Sytare Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 (edited) vart kommer barnsoldatsanklagelserna ifrån? varför inte presentera ungdomsverksamheten för dom istället för att göra det sämre för ungdomarna? Folk som inte förstår bättre och som vägrar förstå. Ofta samma människor som anser att ensidig avrustning är bra för freden... Och JA jag bär hellre FU90 för att det är m90 samt en uniform än en motoroverall. Jag vill kunna se lite anständig ut när jag tvingas åka kommunalt Ser en mycket enkel lösning på det problemet: Ungdomen medför svart sopsäck innehållande kängor, huvudbonad och motoroverall till övningen, antingen i näven eller ovanpå ryggsäcken. Vid lämplig ÅSA så byter ungdomen om till sagda överdragsklädsel, lägger ev. ömtålig civil klädsel i sagda sopsäck och försluter den. Vid övningens avslutning öppnas säcken och ungdomen byter om... Ja ni förstår säkert resten... Voilá, nu kan ni se ut hur ni än vill på de kollektiva färdmedlen. Förslagsvis medföres även tvål och en handduk i ryggsäcken, samt någon form av deoderant i sopsäcken. ALLA PROBLEM LÖSTA. Edited July 30, 2006 by Sytare Quote
Munken_swe Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 (edited) ALLA PROBLEM LÖSTA. Förutom de fältmässiga problemen som just diskuterades. Om det handlar om att vi inte ska uppfattas som soldater så kan ju överdragsklädsel 90 förvaras i en sopsäck till/från övning. Ingen ser oss och vi får alla fältmässiga fördelar. Edited July 30, 2006 by Munken_swe Quote
KD803 Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Vad vi sysslar med i vår avdelning som inte är så lämpligt med overall kan nog sammanfattas till gruppfälttävlan, C-tjänst, fältmaskering, överlevnad, spaning, terrängtjänst, fältskytte samt tillämpad terrängtjänst. Inget av dessa som du räknar upp, möjligen med undantag för "terrängtjänst" som var ett nytt begrepp för mig och som jag därför är osäker på vad du menar, är det något problem att genomföra i motoroverall. Quote
siros Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Folk som inte förstår bättre och som vägrar förstå. Ofta samma människor som anser att ensidig avrustning är bra för freden... Om det rör sig om folk som inte förstår eller vill förstå så skit i dom. Låt dom gå och tro, dom kommer ingen vart då de inte har något underlag till sina påståenden. Tycker rent allmänt att man ibland tar för mycket hänsyn till vissa åsikter. Fm borde ändra sin attityd gentemot dessa grupper till ett " vi följer de bestämelser som finns för ungdomsverksamhet och tänker fortsätta bedriva denna, sedan vad Ung vänster och andra org tycker de skiter vi i. Den dag svenska folket inte vill att ungdomsverksamhet skall bedrivas så får det komma upp politiskt. Det rör sig fortfarande om en ytterst få skara som förknippar ungdomsverksamhet med barnsoldater. Barnsoldat blir man ju för när man uppfyller kraven. Ser en mycket enkel lösning på det problemet:Ungdomen medför svart sopsäck innehållande kängor, huvudbonad och motoroverall till övningen, antingen i näven eller ovanpå ryggsäcken. Vid lämplig ÅSA så byter ungdomen om till sagda överdragsklädsel, lägger ev. ömtålig civil klädsel i sagda sopsäck och försluter den. Vid övningens avslutning öppnas säcken och ungdomen byter om... Ja ni förstår säkert resten... Voilá, nu kan ni se ut hur ni än vill på de kollektiva färdmedlen. Förslagsvis medföres även tvål och en handduk i ryggsäcken, samt någon form av deoderant i sopsäcken. ALLA PROBLEM LÖSTA detta är precis vad jag gör när jag tvingas åka kommunalt, dock inte för att jag tror att jag kommer förknippas med barnsoldat utan mer för att vissa FM ungdomar har skämt ut oss så mycket att jag inte framför allmänheten vill visa att jag är en del av dom.¨ Tråkigt? Ja men så är det för tillfället och folks åsikter ändras inte på en dag. Det jag "oroar" mig mest för är att svenska skattebetalare tror att 15åriga späda ungdomar med gamla lk35:or på ryggen är värnpliktiga. Hur ska man få förtroende då? Av den anledningen åker jag civilt alt med uniform med endast svensk flagga. //Siros Quote
106 Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Det finns ju förband där värnpliktiga i början av GSU använder motoroverall, dock inget de åker hem i, så att den skulle vara värdelös för all form av militär vht utom vård håller jag inte alls med om. På den gamla onda tiden användes även grötstället (både för ungdomar och vpl) och det såg om möjligt ännu värre ut, men var ganska svalt på sommaren. Quote
Munken_swe Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Men om vi antar att vi ersätter m/90 med overallen som överdragsklädsel, vad har vi uppnått då? Förutom att vi har en massa ungdomar som ser för jävliga ut så skulle väl allmänheten undra lite vad fan vi sysslade med eller vad vi var, typ scouter i blå overall som skjuter AK. Det är väl mer verksamheten vi håller på med som borde vara i fokus, inte vad vi har på oss. Sanningen är ju att vi inte är mer soldater än någon som köpt en m/90 på nätet och som läser krigsnoveller. Hur folk som bara flyktigt ser oss eller hör talas om oss uppfattar oss borde spela mindre roll, då det bara är fördomar att vi skulle vara barnsoldater. Man kan ju t.ex. inte döma någon som man tror är skyldig i en domstol, man måste ju grunda beslut på fakta. Quote
Rickard N Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Tyvärr så skriver ju "folk som inte vet bättre" debattartiklar i tidningar och pratar med press i största allmänhet. SVT/SR lär ju knappast missa ett uppdrag granskning om barnsoldater i Sverige om de får chansen. (Nej, jag är inte så imponerad av SR iaf....) Jag vet inte riktigt vad jag tycker, men om argumentet är "vi ser förjävliga ut" så känns det som man tittar på fel sak känns det som. Lär man sig inte samma saker i motoroverall? Quote
Born Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Problemet hade varit ett ickeproblem om inte vissa (ett fåtal men de som hörs) gått runt och kallat sig elitübersuperspörschalungdommar och snackat och mytomaniserat vitt och brett om hur tuffa och hårda deras övningar är och hur mycket de fick kriga loss i helgen osv osv. DÄR ligger problemet, och dessa skulle gärna få ha rosa motoroveraller om jag fick bestämma. Sorry att jag klev in här igen, måste påminna mig om att jag inte är ungdom ibland.. Quote
Forumsledning Kimster Posted July 30, 2006 Forumsledning Report Posted July 30, 2006 Ganska svårdragen debatt, uniformen är inte på något sett "det problemet" eller orsaken till något. Bara ett ämne för de som inte gillar verksamheten att klanka på i mina ögon. Ungefär som att jag skulle ställa frågan - varför inte FU90? funkar lika bra som overall och är bättre. Med samma vilkor som sjöstridsdräkten används i den marina ungdomsverksamheten. Det är inte rätt väg att gå genom att ta bort FU90 för att få bort den attityd som existerar och som många ser är det egentliga problemet... sånt ska jobbas bort på annat håll utan att talla på ungdomarnas skyddsutrustning. Quote
Munken_swe Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Tyvärr så skriver ju "folk som inte vet bättre" debattartiklar i tidningar och pratar med press i största allmänhet. SVT/SR lär ju knappast missa ett uppdrag granskning om barnsoldater i Sverige om de får chansen. (Nej, jag är inte så imponerad av SR iaf....) Jag vet inte riktigt vad jag tycker, men om argumentet är "vi ser förjävliga ut" så känns det som man tittar på fel sak känns det som. Lär man sig inte samma saker i motoroverall? Det är ju just det. vi utbildas fortfarande till "barnsoldater", oavsett vad vi har på oss. Om vi ser på riktiga barnsoldater så skiter väl de fullständigt i om ungen har uniform eller inte. Det är ju fortfarande en barnsoldat. Vi skulle ju bara vara "samma produkt i en annan förpacking". Visst lär man sig samma saker i en motoroverall. Jag har aldrig provat den, utan bara sett bilder och hört åsikter så jag kanske inte är den bäste att döma, men jag tror inte att motoroverallen är så värst bra utformad för fältaktivitet. Vi är utomhus i princip dygnet runt på våra övningar, och då vore det ju bra om klädseln tålde en del fukt, regn, snö och skit som man inte stöter på när man vårdar grejer. En m/90 passar ju felfritt all tänkbar aktivitet, både inomhus och utomhus. Vi har ju nästan bara aktivitet som liknar "fältvecka" på våra övningar, men utan striderna. Skulle ni ha velat ha motoroverall då? Quote
KD803 Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Ungefär som att jag skulle ställa frågan - varför inte FU90? Jag har egentligen ingenting emot att ungdomarna använder m/90, även om jag tror att en del av "barnsoldatsproblematiken" skulle försvinna om man såg väsentligt annorlunda ut än våra soldater. Men det jag främst vände mig emot var vissas kategoriska påståenden att motoroverall inte skulle vara ett fungerande alternativ. Quote
Fk Satan Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Har testat att ha motoroverallen på mig under en längre tid i fält. Det tycker jag fungerar lika bra som att ha en uniform på mig. Visst ibörjan var jag grymt negativ till det hela. Men när man lärt sig att unyttja de fördelar som motoroverallen ger så var det inga problem med att ha den på sig. Är man ute när det är snö ute har man ofta en skyddande snödräkt utanpå.... Och vanlig fältuniform kan vara förödande att ha på sig då. Men åter igen gäller det att anpassa klädseln efter aktivitet och väder... Här kan det vara lite svårt med en overall eftersom det inte är direkt enkelt att stoppa överdelen i ryggsäcken och ha på sig underdelen. Det handlar en hel del om attityder. Att ha 90L på sig i fält är inte alltid det bästa, men på sommaren är den ganska skön att ha på sig jmf med "vanlig" m/90... Att ha FJS02 är inte ngn hitt när det är 25grader varmt och strålande sol... Men är det -3 grader och regn är den helt underbar. På samma sätt som gortex-kängor är i det närmaste värdelösa när det är -23grader. Alla unifiormssystem har sina "ideeal" väder för användandet. Att man alltid kommer att befinna sig i ideeal vädret är bara att glömma... Quote
siros Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 jag förstår fortfarande inte varför man bryr som om den så kallade "barnsoldatsproblematiken". Problemet ligger inte på myndighetens sida. Låt dessa avskum till organisationer tycka sitt, who cares. De bygger inte sina påståenden på fakta ändå. Varför ens ta en diskusion med en sådan part. Quote
KD803 Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 jag förstår fortfarande inte varför man bryr som om den så kallade "barnsoldatsproblematiken". Problemet ligger inte på myndighetens sida. Låt dessa avskum till organisationer tycka sitt, who cares. De bygger inte sina påståenden på fakta ändå. Varför ens ta en diskusion med en sådan part. Ja du, fundera ett tag på om ett sådant här inlägg ens förtjänar ett svar. Därefter kan du fundera på om det kan vara så att hur ungdomsorganisationerna uppfattas av allmänheten kan komma att påverka deras framtida vara eller icke vara, och om organisationer som RK kan ha en påverkan på allmänheten... Quote
Munken_swe Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 @BJE Jag har som sagt inte provat overallen och kan därmed inte ge några definitiva svar, bara åsikter och gissingar, vilket jag inte förnekar att det är. Men du har väl inte heller använt overallen till mycket annat än vård? Motoroverallen kanske funkar bra eller mindre bra, jag vet inte, men m/90 fungerar ju jättebra till vår aktivitet som sagt, så jag ser inget fel i att fortsätta med den. Att vi överhuvudtaget har FU90 beror väl på att man ansett det lämpligt att vi har det för aktiviteterna. Du hade väl inte sysslat med ungdomsverksamhet varken som ungdom eller instruktör, så du kan väl inte veta vad som bäst passar vår verksamhet? Quote
KD803 Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Jag har genomfört en hel GU i m/59. Hade jag haft motoroverallen då hade jag varit glad... Nej, jag har inte sysslat med ungdomsverksamhet. Måste man ha det för att veta vad fältliv innebär? En vild gissning är att jag har samlat ihop lite mer erfarenhet av fältliv än de flesta ungdomar... Quote
Munken_swe Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 (edited) Jag har genomfört en hel GU i m/59. Hade jag haft motoroverallen då hade jag varit glad... Nej, jag har inte sysslat med ungdomsverksamhet. Måste man ha det för att veta vad fältliv innebär? En vild gissning är att jag har samlat ihop lite mer erfarenhet av fältliv än de flesta ungdomar... Sant. Jag har ca 140 utbildningstimmar, vad är det, tio dagar- i lumpen? Jag vet inte mycket. Men om du kan m/90, m/59 och motoroverallens kapaciteter kanske du har rätt i att vi borde ha blåa overaller istället. Men av vad som skrivits har jag uppfattat det lite som (ur aktivitetssynpunkt) m/59 =kass, motoroverall = duger bra och m/90 ypperlig. Det jag tycker är lite konstigt är bara att vi borde nöja oss med något sämre när vi kan ha FU90 med åtgärder för att understryka att vi inte är soldater. Det är ju inte precis något hemlighetsmakeri vi sysslar med, det finns ju massor av information om vad vi gör som allmänheten kan få reda på. Jag tycker bara inte att det borde vara nödvändigt för oss att använda overallen för att understryka att vi inte är soldater. Menade inte att vara respektlös. Edited July 30, 2006 by Munken_swe Quote
