på CG A5 P som visar den med aimpointsikte, kort granattillsats (203) och underbeslaget verkar ha P, A och S lägen. Så det verkar som om det även har varit planerat efter de första modellerna med bärhandtaget. Tyvärr ingen datum på bladet så jag har inte en aning om när det är tryckt. Quote
Nifelhel Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 Har ett produktblad från Bofors här på CG A5 P som visar den med aimpointsikte, kort granattillsats (203) och underbeslaget verkar ha P, A och S lägen.Så det verkar som om det även har varit planerat efter de första modellerna med bärhandtaget. Tyvärr ingen datum på bladet så jag har inte en aning om när det är tryckt. Som Unicorn skrev så var den första versionen med bärhandtag CGA5 C2. Den senaste är CGA5P med Comp M2 Aimpoint sikte. Den har normalt läge S och P, men tar man bort en liten skruv så har den helt plötsligt A oxå. Quote
2Sharp Posted February 5, 2003 Report Posted February 5, 2003 Ok, fast är underbeslaget märkat S, P, A? Quote
Airborne Posted February 5, 2003 Report Posted February 5, 2003 Tusinde tak for velkomsten. HANS >Om en kille på södra siden av Baltiska Sjön får fråga: >Är det bara snack om Hjemmeværnet här eller gäller det också andra delar av den Danska Försvaret? Dvs, är Diemaco M/203:an redan iförd i Danmark, bara inte i Hjemmeværnet, eller inte? Indtil videre er det sådanne at Det danske Jægerkorps var de første som fik Diemaco M/203, og så skal den indføres i 3000 mandsstyrken fra Hjemmeværnet i 2003. Senere er det så påtænkt at det almindelige forsvar også skal have den (ved ikke hvornår) >HUr är det med handgranater? Jag hörde snack om att AMA Hgr M/54 skulle haft ersättas med den schweiziska SM HG 85. Vet du nåt om det? Hur betecknas granaten i dansk tjänst? Hgr M/01??? Jeg kender desværre ikke i øjeblikket til den tekniske betegnelse for vores håndgranat. Vi bruger altid typebetegnelsen feks. Hgr, og et M-nummer som er lig med indførselsåret. f.eks HNG M-54 = Håndgranat indført i 1954. Men jeg skal finde ud af det til dig. Jeg kaster den bare og håber på at de virker ADAM WILHEL; >Airborne: du är en ond människa...OND! >Men jag ser redan en begränsning i LSW:n. Är pipan utbytbar? Och bara 30-skotts magasin... LSW er et våben man overvejer at indføre, men det har lange udsigter. Så indtil da bruger vi det gode gamle LMG M-62 (let maskingevær indført i år 1962) FU KJELLBER >Intressant att se att våra danska vänner använder dysekanon M-84 Mit ynglingsvåben. Men som sergant i STO-infanteriet må jeg nøjes med at se savlende til når min DYK.-skytter affyrer våbnet. Har skudt 4 skarpe granater M-84 til det, samt 8 lysgranter, og omkring 200 20mm indstiksgranater mod faste og kørende mål i daglys og mørke. Og omkring 100 indstiksgranat 7.62 med talkumdåse (Det er ikke så sjovt, som den gode gamle 20 mm). Er specielt glad for vores nye natsigte til dyssen (NIGHTSIGOBS) TOLL >Undrar bara var norrbaggarna är, skulle haft en eller två av dom också /Ursäkta OT Hjælper det lidt hvis jeg er halvt norsk, og er norsk gift. Skal skrive til vores norske venner og sige at de skal kikke ind. ;) Quote
Recommended Posts