Jump to content

Galil.

Haggeman

Recommended Posts

Snart kommer den nya verisionen till cs..

Den skulle komma med två nya vapen, FAMAS och Galil.

Blev lite nyfiken på den där Galil.

Är det ett bra vapen?

Jag tycker att den liknar en Ak47 hyffsat mycket?

Lite information om den vore inte helt fel så att man kan briljera med sina kunskaper om den när den kommer, och att man vågar klaga på att den var så overklig.. =)

Galil (Terrorist Only)

Manufacturer: Israeli Military Industries

Cost: $2700

Overview: Israel made this weapon to compete with the AK-47 on the battle field. Currently the Israeli's "official" weapon, this weapon holds 32 5.56mm NATO rounds, compatible with the M4A1. Gearbox describes the weapon as like the AK, only heavier and thus more accurate. This weapon has been seen near the end of the movie The Way of the Gun.

Snart kommer den nya verisionen till cs..

Den skulle komma med två nya vapen, FAMAS och Galil.

Blev lite nyfiken på den där Galil.

Är det ett bra vapen?

Jag tycker att den liknar en Ak47 hyffsat mycket?

Lite information om den vore inte helt fel så att man kan briljera med sina kunskaper om den när den kommer, och att man vågar klaga på att den var så overklig.. =)

Galil (Terrorist Only)

Manufacturer: Israeli Military Industries

Cost: $2700

Overview: Israel made this weapon to compete with the AK-47 on the battle field. Currently the Israeli's "official" weapon, this weapon holds 32 5.56mm NATO rounds, compatible with the M4A1. Gearbox describes the weapon as like the AK, only heavier and thus more accurate. This weapon has been seen near the end of the movie The Way of the Gun.

Galil:s mekanism bygger på ak47:ans, men själva kroppen kommer från en annan ak47 kopia - valmet. Den finns med flera olika magasin, som vanligtvis rymmer 35 skott, jag har dock aldrig sett den med 32skotts magasin. När jag sköt med den så var inte kvaliten så överaskande bra, den var rent sagt inte mycket bättre än varken valmet eller ak47, trots det är den dyrare. En av sakerna som krånglade när jag sköt med den var siktet, det var ett rent he---te att få det att bli rätt inställt, visst den var ganska väl använd men ändå. En annan sak som krånglade var magasinet. Det hade problem med att ladda in kulorna och det föll ut 2 ggr. Jag kan inte säga om det är allmäna fel eller om det var en engångsföretelse men det vad som hände när jag sköt med den.

I övrigt känns den som ett ganska onödigt vapen då den kostar för mycket för att inte vara bättre än valmet lr ak47.

Galil är inte Israels standardvapen, den platsen håller m16/m4. En av anledningarna till att de bytte ut galilen var att Israelerna fick m16/m4, som för övrigt är bättre, till ett bättre pris pga den militära fond som Israel har och i vilket USA bidrar mycket till bl.a. med vapensubventioner.

Att vapnet var lite tyngre än ak47:an håller jag med om, men inte att det på något sätt bidrog till högre precision. Vid liggande skytteställning var den dock pricksäkrare men det berodde mera på den bipod som satt under. Bi-poden var det enda bra med vapnet, den var enkel dock mycket tälig och stabil.

Galil finns i flera versioner med två olika kalibrar: 7,62 nato och 5,56 nato. Galilversioner med den sistnämnda kalibern finns i 3 olika längder, varav en: SAR; var mycket trvlig att skjuta med, ungefär dom en blandning mellan m16 och ak47. Galilversioner med 7,62 nato finns i flera olika sniperversioner, tyvärr mindre lätta, tympliga och pricksäkra än andra på marknaden.

Om jag inte minns fel så tillverkade Sydafrika Galilen på licens då till en mindre kostnad. Jag tror att de även änvander samma mekanism till deras nya vapen: vektor cr 21.

Inte så mycket info men jag hoppas att det räcker. :D

En fördel med Galil är ju längre visirlinje, sedan har den väl en tumsäkring också? samt längre och uppvinklat manöverhandtag, bra för vänsterskyttar.

Har för mig att det fanns en kapsylöppnare också, otroligt bra?! :)

Kan man inte använda bipoden som taggtrådssax också?

Jösses vad man tycker man har i huvudet!!

Sydafrikanska modellerna heter R4, R5 etc. tror inte att de var på licens, utan ren stöld.

En fördel med Galil är ju längre visirlinje, sedan har den väl en tumsäkring också? samt längre och uppvinklat manöverhandtag, bra för vänsterskyttar.

Har för mig att det fanns en kapsylöppnare också, otroligt bra?!

Kan man inte använda bipoden som taggtrådssax också?

Jösses vad man tycker man har i huvudet!!

Sydafrikanska modellerna heter R4, R5 etc. tror inte att de var på licens, utan ren stöld.

Oj, då det verkar som det var mer än jag som har erfarenhet av Galil.

Jag glömde visst det där med visirlinje tumsäkring och manöverhandtag, jag fokuserade nog för mycket på det negativa om vapnet i mitt inlägg.