Ing Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Det är ju inte precis något hemlighetsmakeri vi sysslar med, det finns ju massor av information om vad vi gör som allmänheten kan få reda på. Jag tycker bara inte att det borde vara nödvändigt för oss att använda overallen för att understryka att vi inte är soldater.Och den allmänhet som inte vet, och inte har lust att söka information, utan mest är intresserade av att just tolka saker fel. Bjuder man inte lite på sig som det är nu då? Hade verksamheten blivit mindre intressant om man inte använd kamoflagefärgare kläder? Fan vad det här har lite med det där ungdomsmärket att göra egentligen...... Edit: Det finns förresten gröna motoroveraller. ;) Quote
Munken_swe Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Disskussionen om att ungdomsmärket skulle tas bort är nog avslutad, men nu diskuterar vi vad ungdomsmärket ska symbolisera, nämligen att vi inte är soldater och lämpliga åtgärder om klädsel och diverse konsekvenser av olika överdragsklädsel. Finns det gröna motoroveraller?! Har aldrig någonsin sett det... Bara blåa. isåfall har jag inte mycket emot att vi får ut dom istället om de som vissa anser klarar fältliv. Men grönkläder är ju grönkläder... kan inte gröna overaller också tolkas som uniform gud förbjude? Quote
os frontale Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 En motoroverall hade funkat perfekt från kanske 10-25 grader, men vad händer när ungdomarna åker på fjällkurs/vinterkurs? Ska en ny ungdomskollektion tas fram? Eller är det kanske större chans att man lånar komarocken, snöstället, värmetröjan, päls*****? Tillslut får man samma resultat ändå. Quote
KD803 Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Finns det gröna motoroveraller?! Har aldrig någonsin sett det... Bara blåa. isåfall har jag inte mycket emot att vi får ut dom istället om de som vissa anser klarar fältliv. Men grönkläder är ju grönkläder... kan inte gröna overaller också tolkas som uniform gud förbjude? Nej, helgröna kläder ser nämligen inte ut som m/90, som är den bild de flesta har av svenska soldater. Därför är heller inte regnställ, värmejacka osv lika "illa" ur signalsynpunkt. Är det fel att det är så? Ja, precis som det är fel att RK hävdar att vi utbildar barnsoldater i Sverige. Men nu ser verkligheten ut så, och FM har knappast råd med mer dålig PR varför det kanske vore en idé att motverka detta. T ex genom att göra det ännu tydligare att det inte är soldater det är frågan om. Hade FM inte varit så snabba med att avveckla m/59 så hade den kanske varit en bra ungdomsklädsel. Som det är nu så borde motoroverallen vara bra nog. En motoroverall hade funkat perfekt från kanske 10-25 grader, men vad händer när ungdomarna åker på fjällkurs/vinterkurs? Ska en ny ungdomskollektion tas fram? Eller är det kanske större chans att man lånar komarocken, snöstället, värmetröjan, päls*****? Tillslut får man samma resultat ändå. Citerar mig själv från den här tråden: Vad är det som säger att motoroverall istället för fältuniform skulle innebära att man inte har regnställ, värmekläder, kokkärl och div. annan rejäl materiel? Fältjackan och fältbyxorna är inga värmeplagg de heller, precis lika lite som motoroverallen. Men tillsammans med olika förstärkningsplagg så fungerar de bra. Quote
111 SSK BAT Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 (edited) Finns det gröna motoroveraller?! Har aldrig någonsin sett det... Bara blåa. isåfall har jag inte mycket emot att vi får ut dom istället om de som vissa anser klarar fältliv. Men grönkläder är ju grönkläder... kan inte gröna overaller också tolkas som uniform gud förbjude? Det finns gröna overaller. Visste inte att det ens fanns blåa. Man lär sig hela livet... Det funkar tom att vara i fält i Grötkläderna som man hade för något år sedan. Har provat det själv och det gick bra(Tyget färgade dock av sig på huden så jag var tvungen att tvätta mig extra noga när jag kom tillbaka till I16, kan iofs ha berott på att mina var helt fabriksnya). Alla 48 på KBS klarade också det i hela 12 dagar. Allt grönt kan säkert tolkas som uniform men då särskiljs U iaf från det övriga uniformssystemet. Den gröna overallen anser jag förövrigt - efter att ha genomfört ett av överlevnadsproven i denna (5 dygn) - som en förträfflig fältklädsel. I vissa avseenden bättre än FU 90. Edited July 30, 2006 by 111 SSK bat Quote
