Jump to content

Recommended Posts

Posted
EN04 består av 192 man.

ca 145 svenskar skall ingå i det norsk-svenska förbandet.

Majoriteten kommer troligen från EN04 men det är inte 100% att alla gör det.

Sverige och Norge har ännu inte i detalj bestämt hur förbandet skall se ut.

I nästa vecka så finns det säkert mer information.

Har EN04 eget underhåll?

om inte så kan tex en underhålls pluton hämtas från, IAS.. De kan vara en del som får följa med utanför EN04 egen uppsättning...

Det är bl a sådant som får avgöras tillsammans med norrmännen, vilka delar som respektive land bidrar med. Utesluter inte att FN också kan komma med andra önskemål när det blir mer detaljplanering.

Här kan man läsa mer om befattningarna som rekryterades till SU01.

EN04 har eget UH.

Befattningarna är inte särskillt aktuella längre eftersom dessa är planerade utifrån en större styrkan än den som nu är aktuell.

• Replies 445
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
här välkommnar sudans ambassadör i oslo norska och svenska ingenjörssoldater, läs hela saken http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article1291507.ece

Notera vad ambassadören säjer:

Men ingeniørene fra Norge og Sverige skal ikke utplasseres som FN-soldater. Soldatene skal bare være fra asiatiske og afrikanske land, sier ambassadør Mohammed Ali El-Tom til Nettavisen.

Sudan envisas fortfarande med att försöka bestämma vilka länder som deltar i uppdraget. Vad säjer Sudan om Nordic Engbat ingår i UNAMID som FN-soldater... Blir det strul med visum etc? Här finns fortfarande utrymme för strul...

Posted

Strulet på den här missionen (jag är övertygad om att det blir av :) ) stavas L O G I S T I K.

De två utrikesministrarna har redan lovat bort förbandet, det kan bli förhalningar från Sudans regering men de kommer att bli åka av.

Posted (edited)
Sudan ska fasiken inte få smita undan mer...

Bildt har köpt olja av Sudan så vi ligger nog lite på +.

Vettefan om vi ligger på plus när dom kastar ut svenskar...

http://www2.blocket.se/news?loc=107&id...295&ca=11_s

Världen 24 aug 08:23

Sudan fortsätter att sända vapen och krigsmateriel, bland annat flygplan och helikoptrar, till Darfur trots FN:s vapenembargo. Detta enligt

Amnesty International. FN införde embargot 2005 och i ett fredsavtal från förra året mellan Sudans regering och rebellrörelsen SLM förbjöds leveranser av statliga vapen till Darfur. Sent på torsdagskvällen kom också beskedet om att Sudan utvisar EU:s högste chef i landet, svensken Kent Degerfelt, och en kanadensisk toppdiplomat, för ”inblandning i landets inre angelägenheter”, uppger Sveriges Radio-Ekot. Utvisningarna har sannolikt att göra med kritik mot Sudans inblandning i konflikten i Darfur, en konflikt som har tagit omkring 200.000 människoliv. 2,5 miljoner har tvingats lämna sina hem.

Edited by Richie_3000
Posted
De två utrikesministrarna har redan lovat bort förbandet, det kan bli förhalningar från Sudans regering men de kommer att bli åka av.

Låter bra det! Törs man hoppas på förhalning till nästa höst kanske? Finns inte riktigt utrymme i studierna att åka just nu. Men frågan är ju om man kan säga nej egentligen.... :D

Posted

Låter bra det! Törs man hoppas på förhalning till nästa höst kanske? Finns inte riktigt utrymme i studierna att åka just nu. Men frågan är ju om man kan säga nej egentligen.... :D

Nej, det kan man inte. Inte avseende SU01 i allafall. Inriktning är dock att förbandet skall vara insatt i 12 månader. Dvs rotation.

Alla vet vi ju att en etablerad mission gärna sätter sig som ett gammalt hus och bara finns kvar där. Det skulle ju kunna bli fler missioner...

Ingkompetens är ju dock en smal sektor så det kan bli tufft för FM (ing 2 och I 19) att hålla igång en ing mission över tiden.

Posted

Nu blir det åka av.

Regeringen har sitt ordinariebeslutsmöte på torsdag. Kanske ett litet beslut om förberedelser inför insats...

Hmm undrar hur detta påverkar försvarsanslaget i den höstbudget som just nu manglas fram...

Posted

Får vi framåt på torsdag är det inryck snart. Sweet. :banana

Men...man har varit med tillräckligt länge nu för att inte ropa hej förrän den stora tanten börjat skråla.

Mycket kan fortfarande förhala det hela.

:clap:

Posted
Nu blir det åka av.

Regeringen har sitt ordinariebeslutsmöte på torsdag. Kanske ett litet beslut om förberedelser inför insats...

Hmm undrar hur detta påverkar försvarsanslaget i den höstbudget som just nu manglas fram...

Regering och Riksdag är den enkla biten... men visst börjar det röra på sej... Bara att önska lycka till och hoppas på att det går snabbt undan fram till själva insatsen. Fast osvuret är ju alltid bäst... (minns vintern 88/89 när vi packat allt för Namibia bara för att stupa på målsnöret... :clap: ).

Posted
"4 dagar utan varmvatten"

Vad avses?

Förklara dig.

/K

Han kan syfta på Jan Eliassons svar på frågan "-vad väntar i darfur för dom svenska soldaterna" (ungefär något sånt...) i Agendainslaget som det länkas till tidigare. JE svarar att han var utan varmvatten där i fyra dagar...

Posted
"4 dagar utan varmvatten"

Vad avses?

Förklara dig.

