Jump to content

MFF - Militär Fysisk Fostran


Fk Satan

Recommended Posts

  • 2 months later...
Tänkte passa på att tipsa alla där ute om "made in lumpen" en sida som jag tycker fått ganska lite uppmärksamhet men som innehåller många kloka tips!

http://www.madeinlumpen.se/

 

Då kan jag även tipsa om Luckans träningsdagbok, kör själv efter den, jag tycker den börjar på en god nivå för den otränade och bygger upp en bra=)

Det är styrka med egna kroppen och konditionen är gång/jogging liknande=)

Kan dock behövas kompleteras lite, väldigt lite enligt mig själv, såsom trappor, gå istället för bil osv osv=)

 

kasnke inte bra för alla, men kasnke för dig??

 

Den passar utmärkt för mig iallafall=)

 

http://www.lumpen.nu/

 

 

 

Edit: satvefl och lite mer beskrivning=)

Edited by Bubba
Link to comment
Share on other sites

Ställer en fråga eftersom jag själv ska börja med marschträning.. Du nämnde att man efter ett tag kan slänga in 2-3 marschpass per vecka. Hur kan man kombinera det med två st löppass?

Jag fick rådet att vila benen minst 72 timmar efter ett löppass. Känns som om tiden inte riktigt räcker till om man samtidigt ska marscha 3 ggr i veckan. :baskerFN:

 

jag tränar själv en hel del marschträning blandat med löpning just nu.

 

- Min Reflektion: 72 timmar, är lång tid.

 

Självklart beror det på hur pass vältränad Ni är och hur kosten och sömnen sköts men jag utgår från att Ni sköter alla de andra aspekterna med bravur.

 

Jag använder mig av följande upplägg:

 

Mån:

 

Morgon: Ryggsäcks Löppass 1mil

Kväll: annan träning

 

Tis:

Fm: annan träning

Em:annan träning

 

Ons:

Fm: Löpning fälttestliknande

Em:Löpning (orientering)

 

Tors:

Fm: Snabbmarsch >1mil

Em: löpning lugnt tempo

 

Fredag:

Fm: annan träning

Em: helg va!? =)

 

Lör: vila

Sön: vila

 

det enda detta träningsprogram kräver är lite pannben på mornarna och en massa mat=)

 

Rock on!

 

Och det där med 72timmar, nämn en gång i livet man kan få 72 timmars vila efter ett löppass =)

 

 

Lycka till//Animal

Link to comment
Share on other sites

Ställer en fråga eftersom jag själv ska börja med marschträning.. Du nämnde att man efter ett tag kan slänga in 2-3 marschpass per vecka. Hur kan man kombinera det med två st löppass?

Jag fick rådet att vila benen minst 72 timmar efter ett löppass. Känns som om tiden inte riktigt räcker till om man samtidigt ska marscha 3 ggr i veckan. :baskerFN:

 

jag tränar själv en hel del marschträning blandat med löpning just nu.

 

- Min Reflektion: 72 timmar, är lång tid.

 

Självklart beror det på hur pass vältränad Ni är och hur kosten och sömnen sköts men jag utgår från att Ni sköter alla de andra aspekterna med bravur.

 

Jag använder mig av följande upplägg:

 

Mån:

 

Morgon: Ryggsäcks Löppass 1mil

Kväll: annan träning

 

Tis:

Fm: annan träning

Em:annan träning

 

Ons:

Fm: Löpning fälttestliknande

Em:Löpning (orientering)

 

Tors:

Fm: Snabbmarsch >1mil

Em: löpning lugnt tempo

 

Fredag:

Fm: annan träning

Em: helg va!? =)

 

Lör: vila

Sön: vila

 

det enda detta träningsprogram kräver är lite pannben på mornarna och en massa mat=)

 

Rock on!

 

Och det där med 72timmar, nämn en gång i livet man kan få 72 timmars vila efter ett löppass =)

 

 

Lycka till//Animal

 

Känns väldigt mycket ensidig träning om du frågar mig. Väldigt lite vila, det är ju vilan som bygger upp och träningspassen som bryter ner.

Link to comment
Share on other sites

Ställer en fråga eftersom jag själv ska börja med marschträning.. Du nämnde att man efter ett tag kan slänga in 2-3 marschpass per vecka. Hur kan man kombinera det med två st löppass?

Jag fick rådet att vila benen minst 72 timmar efter ett löppass. Känns som om tiden inte riktigt räcker till om man samtidigt ska marscha 3 ggr i veckan. :unsure:

 

jag tränar själv en hel del marschträning blandat med löpning just nu.

 

- Min Reflektion: 72 timmar, är lång tid.

 

Självklart beror det på hur pass vältränad Ni är och hur kosten och sömnen sköts men jag utgår från att Ni sköter alla de andra aspekterna med bravur.

 

Jag använder mig av följande upplägg:

 

Mån:

 

Morgon: Ryggsäcks Löppass 1mil 06:00

Kväll: annan träning

 

Tis:

Fm: annan träning

Em:annan träning

 

Ons:

Fm: Löpning fälttestliknande 06:00

Em:Löpning (orientering)

 

Tors:

Fm: Snabbmarsch >1mil

Em: löpning lugnt tempo

 

Fredag:

Fm: annan träning

Em: helg va!? =)

 

Lör: vila

Sön: vila

 

det enda detta träningsprogram kräver är lite pannben på mornarna och en massa mat=)

 

Rock on!

 

Och det där med 72timmar, nämn en gång i livet man kan få 72 timmars vila efter ett löppass =)

 

 

Lycka till//Animal

 

Känns väldigt mycket ensidig träning om du frågar mig. Väldigt lite vila, det är ju vilan som bygger upp och träningspassen som bryter ner.

 

 

Fråga; hur vet Ni att det är ensidig träning, fyra av nio pass är inte specificerat vad jag gör.?

 

Vilan mellan passen under en dag är >8 timmar.

 

Vilan mellan veckans första löppass och nästföljande är 48 timmar.

 

Tors: Em är ett löppass som är ett sk restitutionspass.

 

Från det att det är fredag till att det är måndag är det ca 60-70 timmar.

 

visst använder jag benen och kroppen i de övriga passens verksamhet det går inte att sticka under stol med, men å andra sidan så gör man ju det när man jobbar på vardagarna också.

 

- Visst är det vilan som bygger upp kroppen helt klart, men det är träningen, kombinerat med ett klart överskott i energi som möjliggör en uppbyggnad.

 

Att vila sig i form är alltså bara halva sanningen=)

 

inte på något sätt ett försvarstagande, men värt att belysa.

Link to comment
Share on other sites

Ställer en fråga eftersom jag själv ska börja med marschträning.. Du nämnde att man efter ett tag kan slänga in 2-3 marschpass per vecka. Hur kan man kombinera det med två st löppass?

Jag fick rådet att vila benen minst 72 timmar efter ett löppass. Känns som om tiden inte riktigt räcker till om man samtidigt ska marscha 3 ggr i veckan. :D

 

jag tränar själv en hel del marschträning blandat med löpning just nu.

 

- Min Reflektion: 72 timmar, är lång tid.

 

Självklart beror det på hur pass vältränad Ni är och hur kosten och sömnen sköts men jag utgår från att Ni sköter alla de andra aspekterna med bravur.

 

Jag använder mig av följande upplägg:

 

Mån:

 

Morgon: Ryggsäcks Löppass 1mil 06:00

Kväll: annan träning

 

Tis:

Fm: annan träning

Em:annan träning

 

Ons:

Fm: Löpning fälttestliknande 06:00

Em:Löpning (orientering)

 

Tors:

Fm: Snabbmarsch >1mil

Em: löpning lugnt tempo

 

Fredag:

Fm: annan träning

Em: helg va!? =)

 

Lör: vila

Sön: vila

 

det enda detta träningsprogram kräver är lite pannben på mornarna och en massa mat=)

 

Rock on!

 

Och det där med 72timmar, nämn en gång i livet man kan få 72 timmars vila efter ett löppass =)

 

 

Lycka till//Animal

 

Känns väldigt mycket ensidig träning om du frågar mig. Väldigt lite vila, det är ju vilan som bygger upp och träningspassen som bryter ner.

 

 

Fråga; hur vet Ni att det är ensidig träning, fyra av nio pass är inte specificerat vad jag gör.?

 

Vilan mellan passen under en dag är >8 timmar.

 

Vilan mellan veckans första löppass och nästföljande är 48 timmar.

 

Tors: Em är ett löppass som är ett sk restitutionspass.

 

Från det att det är fredag till att det är måndag är det ca 60-70 timmar.

 

visst använder jag benen och kroppen i de övriga passens verksamhet det går inte att sticka under stol med, men å andra sidan så gör man ju det när man jobbar på vardagarna också.

 

- Visst är det vilan som bygger upp kroppen helt klart, men det är träningen, kombinerat med ett klart överskott i energi som möjliggör en uppbyggnad.

 

Att vila sig i form är alltså bara halva sanningen=)

 

inte på något sätt ett försvarstagande, men värt att belysa.

 

Intressant det du säger.

 

Jag antar att du är ganska (mycket) vältränad som klarar av att köra det här programmet.

Från onsdag morgon - torsdag kväll har du hunnit med 4 stycken löppass av olika varierande karaktär. Det är mer än jag gör på en vecka. Nu är iofs jag inte särskilt bra tränad, och jag är knappast jämförbar med dig. En reflektion är ju att det verkligen inte är något för nybörjare att ge sig på något i den stilen.

 

AnimalMother, du skulle inte ha något emot att uppdatera din profil? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tjena grabbs!

 

Tänkte höra mig för, och riktar mig då framför allt till er med lite erfarenhet inom MFF (Fk Satan bl a), vad ni anser om luckans träningsprogram.

 

Blev i veckan preliminärt inskriven som Jägarplutonbefäl och undrar om jag helt bör utgå ifrån luckans träningsprogram eller kanske komplettera detta program efter behov. Kort sagt, förväntas jag träna utöver det som föreskrivs på luckan?

 

Vet inte om marchträning introduceras senare i programmet, men om det inte gör det är ju detta förstås en brist. Kanske jag även borde köra ett styrkepass i veckan med lite högre belastning är vad BRAK-övningarna erbjuder?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tjena grabbs!

 

Tänkte höra mig för, och riktar mig då framför allt till er med lite erfarenhet inom MFF (Fk Satan bl a), vad ni anser om luckans träningsprogram.

 

Blev i veckan preliminärt inskriven som Jägarplutonbefäl och undrar om jag helt bör utgå ifrån luckans träningsprogram eller kanske komplettera detta program efter behov. Kort sagt, förväntas jag träna utöver det som föreskrivs på luckan?

 

Vet inte om marchträning introduceras senare i programmet, men om det inte gör det är ju detta förstås en brist. Kanske jag även borde köra ett styrkepass i veckan med lite högre belastning är vad BRAK-övningarna erbjuder?

 

Jag har varit uppe i fjällen och sprungit med packning var och varannan helg innan jag röck in i Jauret vilket har givit mig ett försprång så fort LK100n kommer fram. Fokusera på rygg och ben samt kondition! Luckans träningsprogram i all ära men vad jag kommer ihåg finns inte chins eller pullups med i det..

 

7 Chins med mera är kravet för att få sätta på sig den gröna baskern, detsamma att ta milen på 48.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit uppe i fjällen och sprungit med packning var och varannan helg innan jag röck in i Jauret vilket har givit mig ett försprång så fort LK100n kommer fram. Fokusera på rygg och ben samt kondition! Luckans träningsprogram i all ära men vad jag kommer ihåg finns inte chins eller pullups med i det..

