J.K Nilsson Posted July 29, 2006 Report Share Posted July 29, 2006 Fox News i Svt. Här talar man om hur hemskt Malmö är. Vill påtala snuttifieringen som man också talar om i inslaget. En eftertanke om rapporteringen i från krigszoner och framför allt i Mellan Östern. J.K Nilsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 29, 2006 Report Share Posted July 29, 2006 Media håller till i dagrummet, så även den här tråden. Tjing Tjong. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted July 29, 2006 Report Share Posted July 29, 2006 Intressant. Hur andra ser på Sverige Efter att ha sett det inslaget så blir man fundersam på malmö iaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted July 29, 2006 Author Report Share Posted July 29, 2006 Jag tänkte mer diskutera kring ämnet propaganda och varför det blir som det blir. Men är man otydlig så.... J.K Nilsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted July 29, 2006 Report Share Posted July 29, 2006 Intressant. Hur andra ser på Sverige Efter att ha sett det inslaget så blir man fundersam på malmö iaf Genom att följa nyhetsrapporteringen i svenska medier har jag skaffat mig samma bild av Malmös förorter som FOX-news målar upp. Någon som bor i Rosengård som kan dementera? Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted July 29, 2006 Report Share Posted July 29, 2006 jag har aldrig avarit i rosengård men min bild har inte förändrats efter Foxs reportage. förekomm faktafel? att reportern i sin version tolkar myndigheters åsikter utan att de uttalats full ut är väl en sak men att det inte står bra till är helt klart. målar vi själva upp en bra bild av vårt eget samhälle eller mörkar vi bort det allra sämsta för att skapa bilden av ett land utan större problem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted July 29, 2006 Author Report Share Posted July 29, 2006 Genom att följa nyhetsrapporteringen i svenska medier har jag skaffat mig samma bild av Malmös förorter som FOX-news målar upp. Någon som bor i Rosengård som kan dementera? Nja, Fox var ute efter arabiseringen av Europa och man väljer att visa händelser separerade så pass i tid att de egentligen inte säger något. T.ex. moskébranden ger associationer att det finns flera moskéer och de som tände också stod och bevakade branden och slängde sten på räddningstjänsten. Polisen intervjuas och försöker ge sken att minsta lilla ingripande kräver dubbel uppsättning bilar men vilket ingripande mot en större mängd folk kräver inte det i dag? Det var mycket rapportering i från Malmö ett tag men numer ser man intet av denna rapportintensitet. J.K Nilsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted July 29, 2006 Report Share Posted July 29, 2006 reportern har lyckats vinkla inslaget rätt mkt. Men å andra sidan är Sverige så mycket bättre då det kommer till propaganda. Tänker mest på det som sägs inom landet. Eller Sveriges överlag kritiskta USA/Israel syn. Där ex Israel "mördar" barnfamiljer med flygbomber medan gerillagrupper bombar civila israeler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted July 29, 2006 Author Report Share Posted July 29, 2006 förekomm faktafel?att reportern i sin version tolkar myndigheters åsikter utan att de uttalats full ut är väl en sak men att det inte står bra till är helt klart. målar vi själva upp en bra bild av vårt eget samhälle eller mörkar vi bort det allra sämsta för att skapa bilden av ett land utan större problem? Det är bland annat den diskussionen jag är ute efter. I mer generaliserande termer: idyliseras en del företeelser och sidor medan andra demoniseras och hur kan det bli så? reportern har lyckats vinkla inslaget rätt mkt. Men å andra sidan är Sverige så mycket bättre då det kommer till propaganda. Tänker mest på det som sägs inom landet. Eller Sveriges överlag kritiskta USA/Israel syn. Där ex Israel "mördar" barnfamiljer med flygbomber medan gerillagrupper bombar civila israeler. Jag upplever en omsvängning nu där pratar om mördade israeler i norra Israel samtidigt som det förekommer dödade Libaneser. J.K Nilsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted July 29, 2006 Report Share Posted July 29, 2006 Jag upplever en omsvängning nu där pratar om mördade israeler i norra Israel samtidigt som det förekommer dödade Libaneser. Fast det är väl inte bättre. Att avhumanisera en sida i en konflikt ger ju den andra sidan ett bättre läge inför världsopionen. Fast ska man prata propaganda så ska man ju kasta ett öga på björnen i öster. Finns det några fria medier där längre? samma med dataavlyssning etc och så. Då dom säger att dom är ute efter "grova" brottslingar som pedofiler och våldtäktsmän så blir det svårt att argumetara emot, det kan ju verka som man inte har rent mjöl i påsen. Också en sorts vinkling enligt mig. Då man ger sina meningsmotståndare valet att antingen verka som man inte har rent mjöl i påsen eller hålla med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted July 29, 2006 Author Report Share Posted July 29, 2006 Fast det är väl inte bättre. Att avhumanisera en sida i en konflikt ger ju den andra sidan ett bättre läge inför världsopionen. Fast ska man prata propaganda så ska man ju kasta ett öga på björnen i öster. Finns det några fria medier där längre? samma med dataavlyssning etc och så. Då dom säger att dom är ute efter "grova" brottslingar som pedofiler och våldtäktsmän så blir det svårt att argumetara emot, det kan ju verka som man inte har rent mjöl i påsen. Också en sorts vinkling enligt mig. Då man ger sina meningsmotståndare valet att antingen verka som man inte har rent mjöl i påsen eller hålla med. En annan rätt så intressant fråga är hur denna propaganda kan uppstå. I fallet Ryssland har vi under en längre tid sett att medierna blir mindre och mindre fria. Som jämförelse agerar våra i väst fria medier på ett liknande sätt, det våra stater gör ifrågasätts lite och man är i mångt och mycket likt den ofria median. Hur kan det komma sig att det är så? Herman och Chomsky har i boken: Manufacturing Consent försökt att visa att medierna och den egna sidans aktörer lever i det närmaste symbios. Aktörerna är beroende av opinionen, vilket är svårt att påverka utan tillgång till förtroendeingivande mediakanaler. Median å sin sida måste snabbt få ut nyheter i konkurensen, vilket gör att man arbetar mindre med informationen, i princip omformulerar man bara så att informationen får plats i just det specifika mediat som journalisten arbetar med. Som lök på laxen kan motsträviga medier få sämre platser, stängs ute i från intervjumöjligheter och bara får lyssna på presskonferenser. J.K Nilsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted July 29, 2006 Report Share Posted July 29, 2006 Att man kan ljuga med sanning är ingen nyhet. http://www.dhmo.org/ /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted July 29, 2006 Report Share Posted July 29, 2006 Att man kan ljuga med sanning är ingen nyhet. http://www.dhmo.org/ /J Diväteoxid är ett farligt gift, som omger visby stift.. (gammalt ordstäv) /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.