Munken_swe Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Okej. Då är en motoroverall precis lika bra som m/90. Jag är övertygad, förutom min vanliga ovilja till alla overaller, civila som militära. Tycker ni att man borde byta ut ungdomarnas m/90 mot en grön overall, och i så fall nu, eller vänta tills/om det kommer någon virrpanna med barnsoldatanklagelser? Att byta ut skulle nog kunna bli ganska krångligt med att samla in alla persedlar från alla ungdomar och lämna in dem till förrådet, få ut overaller och sedan dela ut dem till ungdomarna. Att bara byta en mössa är ett rent helvete för oss, hur ska det gå med en hel uniform? Eller skulle kanske nya ungdomar få dem istället, så att m/90 är borta om ca 4 år? Quote
111 SSK BAT Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 (edited) Okej. Då är en motoroverall precis lika bra som m/90. Jag är övertygad, förutom min vanliga ovilja till alla overaller, civila som militära. Tycker ni att man borde byta ut ungdomarnas m/90 mot en grön overall, och i så fall nu, eller vänta tills/om det kommer någon virrpanna med barnsoldatanklagelser? Att byta ut skulle nog kunna bli ganska krångligt med att samla in alla persedlar från alla ungdomar och lämna in dem till förrådet, få ut overaller och sedan dela ut dem till ungdomarna. Att bara byta en mössa är ett rent helvete för oss, hur ska det gå med en hel uniform? Eller skulle kanske nya ungdomar få dem istället, så att m/90 är borta om ca 4 år? Om ni har sådana problem att byta en mössa kanske vi borde ställa oss helt andra frågor än vilken klädsel ni skall ha.... Edited July 30, 2006 by 111 SSK bat Quote
Forumsledning Kimster Posted July 30, 2006 Forumsledning Report Posted July 30, 2006 Alltså, nej motoroverallen är inte lika bra som FU90, ganska uppenbart. Hur folk ser på uniform och uniform är en sak, men rent generellt och praktiskt klår inte overallen en M/90 uniform. ..sen om jag har gjort mina fältdygn i den och i M90 eller i grötdräkten eller i kalsonger spelar egentligen mindre roll, men låt mig säga att jag har vart i skogen tillräckligt både som elev och utbildare för att förstå att i skogen gör sig FU90 bäst, konstigt vore väl annars. Att göra overallen till nån standard skulle sen bara innebära massa logistikproblem och kostnader och reglementen hit och dit. Alla får inte ut viss matriel som tuffa snödräkter osv eller värmeställ och hans moster, det är verkligheten och då kan man bara inte säga att overallen vore bäst i alla lägen för det är den inte, det är inte FU90 heller kanske men den är mer praktisk och funktionell än någon motoroverall, som dessutom inte finns i alla storlekar och mängder som en FU90. Kompromisser är dåligt, bara för att nån uppfattar att kamouflage är "opassande" till ungdom... snacka om att ni lägger ner tid på fel saker... men det är mina 5ören Quote
Beafer Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 Ungefär som att jag skulle ställa frågan - varför inte FU90? funkar lika bra som overall och är bättre.Med samma vilkor som sjöstridsdräkten används i den marina ungdomsverksamheten. Gör den? Har gått tre sommarkurser på Märsgarn (för övrigt det bästa jag någonsin gjort) och vi har fått höra att det är för dyrt att få den utdelad. Att vi sedan åker runt i skärgården med 3 stycken 200 båtar i tre veckor som drar 20-80 liter DBRO i timmen verkar inte höra dit. Vi hade varit överlyckliga om vi fått ha blått åtminstonde ett år. Quote
Forumsledning Kimster Posted July 30, 2006 Forumsledning Report Posted July 30, 2006 Märsgarn har grönt pga att det inte finns en flottilj i närheten. Alltså förrådet där har inga SSD att dela ut. Kom ner till blekinge så är det tvärtom nästan, förrådet vägrar dela ut grönt... Quote
Beafer Posted July 30, 2006 Report Posted July 30, 2006 (edited) Jag vill inte vara sådan, men det är 0,75 M (nautiska mil) till Berga (där vi hämtar ut vår gröna materiel och befälen får ut sitt blåa) och 6 M till Muskö (där 4. sjöstridsflottiljen är baserad), så brist på förråd finns det knappast. Edited July 30, 2006 by Skoog Quote
Forumsledning Kimster Posted July 31, 2006 Forumsledning Report Posted July 31, 2006 ur dina ögon sett nej, men ur de som hanterar matrielen är det så och har alltid varit och kommer allltid att vara. Bara för att det finns förråd en bit bort så är det inte == matriell finns tillräckligt. Quote
Recommended Posts