 

7 Chins med mera är kravet för att få sätta på sig den gröna baskern, detsamma att ta milen på 48.

 

Då kan man ju ta på sig baskern med en gång då :unsure:

 

Nä, efter närmare undersökning har jag kommit fram till att luckans träningsprogram inte är såpass utstuderat som man hoppades. Men det kan ju alltid användas som en del av något större.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit uppe i fjällen och sprungit med packning var och varannan helg innan jag röck in i Jauret vilket har givit mig ett försprång så fort LK100n kommer fram. Fokusera på rygg och ben samt kondition! Luckans träningsprogram i all ära men vad jag kommer ihåg finns inte chins eller pullups med i det..

 

7 Chins med mera är kravet för att få sätta på sig den gröna baskern, detsamma att ta milen på 48.

 

Då kan man ju ta på sig baskern med en gång då :rockon:

 

Nä, efter närmare undersökning har jag kommit fram till att luckans träningsprogram inte är såpass utstuderat som man hoppades. Men det kan ju alltid användas som en del av något större.

 

Jasså, glöm inte mönstring-inryck-klara fysprov-överleva GJU-överleva baskerprovet och genomföra proven vid slutet på baskerprovet.. ;D

 

Luckans program är bra men träning med vikter erfodras för att bli ordentligt stark i benen och ryggen, rygglyft i all ära men särskilt fullständigt är det ej.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Var ute å marschade idag. 5½ timme, 36 kg. Jag upplevde i mina nya kängor (lundhags professional high) att jag fick ont i stortårna, detta trots att jag inte stötte emot med tårna nån stans. Någon som vet vad detta kan bero på?

 

Om man är ute och går med ett par nya kängor i 5½ timme så får man ont i fötterna. vilket tempo körde du 50/10?

Link to comment
Share on other sites

Var ute å marschade idag. 5½ timme, 36 kg. Jag upplevde i mina nya kängor (lundhags professional high) att jag fick ont i stortårna, detta trots att jag inte stötte emot med tårna nån stans. Någon som vet vad detta kan bero på?

 

Om man är ute och går med ett par nya kängor i 5½ timme så får man ont i fötterna. vilket tempo körde du 50/10?

 

Ja, 50/10. Ungefär en tredjedel av distansen (halva tiden) i obanad/grov terräng

Link to comment
Share on other sites

Var ute å marschade idag. 5½ timme, 36 kg. Jag upplevde i mina nya kängor (lundhags professional high) att jag fick ont i stortårna, detta trots att jag inte stötte emot med tårna nån stans. Någon som vet vad detta kan bero på?

 

J*vlar, verkar som du är mycket bra förberedd för din tjänstgöring. För hur lång tid sedan började du marschträna?

Link to comment
Share on other sites

4 år sedan. Så det har blivit några mil.

 

Kan tänka mig det. Jag rycker förmodligen in som jägarplutonbefäl vid AJB i mars 2009, dvs om 16 månader. Ungefär hur långt tror du det är realistiskt att jag kan komma med min marschträning (vikt+tid)? Har precis börjat, kör en gång i veckan och är bra tränat sedan tidigare förutom att jag inte marschtränat förut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
4 år sedan. Så det har blivit några mil.

 

Kan tänka mig det. Jag rycker förmodligen in som jägarplutonbefäl vid AJB i mars 2009, dvs om 16 månader. Ungefär hur långt tror du det är realistiskt att jag kan komma med min marschträning (vikt+tid)? Har precis börjat, kör en gång i veckan och är bra tränat sedan tidigare förutom att jag inte marschtränat förut.

 

Det är nog absolut inga problem med den goda tiden att träna upp dig ordentligt! Det kommer slita på fötter å annat nu när du rycker in i Mars, kommer bli en hel del marsch. För min del är det skidor..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hej

är någon av er som tränar mycket sugen på att anta en utmaning? :rockon:

jag vill gärna göra lumpen. men är dock inte så bra tränad.

detta vill jag dock bli.

gärna tills hösten då det är tänkt att jag ska mönstra.

 

är det möjligt för mig att lyckas? :)

 

(ser helst inga svar om att jag borde börjat tidigare.tack :rolleyes: )

Link to comment
Share on other sites

hej

är någon av er som tränar mycket sugen på att anta en utmaning? :rockon:

jag vill gärna göra lumpen. men är dock inte så bra tränad.

detta vill jag dock bli.

gärna tills hösten då det är tänkt att jag ska mönstra.

 

är det möjligt för mig att lyckas? :rockon:

 

(ser helst inga svar om att jag borde börjat tidigare.tack :worthy: )

Det är du själv som måste anta din utmaning, sätt igång och rör på dig!

Springa, cykla, gå uppför trappor istället för att ta hissen, gym ett par gånger i veckan.

 

Du skriver ju ingenting om grundförutsättningar, men sätt igång. Ett halvår.. för att förbereda sig inför mönstringen? Det är bra länge tills du faktiskt behöver din fysik, när du rycker in.

Link to comment
Share on other sites

Notera att på ett halvår hinner man få grymt bra fysik om man ger sig fan på det. Prova schemat jag skickade dig så förstår du vad jag menar ;) 16 veckor, från 10,5km/vecka till 54km/vecka. Från 4x15 till 20x20 böjj-sträck. Osv Osv

Link to comment
Share on other sites

Ställer en fråga eftersom jag själv ska börja med marschträning.. Du nämnde att man efter ett tag kan slänga in 2-3 marschpass per vecka. Hur kan man kombinera det med två st löppass?

Jag fick rådet att vila benen minst 72 timmar efter ett löppass. Känns som om tiden inte riktigt räcker till om man samtidigt ska marscha 3 ggr i veckan. :Malaj:

 

 

Marsch=vila?

 

:baskerPa:

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
En av de likheter som gäller all militär verksamhet är att du skall klara av att hålla dig fysiskaktiv i mer än 90minuter. Du bör inte ha en hög ämnesomsättning där det krävs att du får mat på regelbundna tider för att klara av att prestera. Jag har personligen sett många vältränade individer gå in i väggen efter några timmar utan mat. Medan dåligt tränade individer kan gå på mycket längre tid. Därför måste du försöka bygga upp en hårdhet eller kanske snarare en seghet i kroppen.

 

Lysande inlägg, Satan och bra att tråden spikats. Stycket ovan stod ut lite extra. På den tiden då jag styrketränade riktigt allvarligt åt jag även som man "skall" - många små mål, väl sammansatta, med jämna mellanrum. Att aldrig tillåta sig själv att hinna bli hungrig är ju en gyllene regel för den som vill bygga muskler (så enkelt, men så svårt för de flesta att verkligen göra). Stor och stark blir man, men som Satan säger, efter några timmar utan mat går man in i väggen så det smäller om det. Vore intressant att hör hur ni mer erfarna och kunniga 'MFF-typer' hanterar det här.

Edited by g3space
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Bra! jätte bra!

 

 

Jag tycker mycket om det du skrev.... Själv är jag vältränat och väger men en hundra kilo... Nu tränar jag up mig till insats och kan säga att ha stura muskler hjälper inte... Man är tung, stark men man känner det även om man har en bra kondition och är van till att inte äta i flera timmar... Så grabbar att ha en fisik är ju fin... Att kunna och vara duktig på kampstport är grym... Men i visa situationer såna saker hjälper inte... Jag är glad med min fysik och kodition... men jag tackar gud att man är ju duktig på tacticals... annars!

 

 

Tack för artikel.... den var bra! Önskar en bra till alla

Edited by Romero
Link to comment
Share on other sites

Bra! jätte bra!

 

 

Jag tycker mycket om det du skrev.... Själv är jag vältränat och väger men en hundra kilo... Nu tränar jag up mig till insats och kan säga att ha stura muskler hjälper inte... Man är tung, stark men man känner det även om man har en bra kondition och är van till att inte äta i flera timmar... Så grabbar att ha en fisik är ju fin... Att kunna och vara duktig på kampstport är grym... Men i visa situationer såna saker hjälper inte... Jag är glad med min fysik och kodition... men jag tackar gud att man är ju duktig på tacticals... annars!

 

 

Tack för artikel.... den var bra! Önskar en bra till alla

 

Oh, va? Forstar ingenting av det har inlagget. Vadda tacticals?

Link to comment
Share on other sites

En av de likheter som gäller all militär verksamhet är att du skall klara av att hålla dig fysiskaktiv i mer än 90minuter. Du bör inte ha en hög ämnesomsättning där det krävs att du får mat på regelbundna tider för att klara av att prestera. Jag har personligen sett många vältränade individer gå in i väggen efter några timmar utan mat. Medan dåligt tränade individer kan gå på mycket längre tid. Därför måste du försöka bygga upp en hårdhet eller kanske snarare en seghet i kroppen.

 

Lysande inlägg, Satan och bra att tråden spikats. Stycket ovan stod ut lite extra. På den tiden då jag styrketränade riktigt allvarligt åt jag även som man "skall" - många små mål, väl sammansatta, med jämna mellanrum. Att aldrig tillåta sig själv att hinna bli hungrig är ju en gyllene regel för den som vill bygga muskler (så enkelt, men så svårt för de flesta att verkligen göra). Stor och stark blir man, men som Satan säger, efter några timmar utan mat går man in i väggen så det smäller om det. Vore intressant att hör hur ni mer erfarna och kunniga 'MFF-typer' hanterar det här.

 

 

Några kilos övervikt är alltid bra att ha. Det löser en hel del problem, samt att man vet hur man ska arbeta med sin kropp för att inte gå in i väggen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Väldigt bra skrivet! Men jag har lite andra tankar faktiskt.

 

Angående att nybörjare ska använda maskin kan jag inte hålla med om. Man ska gå och gymma med en kompis som har tillräcklig gymkunskap och kan förstå att man är nybörjare. Då ska man börja med en lätt vikt och få in tekniken och framför allt BALANSEN. mycket viktigt med balans, annars måste man nästan börja om från början igen sen när man börjar använda fria vikter.

 

Och angående simning som substitut för löpning håller jag inte heller med om. Man får uthålligheten i musklerna, men inte flåset och syreupptagningsförmågan. Tro mig...jag vet mycket väl haha.

 

Annars mycket bra skrivet!

Link to comment
Share on other sites

@Rully

 

För att citera mig själv

 

När du besöker gymmet är mitt råd att du dels tar hjälp av kunniga instruktörer och att du glömmer allt vad fria vikter heter. Fria vikter är enl mig ett stort problem på gymmen. Iaf när utövarna är unga killar. Unga killar har enligt mig en förmåga att gå på vikt istället för att få tekniken rätt. Mitt råd är till er alla att strunta i fria vikter och satsa på maskinerna istället och håll er till lägre vikter och försök att få tekniken rätt. Detta kommer att ta ett halvår eller ett år. Men ni kommer ifrån mängder med problem i framtiden som skapas av felaktig teknik och stora vikter.

 

Men du har en poäng med balansen, dock är det något jag inkluderar i teknik. Men ett förtydligande kan helt klart vara på plats. Jag lägger in det vid nästa uppdatering av denna text.

 

Vad jag vet skriver jag inte att simning är ett substitut för löpning... återigen citerar jag mig själv

 

Men även andra former av idrottande är bra. Och har du möjlighet till att variera träningsformerna är det mycket bra! Att simma, cykla åka skidor etc är mycket god variation i det fysiska programmet. Simningen ger förutom vattenvana även en god styrka i bålen vilket är mycket nyttigt i den militära fostran som du eftersträvar. Försök om du ha möjlighet att simma en gång per månad. Här beror sträckan du ska simma på, jmf med hur långt du ska springa, hur vältränad och vilken vattenvana du har. Men inledningsvis tycker jag att 20min simning är en bra början. För att som med löpning öka tiden. En viktig sak att inte förglömma är detta med vattenvana. Så avsätt lite tid till att hoppa från hopptorn, dyka ned till botten osv. Lägg 20-30 minuter på detta. Det är minst lika viktigt som själva simmandet och gör att du kommer att övervinna psykologiska barriärer.

 

Poängen här är att variera träningen och inte enbart köra löpning. Men helt klart så kan denna text förbättras och kanske bli tydligare i vad som är tanken. Det tar jag med mig till nästa version.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...