Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Danska marinen beställer SM-2 Block IIIA till fregatter

Recommended Posts

Royal Danish Navy Orders SM-2 Block IIIA for Iver Huitfeldt-class Frigates

Det står SM-2 Block IIA i början av artikeln, men det ska nog vara Block IIIA. Att notera är att en fregatterna av Ivar Huitfeldt klass kommer att få anti-ballistisk förmåga, vilket i så fall skulle vara första nordiska örlogsfartyget med en sådan förmåga.

/Per

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Perman
      Ny sjömålsrobot beställd

FMV beställer ny försvarsmaktsgemensam sjömålsrobot

Ny sjömålsrobot viktig för Gotlands försvar

Goda nyheter! Särskilt positivt att man avser vidmakthålla sjömålskapaciteten på Gripen. Enligt FMV är det fråga om Rb 15 Mk 3+ för Visbysystemet och Rb 15 F-ER (extended range) för Gripen E-systemet. Beställningen omfattar även livstidsgaranti för de befintliga systemen.

/Per
    • By Perman
      http://navalanalyses.blogspot.se/2014/07/kartal-class-fast-attack-crafts-of.html

I den marina analysen av den turkiska Kartal-klassens (f.d. tyska Zobel-klassen) robotbåtar så tillskrivs Penguin Mk II ha bl a följande förmågor:

Först tvivlade jag även på uppgiften om förmåga att göra undanmanövrer, men enligt eng wiki så ska den senaste versionen av Pingvin ha viss förmåga till undanmanövrer i slutskedet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Penguin_%28missile%29

Detta kan jag köpa men Inte hade väl Pingvinroboten förmåga till "mid course sea skimming"? Pingvin var ju en värmesökande robot och krävde därför en viss höjd för att kunna låsa på målet. Ett plus var också att den kunde "hoppa" över mindre öar och skär i skärgården. Men att den kunde flyga extremt lågt över vattnet tror jag inte på. Dock är det ändå intressant att notera att det i sluttampen av robotens livslängd inte bara var fråga om ren livstidsförlängning av befintliga robotar (vilket jag trott), utan också om viss modernisering med vissa ökade förmågor. Dock så tror jag inte den svenska versionen av Pingvin dvs. Robot 12 fick dessa förmågor innan den togs ur tjänst i mitten av 00-talet.

/Per
    • By Harakiri
      Vill bara tipsa alla därute om den danska dokumentärfilmen "Jægerne - Danmarks Elitesoldater." som sändes på danska TV2 för inte alltför längesen.
      Dokumentären visar allt från hur förbandet övar i Danmark till förberedelser och deployment i Afghanistan.
      Intressant och klart sevärd för er som vill veta lite mer om Jægerkorpset!

(Bör gillas av de som läst och uppskattat Thomas Rathsacks bok JAEGER - I krig med Eliten)

Dokumentären finns bla. på Youtube under namnet "Jægerkorpset - Danish Special Forces"
    • Guest Emil
      By Guest Emil
      Tjena. Undrar bara om någon vet vad Danska försvaret har för motsvarighet till amfibie kåren.
    • By Darkwand
      Vi verkar ju ha RBS 15 Mk2 på våra fartyg medan Tyskarna har Mk3 på sina, är det några större skillnader annat än att Mk3 ska gå att använda mot landmål?
  • Create New...