Jump to content

Recommended Posts

Kort svar: Det beror på tjänsten, för de tjänster med stora teoretiska inslag - tolk är väl det tydligaste exemplet - är betygen förstås av större vikt än för de mer praktiskt inriktade tjänsterna, det står en del om det här t ex.

• Super Administrators

Vad jag fått höra på sistånne så har de börjat titta på betygen mer och mer nu, med tanke på att platserna minskat och konkurrensen blivit hårdare. Men det är 2:hands info.

Vidare anser jag inte man är någon "plugghäst/bokmal" om man lyckas få godkänt i grundämnena. Jag skulle inte vara främmande för om de införde sånna krav inför värnplikten. Det berättar lite om vem man är som person tror jag och hur man sköter sina studier som sen kan rellateras till hur man kommer kunna sköta ett eventuellt jobb, inte 100% träffsäkert men ändå ge en viss bild ur ett generellt perspektiv.

Mina tankar bara..

En person som inte får godkänt i alla ämnen i skämtet som kallas för svensk gymnasieutbildning skulle jag som arbetgsivare aldrig anställa om det inte fanns mycket goda skäl till de dåliga betygen. Varesig det handlar om jobb inom försvaret eller någon annanstans. Det är såpass basic att det måste ligga något allvarligt bakom

Edited by Kylskåp

Vad sägs som "de som pratar får auto ig" så har det fungerat på min skola iaf. Fick ig i allt utom engelska som jag råkar var exeptionell på (fick rätta läraren) Typ 75% av klassen fick ig i ett eller flera grundämnen.

Synd tycker jag!

Är inte en fabriks arbetande tillåten att prata med sina arbets kamrater när han jobbar? Det är för mig väldigt svårt att förstå. Att man pratar tycker jag är ett dåligt argument då det inte är det man ska ha prov på etc.

Kimster:

Jo såklart det har. Men som du kanske kan lista ut med utlandstjänst, så har jag ju ambitionen till att fullföra min utbildning med goda vitsord :tveka:

Edited by Liemann

Är inte en fabriks arbetande tillåten att prata med sina arbets kamrater när han jobbar? Det är för mig väldigt svårt att förstå. Att man pratar tycker jag är ett dåligt argument då det inte är det man ska ha prov på etc.

Du menar väl ändå inte att du tycker att man i skolan ska kunna sitta och småprata med personen bredvid under lektionstid?

En person som inte får godkänt i alla ämnen i skämtet som kallas för svensk gymnasieutbildning skulle jag som arbetgsivare aldrig anställa om det inte fanns mycket goda skäl till de dåliga betygen. Varesig det handlar om jobb inom försvaret eller någon annanstans. Det är såpass basic att det måste ligga något allvarligt bakom

Räcker skoltrötthet? Som tur är har inte mina IG (dock inte i några kärnämnen) vad jag vet haft någon påverkan på mina anställningar inom FM, annan statlig tjänst eller den privata sektorn.

Så länge inte läraren pratar så ja. Vi var en liten klass på ca 10 personer och, alla kände varandra väl. Vi strunta ju i om nån tvärsöver prata, störde ju inte oss liksom.

Om jag säger såhär då "så länge man får det gjort som man ska göra, och skriver minst godkänt på proven" vilket iaf jag gjorde. Jag fick ig ändå. Och det är min poäng, 'bara för att' man pratar så kan man tydligen inte ämnet *sarkastisk*.

• Super Administrators

Diciplin är annars en ganska viktigt sak framför allt inom värnplikten, oavsett om du får jobbet gjort eller inte. Där kommer man inte få IG på pappret men man lär få höra när man gjort fel, t.ex pratar när man inte får prata.

Heh, jadu. Du låter lite som farsan. Visst, behövs disciplin överallt i livet. Men jag lovar dig, för mig ÄR det faktiskt skillnad på skolan och det militära. Lätt och säga att man behöver disciplin i båda. Men jag har ju valt att göra lumpen. Alltså är jag intresserad, och tänker göra mitt yttersta! Såklart kan inte mina befäl veta att jag är den typen.

För övrigt går jag på komvux nu. Tyvärr med samma lärare, får helt enkelt göra om allt å va tyst :P

Fan va jobbigt att mitt IG i spanska (anledning oviktig) kommer göra så att jag inte kan skaffa jobb. Så skulle det ju i alla fall vara om du fick bestämma. Tycker det är hyfsat ogenomtänkt uttalande då utbildningen och förutsättningarna kan se väldigt olika ut på olika skolor. Dessutom finns det ju de som satsar hårdare på vissa delar av skolutbildningen som de vet har betydelse i framtiden och kanske inte lika hårt på andra delar som anses mindre viktiga.

Fan va jobbigt att mitt IG i spanska (anledning oviktig) kommer göra så att jag inte kan skaffa jobb. Så skulle det ju i alla fall vara om du fick bestämma. Tycker det är hyfsat ogenomtänkt uttalande då utbildningen och förutsättningarna kan se väldigt olika ut på olika skolor. Dessutom finns det ju de som satsar hårdare på vissa delar av skolutbildningen som de vet har betydelse i framtiden och kanske inte lika hårt på andra delar som anses mindre viktiga.

Mitt uttalande var mycket genomtänkt då jag har en massa kompisar i min egen skola och i andra skolor i stan (såkallade elitgymnasium) där kraven är mycket hårdare. Känner även folk i alla former, smarta, mindre smarta, lata och plugghästar. Vilken grupp man än tillhör får man inte ig om man beter som en människa. Kommer man på några lektioner, gör några av uppgifterna så får man lätt g. Kontentan är fortfarande att det skall till nått extremt för att få ig i ett ämne.Detta säger en hel del om personen, tycker jag, vilket även det stämmer in på mina egna erfarenheter. Man kan alltid komma med undanflykter och diverse anledningar till att man fick ig i nån kurs men i slutändan är det ens eget fel.

Kontentan är fortfarande att det skall till nått extremt för att få ig i ett ämne.

På min tid räckte det med att inte lyckas skrapa ihop 40% rätt på provet så hade man IG. Visst får man skylla sig själv för att man inte lyckats med det, men att påstå att det är i princip omöjligt köper jag inte. Visst har det väl skett en betygsinflation på gymnasiet, men så illa kan det väl ändå inte vara?

Dessutom tror jag du värderar gymnasiebetygen på tok för högt. Vem bryr sig om vad du hade i betyg på gymnasiet om fem år eller mer? Så länge man har grundläggande behörighet ser jag inte varför det skulle spela någon som helst roll, särskilt om man dessutom har en högskoleutbildning. FM brydde sig bara om man hade behörighet för högre studier eller inte och civilt är det ingen som ens frågat om det.

Mitt uttalande var mycket genomtänkt då jag har en massa kompisar i min egen skola och i andra skolor i stan (såkallade elitgymnasium) där kraven är mycket hårdare. Känner även folk i alla former, smarta, mindre smarta, lata och plugghästar. Vilken grupp man än tillhör får man inte ig om man beter som en människa. Kommer man på några lektioner, gör några av uppgifterna så får man lätt g. Kontentan är fortfarande att det skall till nått extremt för att få ig i ett ämne.Detta säger en hel del om personen, tycker jag, vilket även det stämmer in på mina egna erfarenheter. Man kan alltid komma med undanflykter och diverse anledningar till att man fick ig i nån kurs men i slutändan är det ens eget fel.

Ursäkta?

Kontentan är att du tydligen har missuppfattat en hel jävla del inom mänsklig psykologi, vissa människor har lätt för skolan, vissa har inte det. Det har inte ett dyft med om man är slapp, dum i huvudet eller helt enkelt en s.k "dålig person som inte bryr sig"

Vissa människor är födda / uppvuxna på det viset att de inte kan lära sig lika bra i en skola som om de får det upplagt på sig som ett praktiskt problem.

Det är inget extremt att få IG i ett ämne, det är något som är väldigt lätt för allt för många ungdomar nu för tiden.. Sedan att det finns vissa basic saker som man helt enkelt får kravla sig igenom ändå såsom grundläggande gymnasieämnen, t.ex Matte A - B, Svenska A-B etc. etc.

Men att hårddra och säga att någon får skylla sig själv för att de upplever att skolan inte är deras grej, det är bara naivt. Skit samma om en person har dåliga betyg, det ger jag, och många i arbetslivet som har hand om anställningar tämligen blanka fan i, det är hur person är som person som är det viktiga.

Rätt person på rätt uppgift, dåliga betyg betyder INTE per automatik att personen är sämre / dummare / slappare, så försök inte påstå något sådant.

Mycket handlar om hur man är lagd. Är man lagd åt skolhållet så är det ganska stor chans att det kommer gå bra för en i skollivet, är man inte lagd åt skolhållet så är det ganska stor chans att det inte så bra för en i skolan, punkt slut.

Edited by Myran

• Super Administrators

njaeaea nej man är ingen idiot, men nog ska man kunna kräva visa bitar ur skolvärlden som t,ex G i kärnämnen. Finns en anledning till varför det finns något som heter högskolebehörighet och varför väldigt få utan högskola har några mer "avancerade" jobb, och då behöver det inte betyda att man ska räkna algoritmer om dagarna.

Om vi tar Utlandsstyrkan som ex. som är ett jobb och nog kan man ställa lite krav på folket. Jag tror det säger mycket annat om man har G i alla ämnen än att man är "smart" .. för att få G i grudämnena har inget med inteligens att göra, snarare att kunna lyssna på en annan förmedlare och göra det man blir lärd/tillsagd.

Sen är det så att ute i världen inkl försvarsmakten så tittar man på folk lika olika beroende på hur man klarat skolan, det är en verklighet.

Jag var själv en slöhög i skolan. Jag gjorde en massa annat som jag tyckte var så mycket roligare. Jag ville jobba med vissa saker efterhand och jag har bytt karriär lite här o där. och till slut var jag tvungen att läsa komvux för att komma dit jag ville. Men det gick. Jag läste upp 7 ämnen på en termin. Inte alla MVG, bara 2st men de andra var G o VG ... så det går det vet jag nu, och jag anser att sitta i skolbänken är det absout värsta jag vet, då jag har svårt för den utbildningsmetodiken, framförallt inom de teoretiska ämnena.

Kontentan är fortfarande att det skall till nått extremt för att få ig i ett ämne.

På min tid räckte det med att inte lyckas skrapa ihop 40% rätt på provet så hade man IG. Visst får man skylla sig själv för att man inte lyckats med det, men att påstå att det är i princip omöjligt köper jag inte. Visst har det väl skett en betygsinflation på gymnasiet, men så illa kan det väl ändå inte vara?

Dessutom tror jag du värderar gymnasiebetygen på tok för högt. Vem bryr sig om vad du hade i betyg på gymnasiet om fem år eller mer? Så länge man har grundläggande behörighet ser jag inte varför det skulle spela någon som helst roll, särskilt om man dessutom har en högskoleutbildning. FM brydde sig bara om man hade behörighet för högre studier eller inte och civilt är det ingen som ens frågat om det.

Låt mig ta ett exempel. Den senaste kursen som vi slutförde var Matematik D. Det är en ganska svår kurs eftersom det är mycket nytt. Det betyder att man inte bara kan lita på att man är skolsmart eller har lätt för matte, det är helt enkelt nya saker man måste lära sig för att klara kursen. Under kursens gång så hade vi fyra prov plus ett nationellt prov. 90% av alla i min klass gick på under hälften av lektionerna, två-tre personer gjorde faktiskt någonting på de lektioner de var närvarande på. Med andra ord, ingen gjorde någonting. Så började proven komma. Av 20 personer fick alltid minst 8 ig. Det är alltså under 7 av 24 rätt. Fanns flera personer som hade ig på fyra av fyra prov. Sedan kom nationella proven. Folk satte sig dagarna innan och pluggade några timmar och skrev tillslut ett svagt g på provet. Detta ledde till ett ett "g-" i betyg. Eftersom minuset ändå inte skrivs ut så blir det ett g i betyg. Ingen fick ig i betyg. Folk fulkomligen sket i allt, presterade nästan inget och fick ändå g.

Ett annat exempel är när läraren går igenom betygskriterna på den första lektionen när man har en ny kurs. De är väldigt fint skrivna av skolverket med mycket krångliga ord och väldigt tydligt. När läraren sedan går igenom och förklarar g kriterierna avslutas det med "är ni bara här får ni g"

Du tycker att jag värdesätter betyg högt. Tvärtom. Precis tvärtom. Det är på tok för enkelt att få kanonbetyg. Vissa lärare sätter mvg på elever som knappt är där och överlag har lärare åsikten att man "börjar" på vg nivå och sen utgår man därifrån. Just därför att det är så löjligt lätt att få höga betyg, tycker jag att det säger väldigt mycket om någon när man inte ens når upp till g nivån.

Ursäkta?

Kontentan är att du tydligen har missuppfattat en hel jävla del inom mänsklig psykologi, vissa människor har lätt för skolan, vissa har inte det. Det har inte ett dyft med om man är slapp, dum i huvudet eller helt enkelt en s.k "dålig person som inte bryr sig"

Vissa människor är födda / uppvuxna på det viset att de inte kan lära sig lika bra i en skola som om de får det upplagt på sig som ett praktiskt problem.

Det är inget extremt att få IG i ett ämne, det är något som är väldigt lätt för allt för många ungdomar nu för tiden.. Sedan att det finns vissa basic saker som man helt enkelt får kravla sig igenom ändå såsom grundläggande gymnasieämnen, t.ex Matte A - B, Svenska A-B etc. etc.

Men att hårddra och säga att någon får skylla sig själv för att de upplever att skolan inte är deras grej, det är bara naivt. Skit samma om en person har dåliga betyg, det ger jag, och många i arbetslivet som har hand om anställningar tämligen blanka fan i, det är hur person är som person som är det viktiga.

Rätt person på rätt uppgift, dåliga betyg betyder INTE per automatik att personen är sämre / dummare / slappare, så försök inte påstå något sådant.

Mycket handlar om hur man är lagd. Är man lagd åt skolhållet så är det ganska stor chans att det kommer gå bra för en i skollivet, är man inte lagd åt skolhållet så är det ganska stor chans att det inte så bra för en i skolan, punkt slut.

Jag vet mycket väl hur olika människor är och hur hårt vissa får kämpa för att förstå vissa saker. Jag har precis som jag tidigare sagt kompisar av alla sorter. Det jag försöker få fram är hur otroligt lågt ribban har sänkts. Personer som nästan inte lyckas prestera någonting, oavsett det beror på att man har svårt i skolan, har ett handikapp, inte bryr sig eller är otroligt lat får g.

Jag värdesätter som tidigare sagt inte betyg ett skit. De säger ingenting om personen ifråga. Har en klasskompis som är så intelligent på alla sätt, nästintill fotografiskt minne, social kompetens, you name it. En person jag defenitivt skulle anställa på min firma. Dock har han en konstigt blandning av vg/mvg samt några g:n. Bara för att han är lat. En arbetsgivare skulle troligen resonera på exakt samma sätt och kasta betygen åt helvete efter intervjun.

Det är pga mitt onödigt långa inlägg jag vill förmedla att det förmodligen finns någon bakomliggande orsak som man bör titta på ifall en person får ett ig.

@ Kylskåp

Jag kan bara beklaga mig över att du tydligen blivit ett offer för en lärare/skola som gör orätt, det kommer antagligen slå tillbaka. För på normala skolor så fungerar det inte på det viset att man kan skriva IG hela vägen fram till Nationella proven och där rädda sig genom att skriva ett svagt G.

Och därför faller hela ditt argument då alla de som klarade sig med ett svagt G i din klass (om nu premissen du gett stämmer) egentligen skulle haft ett IG och då även de tillhört oss obegåvande, konstiga människor som lyckats(misslyckats) göra något så märkligt som att få ett IG.

Det jag inte gillar med dina inlägg är att de är så trångsynta. Alla har inte samma förutsättningar. Dels så skiljer sig människors förmåga att tillgodogöra sig information enligt traditionell skolpedagogik och dels så ger olika skolor/lärare olika förutsättningar, tyvärr. Man kan inte dömma någon bara för det står ett IG i betygspapperna eftersom det kan finnas så många anledningar till varför det finns där.

enda kommentaren jag fick om mina betyg på mönstringen var "dehär stämmer inte, du kan nog kasta dem" av psykologen när hon jämförde betygen med inskrivningsprovet.

mina "ursäkter" till de dåliga betygen är

jag var extremt skoltrött

lärarna brydde sig inte ett skit om de som hade problem och hjälpte bara de duktiga

jag mådde inte helt bra pga personliga skäl

jag var väldigt utanför vilket bidrog till punkterna 1 och 3

hade jag fått gå om gymnasiet idag?

ja, då hade jag kanske klarat det, dock är teoretiska "ämnen" fortfarande inte min starka sida, jag vill hellre kunna se och känna på problemen.

@ Masty

Då har vi helt enkelt olika erfarenheter om den svenska skolan. Du må tycka att jag är trångsynt, men jag ifrågasätter fortfarande en persons kompetens om han har ig i nått ämne. Då bör man undersöka varför, inte omedelbart säga tack och hej. Mina åsikter gäller givetvis bara de åren jag har gått i skolan, förr i tiden kanske det var mycket hårdare i gymnasiet (detta är jag tämligen övertygad om). Du säger att det är beklagligt och jag håller med. Det är rentutsagt en katastrof. Vem man ska skylla på har jag ingen aning om, men jag vet att det inte bara är så i min skola (som faktiskt är klassad som en "fin" och attraktiv skola).

Edited by Kylskåp

Man får väl se till individen istället för att stirra sig blind på betyg! Betyder inte att man är dum i huvudet bara för man misslyckas i några kurser. Finns lika många idioter som har IG som det finns idioter som har G, VG, MVG.

Tror inte man kan läsa ut kompetens i praktiken på något betygspapper. Har polare som har både IG, VG och VG-MVG. Finns smarta och osmarta i alla grupperna. Handlar väl mest om vad man prioriterar i livet och om man som Skuggan sa är bra på teoretiska ämnen eller föredrar praktiska.

Ses!

@ Masty

Då har vi helt enkelt olika erfarenheter om den svenska skolan. Du må tycka att jag är trångsynt, men jag ifrågasätter fortfarande en persons kompetens om han har ig i nått ämne. Då bör man undersöka varför, inte omedelbart säga tack och hej. Mina åsikter gäller givetvis bara de åren jag har gått i skolan, förr i tiden kanske det var mycket hårdare i gymnasiet (detta är jag tämligen övertygad om). Du säger att det är beklagligt och jag håller med. Det är rentutsagt en katastrof. Vem man ska skylla på har jag ingen aning om, men jag vet att det inte bara är så i min skola (som faktiskt är klassad som en "fin" och attraktiv skola).

Om vi antar att detta var riktat mot mig, även om det inte var det (bara för enkelhetens skull).

Jag har ju mig själv att skylla givigtvis. Men som andra sagt så betyder inte ett IG att man inte kan. Ig är ett försök. Sen om man inte klarat proven för att man som jag har dåligt minne, å sällan kommer ihåg något jag läser eller hör värst längre stunder (detta gäller inte bara i skolbänken).

Och faktumet att jag aldirg tyckt skolan vart speciellt kul, eller intressant, gör det inte till en enklare/roligare uppgift. De mer självdisciplinerade skulle nog tagit det med en axel ryckning och sagt att man får bita i det sura äpplet. Tyvärr(?) så har jag långt under medel i självdisciplin, när det gäller det mesta. Även sånt som direkt och enbart berör mig. "Att få tummen ur arslet" är nog det bästa beskrivningen!

Jag är intresserad av det militära och ser fram emot min tjänstgöring, och ska definitivt söka till utlandstjänst! Där har vi det! Motivering! Jag är inte typen som gillar att bli tillsagt "gör det gör det och gör det nu" och fråga mig inte varför, men på något sätt är det då för mig skillnad på skola och lumpen. Helt enkelt för att jag är intresserad!

Intressant tråd, börjar bli :camo:

// MVH

Edited by Liemann

@ Masty

Om vi antar att detta var riktat mot mig, även om det inte var det (bara för enkelhetens skull).

