FMV Posted December 2, 2006 Report Posted December 2, 2006 Får inte FM besked om insats innan 061231, så kommer FM inte att genomföra någon insats i Sudan. "För mycket med NBG nu." Källa? HKV INSS och HKV OPE, den 22/11 2006 på förmiddagen. Men som sagt, saker kan ändras, men de verkade VÄLDIGT säkra på sina uppgifter. Quote
Ingbat/I19 Posted December 2, 2006 Report Posted December 2, 2006 Får inte FM besked om insats innan 061231, så kommer FM inte att genomföra någon insats i Sudan. "För mycket med NBG nu." Källa? HKV INSS och HKV OPE, den 22/11 2006 på förmiddagen. Men som sagt, saker kan ändras, men de verkade VÄLDIGT säkra på sina uppgifter. Taget! Quote
FloatR Posted December 3, 2006 Report Posted December 3, 2006 http://www.ekuriren.se/ekuriren/senaste_nytt.php?id=500413 Quote
Korpral Sundström Posted December 4, 2006 Report Posted December 4, 2006 Tchadaneserna vill ju ha oss där, vilket inte sudaneserna vill Quote
Fk Zak Posted December 6, 2006 Report Posted December 6, 2006 http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=35068 "Man kan inte sticka så fort det händer något" Quote
Guest Major Error Posted December 7, 2006 Report Posted December 7, 2006 Nähä, det är ju en lätt slutsats att dra........ Speciellt som i princip alla grupperingar i El Fasher har AK-47, Dushka, RPG-7 och lite annat smått och gott.... Och det enda som du har är dina bara händer och en Mora 2000..... Jojo, jag flög ut från El Fasher några timmar innan striderna började. Och det är bara att konstatera att stanna kvar obeväpnad i El Fasher är en chansning. Man ska vara glad för det faktum att EU personalen inte har råkat ut för något. Men vem skulle ta ansvaret för eventuella förluster..... Jag vet att ansvarsfrågan är INTE utklarad, så det är läge för en hel del av von Clausewitz klassiska variant av krigets dimma..... Nåja, alla armchair warriors i Svedala kan fortsätta vara kaxiga. Själv är jag inte det med en Dushka utanför dörren...... Bara mina 2 öre. Major Error http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=35068 "Man kan inte sticka så fort det händer något" Quote
Born Posted December 7, 2006 Report Posted December 7, 2006 Jag tror inte herr Zak menade gemene observatör/rådgivare utan FN/EU överlag. Kan man inte ge sin personal metoder, mandat och utrustning att försvara sig själva ska man fan inte ens vara i området. Lokala förmågor lär sig att FN/EU/AU osv. pyser såfort det börjar osa brännt och ser dem därför som en obetydlig spelare (lika vilken NGO som helst). Kan tänka mig att förtroendet för FN i Sudan är lika stort som i Libanon/Israel osv osv med tanke på allt fegande när det gäller att ta tag i situationen där. Mycket snack och fina ord, men var är säkerhetsstyrkorna som ska hjälpa civilbefolkningen??? Quote
Kingecho1 Posted December 8, 2006 Report Posted December 8, 2006 Nähä, det är ju en lätt slutsats att dra........ Speciellt som i princip alla grupperingar i El Fasher har AK-47, Dushka, RPG-7 och lite annat smått och gott.... Och det enda som du har är dina bara händer och en Mora 2000..... Jojo, jag flög ut från El Fasher några timmar innan striderna började. Och det är bara att konstatera att stanna kvar obeväpnad i El Fasher är en chansning. Man ska vara glad för det faktum att EU personalen inte har råkat ut för något. Men vem skulle ta ansvaret för eventuella förluster..... Jag vet att ansvarsfrågan är INTE utklarad, så det är läge för en hel del av von Clausewitz klassiska variant av krigets dimma..... Nåja, alla armchair warriors i Svedala kan fortsätta vara kaxiga. Själv är jag inte det med en Dushka utanför dörren...... Bara mina 2 öre. Major Error http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=35068 "Man kan inte sticka så fort det händer något" Nu är väl citatet inte en åsikt utan just ett citat från Curt-Ove Jakobsson, svensk officer som är militärrådgivare för afrikanska unionens mission i Sudan. Och om han är en armchair warrior vet jag inte, men uppenbarligen verkar han inte vara i Svedala iaf! Quote
Guest Major Error Posted December 8, 2006 Report Posted December 8, 2006 Det korrekta citatet: -"Vi ska försöka hålla ut så länge som möjligt. Det här är verkligheten här nere, man kan inte sticka så fort det händer någonting." Ett lösryckt citat kan ju bli fel. Men det här citatet kan jag hålla med om fullständigt. mvh Major Error PS: Det är tydligen lugnare nu. http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=35084 Nähä, det är ju en lätt slutsats att dra........ Speciellt som i princip alla grupperingar i El Fasher har AK-47, Dushka, RPG-7 och lite annat smått och gott.... Och det enda som du har är dina bara händer och en Mora 2000..... Jojo, jag flög ut från El Fasher några timmar innan striderna började. Och det är bara att konstatera att stanna kvar obeväpnad i El Fasher är en chansning. Man ska vara glad för det faktum att EU personalen inte har råkat ut för något. Men vem skulle ta ansvaret för eventuella förluster..... Jag vet att ansvarsfrågan är INTE utklarad, så det är läge för en hel del av von Clausewitz klassiska variant av krigets dimma..... Nåja, alla armchair warriors i Svedala kan fortsätta vara kaxiga. Själv är jag inte det med en Dushka utanför dörren...... Bara mina 2 öre. Major Error http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=35068 "Man kan inte sticka så fort det händer något" Nu är väl citatet inte en åsikt utan just ett citat från Curt-Ove Jakobsson, svensk officer som är militärrådgivare för afrikanska unionens mission i Sudan. Och om han är en armchair warrior vet jag inte, men uppenbarligen verkar han inte vara i Svedala iaf! Quote
FNU_SNU Posted December 9, 2006 Report Posted December 9, 2006 (edited) Jag tänkte höra om det är någon som har hört något från Eksjö om hur det ligger till i beredningen av styrkan. Blev uppringd när jag var på jobbet och pratade en stund med handläggaren. Informationsläget är ju inte helt klart. Det var många om och men. Dock fick jag veta att man skulle lägga fram en rapport om läget på det eventuella förbandet till C ATK. Inget har hörts sedan dess och jag har inte hittat någon info på nätet. Vad jag förstår så beror det på huruvida Khartoum och UN kan komma överens, vilket ju i dagsläget inte ser så ljust ut. Dels måste ett beslut till i riksdagen. Som jag uppfattar det har regeringen givit uppdraget att förbereda, men inte definitivt rekrytera. Läget är något luddigt. Någon som sitter på information som är klarare? Haft kontakt med förbandet etc? Kommer vi att få någon planerad info om det sammanfattade läget om hur det går med insatsen? Nån? Edited December 9, 2006 by FNU_SNU Quote
xymsa Posted December 13, 2006 Report Posted December 13, 2006 Inte mycke info. Det ända jag har hört är ett brev från co om efterarbetet samt ett brev om tillägs utb för några i gruppen. Den är kul att man får mer info av att läsa det här forumet än man får av sina chefer i EN. Quote
tsomitore Posted December 13, 2006 Report Posted December 13, 2006 Sällan som man kan gå för långt i förberedelser och information om inte riksdagen beslutat att man skall åka.. Innan beslut tagits så sker förhandlingar och förbererande arbeten mot/med de olika nationer som är involverade såsom hostnation och liknande. Svårt för FM att ge besked i olika saker när de inte fått uppdraget att sätta igång. Så denna tid blir då lätt "ryktestid" då alla som har liten eller ingen insikt i verksamheten sprider vad de hört från än det ena eller andra hållet. Avvakta med kraft.. Quote
Riffel tittaren Posted December 13, 2006 Report Posted December 13, 2006 Sitt i båten. Behövs ingen info i någon större omfattning kan jag tycka... Bättre att vänta på ett inryckbrev istället för att leva på hoppet om mission.. Lev det vanliga civila livet. Quote
Fanjunkar´n Posted December 13, 2006 Report Posted December 13, 2006 (edited) Just det. Ta´t lugnt o följ med i nyheterna istället. FN o AU har kommit överens om att samordna sina befintliga resurser; AU har fått sitt mandat förlängt till juni 2007. Kolla BBC, Sudan Tribune, UN News etc, etc. Blir det nå´n rörelse så märks det där först. Edited December 13, 2006 by Fanjunkar´n Quote
Krook Posted December 14, 2006 Report Posted December 14, 2006 Beslut måste komma senast vecka 709 för att man ska hinna rekrytera, utbilda och göra en 6-månaders mission innan årsslutet. /K Quote
FloatR Posted December 15, 2006 Report Posted December 15, 2006 Brev om SU01 kom idag, och inget beslut är som sagt taget. Bara att parkera stjärten och vänta. Quote
SBP Posted December 19, 2006 Report Posted December 19, 2006 Jan Eliasson ska försöka fixa... HD.se Blir Kofi Annans speciella sändebud i Sudan. Han har ca 2 veckor på sig. Quote
Snabeldraken Posted December 23, 2006 Report Posted December 23, 2006 http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14317578.asp Quote
soldat isak Posted December 23, 2006 Report Posted December 23, 2006 HM.... jag är personligen tveksam till att Sverige och försvarsmakten skulle delta i en insats som leds av AU och med afrikanskt befäl...? Visst är det bra att man kan få in en styrka i Darfur men jag hade personligen hellre sett att FN tog hela ansvaret fullt ut för insatsen. AU har ju inte visat sig vara så effektiva tidigare pga. bristade finansiering mm. Quote
svalan Posted December 23, 2006 Report Posted December 23, 2006 "Sudan accepterar FN-trupp i Darfur Den sudanesiska regeringen har accepterat FN-paketet för Darfur, inklusive den så kallade hybridstyrkan med trupp både från Afrikanska unionen (AU) och FN, sade en talesman för utrikesdepartementet på fredagen." Från dn.se Kanske ett steg närmare... Quote
Ingbat/I19 Posted December 24, 2006 Report Posted December 24, 2006 HM.... jag är personligen tveksam till att Sverige och försvarsmakten skulle delta i en insats som leds av AU och med afrikanskt befäl...? Visst är det bra att man kan få in en styrka i Darfur men jag hade personligen hellre sett att FN tog hela ansvaret fullt ut för insatsen. AU har ju inte visat sig vara så effektiva tidigare pga. bristade finansiering mm. FM svar på förfrågan angående en AU-ledd insats var: Rekomenderar inte... inte förrän brister åtgärdats... förordar en ren FN-insats... o.s.v. Bollen ligger på politikerna. Quote
svalan Posted December 26, 2006 Report Posted December 26, 2006 "Afrikanska unionens fredsövervakare i Darfur är inte längre välkomna när det nuvarande mandatet löper ut nästa månadsskifte, säger Sudans UD:s talesman Jamal Ibrahim. " Saxat från svt.se - läs allt här Quote
Keno Posted January 13, 2007 Report Posted January 13, 2007 Besvärligt läge i Sudan Sverige fått i uppdrag att tillsammans med Norge förbereda en eventuell insats med ett ingenjörsförband till Sudan och den krigshärjade Darfurregionen. Sudan har dock motsatt sig FN-trupper i landet, och i dagsläget är det oklart om insatsen kan bli av. - Läget är besvärligt där. Därför kan det bli aktuellt med andra uppdrag för oss. Det är ofrånkomligt att västvärldens insatser behövs i Afrika mil.se/int //Keno Quote
DBE Posted January 13, 2007 Report Posted January 13, 2007 Jag tror aldrig vi kommer iväg till Sudan! En som är antagen. Quote
Ubåtskocken Posted January 13, 2007 Report Posted January 13, 2007 Jag tror aldrig vi kommer iväg till Sudan! En som är antagen. Har de redan meddelat vem som är antagna? Fick ett brev den 13 December där det stod att det inte kommer bli en uttagning försen riksdagen har fattat beslut om eventuell insats... Quote
Riffel tittaren Posted January 14, 2007 Report Posted January 14, 2007 Jag tror aldrig vi kommer iväg till Sudan! En som är antagen. Har de redan meddelat vem som är antagna? Fick ett brev den 13 December där det stod att det inte kommer bli en uttagning försen riksdagen har fattat beslut om eventuell insats... Personal tillhörande EN04 är "paxade" för större delen av tjänsterna.. Quote
BARBIE Posted January 14, 2007 Report Posted January 14, 2007 Jag sätter mina slantar på att det inte blir något nu, kanske till sommaren? Quote
tias Posted January 15, 2007 Report Posted January 15, 2007 Jag sätter mina slantar på att det inte blir något nu, kanske till sommaren? Blir det inget innan sommaren så är det nog inte EN04 som åker skulle jag tro Quote
Kadhem Posted February 4, 2007 Report Posted February 4, 2007 Vad hände med denna mission? Är den igång eller blev det inget av det? Vill veta mer! Quote
Fanjunkar´n Posted February 4, 2007 Report Posted February 4, 2007 Enligt vad jag förstått så blir det inget. Sudan släpper inte in FN i Darfur och sedan har det blivit frågor om hur man skall hantera barnsoldater. Summa summarum inget SU01! (Missionen sällar sej till andra missioner som inte blivit av, t ex NA01). Quote
Recommended Posts