Norling Posted August 20, 2006 Report Share Posted August 20, 2006 Hej! Jag tänkte söka utlandstjänst nu, tjänstgjorde som bevakning/insats på F4 samt I5 i Östersund. Jag vill söka som Vakt/Eskortsoldat till ISAF. Jag undrar om någon här har varit Vakt/Eskortsoldat i utlandsstyrkan. Krav och så vidare. Jag är 22 år och fick 10-7-7 i betyg.. Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meercy Posted August 20, 2006 Report Share Posted August 20, 2006 jag har vart vakt/eskort soldat på FS10/11, ja du uppfyller ju kraven betygsmässigt... sen är det ju utlandsstyrkan fys krav som gäller också... mer om det hittar du på Mil.se men uppfattning är att ingen har blivit hemskickad för att dom inte klarat fysen... sen vet ju inte ja om du är dömd för rån hets mot folkgrupp nu under din lumpar tid ;) ett enkelt svar på vad en Vakt/eskort soldat gör är vaktar saker som tex campen, flygplan, besökare motsv... och man eskorterar tex besökare, egna soldater, andra nationers soldater men även underhålls transport. hoppas det hjälper lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted August 21, 2006 Report Share Posted August 21, 2006 jag har vart vakt/eskort soldat på FS10/11, ja du uppfyller ju kraven betygsmässigt... sen är det ju utlandsstyrkan fys krav som gäller också... mer om det hittar du på Mil.se men uppfattning är att ingen har blivit hemskickad för att dom inte klarat fysen... sen vet ju inte ja om du är dömd för rån hets mot folkgrupp nu under din lumpar tid ;) ett enkelt svar på vad en Vakt/eskort soldat gör är vaktar saker som tex campen, flygplan, besökare motsv... och man eskorterar tex besökare, egna soldater, andra nationers soldater men även underhålls transport. hoppas det hjälper lite hmm jag hade för mig att du var på Charlie plutonen... nåväl ;) ja betygsmässigt så uppfyller du betygskraven...precis.. sen så finns det massvis av trådar här angående bevakningssoldater och utlandsstyrkan. Mitt råd är väl att försöka fiska fram en kontakt som du har haft under GU kanske som plutonchef och kolla om han eller hon ska ut i US och anmäla intresse alt om denne person känner någon som ska ut kan föra din talan annars så tror jag helt ärligt att det är svårt.. särskillt till en sådan mission som ISAF.. men innan JTS får ett bryt så gör detta bara om du verkligen tror att det kan hjälpa dig och du hade en bra relation under GU. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meercy Posted August 21, 2006 Report Share Posted August 21, 2006 hmm jag hade för mig att du var på Charlie plutonen... nåväl ;) Det är helt riktigt.... vad det nu har med saken att göra.. vart låg ni själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted August 21, 2006 Report Share Posted August 21, 2006 hmm jag hade för mig att du var på Charlie plutonen... nåväl ;) Det är helt riktigt.... vad det nu har med saken att göra.. vart låg ni själv? Bravo.. men chill jag satte ju en smiley efter för att du inte skulle ta illa upp. V/E soldat var du ju inte eller hur? Vill du ha en förklaring på vilka skillnder jag såg så sänd ett PM /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norling Posted August 21, 2006 Author Report Share Posted August 21, 2006 Ah, haha nja någon buse är jag inte, heeeeeelt ostraffad Så vakt/eskort är typ samma som vakt/insats i lumpen? Förutom att allt runt omkring en är helt annorlunda. Vore kul Ska kolla upp fyskraven. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 21, 2006 Forumsledning Report Share Posted August 21, 2006 Nu har jag inte gjort GU som vaktsoldat, men dock utbildat några i vissa sammanhang och anser mig ha hyffsat stor inblick i utbildandet av vaktsoldater. Dock låg jag som V/E i Kosovo och jag anser att det inte är samma sak som lumpen. Dels pga att utlandstjänst är inte alls som lumpen, oavsett befattning, men även för att uppgifterna är så nyanserande av så mycket annat att det blir en helt annan grej. Det kan kanske variera från mission till mission, men det är vad jag tror en helt annan sak där "ute". Andra från V/E får tycka jag har fel om ni tycker jag är ute o cyklar. I kosovo var vi mer en skyttepluton med bevaknings och eskortuppgifter, än en vaktpluton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted August 21, 2006 Report Share Posted August 21, 2006 Nu har jag inte gjort GU som vaktsoldat, men dock utbildat några i vissa sammanhang och anser mig ha hyffsat stor inblick i utbildandet av vaktsoldater.Dock låg jag som V/E i Kosovo och jag anser att det inte är samma sak som lumpen. Dels pga att utlandstjänst är inte alls som lumpen, oavsett befattning, men även för att uppgifterna är så nyanserande av så mycket annat att det blir en helt annan grej. Det kan kanske variera från mission till mission, men det är vad jag tror en helt annan sak där "ute". Andra från V/E får tycka jag har fel om ni tycker jag är ute o cyklar. I kosovo var vi mer en skyttepluton med bevaknings och eskortuppgifter, än en vaktpluton. Håller helt med dig Kimster och just av den anledningen så är det enklare att ta med sig skytteutbildat folk som även kan bevaka om uttrycket tillåts... /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Korpral Sundström Posted August 21, 2006 Report Share Posted August 21, 2006 Sök, sök, och sök igen man kan alldrig söka för många gånger, söker man inte kommer man inte med, söker man ökar chansen söker man flera missioner ökar chansen ytterligare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knaZen Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Nu har jag inte gjort GU som vaktsoldat, men dock utbildat några i vissa sammanhang och anser mig ha hyffsat stor inblick i utbildandet av vaktsoldater.Dock låg jag som V/E i Kosovo och jag anser att det inte är samma sak som lumpen. Dels pga att utlandstjänst är inte alls som lumpen, oavsett befattning, men även för att uppgifterna är så nyanserande av så mycket annat att det blir en helt annan grej. Det kan kanske variera från mission till mission, men det är vad jag tror en helt annan sak där "ute". Andra från V/E får tycka jag har fel om ni tycker jag är ute o cyklar. I kosovo var vi mer en skyttepluton med bevaknings och eskortuppgifter, än en vaktpluton. Jag har inte själv gjort en mission, men är aktivt sökande sedan värnplikten. Och jag tror att du både har rätt och fel. Jag menar det kan ju inte vara helt fel att plocka killar som är utbildade på vakt och eskort. Det var iaf våra huvudsysslor. Öva eskort av materiel och personal. Även skarpa utförande var vanligt förekommande. Sedan kan man ju tycka att stå vak, gå enkla patrullrundor och eskortera är en baggis, det är det väl förvisso till stor del men det är väl ändå bättre med soldater som har rutin och erfarenhet? Nackdelarna för oss från V/E är främst då den mekaniserade biten. De flesta har knappt sett en patgb eller något annat stort som låter mycket. Och det lär ju vara en annan femma att glida och strida med en sådan istället för en minibuss eller dyligt. Personligen så tycker jag att det verkar vara hälsosamt att mixa friskt i utlandsstyrkan både i kön, ålder, us-erfarenhet och befattning under GU. Men tyvärr så verkar det som att Vakt och Insats har kvar sin dåliga stämpel. Min åsikt är ändå att bra utbildade Vakt och Insatssoldater är helt klart lämpade för Vakt och Eskort i utlandsstyrkan. Men jag har fått intrycket av att jag är ensam om att tycka det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 23, 2006 Forumsledning Report Share Posted August 23, 2006 Vad var det jag hade fel i ? Enda biten jag anser det finns en fördel med att lumpat som bevakningssoldat/insats är dom (för alla får det inte) som fått utbildning och kört just eskort. Stå vakt är inte svårt någonstans förutom en vissa förmåga av social kompetens som kan behövas (min erfarenhet) Patrullerandet inga större svårigheter heller, dessutom kan de flesta skyttesoldater idag patrullera. Just eskortbiten är vad jag anser den mer "svårare" biten, iaf den biten som kräver längre utbildningstid för att man ska behärska den, om man nu ska gå in på allt från matrielleskort till VIP eskort. Men detta är något man lär sig ganska snabbt ändå, jag gjorde iaf, det svåra var alla "worst case scenario" med eldöverfall och bakhåll och fan vet allt och att köra in i en riotliknande situation, och där tror jag att lite rutin i ryggen gör mycket. Om sen bev/insats soldater är så mycket mer lämpade för V/E-uppdrag än en "skytte/jägar/pansar"soldat anser jag nog vara ganska minimalt ändå, iaf om jag tittar på dom uppgifterna som vi faktiskt bedrev under den missionen jag var nere. Dock hade vi inte många som var utbildade på just eskortsen innan så jag ska inte slå på stora trumman för det, men ja... alla behövs oavsett. ..samt är jag helt överens om att det bästa är en bredd och stor flora bland soldaterna som åker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 @Knasen Håller helt med dig om att en blandning är bäst men jag ska försöka förklara hur jag tänker... I vanliga fall så planerar PC/Stf PC eller Gruppchef/stf Gruppchef eskorter och såklart alla andra uppkommna aktiviteter. Utan att för det minsta nedvärdera soldaterna i gruppen (hade förmånen att tjänstgöra med några av dom bästa soldaterna någonsin) så är soldaternas uppgifter under själva genomförandet att vara vaksamma och framföra fordon.. raliant.. men du förstår vad jag menar så att dom kört eskorter under GU är bra men inte nödvändigt. Om nu s_tn träffar fläkten så är huvuduppgiften att överleva och ofta då med vapenmakt och det är här jag personligen ser skillnaden. När det väl ska krigas till så har jag hellre soldater som har haft strid som sin huvudtjänst och inte bevakning vid min sida för även om teknikerna i grund är samma för alla så kanske du kan tillstå att en som gjort GU på skytte har mer tid i selen bakom sitt vapen och inte minst har tänkt mer på strid än kanske en Instatssoldat. Det tar mindre utbildningstid att träna upp en som gjort GU i inf/mek/kav skrået till att även bli en bra eskortsoldat och eftersom det åligger i huvudsak cheferna på grp/plutons nivå att göra planer så... Sedan så har jag inte personligen på ett antal år arbetat med Vaktsoldater och jag är medveten att standard och status har förändrats men FM är en monolit där det tar tid att förändra synsätt mer än mycket annat . Så lycka till Knazen och hoppas verkligen du får komma ut, för det är ju en aspekt på detta som är viktig att tänka på med och det är att det motivation.. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Ofta är V/E befattningarna eftertraktade och därför svåra att få. Brukar ofta vara en hel del med någon mission eller två i ryggen där. Kanske värt att söka något annat första missionen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norling Posted August 23, 2006 Author Report Share Posted August 23, 2006 Inte för att det har något med Vakt/Eskortsoldat att göra, men med utlandstjänst; Hur många av er har haft sambos/fruar/flickvänner när ni har åkt på mission? Och hur har det gått? Hur får man sin respektive att "låta" en att åka iväg på mission? Era erfarenheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Inte för att det har något med Vakt/Eskortsoldat att göra, men med utlandstjänst; Hur många av er har haft sambos/fruar/flickvänner när ni har åkt på mission? Och hur har det gått? Hur får man sin respektive att "låta" en att åka iväg på mission? Era erfarenheter? Titta i anhörigdelen, där finns det en del om detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knaZen Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 @Kimster Vad var det jag hade fel i ? Jag överreagerade nog en smulasom vanligt. Det blir lätt så, har man gjort lumpen som VoI så får man ta en hel del skit och smutskastning från alla möjliga håll. Så det blir lätt taggarna utåt och det ber jag isåfall om ursäkt för. Jag fick bara helhetintrycket av att du ansåg dom var mindre lämpliga för V/E i US än t ex skytte. Det stämmer väl till viss mån för visso men som jag skrev tidigare så är jag för en fin blandning och jag tror att det är hälsosamt och att man skulle kunna lära sig mycket av varandra snarare än när man slänger in en pluton med enbart personer med samma bakgrund. Situationen för VoI i utlandsstyrkan tycker jag är oroväckande. Känns fortfarande som en enorm särbehandling och att dom gamla fördomarna sitter kvar än idag. Men förhoppningvis blir det andra bullar nu med nya värnpliktssystemet! Det verkar inte vara många från VoI som får åka på mission någonstans i alla fall i jämförelse med många andra befattningar. Men det är ju förstås mitt intryck. Och jag saknar ju erfarenhet från US. Men någon får gärna motbevisa mig, det skulle jag bara bli glad över. @Blackadder Mycket bra skrivet. Det låter väldigt vettigt tycker jag! Så lycka till Knazen och hoppas verkligen du får komma ut, för det är ju en aspekt på detta som är viktig att tänka på med och det är att det motivation.. Tackar! Jag är inte den som är den och jag är fullt övertygad om att min chans kommer och då ska jag ge 110% hela tiden ut. Inte för att jag känner att jag har något att bevisa, men för att om jag skulle göra bra ifrån mig kanske chansen ökar för de motiverade och duktiga killarna från VoI som sitter och väntar på att få åka iväg på en mission. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gollum Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 (edited) Tja efter 3 missioner som Gruppchef på skytte med "insatts-soldater" i gruppen så känner jag väl att ni gör bäst i att stanna hemma... Du må vara ett undantag, men min inställning kommer alltid att vara att ni är andra klassens soldater. Edited August 24, 2006 by Gollum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knaZen Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 Okej, ja det är ju tråkigt att du har den uppfattningen. Skulle vara intresserad av att veta vad dessa killar gjorde för att få detta usla omdöme av dig om du har lust att berätta det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 Okej, ja det är ju tråkigt att du har den uppfattningen.Skulle vara intresserad av att veta vad dessa killar gjorde för att få detta usla omdöme av dig om du har lust att berätta det. Kollade av en slump på vakanslistan idag... kolla det fetmarkerade Kort befattningsbeskrivning:Campvakt på Multinationell camp. Inpasseringskontroll Behörighetskrav för befattning: Genomförd VPL med godkända betyg för utlandstjänstgöring. B-körkort. Militärt förarbevis Utbildningsperiod: 061002-061008 Vakans utlagd: 5 september 2006 Sista ansökningssdag: 9 juni 2007 Tjänstegöringsperiod utomlands: 061009-070128 Militär bakgrund: VPL som bevakningssoldat Civil bakgrund: Uppgift saknas ja.. ni ser.. förändringarnas vindar blåser /B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 Kort befattningsbeskrivning:Campvakt på Multinationell camp. Inpasseringskontroll ja.. ni ser.. förändringarnas vindar blåser Det låter som vanlig vaktsoldat på ett svenskt regemente som i princip bara sitter i kuren och kollar leg (och ser till att folk gör patron ur i röret) och inte med de "skytteuppgifter" Vakt/Eskort hade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 Kort befattningsbeskrivning:Campvakt på Multinationell camp. Inpasseringskontroll ja.. ni ser.. förändringarnas vindar blåser Det låter som vanlig vaktsoldat på ett svenskt regemente som i princip bara sitter i kuren och kollar leg (och ser till att folk gör patron ur i röret) och inte med de "skytteuppgifter" Vakt/Eskort hade. Just det. Det är Vaktsoldat de söker, inte Vakt/Eskort-soldat. Det är skillnad. Här handlar det om inpasseringskontroll på Camp Ville eller annan camp. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 Kort befattningsbeskrivning:Campvakt på Multinationell camp. Inpasseringskontroll ja.. ni ser.. förändringarnas vindar blåser Det låter som vanlig vaktsoldat på ett svenskt regemente som i princip bara sitter i kuren och kollar leg (och ser till att folk gör patron ur i röret) och inte med de "skytteuppgifter" Vakt/Eskort hade. Just det. Det är Vaktsoldat de söker, inte Vakt/Eskort-soldat. Det är skillnad. Här handlar det om inpasseringskontroll på Camp Ville eller annan camp. /K Jag kan bekräfta att det är vakten på Camp Ville som behöver mer folk. De har inga eskorter och heller inga bepansrade fordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted September 11, 2006 Forumsledning Report Share Posted September 11, 2006 Finns en del info om Vakt & Eskort i denna tråd http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=22661 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanssonX99 Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 Sökte just vakansplats som vaktsoldat. Låg inne som skyttesoldat och lyckades få 10-9-9 i betyg och det skulle ju vara kul om man kom iväg - dock så