/K

Han kan syfta på Jan Eliassons svar på frågan "-vad väntar i darfur för dom svenska soldaterna" (ungefär något sånt...) i Agendainslaget som det länkas till tidigare. JE svarar att han var utan varmvatten där i fyra dagar...

Ah, perfekt. Tack för klargörandet!

Varmvatten torde inte vara några problem för ett ingkomp att fixa.

/K

Posted
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1542603

någon i EN04 här som skall med?

Jajamen!! Bara herrskapet en trappa upp kan ta ett beslut så...

Ser väl rätt lovande ut... :baskerFN:

Det som kan ta tid är alla nödvändiga tillstånd från Sudan. Visumansökningar (jajamensan!) och diverse clearance för införsel av vapen etc, etc.

Försvarsmakten har fått anvisning att genom rekrytering och utbildning förbereda ett svenskt bidrag till en norsk/svensk ingenjörbataljon för insats i Darfur, Sudan (SU01). Stommen i förbandet utgörs av Internationella Ingenjörkompaniet (EN04) vilket står i beredskap t.o.m. 2007-12-31. Innan insatsen i Sudan blir av krävs ett riksdagsbeslut vilket beräknas komma under oktober. Tidpunkt för missionsutbildning är ännu inte fastställd men bedöms påbörjas runt 1 oktober varefter förbandet planeras att successivt deployera till insatsområdet under november-december.

/Min markering i fetstil/

Posted (edited)
Visum?

Finns det inget MOA mellan FN och Sudan om detta?

Nix. Om inte Ban kan fixa det på sitt besök i Khartoum. Sudan lyckades "förhala" Sydafrika för ett par år sedan när deras bataljon skulle skickas iväg till Darfur. Först behövdes inga visum men *ojsi!* när väl bataljonen skulle flyga iväg behövdes individuella visum. Khartoum är mycket måna om att hävda Sudans suveränitet och med tanke på deras motstånd mot europeiska förband så blir jag inte förvånad om det här kommer att dra ut på tiden i ren obstruktion.

Edited by Fanjunkar´n
Posted
Nix/../ så blir jag inte förvånad om det här kommer att dra ut på tiden i ren obstruktion.

Låter bra det! Vore bra och hinna med lite mera studier innan det är dags att åka! Är riktigt jobbigt och inte veta hur mycket energi man ska lägga på det man läser just nu. Hinner man klart 10v kurserna eller kommer utbildningen börja redan innan dess? Svårt o jobbigt som sagt! Bäst vore förståss nästa höst men det törs inte ens jag hoppas på :-P

:baskerFN:

Posted

Personliga lidanden för lokalbefolkning och ANAMID´s behov av ingresurser väger lätt mot ditt tungt vägande argument?

Posted
Personliga lidanden för lokalbefolkning och ANAMID´s behov av ingresurser väger lätt mot ditt tungt vägande argument?

Visst är det så men jag tar ju ändå mitt beslut grundat på mina förutsättningar. Säkert som alla andra som åker gör det utifrån sina förutsättninger. Och visst är det kanske angenäma lyxproblem men likväl så tar det på psyket att inte riktigt veta när det blir, för om verkar ju redan så gott som klart. Är ju tråkigt om man skulle ha lagt 7 av 10 veckor på studier i onödan helt enkelt. Skillnaden mot att jobba är ju att man tyvärr inte kan ta upp studierna där man lämnade dem utan troligtvis missar ett helt år. Om inte annat för CSN´s regelverks skull!

Egoistiskt tänkande javisst men det är ju ändå JAG som ska åka!!

Posted

Vet precis hur det känns! Läser just nu upp högskolekompetens enligt 25:4 på komvux. Nu har dock beslut fattats att 25:4 systemet ska tas bort. Så blir det insats i oktober stöter ens livsplanering på patrull, rejält!

Men skit i det, med ska jag!!

Posted

Till er som skall med på SU01 och inte har erfarenhet från en FN-insats tidigare vill jag bara säja: gör er mentalt förberedda. Ni som gjort FN-tjänst tidigare vet vad jag pratar om. Att jobba inom FN-kollektivet är något man måste uppleva... Inte för inte fick vi höra flera gånger uttrycket "learn to dance with the Blue Elephant"...

Missförstå mej rätt... Jag har bara gjort FN-insatser, är stolt över dessa och är inte främmande för flera men FN-byråkratin är och förblir en sort för sej. Dessutom är alla missioner numera integrerade missioner vilket innebär att all logistik och ingenjörsjobb samt allt som kostar pengar är civilstyrt samt underkastat politiska hänsyn.

Alla FN-insatser är civila med mer eller mindre militära inslag, ju förr man lär sej det desto mindre behöver man slita sitt hår över långsam byråkrati etc. Lär man sej inte dansa med den Blå Elefanten så får man rejäla blåmärken...

Lycka till, vi kanske syns i öknen! :unsure:

Posted

Är det någon som vet några tidsramar för SU01? Jag tänker främst på rotationsdatum och sånt och då kanske inte klockslag exakt men om någon har ett hum ungefär? Och ja jag vet att inget beslut är taget men det kanske finns en plan motsv. iaf? Jag har förstått att de gärna vill starta utbildningen om några veckor.

Jag har tidigare bara tillhört skyttekompanier och en stor del av deras utbildning läggs ju på att samöva för ökad effektivitet från enskild till kompani/bataljonsnivå med tonvikt på strid av typen "worst-case" nivå. Vad lägger man fokus på när det gäller missionsutbildning på ett ingenjörskompani? Att en stor del av tiden säkerligen går åt till packning och klassiska standardutbildningar förstår jag men mera då? Finns det något särskilt? Tänkte kanske mera på hur exempelvis utbildningstiden för SU02 skulle se ut exempelvis. Att fylla tiden inför en 01:a är nog inte så svårt.

:baskerFN: