Jump to content

U-märket bort?


Faers

Recommended Posts

ur dina ögon sett nej, men ur de som hanterar matrielen är det så och har alltid varit och kommer allltid att vara. Bara för att det finns förråd en bit bort så är det inte == matriell finns tillräckligt.

 

 

men då är min fråga varför de är så enkel att utrusta vissa även på märsgarn med blått? för har de varit så att PK kursen har haft ssd och brukar röra sig om 20st ungefär. mindre än alla befälen

Link to comment
Share on other sites

Varför ska vi ungdomar ändra våra uniformer m.m bara för att några enstaka personer TROR att Försvarsutbildarna utbildar barnsoldater ?. Är det så hemskt ifall man ser en tonåring i uniform, :S?

Om det skulle vara mer "reklam och visa " att det finns orginisationer i hela landet som INTE utbildar barnsoldater, så skulle nog fler veta att vi fanns o känna igen hos. :camo:

 

Låt hos ha vårat ungdoms märke, att byta ut den perfekta uniform som är helt perfekt till utbildningens olika övningar är helt galet. Vi gör inget olagligt i att gå med uniform till och från övningarna. :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

ur dina ögon sett nej, men ur de som hanterar matrielen är det så och har alltid varit och kommer allltid att vara. Bara för att det finns förråd en bit bort så är det inte == matriell finns tillräckligt.

 

 

men då är min fråga varför de är så enkel att utrusta vissa även på märsgarn med blått? för har de varit så att PK kursen har haft ssd och brukar röra sig om 20st ungefär. mindre än alla befälen

 

När jag tittar på foton för detta årets sommarskola så ser jag grönklädda från märsgarns PK

..så det är möjligt att ni menar nått annat år då flottiljerna inte hade omorganiserats och mängden vpl minskat.

Link to comment
Share on other sites

ur dina ögon sett nej, men ur de som hanterar matrielen är det så och har alltid varit och kommer allltid att vara. Bara för att det finns förråd en bit bort så är det inte == matriell finns tillräckligt.

 

Jo, men bevisligen så finns det viss blå materiel på SFD Berga som vi hämtar ut vår gröna uniform ur. Det är ju samma förråd. Men å andra sidan, FMLOG är ju FMLOG.

 

men då är min fråga varför de är så enkel att utrusta vissa även på märsgarn med blått? för har de varit så att PK kursen har haft ssd och brukar röra sig om 20st ungefär. mindre än alla befälen

 

Nu har du blandat ihop två olika uniformssystem. När du och jag gjorde GK så hade PK blått, men det rörde sig inte Sjöstridsdräkt 93 utan det äldre uniformssystemet M/80. Det finns ett större antal sådan uniformer kvar i förrådet bakom expeditionen på MG, men de har egentligen utgått.

 

[OT] Vi hade faktiskt blåkrageskjorta och M/80 byxor samt båtmössa på Skeppsafton eftersom vi var tvungna att lämna tillbaka våra C1or dagen innan. [/OT]

 

Apropå trådens originalämne så såg jag något förskräckligt i den senaste Sjövärnsposten. Det var under nationaldagsfirandet i Malmö som SVK hade ställt upp en fanvakt av huvudsakligen ungdomar som hade sytt på ungdomsmärket på sin C1or. Usch och fy.

Link to comment
Share on other sites

Handlade inte denhär tråden om U märket? Och inte varav Ungdom ska ha uniform eller overrall?? :D

Men om jag får säga något som har med trådens ursprung att gjöra så, ta bort den fula gula färgen och ta något mer grönaktigt. :rodna:

Link to comment
Share on other sites

Handlade inte denhär tråden om U märket? Och inte varav Ungdom ska ha uniform eller overrall?? :rodna:

Men om jag får säga något som har med trådens ursprung att gjöra så, ta bort den fula gula färgen och ta något mer grönaktigt. :Malaj:

Den gula färgen är just till för att synas. Om ungdomsmärket inte är lätt att se är det ju ingen vits att ha det. Om du följt diskussionen så finns det ju en del som tycker att vi ungdomar hellre borde ha motoroveraller istället för m/90 för att undanröja tvivel om vi är soldater eller ej, oavsett ungdomsmärke. Att göra ungdomsmärket nästintill osynligt skulle ju bara öka risken för att folk uppfattar oss som soldater, vilket är ett stort steg i fel riktning och det skulle nog skada ungdomsverksamheten.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Apropå trådens originalämne så såg jag något förskräckligt i den senaste Sjövärnsposten. Det var under nationaldagsfirandet i Malmö som SVK hade ställt upp en fanvakt av huvudsakligen ungdomar som hade sytt på ungdomsmärket på sin C1or. Usch och fy.

 

..vilket är helt rätt.

Link to comment
Share on other sites

ur dina ögon sett nej, men ur de som hanterar matrielen är det så och har alltid varit och kommer allltid att vara. Bara för att det finns förråd en bit bort så är det inte == matriell finns tillräckligt.

 

Jo, men bevisligen så finns det viss blå materiel på SFD Berga som vi hämtar ut vår gröna uniform ur. Det är ju samma förråd. Men å andra sidan, FMLOG är ju FMLOG.

 

men då är min fråga varför de är så enkel att utrusta vissa även på märsgarn med blått? för har de varit så att PK kursen har haft ssd och brukar röra sig om 20st ungefär. mindre än alla befälen

 

Nu har du blandat ihop två olika uniformssystem. När du och jag gjorde GK så hade PK blått, men det rörde sig inte Sjöstridsdräkt 93 utan det äldre uniformssystemet M/80. Det finns ett större antal sådan uniformer kvar i förrådet bakom expeditionen på MG, men de har egentligen utgått.

 

[OT] Vi hade faktiskt blåkrageskjorta och M/80 byxor samt båtmössa på Skeppsafton eftersom vi var tvungna att lämna tillbaka våra C1or dagen innan. [/OT]

 

Apropå trådens originalämne så såg jag något förskräckligt i den senaste Sjövärnsposten. Det var under nationaldagsfirandet i Malmö som SVK hade ställt upp en fanvakt av huvudsakligen ungdomar som hade sytt på ungdomsmärket på sin C1or. Usch och fy.

 

Förrådet på berga har numera (och har sedan flera år!) bara ett mindre upplag SSD, främst för tvättbyte o dyl. Inga förband hämtar ju ut blå utrustning på berga längre (alla vpl rycker in i Kkna!)! Vet inte om det finns ngt förråd på muskö, men i vilket fall som hällst så finns det inte tillräckligt med SSD:er för att utrusta 200pers (båda skolorna!) inom loppet av en dryg månad. Kkna är mig vetligen den enda av sommarskolorna där alla elever bär SSD...

 

När jag var elev var M/80 den arbets uniform som eleverna tilldelades - 15 dar i lågskor :( , alla skolorna utom Göteborg hade denna!

 

Ja det gula ungdomsmärket ÄR fult, men nu är det som så att på bussarong M/48 skall ungdomsmärket bäras över vänster bröstficka, oavsett vad ni på märsgarn anser (det är förövrigt jag som håller i SVKRF flaggan på bilden i mitten på sidan 9).

Vidare är M/80 byxor, blåkrageskjorta och båtmössa ICKE tillåtet :rockon: . Men på Märsgarn gör ni ju lite som ni själva vill... 0:)

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

Förrådet på berga har numera (och har sedan flera år!) bara ett mindre upplag SSD, främst för tvättbyte o dyl. Inga förband hämtar ju ut blå utrustning på berga längre (alla vpl rycker in i Kkna!)! Vet inte om det finns ngt förråd på muskö, men i vilket fall som hällst så finns det inte tillräckligt med SSD:er för att utrusta 200pers (båda skolorna!) inom loppet av en dryg månad. Kkna är mig vetligen den enda av sommarskolorna där alla elever bär SSD...

 

Jag vet med säkerhet att det finns ett förråd på Muskö då alla utom två av oss (jag och en annan PK elev) fick ut våra M/48 där inför saluten den 14/7. Jag anser dock inte att samtliga elever på sommarskolorna bör ha SSD. Jag tycker att GK bör ha grönt efter de faktiskt spenderar tid i fält och eftersom deras sjötid ändå utgörs av segling i Tvåkrona iförda fyskläder (Poplin alt. civila), men jag tycker att FK och PK borde ha SSD eftersom båda kurserna tillbringar en ansenlig tid till sjöss på sina fartyg. Jag tycker att FMLOG borde kunna arrangera detta, det handlar trots om sammanlagt 100 person under en tid av 2 månader.

 

Ja det gula ungdomsmärket ÄR fult, men nu är det som så att på bussarong M/48 skall ungdomsmärket bäras över vänster bröstficka, oavsett vad ni på märsgarn anser (det är förövrigt jag som håller i SVKRF flaggan på bilden i mitten på sidan 9).

 

Jag tvivlar inte en sekund på att det är helt korrekt att göra så, men jag tycker bara att det är förskräckligt fult. Jag tycker att man borde kunna ha överseende med ungdomsmärken vid de få tillfällen då ungdomar faktiskt får bära daglig dräkt av olika anledningar eftersom det ändå är så sällan. Man ser ju knappast speciellt krigisk ut i rundmössa, till skillnad från FU 90.

 

Vidare är M/80 byxor, blåkrageskjorta och båtmössa ICKE tillåtet :banghead: . Men på Märsgarn gör ni ju lite som ni själva vill... :lala:

 

Tja, det var mest en nödlösning för att vi i PK skulle se annorlunda än resten av skolan på Skeppsafton (dvs sista kvällen, då vissa festligheter under befäl av PK hålls).

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Förrådet på berga har numera (och har sedan flera år!) bara ett mindre upplag SSD, främst för tvättbyte o dyl. Inga förband hämtar ju ut blå utrustning på berga längre (alla vpl rycker in i Kkna!)! Vet inte om det finns ngt förråd på muskö, men i vilket fall som hällst så finns det inte tillräckligt med SSD:er för att utrusta 200pers (båda skolorna!) inom loppet av en dryg månad. Kkna är mig vetligen den enda av sommarskolorna där alla elever bär SSD...

 

Jag vet med säkerhet att det finns ett förråd på Muskö då alla utom två av oss (jag och en annan PK elev) fick ut våra M/48 där inför saluten den 14/7. Jag anser dock inte att samtliga elever på sommarskolorna bör ha SSD. Jag tycker att GK bör ha grönt efter de faktiskt spenderar tid i fält och eftersom deras sjötid ändå utgörs av segling i Tvåkrona iförda fyskläder (Poplin alt. civila), men jag tycker att FK och PK borde ha SSD eftersom båda kurserna tillbringar en ansenlig tid till sjöss på sina fartyg. Jag tycker att FMLOG borde kunna arrangera detta, det handlar trots om sammanlagt 100 person under en tid av 2 månader.

 

 

Men asså nej, ni ser inte hur organisationen funkar egentligen. Det är inte bara att "ha" 100 uniformer för att det ska vara bra. Pånera att du har 60-70 ungdomar, då ska det finnas storlekar som passar, vilket innebär att av varje storlek måste det finnas minst ... ja just det hur många ? det vet man ju inte eftersom man inte har koll på storleken på folket som kommer, så låt säga att det bör finnas 60-70 av bara en storlek som är "normalhöjd/bredd" 50-60 av de andra storlekarna som är förekommande men inte inte lika mycket och kanske 10-20 av de som är extrema på nått sätt. Dår är vi bara där uppe i drygt 150 uniformer bara för att kunna grundutrusta, sen ska det finnas reserv på allt ifall nått går sönder eller måste bytas av en anledning, Lägg till 50 till. På detta ska nästa sommarskolan in ganska tätt inpå, då ska det hinnas tvätta allt detta.. eller att det finns uppsättnig för att klara av 100-150 ungdomar, alltså dubbla allt... Sommarskolan bedrivs sen bara under sommaren under någon månad..

Motivera då att ha utrustning för flera 100000 tals kr i ett förråd där de inte används speciellt mycket, lägg sen på att det kanske är brist på övriga flottiljer...

 

siffrorna är tagna lite här och där, men det jag vill komma fram till att man kan inte resonera att det "bör finnas / fmlog borde arrangera ...100st som bara är där i 2månader" för det ser inte ut så, och verkligheten funkar inte så. Måste alltid finnas en sorts rendundans, och det är inte alltid det går till ens vpl, och då lär inte ungdomarna få det bättre.

Link to comment
Share on other sites

Väl talat Kimster, det var lite av detta resonemang jag inte lyckades föra fram. Det var/är mindre kul att försöka få nånting bytt på gulan i samband med vpl-inrycken, personalen var ju rent förstörda redan flera veckor innan (Jag har et men du får et intè - någon?). Därimot var det toppen att gå och byta dagen/dagarna efter inrycket, eftersom många storlekar var slut i "vpl-hyllorna" så fick dom ta från "befäls-hyllorna" - med resultatet att man fick helt nya prylar... :)

 

I övrigt är det betydligt smidigare att samtliga kurser har SSD, än att vissa har det och andra detta! GK är i fält i max 3 dygn, och det som bedrivs är ju inte mer än avancerad camping. Segla M44 kan man göra även i SSD. I Kkna tilldelas ALLA elever SSD samt M/48, och det fungerar finfint... :)

 

Förresten - Är ni verkligen inte fler än 50pers/skola på Märsgarn? I Kkna har vi dom senaste åren haft 100-120 elever + 25-30 befäl!

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag har faktiskt full förståelse för FMLOGs problem. Jag antog att det var så, men det är alltid kul att få bekräftelse.

 

Självklart är vi fler 50 pers, men jag räknade bara FK och PK. I år på MG2 var vi 22 PK, 36 FK, 48 GK och 28 instruktörer.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Vidare är M/80 byxor, blåkrageskjorta och båtmössa ICKE tillåtet B-) . Men på Märsgarn gör ni ju lite som ni själva vill... ;-)

Det hade varit en tillåten variant om man bytte ut M/80 byxorna mot byxa M/87

 

Edit: Dock endast när det är anbefallt (vilket det var) eller vid enskilt uppträdande

Edited by Tikkanen
Link to comment
Share on other sites

Vidare är M/80 byxor, blåkrageskjorta och båtmössa ICKE tillåtet :lol: . Men på Märsgarn gör ni ju lite som ni själva vill... ;-)

Det hade varit en tillåten variant om man bytte ut M/80 byxorna mot byxa M/87

 

Edit: Dock endast när det är anbefallt (vilket det var) eller vid enskilt uppträdande

Ånej du, inte smäck till M/48 - varken med eller utan bussarong... B-)

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

Kolla tillåtna variationer till daglig dräkt i marinen i UniRFM 2003

Hittar ingenstans i UniRFM 2003 att båtmössa får bäras till M/48. Har aldrig överhuvudtaget hört talas om det. Bortsätt från att det användes för i tiden, då man fortfarande hade blåkrageskjorta till arbetsuniformen. Du kan inte ge en sidohänvisning...? :rodna:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ja där står ju faktiskt att smäcken är tillåten. Men jag utgår från att det gäller för befäl, alltså isf skärmmössa (och utan innerkavaj) - vilket iof skulle göra det hela till en uniform m/87 (C2!)... :rodna:

Har hur som hällst ALDRIG sett någon använda båtmössa till blåkragen (tack och lov!) ! Får som sagt (i därför avsed tråd!) efterlysa bättre tydlighet i den nya UniRFM.

Link to comment
Share on other sites

Om befäl bär den kombinationen kallas det vardagsdräkt eller C2, som du själv säger.

Enligt örlogsboken 1985 så får man byta ut rundmössan mot båtmössa ombord och på militärt område.

Jag tror (och nu spekulerar jag) att det är en kvarleva från den tiden.

Därmed är det, enligt mig, inte ett reglementsbrott att bära båtmössa till M/48.

 

Edit: stvafle

Edited by Tikkanen
Link to comment
Share on other sites

speciellt vackert är det inte, det kan jag hålla med om.

dock är det lite småkul att kombinationer från förr finns kvar än idag.

 

Edit: Tog bort en fråga och ställer den i en bättre tråd.

Edit2: Efter som jag fick svar så tar jag frågan här iaf.

 

Jag har en fråga, blågul, radera gärna den här delen om det inte passar.

Stämmer det att man ska bära rundmössa utan mössring, den ring som spänner ut mösskullen alltså?

Det blir enormt osnyggt......

Edited by Tikkanen
Link to comment
Share on other sites

speciellt vackert är det inte, det kan jag hålla med om.

dock är det lite småkul att kombinationer från förr finns kvar än idag.

 

Jag har en fråga, blågul, radera gärna den här delen om det inte passar.

Stämmer det att man ska bära rundmössa utan mössring, den ring som spänner ut mösskullen alltså?

Det blir enormt osnyggt......

Beror på om du har en mösskulle av bomull eller syntet. Mösskullen av bomull ska ha ring, men inte den i syntet. För användes bara mösskullar av bomull (som även var lite större!) och då behövdes ringen för att mössan skulle se bra ut, numera används mestandels den av syntetmatrial som håller formen bättre. Mössringar delas heller inte ut som standard längre, vill man ha en så får man charma tanterna på gulan lite :rodna:

 

Men det gammla stuket ser absolut bättre ut...

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

Jag stötte på något intressant när jag skulle beställa ungdomsmärken för ungefär en månad sen. När jag kom till förrådet och skulle hämta dem, fick jag reda på att de inte hade några och inte heller skulle få några då de var helt slut. Enligt dem hade de en gång tillverkats av en privatperson och har nu tagit slut och skulle därför utgå.

 

Är det någon som hört något liknande?

Link to comment
Share on other sites

Jag stötte på något intressant när jag skulle beställa ungdomsmärken för ungefär en månad sen. När jag kom till förrådet och skulle hämta dem, fick jag reda på att de inte hade några och inte heller skulle få några då de var helt slut. Enligt dem hade de en gång tillverkats av en privatperson och har nu tagit slut och skulle därför utgå.

 

Är det någon som hört något liknande?

Hade övning med de flesta ungdomsavdelningar i Kalmar och Kronobergs län i helgen där chefen för ungdomsverksaheten här och chefen för Kalmar-Kronobergsgruppen deltog. Vi fick ett tal där man underströk hur viktigt det var att vi visste att vi inte var eller blev soldater i ungdomsverksamheten, och att det väntade tills värnplikten. Inget om förändringar i bestämmelser om uniformen nämndes av ngt befäl. Tror det borde nämnts om man skulle ändra. Du tror inte att det bara är förradspersonalen som inte orkar fixa med det?

 

Kan inte tänka mig att FM beter sig sa oflexibelt att man inte kan fixa annan tillverkare av ngt sa litet.

Link to comment
Share on other sites

Du tror inte att det bara är förradspersonalen som inte orkar fixa med det?

 

Kan inte tänka mig att FM beter sig sa oflexibelt att man inte kan fixa annan tillverkare av ngt sa litet.

 

Det är mycket troligt att det hänger på förrådspersonalen, men man kan aldrig veta med FM, speciellt inte när FMLOG är inblandat. Problemet för mig är ju dock att jag måste utrusta mina ungdomar med gula märken och när jag inte kan få några från förrådet, blir det plöstligt lite jobbigt. Jag är inte så bra på att brodera...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...