Jump to content

Slutstycke m/96 eller m/98


Munken_swe

Recommended Posts

Ska vårda ett gevär m/96 men vet inte hur man tar isär slutstycket. Alla bilder jag sett på m/96 visar ett rakt manöverhandtag a la mosin-nagant och jag antar att det är slutstycke m/96. Geväret har dock ett böjt manöverhandtag, som jag tror kallas m/98. Vet inte om det är i princip samma konstruktion.

 

Hittade bild på isärtaget slutstycke m/98 men artikeln visar dessvärre inte själva isärtagandet så om någon här vet hur man gör och kan beskriva eller lägga upp bilder vore jag jäkligt tacksam.

 

06_husqv_s.jpeg

Från Jakt & Jägare http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=179128&context=

 

Så för att avsluta mitt förvirrade babbel: slutstycket har böjt manöverhandtag. Hur tar jag isär det?

Uppgifter om slutstycken med rakt men helst böjt manöverhandtag välkomnas och uppskattas.

 

Tack på förhand

Förvirrad munken_swe

Link to comment
Share on other sites

Att plocka isär slutstycket är överkurs för normal vård.

 

Nåväl, som synes på bilden är låshylsan baktill på slutstycket gängad. Skruva loss den (del #6 nedan) från slutstyckeskroppen - eventuellt måste du dra del 8 bakåt för att den skall gå fri från uttaget i slutstyckeskroppen. Slagstiftet osv kommer att följa med automatiskt då det sitter monterat på låshylsan.

 

Du behöver inte plocka isär slutstycket längre än detta för att kunna göra rent slagstiftet (med fjäder) och insidan på slutstyckeskroppen.

 

1780z38%20SWEDISH.jpg

Link to comment
Share on other sites

Länk till steg för steg guide med bilder

 

Punkterna 8-9 fick jag lära mig att göra sist, eftersom det egentligen inte var nödvändigt.

På punkten 11 (-14) fick jag lära mig att använda vapenremmen som underlag.

När allt är isärtaget kan baksidan av tändstiftet användas för att ta loss magasinsbotten, bara att sätta i hålet på magasinsbotten och trycka och samtidigt dra bakåt.

 

På punkten 30-31 är det viktigt att åter kontrollera att säkringen står i mittenläget och fjädern är spänd.

Blindavfyra inte utan håll in avtryckaren när du för fram slutstycket.

Link to comment
Share on other sites

@ Hotel Charlie One

Geväret tillhör min morfar som tyvärr inte längre kommer ihåg hur man gör. Då jag är den ende med någon som helst kunskap/vilja/intresse för vapenvård i familjen så åtog jag mig att göra en extravård så att vapnet inte t.ex. rostar sönder.

 

@ er andra

Tack så jättemycket för bilderna och tipsen, verkligen uppskattat. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det verkar lite märkligt att vårda ett vapen man uppenbarligen inte fått adekvat utbildning på...

Det tyckte jag också när jag blev satt på att vårda gruppens Kulspruta 58. Men med SoldR mtrl vapen och en smula tålamod så gick det bra...

Link to comment
Share on other sites

Det böjda slutstyckshandtaget tillkom när vapnen kortades och modifierades till m/38. Principen är densamma. Inte så svårt, men akta dig för tyska låset :P

 

Har också råkat ut för det tyska låsets förbannelse....... Men det var så länge sedan jag utförde vård på Mausern, vad var det nu igen man inte skulle göra för att låsa ihop eländet? /Gusten :-(

Link to comment
Share on other sites

Det böjda slutstyckshandtaget tillkom när vapnen kortades och modifierades till m/38. Principen är densamma. Inte så svårt, men akta dig för tyska låset :P

 

Har också råkat ut för det tyska låsets förbannelse....... Men det var så länge sedan jag utförde vård på Mausern, vad var det nu igen man inte skulle göra för att låsa ihop eländet? /Gusten :-(

Citerar mig själv:

På punkten 30-31 är det viktigt att åter kontrollera att säkringen står i mittenläget och fjädern är spänd.