Det där med kapsylöppnare har jag aldrig hört talas om. Jag såg ingenting som kunde användas som trädgårdsax på bipden, hmm, jag kanske sköt med en gammal version, den hade ju hanskydd av trä dessutom. Jag är däremot nästan helt säker på att en bajoett till ak74 (troligtvis den ryska bajonetten) har något som kallas för "wire-cutter", det borde kunna användas för samma ändamål. Du kanske har blandat ihop allting, 2Sharp, lr ännu troligare har jag nog gjort det. :)

Intressant att Sydafrika stal Galilen, ja menar, de har ju knappast någon liten vapenidustri ändå.

Nänä, jag är teoretiker på denna bössa! (tyvärr)

Minnet svek inte totalt (wow..), kolla: http://www.moneypit.net/~bhinton/Galil/Gal...utter.Bipod.jpg

En av anledningarna till att de har en stor industri är just att de inte kunde köpa de vapen de ville under apartheid, det var väl i princip totalt handelstopp?

Man ville ha en Galil så man snodde designen.

Eller så har jag missuppfattat just det :)

Läs detta, Kokalis brukar ha koll på vad han pratar om: http://remtek.com/arms/imi/galil/galil.htm

Det där med kapsylöppnare har jag aldrig hört talas om.

Kapsylöppnaren tillkom som en lösning på tillförlitlighetsproblem. Soldaterna tyckte tidigare att det var fiffigt att använda magasinen som flasköppnare, med deformerade magasinläppar som följd. Abbans!

Minnet svek inte totalt (wow..), kolla: http://www.moneypit.net/~bhinton/Galil/Gal...utter.Bipod.jpg

Wow, det verkar ju helt meningslöst, vad ska man med den till.

En av anledningarna till att de har en stor industri är just att de inte kunde köpa de vapen de ville under apartheid, det var väl i princip totalt handelstopp?

Man ville ha en Galil så man snodde designen.

Eller så har jag missuppfattat just det

Jag vill ha en Ak5:a, den får inte jag köpa, men det innebär inte att jag bryter mig in på P4 och snor en, eller.........?

Kapsylöppnaren tillkom som en lösning på tillförlitlighetsproblem. Soldaterna tyckte tidigare att det var fiffigt att använda magasinen som flasköppnare, med deformerade magasinläppar som följd. Abbans!

Det var ju väldigt fiffigt. :)

Kapsylöpnare verkar rätt onödigt det också men om Israeliska FM inte tycker om deformerade magasinläppar så är de väl tvingade att ha kapsylöppnare. Det var kanske därför som magasinet föll ur när jag sköt. Någon illa tänkande och mycket törstig israelisk soldat hade nog använd vapnet innan. :)

>Sydafrikanska modellerna heter R4, R5 etc. tror inte att de var på licens, utan ren stöld.

Skulle tro att det var på licens.

Kommer ihåg att jag med stor förvåning kunde konstatera när jag var i Israel -91 att Israel och Sydafrika verkade vara väldigt vänligt sinnade till varandra, detta under en tid som motståndet mot Apartheid ökade över hela världen.....

go figure........

Det sägs att israels vapenindustrier ska ha varit inblandade i sydafrikas uppgraderingsprogram där de uppgraderat sina Mirage III till Cheetah. Att Cheetah skulle vara en förklädd Kfir C7. Detta är tydligen inte officiellt bekräftat vad jag vet. Men att Sydafrika och Israel har så mycket likartad utrustning tycker jag verkar mer än ett sammanträffande.. Deras jaktrobotar är misstänkt lika de israeliska t.ex..

Nu har de dock tagit skilda vägar.. jag tror iallafall inte Israelerna skulle vilja köpa Gripen ens om de hade fått :)

/E

Jag skulle inte tro att sydafrikanerna snodde Galil-designen. De hade som tidigare nämnts ett tämligen tätt samarbete under den gamla sydafrikanska regimens tid. Israel stödde t.ex. det numera avsomnade sydafrikanska kärnvapenprogrammet. Ryktet säger också att de samarbetade i ett projekt syftande till att utveckla smarta biologiska vapen. Vapen som bara skulle skada människor av en viss ras.

Dock så hade de inte alltid samma uppfattning. Medan Sydafrika samarbetade med kanongurun Bull så skickade Israel Mossad på honom.

Jag skulle inte tro att sydafrikanerna snodde Galil-designen.

Nä, jag hade fel, det kanske var någon annan som snodde nå't... :D

Kollade in den utmärkta boken "Small arms of the world" av Edward Clinton Ezell (ISBN 0-88029-601-1 och där står det att den tillverkas på licens av ARMSCOR.

Så var det med det..

Jag har rätt svårt för att tro att SydAfrika stulit Galilen med tanke på de två ländernas stora politiska och militära sammarbete under apartheidtiden. Det politiska sammarbetet han minskat otrolig dock är vapenindustrierna fortfarande rätt så bra ihop  vad jag vet.

