Darkwand Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Vi verkar ju ha RBS 15 Mk2 på våra fartyg medan Tyskarna har Mk3 på sina, är det några större skillnader annat än att Mk3 ska gå att använda mot landmål? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 (edited) Ja det är ganska stora skillnader. Mk3:an har bl.a. betydligt längre räckvidd (+200km), möjlighet att förses med datalänk, GPS, och bildallstrande IR målsökare. Förutom Tyskland har även Polen och Finland inhandlat mk3:an, och det är meningen att även svenska flottan (och flyget?) ska förses med mk3 när pengar finns... Tyska flottan kommer använda RBS 15 på sina nya korvetter (K130 el. Braunschwieg klasse) och ev. på deras kommande fregattklass (F125), men systemet är inte operativt ännu... Mer info om RBS15 mk3! Edited September 14, 2006 by PB-Syte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 någon som vet om det finns en anledning till att saab verkar ha gått från "fyrkantiga" till runda lådor för mk3 ? Eller finns den i båda versioner ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klargplutte Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Har läs i flygvapennytt (RIP) att skillnaden mellan Mk2 och 3 endast är att 3an är nytillverkad medan Mk2 är uppgraderade Mk1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Ja det är ganska stora skillnader. Mk3:an har bl.a. betydligt längre räckvidd (+200km), möjlighet att förses med datalänk, GPS, och bildallstrande IR målsökare. Antar att det är GPS och IR-målsökaren som gör det till den kryssningsrobot SAAB marknadsför Mk3:an som. Hur lätt är det att ändra målsökaren då (från radarstyrd sjörobot till GPS-styrd kryssningsmissil)? Är det något som sker i fabriken när de tillverkas eller kan försvarets egna tekniker fixa det i sin egen verkstad? (Jag som i min dumma fantasi trodde att Mk3 var en kombinerad antiftg-missil/kryssningsmissil, dvs att den hade två olika slags målsökare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 (edited) Skilj på MkII dvs svensk Rb15 och Mk2 dvs export version. Varje land har ju sina egna funktioner, titta i tex Jane's så skiljer det mellan svenska och finska robotar, precis som det gör på tex harpoon. Den nya rb15 mk3 verkar väldigt intressant för FM, kan kanske även ersätta TAURUS, och med KAs lastbilar bli en riktig giftig försvarsgemensam resurs, både för nationell och internationell verksamhet. Den kan Sverige riktigt bra förmåga för kunna bli en stark nation inom eu:s fredsbevarande och frdsframtvingande verksamhet. Är det något som sker i fabriken när de tillverkas eller kan försvarets egna tekniker fixa det i sin egen verkstad? (Jag som i min dumma fantasi trodde att Mk3 var en kombinerad antiftg-missil/kryssningsmissil, dvs att den hade två olika slags målsökare) Borde kunna lösas av den som preparerar roboten vid skott. jmfr med Harpoon SLAM. Edited September 15, 2006 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Antar att det är GPS och IR-målsökaren som gör det till den kryssningsrobot SAAB marknadsför Mk3:an som. Hur lätt är det att ändra målsökaren då (från radarstyrd sjörobot till GPS-styrd kryssningsmissil)? Är det något som sker i fabriken när de tillverkas eller kan försvarets egna tekniker fixa det i sin egen verkstad? (Jag som i min dumma fantasi trodde att Mk3 var en kombinerad antiftg-missil/kryssningsmissil, dvs att den hade två olika slags målsökare) Robotarna levereras med utvalt lullul, sedan är det upp till YSO (el. motsv. operatör!) att i MEPS välja vilken/vilka sensorer som han/hon vill att roboten ska bruka sig av för att hitta målet. Iom datalänken så kan man även styra detta efter att roboten har avfyrats. Robotarna har alltså både radar och IR målsökare samt GPS och INS. Har personligen inte uppfattat det som att SAAB har marknadsfört RBS15 som en kryssningsrobot, utan som en tung sjömålsrobot med "viss" markmålsförmåga (motsv. SLAM/SLAM-ER)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Ni som är i marinen, och har lite koll.. Hur väl går den att jämföra med andra länders sjömålsrobotar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 (edited) Ni som är i marinen, och har lite koll.. Hur väl går den att jämföra med andra länders sjömålsrobotar? Även den första versionen var helt överlägsen andra sjömålsrobotar i världen. Men den är dyr, det fanns så att säga inte robotar så det blev över direkt så vitt jag har hört. Men nu när robotbåtarna är borta så finns ju robotarna kvar. Så nu känns nog numerären på robotarna mycket bättre. Dessutom så bär ju dagens fartyg färre än de 8 som var normalt då. Edited September 15, 2006 by Pal_nyPC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Absoulta världsklass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Antar att det är GPS och IR-målsökaren som gör det till den kryssningsrobot SAAB marknadsför Mk3:an som. Hur lätt är det att ändra målsökaren då (från radarstyrd sjörobot till GPS-styrd kryssningsmissil)? Är det något som sker i fabriken när de tillverkas eller kan försvarets egna tekniker fixa det i sin egen verkstad? (Jag som i min dumma fantasi trodde att Mk3 var en kombinerad antiftg-missil/kryssningsmissil, dvs att den hade två olika slags målsökare) Robotarna levereras med utvalt lullul, sedan är det upp till YSO (el. motsv. operatör!) att i MEPS välja vilken/vilka sensorer som han/hon vill att roboten ska bruka sig av för att hitta målet. Iom datalänken så kan man även styra detta efter att roboten har avfyrats. Robotarna har alltså både radar och IR målsökare samt GPS och INS. Har personligen inte uppfattat det som att SAAB har marknadsfört RBS15 som en kryssningsrobot, utan som en tung sjömålsrobot med "viss" markmålsförmåga (motsv. SLAM/SLAM-ER)... Så missilerna är alltså en kombinerad kryssnings/sjömålsrobot? (Dvs de har bägge målsökarna på sig?) Hur fick de plats med allt detta i den gamla RBS 15Mk2 kroppen? Mindre verkansdel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted September 16, 2006 Report Share Posted September 16, 2006 Så missilerna är alltså en kombinerad kryssnings/sjömålsrobot? (Dvs de har bägge målsökarna på sig?) Hur fick de plats med allt detta i den gamla RBS 15Mk2 kroppen? Mindre verkansdel? Som klargörande: RBS15 "mk1" var den ursprungliga roboten, RBS15mk2 är uppgraderade "mk1:or" (i svenska FM iaf, vet inte hur det ligger till med finska FM!). RBS15mk3 är därimot helt nytillverkade robotar, och är faktiskt lite större/tyngre - vilket i kombination med mindre men effektivare elektronik förklarar hur man har fått i fler sensorer, mer brännsle och en något större verkansdel (för även vara verksam mot markmål!). någon som vet om det finns en anledning till att saab verkar ha gått från "fyrkantiga" till runda lådor för mk3 ? Eller finns den i båda versioner ? Dom nya avfyrningslådorna är ovala för att ta mindre plats, i dom "gammla" lådorna hänger roboten på diagonalen (för att startraketerna skall få plats!). Men iom att mk3:orna är tyngre så valde man att hänga dom rakt (skenan sitter alltså i "taket" på lådan!). Dom gammla lådorna är 4 m långa, och 1*1m i bredd/höjd. Dom nya är 4,42m långa och 1,20m breda, men dom är bara 0,98m höga... Även den första versionen var helt överlägsen andra sjömålsrobotar i världen. Men den är dyr, det fanns så att säga inte robotar så det blev över direkt så vitt jag har hört. Men nu när robotbåtarna är borta så finns ju robotarna kvar. Så nu känns nog numerären på robotarna mycket bättre. Dessutom så bär ju dagens fartyg färre än de 8 som var normalt då. Både Göteborg och Visby korvetterna kan bära 8st RBS 15 vardera, Stockholm kan dock bara bära 6st sedan HTM:en. Att man inte kör med full robotlast så ofta nuförtiden har att göra med att robotarna måste in på översyn efter varje "sjökommendering", och dessa kostar pengar. Vanligast är därför att man bara lastar max 4st skarpa robotar, och ev. 2st barlastade tuber/fartyg . Prislappen för en robot ska ligga runt 10miljoner kronor strecket (enligt vad jag hört!). Angående hur bra dom är så kan jag bra hålla med Psilander - absolut världsklass... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted September 16, 2006 Report Share Posted September 16, 2006 Titta på verkansbilden sist i broschyren... http://www.ussmullinnix.org/1992Sinkex.html Se filmerna istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted September 16, 2006 Report Share Posted September 16, 2006 Gillar stenhårt användandet av ordet SINKEX ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airboy80 Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Hur står sig RBS 15 Mk3 mot Kongsbergs NSM som den Norska flottan kommer att bestyckas med? Jag har för mig att jag läst om NSM här på SoldF men jag hittar inget när jag söker. Gillar RBS 15 men NSM verkar j... cool också : ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 (edited) Hur står sig RBS 15 Mk3 mot Kongsbergs NSM som den Norska flottan kommer att bestyckas med? Jag har för mig att jag läst om NSM här på SoldF men jag hittar inget när jag söker. Gillar RBS 15 men NSM verkar j... cool också : ) Kort svar - Naval Strike Missile (NSM) är mindre med allt vad det innebär. Kortare räckvidd, mindre verkansdel osv. Jag bedömer att användningsområdet skiljer sig lite granna, kanske lämpligare att jämföra med den gamla Penguin (som NSM verkar slå på fingrarna med kraft)? Sjöbjörnarna här vet nog svar. Passar på att fråga, penguin (minns inte vad den hette på denna sida fjällen), använder flottan den fortfarande? Edited April 12, 2010 by Doggydriver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted April 21, 2010 Report Share Posted April 21, 2010 Passar på att fråga, penguin (minns inte vad den hette på denna sida fjällen), använder flottan den fortfarande? Nej, Rb12 avvecklades tillsammans med patrullbåtarna. Det finns säkert en hel hög som ligger i något bergrum någonstans och skrotar dock, i vanlig FM-anda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts