Bellum Posted July 6, 2006 Report Share Posted July 6, 2006 Är för ett övningsändamål på jakt efter enkla, snabba och fungerande metoder för avståndsbedömning. Det ska vara metoder som går att använda ögonblickligen och inte kräver hjälpmedel och/eller tid. Jag har för mig att jag sett ett antal minnesregler i något reglemente, menkan inte hitta det nu när jag behöver det... Som jag minns var det en sida med bilder och enkla hållpunkter som t.e.x "På X meter ser man inte anletsdragen på en människa" "På xx meter kan man utskilja grenar på ett träd" osv... Är det någon som känner igen informationen i fråga, eller kanske rent av vet varifrån den kommer? Vad har ni själva för metoder för att snabbt bedömma avstånd till exempelvis uppdykande mål osv..? (Obs: det skall vara funktionella metoder som en enskild skytt kan använda sig av från en sst utan andra hjälpmedel än sina ögon) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 6, 2006 Report Share Posted July 6, 2006 Med maskeringsfärg i ansiktet är det svårt att se anletsdragen på en människa... ser jag ett mål, kan det bekämpas. Den principen kör jag med. (gäller männskliga mål) Sedan är det bara att hålla högt. Funkar helt perfekt i ödemarksstrid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted July 7, 2006 Report Share Posted July 7, 2006 Svårt det där, kan ju bero på hur bra syn man har? Jag läste om något som kallades för tumregeln när jag var på besök på fredrikstens fästning i halden, norge. Man skulle hålla tummen upp med utsträckt arm och ena ögat slutet. Riktning mot något föremål i terrängen som man har ett hum om storleken på. Sedan skiftar man ögon, alltså sluter det som varit öppet och öppnar det andra. Då tycks tummen röra sig. Det avståndet mellan tummarna kan man sedan beräkna avståndet till fröemålet på. Men där någonstans försvann mitt minne in i dimman. Någon som kan hjälpa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bellum Posted July 7, 2006 Author Report Share Posted July 7, 2006 Det där lät som en ganska bra idé.. Egentligen borde väl det absolut enklaste tricket vara att lära ögat hur stor en människa är i okularet på prs på olika avstånd? "Hm... målet täcker 50%av mitt synfält genom riktmedlet, altså ca 50 meter, sikta lågt" på så vis har man ju en metod som kan nyttjas när vapnet är i anläggning och som inte kräver någon vidare tankeverksamhet... Endast det enkla är ju som sagt möjligt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted July 7, 2006 Report Share Posted July 7, 2006 (edited) MAS fungera väl rätt snabbt!? M(ålets bredd i m), A(vstånd i km) S(treck, hur många streck brett är målet). Ser du en Volvo V70 som verkar vara 10 streck lång så är avståndet ungefär 500 m då Volvon är knappt 5 m lång. Andra sätt att bedöma avstånd är ju att jämföra med kända avstånd, t ex en fotbollsplan. Eller som Ssgt Sykes i Jarhead sa "Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! " Edited July 7, 2006 by wedin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bellum Posted July 9, 2006 Author Report Share Posted July 9, 2006 Jo, visst är MASen rätt snabb om man väl har greppat den, och för en Gruppchef som delar ut UPM är den klockren. Fast jag var mer på jakt efter något som den enskilde skytten kan använda när fi dyker upp på ett okänt avstånd och det inte är läge till annat än att sikta och skjuta... Kanske läge att inse att det inte finns några genvägar till att vässa upp personalens förmåga på ett snabbt sätt!! Tack för alla tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted July 9, 2006 Report Share Posted July 9, 2006 Jo, visst är MASen rätt snabb om man väl har greppat den, och för en Gruppchef som delar ut UPM är den klockren. Fast jag var mer på jakt efter något som den enskilde skytten kan använda när fi dyker upp på ett okänt avstånd och det inte är läge till annat än att sikta och skjuta... Kanske läge att inse att det inte finns några genvägar till att vässa upp personalens förmåga på ett snabbt sätt!! Tack för alla tips! En viktig grej! Att träna och träna och träna ...... Alltså att öva upp sina fäigheter på avståndsbedömning. Ju mer man tränar desto bättre blir man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted July 9, 2006 Report Share Posted July 9, 2006 Jag använder metoden att gämföra med redan kända avstånd. tex fotbollsplaner, funkar bra för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted July 9, 2006 Report Share Posted July 9, 2006 Hur var det nu med gaffling? När jag jagar så är det A och O att korrekt bedömma avstånd. En god regel är att om det är på Tex öppet vatten så bedömmer man lätt avståndet som kortare (dvs att tror man att 75 meter är det i själva verket 100 meter) och vise versa om det är i skog så bedömmer man lätt att det är längre till objektet. har man gott om tid på sig så är det lätt att tex räkna lyktstolpar som man vet är 50 meter mellan varje. men annars så är det till att uppskatta avståndet och sen kontrollmäta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAS Posted July 9, 2006 Report Share Posted July 9, 2006 Hur var det nu med gaffling? Var väl nåt i den här stilen? Man bedömer vad minst möjliga avståndet till objektet är, inte en chans det är mindre än x... Man bedömer vad största möjliga avståndet till objektet är, inte en chans det är mer än y... Sen tar man värdet mitt emellan. /JAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted July 9, 2006 Report Share Posted July 9, 2006 Avståndsbedömning med hjälp av tummen grundar sig på vad som kallas parallax och för att skippa trigonometrin så funkar det så här: 1) blunda med ett öga 2) sträck ut en arm med tummen uppåt och nageln mot dig 3) placera tummen så att den täcker föremålet (eller del av det) 4) skifta nu vilket öga som är öppet (vilket får till följd att det verkar som tummen flyttat sig i sidled) utan att röra armen 5) uppskatta avståndet som tummen flyttat sig 6) multiplicera med 10 så har du avståndet mellan dig och föremålet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bellum Posted July 10, 2006 Author Report Share Posted July 10, 2006 Sir Vival: Den var bra!! Nu tänker jag spendera hela min 11 timmars arbetsdag med att gå runt och mäta upp avstånd mellan saker!! Danke schön! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Forssman Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 är det avs tåndet mellan utterkanterna eller innerkanterna på tummarna som man räknar på? annars funkar ju kornet som mätare. täcker det skallen så är snubben 100 bort, täcker det axlar och skalle så är snubben 200m bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 är det avs tåndet mellan utterkanterna eller innerkanterna på tummarna som man räknar på? annars funkar ju kornet som mätare. täcker det skallen så är snubben 100 bort, täcker det axlar och skalle så är snubben 200m bort. Jag gjorde lite beräkningar på värden uppmätta från min kropp. Det finns tre sätt som man kan kolla på (egentligen fyra, men två är lika). Antingen så tar man ytterkanterna på tummarna, innerkanterna eller så användar man samma sida. resultatet jag fick fram Ytterkanterna 147.5 streck Innerkanterna 43.9 streck samma sida 95.5 streck Det skiljer alltså avsevärt mycket och det viktiga är alltså att man, precis som Sir Vival sade, uppskattar avståndet som tummen har förflyttat sig på. Lättas görs väll detta genom att man kollar på samma sida om tummen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 är det avs tåndet mellan utterkanterna eller innerkanterna på tummarna som man räknar på? annars funkar ju kornet som mätare. täcker det skallen så är snubben 100 bort, täcker det axlar och skalle så är snubben 200m bort. Och just detta med korn är ju lite svårt med AK4B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Och just detta med korn är ju lite svårt med AK4B Pricken är 4 MOA, bara att räkna om till streck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 (edited) Det jobbiga är att åtminstånde min prick blir olika stor beroende på vilken styrka jag har på den... EDIT: Dock tror jag det stog någonstanns att den var 5 streck bred EDIT2: Efter att jag tittade i SoldR Mtrl Vapen AK4 så ändrar jag mig till 1,2 streck Edited July 13, 2006 by NisseNord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Det bästa avståndsbedömare jag stött på militärt spelar golf som hobby. Hans bedömningar felade inte på många meter. Han observerade målet, funderade på vilken klubba han skulle ha valt och hur långt han slår med en sån klubba och vips så hade funderat ut avståndet. Det tog betydligt kortare tid för honom än för mig med MAS-formeln. Det krävs säkert en del tid på golfbanan innan man når dit dock. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Forssman Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Det bästa avståndsbedömare jag stött på militärt spelar golf som hobby. Hans bedömningar felade inte på många meter.Han observerade målet, funderade på vilken klubba han skulle ha valt och hur långt han slår med en sån klubba och vips så hade funderat ut avståndet. Det tog betydligt kortare tid för honom än för mig med MAS-formeln. Det krävs säkert en del tid på golfbanan innan man når dit dock. /Krook funkade det i alla miljöer? för golfbanor har en tendens att vara relativt öppna och gräsbeklädda. ;) träd, berg och kanske vitt underlag i form av snö kan ju sätta käppar i hjulet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquila Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Det bästa avståndsbedömare jag stött på militärt spelar golf som hobby. Hans bedömningar felade inte på många meter. Han observerade målet, funderade på vilken klubba han skulle ha valt och hur långt han slår med en sån klubba och vips så hade funderat ut avståndet. Det tog betydligt kortare tid för honom än för mig med MAS-formeln. Det krävs säkert en del tid på golfbanan innan man når dit dock. /Krook funkade det i alla miljöer? för golfbanor har en tendens att vara relativt öppna och gräsbeklädda. ;) träd, berg och kanske vitt underlag i form av snö kan ju sätta käppar i hjulet! Golfare är ett envetet släkte. Om de så hamnar 100 m in i skogen skall de försöka gå på flagg. Att spela golf i istid är de inte heller främmande för. Så den riktigt sneslående golfnörden klarar förmodligen av avståndbedömningen i alla typer av terräng. OBS. Golfare har en tendens att koda sitt språk, 120 m kan krypteras till en lång pitch eller liknande . Bli då inte förvirrad utan se till att ha en fungerande kryptonyckel, :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meradan Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Det bästa avståndsbedömare jag stött på militärt spelar golf som hobby. Hans bedömningar felade inte på många meter.Han observerade målet, funderade på vilken klubba han skulle ha valt och hur långt han slår med en sån klubba och vips så hade funderat ut avståndet. Det tog betydligt kortare tid för honom än för mig med MAS-formeln. Det krävs säkert en del tid på golfbanan innan man når dit dock. /Krook Vi hade en KB-elev i grann-E-pluton som var en fena på det där med avstånd. Under befattningsutbildningen vi hade innan soldaterna ryckte in gick nån form av tävlingsmarsch, och en av stationerna var avståndsbedömning. Från en höjd skulle vi bedöma avståndet till sex punkter i terrängen med avstånd mellan 200-1000 meter. Hans grupp höll inte riktigt med hans bedömningar så dom körde dubbel bokföring. När facit konsulterades visade det sig att diffen på hans ögonmått låg på åtta meter totalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Det bästa avståndsbedömare jag stött på militärt spelar golf som hobby. Hans bedömningar felade inte på många meter. Han observerade målet, funderade på vilken klubba han skulle ha valt och hur långt han slår med en sån klubba och vips så hade funderat ut avståndet. Det tog betydligt kortare tid för honom än för mig med MAS-formeln. Det krävs säkert en del tid på golfbanan innan man når dit dock. /Krook funkade det i alla miljöer? för golfbanor har en tendens att vara relativt öppna och gräsbeklädda. ;) träd, berg och kanske vitt underlag i form av snö kan ju sätta käppar i hjulet! Det funkar på förekommen anledning inte i tät skog. Men annars fick han det att funka ypperligt. Meradans beskriver det precis, även om det inte är samma kille. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergq Posted May 10, 2011 Report Share Posted May 10, 2011 Höll en lektion i avståndsbedömning idag. Det mesta är vad jag skrapat ihop från det jag tyckte var användbart i lumpen och lite står i soldf. Kom gärna med förslag på ändringar, inget är skrivet i sten. Iallmänhet bedömer du för kort • ommålet är solbelyst • ommålet avtecknar sig skarpt mot bakgrunden • omvissa sträckor av avståndet till målet intesyns eller utgörs av vatten • närdu är upphetsad eller rädd Iallmänhet bedömer du för långt • omdu har solen i ögonen • ommålet är otydligt • längsalléer och raka gator •om du befinner dig högtovanför markplan Metoder Anpassametoden efter läget, är det en broskande situation så välj ensnabbare metod, är det en inte broskande situation så tillämpaflera metoder på olika personer för att komma fram till ettförnuftigt beslut. Kornbedömning Ak4'sjärnriktmedel skall alltid vara grundinställd på 200m (så vida duinte har ställt in den på någonting annat). Ryms en person ikornet i axelbredd vet du att han är 200m från dig, är han mindreän kornet är han längre bort än 200m är han bredare än kornetär han närmre än 200m. Dennateknik behöver inte användas endast när ni skall verka med vapnetutan även när ni ligger på spaning exempelvis. Får det platsexakt 2 korn inom personens axelbredd är han 100m ifrån er ect. Stega Hurmånga dubbelsteg behöver du för att nå 100m? Kom ihåg! Vidstegning så påbörja ny räkning efter 100m, vid längre sträckorså tag upp en pinne eller sten för att hålla räkningen efter hurmånga stenar du håller i handen. Tummen Värdet10 är det vi ska komma ihåg Stå rak i ryggen axlarna i samma linje och håll ut ena armen med tummen pekandes uppåt. Välj ett föremål som du kan bedöma bredden på hyfsat kom ihåg enheten du väljer att bedöma föremålet i (m, cm, km). Placera tummen i kanten på föremålet och stäng vänstra ögat, se till att inte flytta tummen. Blunda sedan med andra ögat och titta på samma del av tummen du använde under placeringen tummen har nu flyttat sig till höger om vart den var tidigare. Bedöm avståndet den har flyttat sig, med föremålets längd som mätvärde. Alltså, är föremålets bredd 10 meter och tummen har flyttat sig ”3st föremål” till höger så tag 10x3 = 30m. 30m x 10 (längden på armen med ögon avståndet som referens) = 300m. Ni befinner er 300m från objektet om föremålet är 10 meter brett och det har flyttat sig 3 st föremål till höger när ni blundade från vänster till höger öga. Extrapå tummen: Goduppfattning om vad mätpunkten har för bredd. Vilda gissningarslutar ofta upp i katastrof. Träningoch kännedom om olika föremåls bredd. Matematikenkallas för trigonometri Avståndetmellan ögonen x 10 = längden på armen. Karta Användskalan på kartan med en kompass för att avgöra vilket avstånd detär till objektet. Gaffla Väljtvå utgångspunkter mitt emellan objektet du vill ta ut avståndettill. Det ena är uppenbart längre bort objektet och det andra äruppenbart närmre. Uppskatta avståndet till dessa två punkter ochta ut medelvärdet. Terrängkännedom Telefonstolpar– 50m lucka Person– 0,5 m axelbredd Psk-fordorn– 7m Vanligtrunt hastighetsmärke i trafiken – 0,6m Kornetpå ak'n 2,5 streck. Läggihop kända sträckor Läggihop redan kända avstånd, ta realistiska referenser så somfotbollsplaner och flaggstänger. / BQ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted July 2, 2011 Report Share Posted July 2, 2011 Avståndet mellan kontaktledningsstolpar utmed järnväg är 60-65 meter, gäller någorlunda raka delar av banan. Höjd till underkant på vägmärken likt hastighetsskyltar, väjningsplikt, stop mm 1,7 meter. Förekommer parkering utmed väg är höjden t underkant 2,1meter. Gäller ej gång och cykelbanor där det varierar mellan 1,7 och 2,5 beroende på en del faktorer. /m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts