Jump to content

U-märket bort?


Faers

Recommended Posts

Kontakta de andra U-avdelningarna i regionen och be att fa deras överskott av U-märken, om de har nagot. nar sedan situationen löst sig kan du ge tillbaka antalet till de andra avdelningarna.

Spritpenna borde ju funka pa gult tyg ocksa annars. Nu vet jag inte hur mycket pengar din avdelning sitter pa, men annars kanske ni kan anlita en sömmerska, motsv att ordna ett antal at er? bättre än inget.

 

Fast nu när jag tänker pa det är det ju nya UniR FM-tider. Underskottet av U-märken kanske beror pa ngt slags ersättning i det nya reglementet. Gul armbindel med UNGDOM pa, som Vakt-arbindeln, fast ombytta färger? :happy:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Avseende bristen på det gula märket "UNGDOM" är det bekräftat att det råder brist i hela landet. Den lokala ungdomshandläggaren på UTB-grp har, i syfte att lösa problemet, själv beställt likadana märken från civilt håll. Hurvida de kommer att självantända förtäljer dock inte historien.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vad kul med självutnämnda blågula...

 

anser ni att en tråd inte håller sig till ämnet eller ett inlägg är över gränsen. Använd knappen "ANMÄL" och anmäl inlägget eller tråden. istället för att agera som blågula... Om ni nu själva vill styra tillbaka tråden till topic, vårda ert språkbruk och gör det på ett snyggt sätt. Att börja gnälla offentligt på inlägg som är minst 3 månader bort i tiden offentligt tycker iaf jag inte om. Utan åter igen, använd anmälknappen.

 

Fk Satan

Blågul.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja, de är fortfarande reglementerade och skall bäras. Problemet för tillfället verkar vara att FMLOG inte har någon tillverkare för dem.

 

I övrigt finner jag det mycket konstigt att ungdomsmärket aldrig verkar användas på Försvarsmaktens egna ungdomskurser. Jag har flera bekanta som gått dessa (K3, P4, F7) och ingen av dem har använt ungdomsmärket. Tvärtom har de istället haft både förbandsmärke och kragspeglar. Jag tycker det är ganska dåligt att man påtvingar ungdomsmärket på frivilligorganisationerna, men inte ser över sin egen bakgård.

Edited by Skoog
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte läst alla inlägg, så ngn kan redan ha sagt det jag kommer säga.

 

Vi har märket "UNGDOM" för att visa just att de är ungdomar och inget annat, de SKALL inte räknas som stridande. Om FMLOG inte kan leverera ungdomsmärkena, vilket är jäkligt synd. Då det finns många ungdomar över Sveriges avlånga land som antingen är med i FU-u / Hv-u. Men att det ska tas bort helt och hållet anser jag vara dumt.

Link to comment
Share on other sites

Nja, men när man kommit över 18 och är i LK status tycker jag att det borde finnas nått altenativ. Jag var/är instruktör, man kanske skulle ha nått för LK 1/2 elever. bara för att att göra en avmarkering från att man är 18 + eller nått.

Link to comment
Share on other sites

När man samövar med Hv tex , Hv använder ju sig ibland av folk 18 + för att fylla ut på sina stridsövningar. Jag fattar naturligtvis att märken har sina funktioner.

Är nog något av det dummaste jag hört. LK1 och två utmärks med romber. Det räcker. Att försöka sudda ut skillnaderna mellan diverse ungdomar och HV-soldater under stridsövningar (som jag inte förstår varför ungdomarna ska delta i) är ännu dummare. Ungdomar som samövar med HV borde utmärkas ännu mer för att de inte ska förväxlas som soldater.

 

Inom vår avdelning delas det ut en extra namnbricka till chefer. Ex. C EA och STF C EA, för att undvika förvirring om vem som har ansvaret. Funkar ypperligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag bar aldrig romberna utan hade HVU instruktör fastlimmat på kläderna. Gick alltså som instruktör det sista året och inte LK. De gångerna vi fyllde ut så bar vi inte märkena pga uppgiftens karrkatär. samövningarna med HV gav bra erfarenhet och bra stämning mellan "förbanden". Att ungdomar ska få eller icke få bedriva strid hör inte till saken här. Sen ser jag skilland mellan soldater och combatanter. "Mina" ungdomar var INTE combatanter dock så tilltalade jag dem inte ungdomar utan vid Plutonnamn/kompani eller helt enkelt soldater. Alla var mycket medvetna om att utb vi fick/får inte är tillräcklig för att godkännas som en combatant i den Kungliga Svenska Försvarsmakten.

 

Kan också tillgägga att för dem som tror att " han är en riktig stridis , etc" så betonade jag under mina år i HVU alltid att Sjukvård skulel vara en av våra huvuduppgifter, att lära sig mer sjukvård än vad gemene man/soldat kan. Så att vi kan i skarpt läge göra nått, både i den civila vardagen och i kris/krig.

Edited by Vinceres
Link to comment
Share on other sites

Finns romberna kvar inom Ungdomsverksamheten? jag trodde de var avskaffade sedan länge... Sedan går det alltid att fundera på hur lämpligt det är att ha ungdomar som instruktörer för andra ungdomar. I min värld är det samma krav på att vara ungdomsledare som att bli antagen till YOP...

 

Ungdomar SKALL ha ungdomsmärket, tycker att alla föreskrifter och uniformsreglementen är ganska klara på den punkten... finns det inte att tillgå på utbildningsgrupperna så får de lösa problemet genom att beställa. Att sy upp lite tygmärken är inte svårt och jag är övertygad om att utbildningsgrupperna får beställa detta själva utan att gå via FMLOG...

Link to comment
Share on other sites

Finns romberna kvar inom Ungdomsverksamheten? jag trodde de var avskaffade sedan länge... Sedan går det alltid att fundera på hur lämpligt det är att ha ungdomar som instruktörer för andra ungdomar. I min värld är det samma krav på att vara ungdomsledare som att bli antagen till YOP...

 

Ungdomar SKALL ha ungdomsmärket, tycker att alla föreskrifter och uniformsreglementen är ganska klara på den punkten... finns det inte att tillgå på utbildningsgrupperna så får de lösa problemet genom att beställa. Att sy upp lite tygmärken är inte svårt och jag är övertygad om att utbildningsgrupperna får beställa detta själva utan att gå via FMLOG...

 

 

Visst finns rombmärkena kvar, nu har ju tom Hvu fått ut speciella märken med romberna på, förut så var det ju mest FU-u som körde med detta. Men nu finns det på alla nivåer inom ungdomsutb för FM.

Link to comment
Share on other sites

och jag som tyckte UniR2003 var ganska tydlig med detta

 

På fält och sjöjacka (ej på skyddsklädsel skjortor eller övriga plagg) skall

bäras :

På vänster bröst, dekal ”Ungdom” samt namnbricka.

På vänster överärm svensk flagga samt egen förenings-/organisationsdekal

av textil (RekryC: FM-märke, HV:Hv:ungdomsdekal, Frivorg: Resp

frivorg ungdomsdekal).

Andra märken och tecken än som ovan angivits får ej anbringas på persedlarna

(OBS! fältmössa och kragspeglar utan tecken).

 

Vad jag ser så tillåter inte UniR några romber för ungdomar, så det skulle vara intressant att se vilket reglemente eller föreskrift som säger att det är ok med romber...

Link to comment
Share on other sites

Romberna är en del av föreningsmärket och därför okej att bära

 

helt rätt, det enda romberna gör är markerar vilken kurs (vilket steg) ungdomen tillhör

en GK = ingen romb, FK = 1 romb, LK 1 = 2 romber, LK2 = 3 romber (sedan finns ju den inofficiella IK (Instruktörskursen) som vissa envisas med att köra när ungdomarna fått sin 4e Romb och de får då gå som biträdande instruktörer på vissa lektioner (tex hur man reser tält osv)

 

här får ungdomarna sin 4e romb men är fortfarande kvar i LK2.

 

romberna har INGET med nån form av grad att göra, en ungdom med 4 romber har inte mer att säga till om än en ungdom utan romber, mer än att han ibland får hålla nån lektion för GK som del av LK2 kursen, alt hjälpa ungdomsledarna när de håller lektioner.

 

jag vill nog påstå att det är mer för att ungdomarna skall känna sig duktiga än nånting annat.... (de får altså nytt förenings/förbunds märke när de avancerar en kurs)

dessutom är romben så liten att man inte ser den om man inte går fram till ungdomen och kollar direkt på märket. (svart romb på mörkgrön bakgrund, ca 5x5mm stor)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Romberna ingår i "föreningsmärket" och är reglementerat godkända.

 

Romberna representerar vilka kurser man har avklarat med godkänt resultat, och har inte med någon grad att göra.

 

Försvarsutbildarungdom, Hemvärnsungdom, Flygvapenfrivilligas ungdomar, och Sjövärnkårens ungdomar använder romberna enligt samma koncept.

 

punkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag missuppfattade vilka romber som avsågs, och såg med förskräckelse de gamla romberna med guldsträck i. som fanns inom ungdomsutbildningen förr i tiden. Ber så mycket om ursäkt att jag tänkte på fel romber.

Link to comment
Share on other sites

Jag missuppfattade vilka romber som avsågs, och såg med förskräckelse de gamla romberna med guldsträck i. som fanns inom ungdomsutbildningen förr i tiden. Ber så mycket om ursäkt att jag tänkte på fel romber.

de "romberna" (strecken) försvann runt 2000 nån gång...

jag minns att jag använde dem och fick 3st streck innan de byttes mot de nuvarande romberna, jag började som ungdom våren 1998 så ca 2001 borde de försvunnit om vi skall vara exakta.

Link to comment
Share on other sites

ok, för oss stämmde det inte riktigt så, vi hade ett litet gradsystem. Sen vi hade inga biträdande instruktörer , bara 5 vanliga varav jag var 1.

 

Lk funkade alltid som GB

 

 

Har jag missuppfattat det helt fel att du var IK-U men ni räknade er som instruktörer? Enligt konstens alla regler finns det vissa andra kurser som sak ha gjorts för att vara instruktör.

När jag gjorde Ungdomsledarkursen så var det iaf sagt att det var GU/3-månaders SAMT ungdomsledarkurs. Det enligt personal som utbildade på HvSS. Gissar på att dom visste vad de talade om.

 

//KNI

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Nja, du kan formelt få agera som biträdande instruktör, men man är aldrig per automatik någonting utan att få förordnad av ansvarig chef/ledare

 

Med andra ord man kan gå ungdomsledarkurs men du får inte gå som ungdomsledare "skarpt" utan att MDgruppen motsv. har förordnat/godkänt dig.

Link to comment
Share on other sites

dessutom finns det inget som heter IK-U... det är bara lokala påhitt.

enda kurserna som finns är GK, FK, LK1 och LK2 inget annat... sedan kommer ungdomsledarkursen, men då måste man göra lumpen först, och då blir man eventuellt ungdomsledare.

däremot kan en ungdom som genomfört LK2 biträda ungdomsledarna..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
dessutom finns det inget som heter IK-U... det är bara lokala påhitt.

enda kurserna som finns är GK, FK, LK1 och LK2 inget annat... sedan kommer ungdomsledarkursen, men då måste man göra lumpen först, och då blir man eventuellt ungdomsledare.

däremot kan en ungdom som genomfört LK2 biträda ungdomsledarna..

 

Nej, man måste inte ha gjort lumpen för ungdomsledarkursen, flera från mitt förbund genomförde den innan ens startad VPL.

Link to comment
Share on other sites

dessutom finns det inget som heter IK-U... det är bara lokala påhitt.

enda kurserna som finns är GK, FK, LK1 och LK2 inget annat... sedan kommer ungdomsledarkursen, men då måste man göra lumpen först, och då blir man eventuellt ungdomsledare.

däremot kan en ungdom som genomfört LK2 biträda ungdomsledarna..

 

Nej, man måste inte ha gjort lumpen för ungdomsledarkursen, flera från mitt förbund genomförde den innan ens startad VPL.

 

 

Jag gick ungdomsledarkursen på HvSS nu v.34 och jag tror att av ca 20 deltagare var det 4 st som inte hade gmf GU. Tre av dessa var bara 17 år gamla varav en endast hade gått GK.

I min utvärdering skrev jag att jag tycker man åtminstone borde vara 20 år gammal eller ha gmf GU (förhoppningsvis uppfyller man båda kraven) för det märktes stora skillnader i mognad mellan dem och resten av gruppen.

Under kursen hade vi avlämning varje morgon och de här personerna kunde inte ens genomföra en koprrekt avlämning, visste inte åt vilket håll man skulle vända osv..

Frågan är hur lämplig ungdomsledare man blir då man kommer hem från kursen om man inte ens kan det mest basic vad gäller att gå som instruktör/ledare typ avlämningar, att prata inför folk och dyl.

 

Jag var MINST sagt besviken på kursledningen som valt att anta dessa personer då jag tyckte att de drog ner tempot för inlärning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...