Fk.Mandrake Posted June 9, 2005 Report Posted June 9, 2005 Personligen struntar jag i om vi i SBP får Sig 225 eller 226 eller vilken modell det nu blir. Det jag är mest intresserad av att veta är hur det skall gå med kompetens skjutningen om man ej får tillfälle att öva mellan rep tillfällena. Om man inte får det lär nästan hela repet gå åt till pistolskjutning. Inget ont i det då det är kul att skjuta, men det känns som om man skulle kunna utnyttja tiden bättre. Har från lokalt håll,(Halland) hört ideér om att lägga kompetensskjutningen och även utbildningen på pistolen separat från rep tillfällena. En bra idé tycker jag i och med att man då kan använda repen till mer riktad utbildning. Om man sedan hade tillfälle att panga någon gång i månaden på pistolbanan i polishuset under instruktörs överinseende vore det kanon. Dock vet jag att civila ej får utnyttja polisens skyttebana, i alla fall i Halmstad. Att man sedan lägger ner utbildningen på CGA5P tycker jag är uppåt vägarna. Men som de säger, det finns ju tid att utbilda om hotbilden ökas..... Quote
Panzerfaust Posted June 9, 2005 Report Posted June 9, 2005 Jo det är ju så att polisen har bytt till en annan version av Sig Sauer, och polisens tjänstevapen är ju inte direkt något som kan säljas ut på den civil marknaden, så därför sickar man dem till skrotning. Så de är inte i dåligt skick, det finns pistoler där som är i nyskick. Det var samma sak som man gjorde med många av de gamla Walter PPK som fanns ute på myndigheterna. Jahopp, då kommer fler frågor ;) Varför har man bytt? Hur motiverade man det? Vilken modell har man bytt till? P226, P226ALSO, P226SLSO, P228 eller P229? Jag är mycket väl medveten om vad man får göra och inte. Anledningen till att man skrotar ut Walther PP(de flesta är licensbyggda Manurhiner) är att det efter årskiftet 20050101 ej är godkänt tjänstevapen för svensk polis. @Sg Troll Haha...du skulle bara veta... :P Nu är jag inte jätte insatt, eftersom jag inte är polis själv. Jag vet att en av anledningarna till att man bytte var att det, på den nya modellen, så rymmer magasinet fler kulor. Anledningen till detta har jag dock ingen koll på tyvärr. Men jag ska ta o snacka med den som är vapen ansvarig på myndigheten när jag kommer hem från semester. Vet dock ej exakt vilken modell det är man bytt till, skulle kunna vara P226, men är osäker. Vet att det finns lite olika modeller för herr och dam, men olika storlek på grepp o sånt. Byta till 226? Trodde dom flesta hade den redan. Fast jag kanske har missupfattat. Quote
roninn Posted June 9, 2005 Report Posted June 9, 2005 En orsak till att Walthrarna äntligen försvann var att tjänsteammon var Speers Gold dot och den finns inte i Waltherkalibern. Att vapen skrotas istället för att säljas kan vara för att det är lättare att administrera, det är billigare att skrota än att hålla på och försälja och få in några usla tusenlappar. Polisen budget ligger på några miljarder så några tusenlappar gör varken till eller från. vilken typ av SIG polisen har är svårt att säga. Det finns alla möjliga Siggar som folk bär, vissa har 225 andra 228 några 226 och andra 239 osv osv. Mitt tips om SBP ombeväpnas till SIG är att ni inte kommer få någon skytteövning mellan repövningarna. När inte ens vanliga poliser får övningskjuta mer än kanske 2-3 ggr per år (min myndighet) varför skulle då SBP få till mer övningstid? Titta bara på Kronoberg, där huserar Norrmalmspolisen, länskrim, cityspan, ungdomsroteln, rave, SSI, tekniker och en massa annat folk men skjutbanan är stängd sedan ett år och kommer vara stängd i 3-4 år till. Sveriges klart största polishus och det finns INGEN skjutbana!!!! Problemet är klassiskt, fläkten är trasig men den kan inte lagas innan det är ordentlig blysanerat och det kan inte saneras om inte fläkten fungerar och suger ut dammet... Ska man skratta eller gråta? Quote
