Jump to content

U-märket bort?

Faers

Recommended Posts

@Born

Då undrar jag: Varför anser du att träningsoverall skulle passa bäst till verksamheten? Tror att en träningsoverall skulle fungera mycket dåligt att öva i, mer än fys dvs.

Får jag ställa frågan ifall du nån gång deltagit i ungdomsverksamhet?

@Christer

Tror han menar att ungdomar borde hålla sej till mer åldersanpassa verksamhet som orienterings- och fotbollsklubbar.

@Faers

Var har du hört det?

Hos oss ska det gula märket nu mera på även m/87an för dom som köpt de på Gardesbutiken, tvärt om alltså. Fler gula märken.

@ Eriksson

Det är få som faktiskt får ha M87, iaf av de jag pratat med men det är väl mer ngt ni kör hos ert kompani.

Och jag hörde det av en polare som hört det av några förrådsgubbar när hon var på övning eller ngt.

Det med gröna märken vette katten, det skulle väl vara det märket vi redan har på ärmen?

@Born

Då undrar jag: Varför anser du att träningsoverall skulle passa bäst till verksamheten? Tror att en träningsoverall skulle fungera mycket dåligt att öva i, mer än fys dvs.

Får jag ställa frågan ifall du nån gång deltagit i ungdomsverksamhet?

Ja, Som ungdom från början till slut och sedan som instruktör osv osv, Förövrigt har jag en del utbildning och erfarenhet utanför ungdomsverksamheten. Nog om det.

För jag anser att man inte behöver uniform för den verksamhet som undommar bedriver/ska bedriva. En träningsoverall är betydligt mer lämpad och bekväm för de endamålen. Möjligtvis ett goretexställ om man nu har pengar till det.

Slut för mig, är inte intresserad av att höra en massa gnäll från de som tror ungdomsverksamheten är mer än en lek.

Edited by Born

För jag anser att man inte behöver uniform för den verksamhet som undommar bedriver/ska bedriva. En träningsoverall är betydligt mer lämpad och bekväm för de endamålen. Möjligtvis ett goretexställ om man nu har pengar till det.

Slut för mig, är inte intresserad av att höra en massa gnäll från de som tror ungdomsverksamheten är mer än en lek.

Jag gnäller inte, och anser inte heller att ungdomsverksamheten är mer än en hobby som skall väcka intresse för FM. Börjar tröttna på din attityd som ständigt är negativ och nedvärderande mot personer som ännu inte gjort GU, avser inte enbart "Fm-ungdomar".

Nu ska jag hämta några exempel från FBU handboken, kursplanerna för ungdomsverksamheten där jag inte kan hålla med om att en träningsoverall vore bättre lämpad än uniformspersedlar från FU90 systemet.

Terrängtjänst

Skyddsställning.

Förflyttningssätten

Personlig maskering.

Skydd mot insyn och eld.

Eldställning

Vapentjänst

Skydd

Skydd mot marktrupp, posts uppträdande, bevakningspatrull.

Skydd mot ABC(NBC)-stridsmedel. (Vilken hög skyddsnivå man lär ha på en träningsoverall, mysigt att genomföra täthetsprov med den.)

Fältarbeten

Maskering

Ordnande av skyddsgrop

Befästningsarbeten

Svara gärna, men försök hålla det på en inte nedvärderande nivå..

• Super Administrators

Jag bryr mig inte om egentligen vad som står i FBU-handboken just nu, men en sak jag kan garantera varenda kotte här inne inkl. Born är att ungdomsverksamheten i sin RIKTIGA miljö och syfte är LÅNGT ifrån en lek.

Jag hade aldrig suttit med div. satans utbildnignsplaner och utbildningssäkeherhetsanalyser och slarvat bort åtskilliga helger och ödslat tid på tonåringar om jag anset vi bara lekte.. det kan man göra på dagis eller i fotbollsklubbarna.. whatever. Aldrig nånsin att jag kallar ungdomsverksamheten rakt ut för en lek, nix, finns inte.

För de som är med i sådan verksamhet som "lek" har i såfall hamnat under en dålig övningsledare/skolchef som inte begripit syftet och målen som ungdomsverksamheten har, både den skrivna och oskrivna, och sånt kan man inte lasta ungdomarna för.

Detta har jag m.fl skrivit flera gånger i liknande trådar.

Att man gör vissa övningar på ett lekfullt sätt, är en sak, det ingår bara i pedagogiken att få vissa viktiga kanske i vanliga fall tråkiga övningar roliga, men jag står inte och utbildar något lekande.

Att attityden är olika hos vissa ungdomar OCH ungdomsledare tvivlar jag inte på en sekund, men som jag skrev i början i sin rätta miljö och under utbildad, kompetent och mogen ledning så är ungdomsverksamheten bland det bästa du kan lägga din tid på som 16åring.

Hurvida uniformen är bra eller inte kan man diskutera, men så länge det inte finns skyddskläder vilket FU90 är så är den ypperlig, i sitt syfte. I skog och mark och under övningar i kallt varmt väder, inomhus utomhus, under övningar i snö eller brandövningar så är den bra, och kan inte ersättas med några träningsoveraller.

..och något om att U-märket ska bort eller färgas whatever har jag aldrig hört nått.

• Like 1

Håller med bossen till 100%. Hade jag ansett det vara en lek så hade jag inte varit involverad. Många ungdomar är seriösa och tycker om/ är stolta över vad de gör. Många har känslan av att de gör ngt viktigt. Jag är en av dem.

Sen om vi egentligen gör ngt viktigt återstår att se :P

... om jag anset vi bara lekte.. det kan man göra på dagis eller i fotbollsklubbarna..

Du har inte stått på en idrottsplatsläktare med föräldrar till barnen på planen på ett tag hör jag :D;)

(vet inte om det är något att skratta åt iofs... där borde det vara lek.... :) )

@Christer

Fel och plumpt av mig att skriva lek. Ber om ursäkt för det, vet att det finns folk som läger ner mycket tid och arbete på ungdomsverksamheten. Visserligen lägger vissa för stort allvar i saken och tror att de utbildas till något de inte är osv osv, men det är individer och man ska inte belasta hela konceptet pga vissa individer.

FMs ungdomsverksamhet ÄR och har varit en trevlig och nyttig fritidsverksamhet för många har så även varit för mig.

Min attityd mot folk som inte gjort lumpen är ganska neutral. Precis som min attityd mot de som gjort lumpen. Varifrån du fått att jag har den attityden vet jag inte, vissa individer inom ungdomsverksamheten behöver ibland påminnas om vad för sorts verksamhet de bedriver och att de INTE utbildas till soldater samtidigt som vissa har stenkoll och är ambitiösa samt har stenkoll på vad de håller på med. Dock anser jag fortfarande att man ska se det som en trevlig fritidssysselsättning med lekfulla inslag och inte en utbildning i första hand.

Då kan vi gå in på kläder lite snabbt, uniformen är ett lämpligt skyddsplagg, och det är vad den ska användas som. Och när jag tänker efter så är det mer det som finns inuti uniformerna som jag stör mig på ibland, dvs de jag har en benägenhet av att "ha en taskig attityd" mot. De som ser ungd.verksamheten som mer eller mindre ett krigsförband för elitungdommar, de hade passat bättre i en rosa träningsoverall än en grön uniform. De var en stor orsak till att jag inte ville fortsätta med ungdomsverksamheten efter jag fått lite hår på hakan och fått lite perspektiv i blandannat lumpen och US.

Råder/rådde en viss status hysteri inom delar av verksamheten som jag anser vara osund.

Jag ber om ursäkt att jag raljerade och det var inte min mening att klanka ner på ungd.verksamheten som företeelse, utan försöka komma med en tanke på hur man kan lura iväg de element som inte har något som helst i gröna kläder att göra öht. Jag hade förövrigt mycket trevligt som flygvapenpojke från 1992 tillsissådär 2000 :)

EDIT! Mina först 1-2 inlägg i de flesta debatter/diskussioner/frågor brukar vara sissådär 10 ggr starkare än jag egentligen tycker, detta för att trigga igång en diskussion där man även kan argumentera mot de som egentligen har samma inställning till de saker man diskuterar men ändå har olika nyanser, detta brukar i de flesta fall innebära att man slutligen gemensamt kommer fram till lämpliga slutsatser och kan nysta upp eventuella meningsskiljaktigheter. Det gör dessutom att man ofta blir idiotförklarad, helt ok för mig då det oftast brukar lösa sig i slutet av diskussionen. Förövrigt så är just detta forum ett lämpligt ställe att föra diskussioner på, många starka viljor och många i mitt tycke intelligenta människor som man kan dela erfarenheter och åsikter med och mot. Det bästa är att man kan vara benhårt emot en persons inlägg i en tråd och ha exakt samma åsikter i en annan.

Skriver det här nu för att slippa eventuella konstiga påhopp i fortsättningen.

Edited by Born

@Faers

Jag är mycket skeptisk till påståendet att ungdomsmärket skulle avskaffas. Var har du hört det här? Chefen för mitt U-komp berättade att han snackat med killen som hittade på ungdomsmärket. Det var ju en del politiskt tjafs om att vi ungdomar skulle kunna tolkas som barnsoldater (därav viss önskan om overall). Märket kom till för att visa att vi inte är några barnsoldater, för då skulle vi inte vara så dumma att vi sätter ett stort gult märke på uniformen som skulle kunna röja oss väldigt lätt. Det är alltså en baktanke med det gula märket, och att ta bort det skulle ju vara att gå tillbaka till ruta 1.

@ Syster Håkan

Att det skulle bli grönt är också ett lustigt rykte enligt mig. Det är ju för att märket syns så tydligt och skriker "UNGDOM!" som vi inte behöver overaller.

Som redan sagts så vore det inte så smart att ersätta uniformerna med overaller, det skulle inte alls fungera för i alla fall vår avdelnings verksamhet eftersom vi är väldigt seriösa, iaf de som kommer. Jag skulle kunna tänka mig att man som ny har overall de första övningarna för att få ut div. militär materiel när man visat att man är seriöst intresserad. Vissa kommer bara på första övningen, tar sina grejer och hör aldrig av sig mer. Att vara i fält utan regnställ, värmekläder, kokkärl och div. annan rejäl materiel skulle inte vara så praktiskt. Med overaller skulle verksamheten nog bara kunna vara att grilla korv.

:blink: till er som är seriösa ungdomar/ungdomsledare.

Mvh

Munken_swe, seriös HvU

Som redan sagts så vore det inte så smart att ersätta uniformerna med overaller, det skulle inte alls fungera för i alla fall vår avdelnings verksamhet eftersom vi är väldigt seriösa, iaf de som kommer. Jag skulle kunna tänka mig att man som ny har overall de första övningarna för att få ut div. militär materiel när man visat att man är seriöst intresserad. Vissa kommer bara på första övningen, tar sina grejer och hör aldrig av sig mer. Att vara i fält utan regnställ, värmekläder, kokkärl och div. annan rejäl materiel skulle inte vara så praktiskt. Med overaller skulle verksamheten nog bara kunna vara att grilla korv.

Vad är det som säger att motoroverall istället för fältuniform skulle innebära att man inte har regnställ, värmekläder, kokkärl och div. annan rejäl materiel?

@BJE

Faktiskt inget. Men regnställ och värmekläder ingår ju i uniformsystem 90, och om man inte skulle få ut fältuniformen så kanske man inte skulle ge ut resten, då de också är svenska uniformer, beroende på hur man tolkar det. Om man skulle köpa in civilt motsvarande skulle det ju bli ganska dyrt. Vissa kanske tycker att ungdomsverksamheten inte borde utsträcka sig till sådan aktivitet där materielen behövs. Jag resonerade bara lite om en dominoeffekt, typ "behöver man inte det ena behöver man inte det andra"... :rodna:

Jag funderade bara lite på hur långt någon beslutande person skulle kunna gå om det vill sig illa.

Visst, de skulle kunna nöja sig med en blå overall och dela ut resten av materielen, men det skulle ju också verka negativt på versamheten. Ledsen om jag var otydlig :rodna:

Jag har sett gamla bilder på ungdomsverksamhet där man har overallen, och det ser för jävligt ut. Det ser just ut som några snorungar som när som helst ska börja leka krig med vapnen. Bara det tyckte jag var avskräckande. 8-/ Men att ha den i början tycker jag vore bra, om man har resten av meterielen också.

Mvh

Munken_swe

Men regnställ och värmekläder ingår ju i uniformsystem 90, och om man inte skulle få ut fältuniformen så kanske man inte skulle ge ut resten, då de också är svenska uniformer, beroende på hur man tolkar det.

Nja, det stora signalvärdet torde ligga i fältjackan och fältbyxorna.

Men regnställ och värmekläder ingår ju i uniformsystem 90, och om man inte skulle få ut fältuniformen så kanske man inte skulle ge ut resten, då de också är svenska uniformer, beroende på hur man tolkar det.

Nja, det stora signalvärdet torde ligga i fältjackan och fältbyxorna.

Sant. Men man vet ju aldrig hur det kan beslutas. Men varför skulle fältuniformen ersättas med en overall när vi inte har några kragspeglar eller förbandstecken, har ett ungdomsmärke på ärmen och ett stort gult märke på bröstet? Som redan sagts så är ju uniformen utformad för fältaktiviteter, vilket är vad de flesta ungdomsavdelningar sysslar med skulle jag tro. Nu lämnar man ju inte ut stridsbältet längre (aka matförvaring) men man skulle ju kunna dela ut dem med gula reflexer som täcker hela bältet, men utan magasinfickor, och så krav på ständigt bärande. :P Då skulle man ju inte behöva någon overall för att markera ungdom.

Men allvarligt talat, overaller som ständig klädsel skulle inte fungera. Att det finns signalvärde i fältuniformen är ju givet, men det är ju därför man tar bort/syr dit diverse märken. Det gula ungdomsmärket är ju omöjligt att missa. Slut, kom.

Men varför skulle fältuniformen ersättas med en overall när vi inte har några kragspeglar eller förbandstecken, har ett ungdomsmärke på ärmen och ett stort gult märke på bröstet?

Därför att de som inte pluggat UniR FM ser bara den mönstertryckta uniformen som ser precis likadan ut som den som de värnpliktiga man ser på nyheterna ibland bär... Vad eventuella märken betyder vet de inte.

Men allvarligt talat, overaller som ständig klädsel skulle inte fungera.

Varför inte? Motoroverallen är snarare bättre än uniform m/59 som hundratusentals värnpliktiga haft som ständig klädsel under fältförhållanden.

Edited by BJE

Uniformen som vi ungdomar får ut är ju bara till för att bäras till under och från en övning, inte gå runt på stan och spela allan. Om man måste ta sig förbi massor med folk på vägen till/från övningar, så än sen? De råkar se en kille i M/90 och antar att han är soldat, ett stort ungdomsmärke till trots. Varför är det en anledning att ha overaller istället? Enda anledningen jag kan se är att ungdomen själv får för sig att han är soldat, vilket han/vi absolut inte är.

Jag håller med Kimster:

Hurvida uniformen är bra eller inte kan man diskutera, men så länge det inte finns skyddskläder vilket FU90 är så är den ypperlig, i sitt syfte. I skog och mark och under övningar i kallt varmt väder, inomhus utomhus, under övningar i snö eller brandövningar så är den bra, och kan inte ersättas med några träningsoveraller.

Det är väl logiskt att använda en fältuniform när man är i fält? Varför skulle vi använda mindre lämpade persedlar när de vi redan har är ypperliga? Den enda verksamhet vi bedriver som jag anser att en overall skulle duga till är banskytte, att resa 20-tält, marscherande samt teoritisk utbildning, och det är ju inte alla övningar som innehåller sådant. Vore ju iof intressant att maskera en motoroverall... :banghead:

Om man måste ta sig förbi massor med folk på vägen till/från övningar, så än sen? De råkar se en kille i M/90 och antar att han är soldat, ett stort ungdomsmärke till trots.

Och det är ju precis det som är problemet, att vissa antar att ni är soldater. Eller har du helt missat debatten om barnsoldater? Verkligheten spelar inte så stor roll, det är hur ni uppfattas som är väsentligt. Och då är det så att en m/90, oavsett om den har ungdomsmärke eller inte, kommer att uppfattas som en uniform och inte som "skyddskläder".

Det är väl logiskt att använda en fältuniform när man är i fält? Varför skulle vi använda mindre lämpade persedlar när de vi redan har är ypperliga? Den enda verksamhet vi bedriver som jag anser att en overall skulle duga till är banskytte, att resa 20-tält, marscherande samt teoritisk utbildning, och det är ju inte alla övningar som innehåller sådant. Vore ju iof intressant att maskera en motoroverall... :banghead:

Logik har inte så mycket att göra med saken, det är det som är problemet. Men säg mig, vad är det ni sysslar med som ni inte skulle kunna göra iförda motoroverall istället?

Men varför skulle fältuniformen ersättas med en overall när vi inte har några kragspeglar eller förbandstecken, har ett ungdomsmärke på ärmen och ett stort gult märke på bröstet?

Därför att de som inte pluggat UniR FM ser bara den mönstertryckta uniformen som ser precis likadan ut som den som de värnpliktiga man ser på nyheterna ibland bär... Vad eventuella märken betyder vet de inte.

Men allvarligt talat, overaller som ständig klädsel skulle inte fungera.

Varför inte? Motoroverallen är snarare bättre än uniform m/59 som hundratusentals värnpliktiga haft som ständig klädsel under fältförhållanden.

M/59 Uniformen var ju ett tag sen. Det var det bästa dom kunde få fram till sina soldater och därför nyttjades den. Nu har vi bättre grejer, så varför inte nyttja detta? Skulle heller inte kunna tänka mej att springa runt i fält i 3-4 dagar i en overall. Den har ju knappast samma ventilationsmöjligheter och fickor som M/90.

/MvH Johansson "barnsoldat" :banghead::happy:

Edit: bananfingrar

Edited by HvU-johan

Borde inte många Vpl antas som barnsoldater då? Har sett massor av vpl som knappt fått ett hårstrå i ansiktet och har ett allmänt mycket ungt utseende?

Hur stor är skillnaden i utseende mellan en 17 årig ungdom och en 18 årig vpl? Det beror ju på person till person.

Jag tror nog att allmänheten skulle förknippa en Fm ungdom som en vpl, i vissa fall där ungdomen ser mycket ung ut får man helt enkelt låta u-märket tala.

@BJE

Ponera att du varit på en fältövn ver helgen och kan ej efter övn själv köra hem eller få skjuts utan tvingas åka kommunalt hem. Hur skulle du då känna dig när du går genom stan svettig och trött iförd en gammal motoroverall. Jag skulle aldrig få för mig att åka kommunalt iförd en motoroverall med svarta kängor och en lk35:a på ryggen.

Sedan när det gäller funktionaltitet så tycker jag att FU90 systemet fungerar bra mycket bättre än en motoroverall. Tänk dig en varm sommardag, du tar av dig fältjackan och under har du en fältskjorta med uppvikta armar som du behagligt kan bära i värmen. Vad gör man med motoroverallen, antingen knäpper man av den till mitten och slår knut på ärmarna runt midjan och ser förjävlig ut eller så tar man av sig allt under och får en irriterande motoroverall direkt mot huden och bröstvårtorna.