Jag har ju mig själv att skylla givigtvis. Men som andra sagt så betyder inte ett IG att man inte kan. Ig är ett försök. Sen om man inte klarat proven för att man som jag har dåligt minne, å sällan kommer ihåg något jag läser eller hör värst längre stunder (detta gäller inte bara i skolbänken).

Och faktumet att jag aldirg tyckt skolan vart speciellt kul, eller intressant, gör det inte till en enklare/roligare uppgift. De mer självdisciplinerade skulle nog tagit det med en axel ryckning och sagt att man får bita i det sura äpplet. Tyvärr(?) så har jag långt under medel i självdisciplin, när det gäller det mesta. Även sånt som direkt och enbart berör mig. "Att få tummen ur arslet" är nog det bästa beskrivningen!

Jag är intresserad av det militära och ser fram emot min tjänstgöring, och ska definitivt söka till utlandstjänst! Där har vi det! Motivering! Jag är inte typen som gillar att bli tillsagt "gör det gör det och gör det nu" och fråga mig inte varför, men på något sätt är det då för mig skillnad på skola och lumpen. Helt enkelt för att jag är intresserad!

Intressant tråd, börjar bli :banghead:

// MVH

Du får helt enkelt visa att du är duglig för utlands tjänst för befälen...

Då borde det väl inte vara några problem?

Hmm, intressant tråd som sagt..

Jag hade också svårt med skolan och har nog som många andra fått jobba extra mycket för att sen nå i den riktningen jag vill till. Det är helt klart som Liemann säger att det underlättar om man är motiverad...

men som sades tidigare: "Jag är inte typen som gillar att bli tillsagt "gör det gör det och gör det nu" Den inställningen är inte till särskilt stor hjälp i det militära. Jag som befäl skulle nog dra öronen åt mig.

Sen vad gäller betyg.. Ja, allt handlar förstås om hur man kommer i kontakt med människor (via skriftliga ansökningar eller personlig kontakt), som företagsledare eller om jag skall ta ut ett team jag vill arbeta med i utlandstjänst så sållar jag nog bort en hel del människor av olika anledningar (beror förstås på antalet sökande) och jag tror nog att IG i betyg sållas bort väldigt tidigt, om jag inte blir rekommenderad personen av någon jag känner och/eller litar på. Det betyder säkerligen att jag missar en hel del mycket bra och säkerligen kompetenta människor som kanske borde kommit på intervju men det är svårt att se sånt i ansökningshandligar.

Detta gäller förstås yngre människor som inte har så många betyg, vitsord eller referenser från arbetsgivare, kurser eller annat.

Se nu inte detta som sanning att alla gör så, utan om jag ser till mig själv, så blir det nog på det viset. Tjänsterna jag refererar till är ju inte kanske de enklaste men man behöver heller inte vara raketforskare vid vare sig mitt företag eller vid de enheter jag arbetat med på missionerna.

Det var lite utanför rubriken på ämnet, men innanför det som disskuterats...

T

DB09, DB14, FS06

Edited by tsomitore

• 4 weeks later...

Hmm... om vi skulle vända på frågan (lite OT),

Om man har mycket bra betyg, kan man då också bli nekad tjänst?

Låter lite konstigt, tänker mest på om de tror att man som plugghäst

inte skulle var intresserad av att springa i skogen eller liknande även om

man klarar de fysiska kraven.

Eller kan det bara vara positivt att ha bra betyg?

lite knepig fråga kanske.....

MVH / 89: an

Om så var fallet skulle du se till att få sämre betyg så du inte blev nekad tjänsten?

Återigen en anledning att inte dömma personen enbart efter betygen. Det är inte bra, åt något håll!

Tja definiera bra men jag fick 19,6 i snitt och gör nu värnplikten som Jägargruppbefäl på K3 i Karlsborg.

Jag har 20 i snitt, går NV. Är det så att bra betyg ger befälsbefattningar eller stabtjänst automatiskt?

dvs att man pga betygen anses vara mest lämplig, eller kan man med bra betyg tas in som skyttesoldat? Eller tvärtom? Tittar de mycket på betygen eller är det provet som gäller?

Edited by 89:an