Om du skulle försöka skruva ihop det med säkringen i läget "osäkrad" (= fjädern ej spänd) kommer skiten låsa sig. Det är i och för sig bara att sätta namnbrickan bakom den utstickande delen på tändstiftsmuttern, dra tillbaka fjädern och samtidigt vrida säkringsomställaren i rätt läge så har man löst det, men det är irriterande.

Link to comment
Share on other sites

Det finns även information om detta i SoldR Mtrl Vapen Karbin m/94-14.

M7742-101042

 

Borde gå att hitta som pdf på nätet.

Länk

 

Märkte att jag antingen lärt mig lite fel eller att bestämmelserna ändrats eller att det helt enkelt är så att minnet är kass. Men det är ju inte var dag man håller på med de där antikviteterna.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, tyska låset är inget problem på svenska gevär. Men på de ursprungliga tyska mausergevären saknar tändstiftmuttern det räfflade greppet som man kan sätta namnbrickan bakom och dra. Ryktet säger att tyska soldater med flit fixade till det tyska låset på sina gevär för att hindra att fienden kunde använda dessa. Därav namnet. Fanns i svenska försvaret under benämningen gevär m/39 och m/40 (där skillnaden var att m/39 hade originalkaliber 7,92mm och laddades med 8mm patron m/39 medan gevär m/40 hade uppborrat patronläge för att passa 8mm patron m/32-40).

 

För övrigt torde det vara lite over-kill att ta bort utdragaren från slutstycket. Momentet finns inte med i de äldre svenska instruktionerna och såvitt jag kommer ihåg från forntiden hette det att den endast fick tas bort av vapentekniker. Eftersom utdragaren går att vrida längs slutstycket så ska det vara bra skitigt innan man måste ta bort den för få ordentligt rent.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var det en m/96 eller en m/98? Vi vill se bilder! Det finns stora likheter, men rätt stora skillnader med.

m/96 konstruerades egentligen som m/93 och antogs som mekanism i sverige till karbin m/94 och som gevär m/96. Sedan gick Paul Mauser vidare och förbättrade konstruktionen som antogs som gewehr m/98 i tyskland, och så småningom kar m/98(k).

Att bara titta på slutstycket handtag hjälper inte mycket. Det finns visserligen inte så många m/98 med rakt handtag, men de finns. På samma sätt finns det alla varianter på m/96 handtag, m/38 kan ha böjt handtag, men det kan också ha rakt. De flesta armemauser m/96 har rakt handtag, men inte ens där är det helt säket efter att en tekniker vairt framme och bytt till ett böjt...

Karbinerna m/94 med varianter har genomgående böjda handtag.

De flesta svenska jaktmausrar har böjda handtag.

Det säkrast sättet att skilja m/96 från m/98 är att m/96 spänner slagstiftsfjädern vid stängning sv slutstycket, den sista centimetern av slutstycksgången är märkbart tyngre om man känner efter (vilket man inte ska till vardags). m/98 spänner i stället vid öppningen av mekanismen, och det kan man också märka om man gör en lite mjäkig mekaniskrörelse. :banana

Slut på historielektionen. Mmm... mauser :)

Link to comment
Share on other sites

Det säkrast sättet att skilja m/96 från m/98 är att m/96 spänner slagstiftsfjädern vid stängning sv slutstycket, den sista centimetern av slutstycksgången är märkbart tyngre om man känner efter (vilket man inte ska till vardags). m/98 spänner i stället vid öppningen av mekanismen, och det kan man också märka om man gör en lite mjäkig mekaniskrörelse. :wub:

Slut på historielektionen. Mmm... mauser :)

 

Rätta mig om jag har fel men m96 är väl i kaliber 6,5x55 medan m98 är i 7,92x57 (8x57 IS)

Link to comment
Share on other sites

 

Det säkrast sättet att skilja m/96 från m/98 är att m/96 spänner slagstiftsfjädern vid stängning sv slutstycket, den sista centimetern av slutstycksgången är märkbart tyngre om man känner efter (vilket man inte ska till vardags). m/98 spänner i stället vid öppningen av mekanismen, och det kan man också märka om man gör en lite mjäkig mekaniskrörelse. :wub:

Slut på historielektionen. Mmm... mauser :)

 

Rätta mig om jag har fel men m96 är väl i kaliber 6,5x55 medan m98 är i 7,92x57 (8x57 IS)

 

m/96 är det svenska infanteriets första version av Paul Mausers m/93-konstruktion.

M98 är Paul Mausers vidareutveckling av m/96;an som antogs av Tyskland med beteckningen M98.

Då i kaliber 8x57S, men de har antagligen tillverkats i alla kända kalibrar från .22 Hornet (Sako tror jag)

till .600 N.E (Heym).

 

(*) Den enda kaliber som har en kaliber på 7,92mm är mig veterligen kaliber .32-40 i kaliber .312.

Att 8x57I och 8x57IS ibland anges som kaliber 7,92 beror antagligen på att Anglo-Saxer

har svårt för det metriska systemet och/eller har fått för sig att kaliber 8mm/.315 är kaliber .312/7,92mm.

Link to comment
Share on other sites

Efter att manöverhandtaget förts uppåt drogs slutstycket bakåt i öppet läge, så det behövdes ingen kraft att dra ut patronen. Att föra slutstycket framåt var däremot lättare. Kommer inte ihåg om det var tyngst att föra manöverhandtaget upp eller ner, om det är det du menar med att öppna/stänga.

 

Bilder kan nog tyvärr bli lite knepigt då slutstycket finns på annon ort.

Link to comment
Share on other sites

Lättast att se skillnad på m96 och m98 är att titta på styrhylsans utformning.

M96 till vä och M98 till hö.

176951-fa17e3.jpg

 

176943-116c66.jpg

 

 

På ett kulvapen mäts kalibern mellan två varandra motstående bommar i loppet.

 

8x57IS (från 1905)har kuldiameter .323´ 8.2 mm , 8x57I (från 1888) har kuldiameter .318´ 8.07mm. Pipmåtten är för IS 7.89 och för I 7.80.

 

Beteckningen skall vara I för Infanteri, inte J. Detta är en mixup från någon vid

något tillfälle som fortfarande lever kvar.

 

Pipan och patronlägets diameter är däremot något helt annat. Man kan med andra ord säga att en kaliber kan anges både i kuldiameter och pipdiameter. En räfflad pipa kan anges i både räffelmått och bommått vilket krånglar till det hela ytterligare.

8x57IS kan då anges i tre mått.

Link to comment
Share on other sites

8x57IS (från 1905)har kuldiameter .323´ 8.2 mm , 8x57I (från 1888) har kuldiameter .318´ 8.07mm. Pipmåtten är för IS 7.89 och för I 7.80.

 

Åtminstone Montana Rifleman gör sina 8x57 pipor med ett bommått på 0,315tum/8mm.

 

Beteckningen skall vara I för Infanteri, inte J. Detta är en mixup från någon vid

något tillfälle som fortfarande lever kvar.

 

I och J är från början samma bokstav (precis som U, V och W).

Det är inte så länge sedan man använde I och J om vartannat

och till viss del gör man det fortfarande (inom matematiken)

 

Pipan och patronlägets diameter är däremot något helt annat. Man kan med andra ord säga att en kaliber kan anges både i kuldiameter och pipdiameter. En räfflad pipa kan anges i både räffelmått och bommått vilket krånglar till det hela ytterligare.

8x57IS kan då anges i tre mått.

 

Man kan också överdriva såsom t.ex. Weatherby*, eller nyttja understatements** som 404 Jeffrey,

samt ryssarnas s.k. 7,62mm-kalibrar.

 

(*) Vilka t.ex. kallar sin kaliber i kaliber .368/.376 för .378,

sin kaliber i kaliber .450/.458 för kaliber .460

 

(*) 404 Jeffrey har egentligen en kaliber på .416/.424, medan alla kalibrar som kallas kaliber .416

har en kaliber på .408/.416.

De ryska 7,62mm-kalibrarna har i verkligheten en kaliber på .303/.311 tum, d.v.s. 7,7mm.

Antagligen eftersom man till sina nya 3-linjers vapen köpte in brittiska piptillverkningsverktyg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...