Även i regn föredrar jag en fältjacka före en motoroverall. Vad är den funktionella skillnaden mellan en motoroverall och en träningsoverall som vi fick ett förslag på tidigare i tråden?

Sedan undrar jag vad som händer om någon på bussen tror att en FM-ungdom är en barnsoldat bara för att denne till synes ser ung ut? Kommer personen då gå runt och tro att sverige utbildar barnsoldater? Knappast.

mina fem ören

//siros

Nu har vi bättre grejer, så varför inte nyttja detta? Skulle heller inte kunna tänka mej att springa runt i fält i 3-4 dagar i en overall. Den har ju knappast samma ventilationsmöjligheter och fickor som M/90.

Varför? För att undvika anklagelser om barnsoldater. Det torde ju ha framgått av inläggen här ovan... Motoroverallen har fickor nog, särskilt om det inte är soldater som ska använda den... Ventilationsmöjligheterna är det inget fel på heller.

Själv börjar jag misstänka att ni ungdomar som hellre vill ha m/90 istället för motoroverall vill det just för att m/90 ser ut som en uniform...

Nu har vi bättre grejer, så varför inte nyttja detta? Skulle heller inte kunna tänka mej att springa runt i fält i 3-4 dagar i en overall. Den har ju knappast samma ventilationsmöjligheter och fickor som M/90.

Varför? För att undvika anklagelser om barnsoldater. Det torde ju ha framgått av inläggen här ovan... Motoroverallen har fickor nog, särskilt om det inte är soldater som ska använda den... Ventilationsmöjligheterna är det inget fel på heller.

Själv börjar jag misstänka att ni ungdomar som hellre vill ha m/90 istället för motoroverall vill det just för att m/90 ser ut som en uniform...

Eller för att den är bättre?? Motoroverallen är väl ändå gjord för just vård/motorer/annat skit. Jag har sprungit runt i motoroverallen jag också, och jag skulle verkligen inte vilja ha den i fält.

vart kommer barnsoldatsanklagelserna ifrån? varför inte presentera ungdomsverksamheten för dom istället för att göra det sämre för ungdomarna?

Och JA jag bär hellre FU90 för att det är m90 samt en uniform än en motoroverall. Jag vill kunna se lite anständig ut när jag tvingas åka kommunalt

@BJE

De antar ju att den enskilde personen de ser är soldat som gör värnplikten, men hur skulle de kunna tro att vi i t.ex. HvU är soldater, om de som du säger inte förstår vad uniformsmärkena betyder så förstår dom ju inte att vi tillhör en ungdomsorganisation på orten. De förknippar ju inte en kille i uniform med ungdomsverksamhet, och det är väl lika bra det. Om de har någon som helst koll så borde de veta att vi är vanliga ungdomar som frivilligt får viss utbildning och information en helg ungefär en gång i månaden och för att så bra som möjligt bedriva vår aktivitet så får vi låna personlig meteriel av försvaret. All denna meteriel skall omedelbart lämnas tillbaka till befälet vid kris eller risk för krig. Du har kanske hängt med i debatten, men helt uppenbarligen inte i ungdomsverksamheten, då du inte ens verkar veta vad vi sysslar med.

Vad vi sysslar med i vår avdelning som inte är så lämpligt med overall kan nog sammanfattas till gruppfälttävlan, C-tjänst, fältmaskering, överlevnad, spaning, terrängtjänst, fältskytte samt tillämpad terrängtjänst. Sedan har vi ju mycket annan utbildning där vi skulle kunna ha overall, så länge det är torrt ute och det är fint väder, som sambandstjänst, förläggningstjänst och vidare i den stilen.

Då vår egna sida tydligen är avstängd under sommaren så länkar jag till Försvarsutbildarna Öland som vi samövar med ibland. De kör med overaller i början för de nya på de övningar med ungefär de aktiviteter jag har nämnt. Där kan du se vad vi ungefär pysslar med på våra övningar, i alla fall på hösten.

http://www.forsvarsutbildarna.se/oland/ungdom/fotografier/