Panzerfaust Posted June 9, 2005 Report Posted June 9, 2005 Mitt tips om SBP ombeväpnas till SIG är att ni inte kommer få någon skytteövning mellan repövningarna. När inte ens vanliga poliser får övningskjuta mer än kanske 2-3 ggr per år (min myndighet) varför skulle då SBP få till mer övningstid? Titta bara på Kronoberg, där huserar Norrmalmspolisen, länskrim, cityspan, ungdomsroteln, rave, SSI, tekniker och en massa annat folk men skjutbanan är stängd sedan ett år och kommer vara stängd i 3-4 år till. Sveriges klart största polishus och det finns INGEN skjutbana!!!! Problemet är klassiskt, fläkten är trasig men den kan inte lagas innan det är ordentlig blysanerat och det kan inte saneras om inte fläkten fungerar och suger ut dammet... Ska man skratta eller gråta? Det är verkligen tragiskt. Då ska man kanske inte skylla på polismannen lasse som råkar träffa Joel i benet när han i själva verket siktar på Stefan som nyss rånat banken och mejat ner 348 poliser för helften tappa pistolen och resten hade problem med laddningen. Hur i hela h-vete kan man slarva så med en livförsäkring? Även om det översta mer va skämt så finns det en lite sanning i det. Om polisen inte behärskar sitt vapen till 130% kan han i extrema fall vara en fara för såväl andra som sig själv. I extrema fall alltså. Även om tjänsten inte går ut på att skjuta folk så är ju just den biten så pass viktig att den inte får fela. Då ett skott en träff snabbare än gärningsmannen är nödvändigt när vapnet väl ska användas skarpt. Eller har jag fel? Vi snackar ju dra vapen och avfrya på nåra sekunder, med träff. Detta måste man väl träna ständigt för att hålla samma kvalite. Eller hur? I min HV Bat har vi tom fler skjutingar. Varje torsdag från slutet på maj-september finns det instruktörer på kvällen vid skjutbanan. Och vad f-n gör jag hemma en torsdag kan man då fråga sig? Jo, jag kom på det nu när jag skrev. F-n, lätt att vara efterklok... Men lita på mina ord. Jag är känd för att ligga på. Jag kommer ringa och tjata tills våran ansvarig för SBP här är så trött på mig att han antingen ordnar skjutningar eller kastar ut mig. Quote
Nifelhel Posted June 9, 2005 Report Posted June 9, 2005 (edited) @Roninn Sveriges näst största polismyndighet har tagit bort skjutbanan ifrån det nya polishusbygget. Med motiveringen att det kostar för mycket! Doh! Ett par andra orsaker till utbytet. Svårt att få tag på stora kvantiter övningsam, Dåligt med reservdelar, föråldrat vapen med dålig verkan. @Panzerfaust De flesta i yttre tjänst övar så ofta som möjligt med sina vapen. Ungefär 80% i min myndighet har en P225 @Gnist Byta till ett vapen med större magasinskapacitet? Smart tänkt! Ska man gå på vad som har behövts i skjutningar så är det ett vapen med 1-2patroner och utan riktmedel... Kan man inte träffa med 16ptr(+kollegans 16ptr) så kanske man ska se över vad det är man pysslar med. Långt ifrån alla har händer som passar en större pistol. Skulle vara kul och få reda på hur många korta avtryckare som måste monteras nu. Då en del kommer att ha svårigheter med double action avfyrningen. Finns inga dam och herr modeller...vapen är tämligen könlösa. Vet killar som har den allra minsta och tjejer som har den allra största å tvärtom. P239 compactmodell 8ptr P225 standard 8ptr P226 (classic, also, slso*) 15ptr P228 compactmod utav P226 13ptr, mantel i bockad plåt, löst slutstycke P229 compacmod utav P226 13ptr, samma som P228 men rostfri mantel fräst ur ett stycke *Classic= mantel i bockad plåt ALSO=Aluminium stomme och rostfri fräst mantel Special Operations dvs rail för lampa SLSO = Stålstomme och rostfri fräst mantel Special Operations dvs rail för lampa P226, P228 och P229 har som tjocklek och omkrets på greppet. Det enda som skiljer är höjden på greppet. Edited June 9, 2005 by Nifelhel Quote
Panzerfaust Posted June 9, 2005 Report Posted June 9, 2005 @Nifelhel Kan du allt det där i huvudet? Jag fattar inte hur allt får plats... du måste typ vara en från filmen "coneheads" eller va den heter... Iof vet jag vad du gör, men ändå... Quote
roninn Posted June 10, 2005 Report Posted June 10, 2005 @Nifelhel Kan du allt det där i huvudet? Jag fattar inte hur allt får plats... du måste typ vara en från filmen "coneheads" eller va den heter... Iof vet jag vad du gör, men ändå... Ha ha jag skrattade så jag grät när jag läste det. Fast allvarligt, när man är intresserad av något så får man in otroligt mängder onödig info i huvudet. Ett tag när jag spelade krigsspel som mest (brädspel och tabletop) så kunde jag organisationslistorna för ett flertal olika divisionstyper ner på plutonsnivå. Dvs jag kunde korrekt rita upp hur en hel rysk fallskärmsjägardivision var uppbyggd, eller en amerikansk mekaniserad division eller en rysk stridsvagnsarme... allt ner till plutonsnivå... Är man nörd så är man ;) Quote
Gnist Posted June 10, 2005 Report Posted June 10, 2005 Hemma så har man instruktörsledd tjä'nsteskjutning en vecka på våren och en på hösten. Seden är det ju ganksa många som passar på att övningsskjuta när de har utbildningsdagar eller dagvecka. Så visst får de möjlighet att öva. Sen att det finns polisen som tycker att det inte är så viktigt är ju en annan sak. Hos oss så har nästan alla fått P226 nu. Som sagt P225 håller på att samlas in till oss nu. Jag peronligen tror inte att det kommer att bli några problem för mig, eftersom jag jobbar på myndigheten så kommer jag nog att kunna få tillgång till att åka med ut på skjutbanan när jag har fridag eller så. Quote
Panzerfaust Posted June 10, 2005 Report Posted June 10, 2005 @Nifelhel Kan du allt det där i huvudet? Jag fattar inte hur allt får plats... du måste typ vara en från filmen "coneheads" eller va den heter... Iof vet jag vad du gör, men ändå... Ha ha jag skrattade så jag grät när jag läste det. Fast allvarligt, när man är intresserad av något så får man in otroligt mängder onödig info i huvudet. Ett tag när jag spelade krigsspel som mest (brädspel och tabletop) så kunde jag organisationslistorna för ett flertal olika divisionstyper ner på plutonsnivå. Dvs jag kunde korrekt rita upp hur en hel rysk fallskärmsjägardivision var uppbyggd, eller en amerikansk mekaniserad division eller en rysk stridsvagnsarme... allt ner till plutonsnivå... Är man nörd så är man ;) Ja, visst är det så. Men det är ju väldigt facinerande varje gång när "Swede" eller Nifelhel skriver om "sina" grejer... det är så man varje gång. Expertis på hög nivå! Quote
Nifelhel Posted June 10, 2005 Report Posted June 10, 2005 @Nifelhel Kan du allt det där i huvudet? Jag fattar inte hur allt får plats... du måste typ vara en från filmen "coneheads" eller va den heter... Iof vet jag vad du gör, men ändå... Inga problem, jobbar man 5dagar i veckan med det så fastnar det en hel del. Dessutom har jag betalt för att kunna en del oxå. Sen är det givetvis ett visst intresse. @Gnist Taget! Bra att man valt 226 framför 229 som vissa andra gjort. Quote
Fredin Posted June 29, 2005 Report Posted June 29, 2005 Blev antagen till SBP i västra götalandslän som 21 åring precis nu. Blev jätte glad så klart. TILLS pliktverket la sig i och tillät inte rekryteringen att flytta min krigsplacering från MP-säk till SBP. Jag ringde upp han på pliktverket som förklarade att det var ett prioriterat förband samt det fanns för få MP. Så jag är krigsplacerad i tio år. Han gav inte med sig alls och jag är jätte ledsen. Någon som vet nån man kan tala med för att få beslutet ändrat snarast? Vad ska jag ta mig till. Kan få en endast liten tröst i att jag var den yngsta någonsin som gick igenom samtliga rekryterings faser till SBP men vad hjälper väl det när jag ändå inte får utbildningen. Vill bli polis och ansåg att detta skulle bli en kanon merit men men.. Quote
Panzerfaust Posted June 30, 2005 Report Posted June 30, 2005 Blev antagen till SBP i västra götalandslän som 21 åring precis nu. Blev jätte glad så klart. TILLS pliktverket la sig i och tillät inte rekryteringen att flytta min krigsplacering från MP-säk till SBP. Jag ringde upp han på pliktverket som förklarade att det var ett prioriterat förband samt det fanns för få MP. Så jag är krigsplacerad i tio år.Han gav inte med sig alls och jag är jätte ledsen. Någon som vet nån man kan tala med för att få beslutet ändrat snarast? Vad ska jag ta mig till. Kan få en endast liten tröst i att jag var den yngsta någonsin som gick igenom samtliga rekryterings faser till SBP men vad hjälper väl det när jag ändå inte får utbildningen. Vill bli polis och ansåg att detta skulle bli en kanon merit men men.. tror inte det finns något du kan göra. Själv va jag krigsplacerad i HV och det av inga bekymmer alls. Det kan man ju ändra lätt. Men om dom redan sagt nej så är det nog tyvärr så. Jag vet inte om det går att överklaga krigplaceringen? Tror inte det. Ring och fråga isåfall. Men han har ju ändå gett dig rätt goda skäl till att tro att du inte kommer lyckas i vilket fall. Quote
Fredin Posted July 1, 2005 Report Posted July 1, 2005 Blev antagen till SBP i västra götalandslän som 21 åring precis nu. Blev jätte glad så klart. TILLS pliktverket la sig i och tillät inte rekryteringen att flytta min krigsplacering från MP-säk till SBP. Jag ringde upp han på pliktverket som förklarade att det var ett prioriterat förband samt det fanns för få MP. Så jag är krigsplacerad i tio år.Han gav inte med sig alls och jag är jätte ledsen. Någon som vet nån man kan tala med för att få beslutet ändrat snarast? Vad ska jag ta mig till. Kan få en endast liten tröst i att jag var den yngsta någonsin som gick igenom samtliga rekryterings faser till SBP men vad hjälper väl det när jag ändå inte får utbildningen. Vill bli polis och ansåg att detta skulle bli en kanon merit men men.. tror inte det finns något du kan göra. Själv va jag krigsplacerad i HV och det av inga bekymmer alls. Det kan man ju ändra lätt. Men om dom redan sagt nej så är det nog tyvärr så. Jag vet inte om det går att överklaga krigplaceringen? Tror inte det. Ring och fråga isåfall. Men han har ju ändå gett dig rätt goda skäl till att tro att du inte kommer lyckas i vilket fall. Yes har ring å frågat. Det går om polisen överklagar men troligvis ger det ingen förändring. Fåt hoppa på PHS direkt nu istället. Skickar snart in en ansökan. Quote
Fu Kjellberg Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 Som sagt innehåller utredningen många punkter.Förhoppningsvis blir resultatet att SBP skall utnyttjas mera. Bra utrustning och kompetent personal som väntar på att få hjälpa till. Angående beväpning som ni dryftar. SBP är polismän i tjänst (med dess befogenheter och skyldigheter) Enligt PL skall polisman vara beväpnad i tjänst. (några få undantag, inre tjänst etc) CGA5P är i dasläget standardbeväpning för SBP. Förslag är att tillföra SIG P225 vid nästa grundutbildning. Som vanligt är det mycket spekulationer som inte gagnar någon. Mvh Van der Kaye <{POST_SNAPBACK}> Japp då var nästa grundutbildning i gång och det blev SIG P225 med Safariland 6004 hölster. Quote
SBP Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 Uppfattat, tackar för det, Kjellberg! Då vet man vad man gör på reputbildningen till våren då... Förresten, välkommen i gänget!! Quote
Fu Kjellberg Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 Uppfattat, tackar för det, Kjellberg! Då vet man vad man gör på reputbildningen till våren då... Förresten, välkommen i gänget!! <{POST_SNAPBACK}> Tackar. Jurudik denna vecka och pistolskytte nästa. Quote
Fu Kjellberg Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 Det blir väl bilder??? <{POST_SNAPBACK}> Skall väl ta några. Quote
vixen Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 (edited) Första Sammanstöten sjukt kul Kötta Kötta (Stora filer) Tack SBP för att ni finns. Utan er hade jag inte haft så otroligt roliga minnen från min värnplikt. Men en väldans massa ris till dem "riktiga" poliserna som agerade Gruppchef under övningen. Deras batonger gjorde alldeles för ont Imponerande att se organisationen som BP hade. När ni visade oss era blåmärken på markan senare under kvällen så förstod jag att vi inte var dem enda med men från övningen. Stark jobbat. Dock så vill jag inte bli klämd på pungen nästa gång jag jag försvarar min pingislokal. Vad jag inte förstod är varför era fina hyrbilar fick stå bakom er. Fanns det en enda som inte var sönder-repad efter övningen Edited August 20, 2005 by vixen Quote
Panzerfaust Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 Som sagt innehåller utredningen många punkter.Förhoppningsvis blir resultatet att SBP skall utnyttjas mera. Bra utrustning och kompetent personal som väntar på att få hjälpa till. Angående beväpning som ni dryftar. SBP är polismän i tjänst (med dess befogenheter och skyldigheter) Enligt PL skall polisman vara beväpnad i tjänst. (några få undantag, inre tjänst etc) CGA5P är i dasläget standardbeväpning för SBP. Förslag är att tillföra SIG P225 vid nästa grundutbildning. Som vanligt är det mycket spekulationer som inte gagnar någon. Mvh Van der Kaye <{POST_SNAPBACK}> Japp då var nästa grundutbildning i gång och det blev SIG P225 med Safariland 6004 hölster. <{POST_SNAPBACK}> Trevligt! Åker om 8 dagar själv. B) Quote
NIMROD Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 Ok. Men ingår cga5 som utbildning vid GU fortfarande, eller är det bara sig som gäller?? Quote
Fu Kjellberg Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 Under denna GU är det bara SIG som gäller. Första försöksomgången. Får väl CGa5 utb på reputb. Alla har ju handhavt ak5 innan. Vixen: Ser vad som väntar oss. Har batongutb i morgon. Quote
siros Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 Kan man vara beredskapspolis och hemvärnsman samtidigt? var är man isåfall krigsplacerad Quote
Fu Kjellberg Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 Kan man vara beredskapspolis och hemvärnsman samtidigt? var är man isåfall krigsplacerad <{POST_SNAPBACK}> Man blir krigsplacerad som polisman och får vara extra Hv-man då. Man kan vara med båda men bara en krigsplacering. Quote
siros Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 okej, vad innebär det att vara extra hv-man är man lika aktiv och går på övn och sådant eller är det typ att man blir kallad om något allvarligt händer Quote
Panzerfaust Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 okej, vad innebär det att vara extra hv-man är man lika aktiv och går på övn och sådant eller är det typ att man blir kallad om något allvarligt händer <{POST_SNAPBACK}> Extra HV man gör som alla andra bara det att han inte är krigsplacerad i HV. Så för dig som är krigsplacerad i HV kommer du inte märka någon skillnad på att vara extra istället för ordinare. Quote
Fu Kjellberg Posted August 25, 2005 Report Posted August 25, 2005 Ok. Här kommer en bild från utbildningen. Undertecknad på skjutbanan. Quote
marcuzt Posted August 25, 2005 Report Posted August 25, 2005 Har ni m90 kängor? Kan någon här berätta hur man "söker" till SBP? Har föröskt att ringa polisen under sommaren men de är på semester eller vägrar svara..... Quote
lanrezac Posted August 25, 2005 Report Posted August 25, 2005 Beredskapspolisen kan få fler uppdrag Beredskapspolisen bör användas oftare. Det kräver Rikspolisstyrelsen i en skrivelse till regeringen. Men förslaget möter hårt motstånd från facket. Målaren Andreas tvekar inte att skjuta På 19 dagar ska byggnadsmålaren Andreas Carlsson, 30, bli polis – beredskapspolis. Varvat med studier i juridik och sjukvård lär han sig att skjuta skarpt med polisens tjänstevapen Sig Sauer. "Jag skulle inte dra mig för att använda vapnet om det behövdes", säger han Quote
SBP Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 (edited) Har ni m90 kängor? Kan någon här berätta hur man "söker" till SBP? Har föröskt att ringa polisen under sommaren men de är på semester eller vägrar svara..... <{POST_SNAPBACK}> Jäpp, vi har M90 kängor. Vet du väl att under sommaren finns det ingen myndighet som fungerar... Kolla på RPS sida om SBP. Där står mycket. Här finns oxå en del: SBP:s inofficiella hemsida. För att söka kan du gå via RPS, annars så ringer du "länsplaneraren för SBP" på din närmsta PM. Edit: @Kjellberg Vänsterhänt??? Hur kom du med?? Hur många timmars utbildning fick ni med Sig:en? Edited August 26, 2005 by SBP Quote
Recommended Posts