Jaaadu, en del meckar med bilar, jag meckar med cyklar, broar, knivar.. och forum. :P

Det där *meck* skriver jag här ibland när det är något jag gjort, antingen så folk ska veta att jag gjort något (tagit bort något?) eller, som i det här fallet, så la jag bara till ett inlägg för att 2Sharps inlägg skulle bli synligt.

Det händer nämligen att det syns att någon skrivit ett inlägg, men det kommer inte fram. Brukar då ha "fastnat" mellan två sidor i en tråd, och då hjälper det för det mesta att lägga till ännu ett till, så brukar det ramla fram. Så är det med den saken. Frågor på detta? :)

/Ing, BlåGul

Torde det inte bli lite osmidigt med an 203'a under ett vapen av Ak-47/G3 typ? man skall ju haka magasinet och det är inte mycket spel mellan magasinet och g-tillsatsens varbygel, vill inte feppla med det under strid.

Antagligen. Så man använder

sivu043.jpg

istället. Gevärsgranaterna man använder kräver ingen speciell patron och träds på den NATO-anpassade flamdämparen. De drivs även delvis av krutgaserna. Vanligast använda är splittergranaten som har ett verkansområde på 10-20 meter. Finns även RSV-pansargranat som slår igenom 10-20 cm, samt lys och rökgranat. Räckvidden är 300-400 meter. En grupp där 2-3 personer skjuter gevärsgranater eller en person skjuter granattillsats?

--------------------------------------------------------------

Ännu mer kuriosa o lite Galil-topic.

m92proto.jpg

Sako m/90. En av prototyperna, har som ni ser en Galilinspirerad omställare, den fanns inte med i produktionsvarianten m/92 sen. Inte lika fältmässig som Kalashnikovomställaren.

Nice, granutten är en "shoot-through" alzå? i min [teoretiska] mening mycket bättre än att behöva byta plugg.

Om du menar den "flärpen" på höger sida på en Kalashnikov så tycker jag personligen inte att den är ett dugg fältmässig, svår att nå, inte riktigt så att man smidigt osäkrar med skjuthanden eller stödhanden kvar på sin plats, den är ju inte speciellt tyst heller?

Eller missuppfattade jag?

• BlåGul -1
Sako m/90. En av prototyperna, har som ni ser en Galilinspirerad omställare, den fanns inte med i produktionsvarianten m/92 sen. Inte lika fältmässig som Kalashnikovomställaren.

Eller som vi säger utanför Finland, "bättre men dyrare".

Kalashnikovomställaren är ingen hit.

Aaah. Jag tror inte man valde bort den av ekonomiska anledningar. Omställaren på vänster sida av bössan. RK95 (som arméns kallar SAKO m/92) var ju svindyr ändå, fräst låda istället för pressad plåt som på prototypen t.ex. istället verkar det ha varit en omtanke om de mobiliserade värnpliktiga ute i skogen. Mindre delar, mindre vård, mindre delar, mindre som kan gå sönder ungefär. Därav mer fältmässig.

Men det finns folk som har köpt Sakos civila variant, som t.ex har en 0.5 mm bredare flamdämpare så man inte kan skjuta gevärsgranat, går inte o skjuta automateld etc. O det finns "satser" så man kan utan större problem göra en sån här omställare (funkar på vanlig AK-47 med).

v-varmistin-mp.gif

• BlåGul -1
Om du menar den "flärpen" på höger sida på en Kalashnikov så tycker jag personligen inte att den är ett dugg fältmässig, svår att nå, inte riktigt så att man smidigt osäkrar med skjuthanden eller stödhanden kvar på sin plats, den är ju inte speciellt tyst heller?

Eller missuppfattade jag?

Nej, den är alltigenom ärkeusel.

Billigaste möjliga konstruktion, en vikt plåtbit.

Typisk gammalt rysstänkande där en låg produktionskostnad alltid var viktigare än fördelar för användaren. Det fanns ju alltid fler soldater att ta av om några skulle stryka med...

Aaah. Jag tror inte man valde bort den av ekonomiska anledningar. Omställaren på vänster sida av bössan. RK95 (som arméns kallar SAKO m/92) var ju svindyr ändå, fräst låda istället för pressad plåt som på prototypen t.ex. istället verkar det ha varit en omtanke om de mobiliserade värnpliktiga ute i skogen. Mindre delar, mindre vård, mindre delar, mindre som kan gå sönder ungefär. Därav mer fältmässig.

Men det finns folk som har köpt Sakos civila variant, som t.ex har en 0.5 mm bredare flamdämpare så man inte kan skjuta gevärsgranat, går inte o skjuta automateld etc. O det finns "satser" så man kan utan större problem göra en sån här omställare (funkar på vanlig AK-47 med).

v-varmistin-mp.gif

Visst köper jag att om det är färre delar så är det mer fältmässigt, men..

Men är flamdämparen svetsad på pipan då eller? annars är det ju lätt att byta.

Men att mekka dit en säkring kan väl knappast vara tillåtet för den enskilde soldaten?