verkar uppgifterna inte vara så spännande, men OM man nu skulle få platsen så har man en fot inne. Vaktkuren har ju aldrig sett så lockande ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 (edited) Personliggen tycker jag att snacket med att Bevakning/Insats skulle vara sämre soldater är ganska förlegat och inte något som stämmer i dag. Det har hänt mycket på 6-7 år sedan jag låg inne. Har träffat många soldater som legat inne på Bevakning/Insatsplutoner som jag har upplevt som mycket kompetenta personer. Mycket imponerad är jag över de personer jag träffat som har kommit från K4. Upplevde själ att man såg ner på soldaterna i bevakningen när jag låg inne. Utan att men ens hade träffat dem eller viste vad de kunde. Har i dag en kollega som gjorde lumpen som Bevakning/Insats soldat på K3. Bara ett år efter att jag låg inne på samma regemente. Mycket skarp person som lätt platsa i en vakt/eskortpluton, enligt min mening. Livgardet verkar ha bäddat synen. Utdrag från en artikel om 5.skvadron (Ledning, underhållstjänst och bevakning) ”En starkt efterfrågad kompetens i utlandsstyrkan är vakt- och eskortpersonal. Värnpliktiga från 5.skvadron tränade denna dag på vad de ska göra om de blir beskjutna och hur de snabbt tar sig ur fordon. Plutonchefen berättar att skvadronen vill fokusera bevakningsutbildningen på säkerhet istället för service och producera en vakt- och eskortpluton i det nya treterminssystemet. På så sätt blir soldaterna mer attraktiva för insatsförband, både nationellt och internationellt.” http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33786 Edited September 13, 2006 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norling Posted January 21, 2007 Author Report Share Posted January 21, 2007 Tja efter 3 missioner som Gruppchef på skytte med "insatts-soldater" i gruppen så känner jag väl att ni gör bäst i att stanna hemma... Du må vara ett undantag, men min inställning kommer alltid att vara att ni är andra klassens soldater. Och det kommer från en sop-chef som inte ens kan stava. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 21, 2007 Report Share Posted January 21, 2007 Tja efter 3 missioner som Gruppchef på skytte med "insatts-soldater" i gruppen så känner jag väl att ni gör bäst i att stanna hemma... Du må vara ett undantag, men min inställning kommer alltid att vara att ni är andra klassens soldater. Och det kommer från en sop-chef som inte ens kan stava. Vart vill du komma med det inlägget? Är du sur över att han inte kan stava eller är du sur över att han har dåliga erfarenheter av bevakningssoldater? I stället för att oja dig över stavningen kan du väl fråga varför Gollum tycker som han gör? I många fall finns det fog för den kritik som framförs om IoB-soldater, men kanske inte alltid. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted January 22, 2007 Report Share Posted January 22, 2007 Varför var han en sopchef? Och hur vet du det? Eller är din profil inte uppdaterad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 22, 2007 Forumsledning Report Share Posted January 22, 2007 Ska vi försöka göra denna tråden mer informativ kanske. Vill någon kritisera vill jag se konstruktiv kritik och inget annan soptext. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArreliuS Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 Tja efter 3 missioner som Gruppchef på skytte med "insatts-soldater" i gruppen så känner jag väl att ni gör bäst i att stanna hemma... Du må vara ett undantag, men min inställning kommer alltid att vara att ni är andra klassens soldater. Det är ju ytterst tråkigt att du tycker så men samtidigt så kan jag förstå det. Eftersom utbildningen skiljer en hel del mellan förbanden så blir ju också resultatet därefter. Vissa insats/bev-soldater får kontinuerlig utbildning medan på vissa ställen så har de sina tre månaders utbildning sen så är det enbart "kurtjänst" som gäller. Och så länge det är på det sättet så kommer ju folk ha den inställningen att "vi" är andra klassen soldater. Mycket tråkigt då det med all säkerhet finns kompetenta soldater som inte kommer få chansen så länge den inställningen finns bland gemene man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts