Jump to content

MFF - Militär Fysisk Fostran


Fk Satan

Recommended Posts

Inför GMU

 

Pass 6: Marschpass + mage

 

 

pass 6: 1 timma marsch med 5 kg,sen ökar 10 min och 2 kg varje vecka

 

Hade överbelastat benen för inte allt för länge sedan så jag tänkte ta det lite lugnt i början.

Kom gärna med synpunkter och tips :)

 

Ett marschpass bör vara minst 4h för att du ska få ut någonting. Och då med ca10kg.

på 1h (med rast) kommer du ca 5km, 4km om du inte är van.

 

Jag brukar inte kalla någonting under 2mil för marschpass.

 

Men dock så är det bara min egen uppfattning. Ni som brukar träna upp ovana på att gå kanske har ett bättre tips.

Link to comment
Share on other sites

Trädet> Jag har ett ganska bra tips, läsa första inlägget i denna tråd....

 

Skickar du ut otränade människor att gå två mil med 10kg på ryggen kommer de inte att göra detta något mer... Det är ungefär som att börja träna för maraton genom att första löppasset springa en halvmara. Enda rådet som finns är att vänta med marschträning och bygga upp kroppen. Därefter gå korta sträckor med lite packning och långsamt öka både tid och packning.

 

Att räkna på en snitt fart på 4km/h inklusive 10min paus för ovana är en glädjekalkyl som är värre än en bilhandlares kalkyler på ett bilköp... Finns inte en snöbolls sannolikhet att ovana och dåligt tränade individer kommer att klara den tiden med 10kg packning gående två mil.

 

För att avsluta med en återkoppling till början av detta inlägg, läs första inlägget i denna tråd. Där finner ni en hel del matnyttigt som troligen ger betydligt bättre resultat i träningen än Trädets träningstips...

 

funderar på om ni har läst grundinlägget till denna tråd...

 

jo men det var för dåligt...

 

Vad var det som var dåligt i det inlägget? Konstruktiv kritik mottages mer än gärna på det inlägget. Det ger inte så mycket att bara skriva "det var för dåligt..." utan att förklara vad som var dåligt.

Link to comment
Share on other sites

text

tänkte mer på där du berättade att använda maskiner istället för fria vikter,allt annars tyckte jag var bra. Var trött och rätt vrång när jag skrev mitt tidigare inlägg :worthy:

 

"När du besöker gymmet är mitt råd att du dels tar hjälp av kunniga instruktörer och att du glömmer allt vad fria vikter heter"

 

 

 

Kroppsviktsövningar

 

Kan man läsa mer om på länken nedan UTAN att citera halva texten. ROKARE BG

 

http://www.kroppsnytt.se/Friaviktervsmaskiner.htm

Link to comment
Share on other sites

Viktigt är också att tänka på att senor och leder förbättras mycket mer långsamt än muskler.

säg att du bygger muskler för en vikt på 3 mån, för samma vikt tar det skelett och benvävnad 6 månader och senor och ledband tar 9 månader på sig. Alltså 3 gånger så lång tid. Med andra ord kan du öka vikten som du orkar bänka 3 gånger så snabbt som du bör öka den! Tänk på det.

Link to comment
Share on other sites

Jabbe> då har jag varit otydlig... Ska uppdatera texten.

 

Det jag försökte få fram var att:

 

1, Börja med kroppen som vikt

2, Gym med maskiner och kunniga instruktörer

3, Fria vikter och kunniga instruktörer

 

Allt för att förebygga skador som är relativt enkelt att få om man är dåligt tränad och direkt börjar med fria vikter utan instruktörer.

 

Delen med funktionell träning har jag inte med, men det är kanske en del som borde ingå i första inlägget. Även det får bli till nästa uppdatering av texten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej alla ni träningskunniga!

 

Jag har börjat träna mer "seriöst" inför GMU jag hoppas på att kunna göra om 2 år. Jag tycker att jag ligger hyfsat bra till i fysisk status redan nu och jag har tränat upp en bra march-vana då jag är med i FVRF-V då vi går t.ex Elfsborgsmarchen (den långa sträckan)

 

Men då jag tänker såhär: Om jag klarar de flesta kraven som ligger under konkurrenskraftiga resultat, då borde jag åtminstone klara fyskraven inför GMU och som SOU/hkp som jag väldigt gärna vill komma in på.

 

Men till frågan, på sidan om "konkurrenskraftiga resultat" står det följande

Dips 20 repetitioner Räckhäv 12 repetitioner

Hur är det dessa repetitioner genomförs? Alltså dips, görs dom helt fritt hängandes eller har man fötterna på en bänk i jämnhöjd med händerna?

Och räckhäv, är det då man har det brett mellan händerna (ca 1m) eller är det lite fritt om hur man känner fört?

 

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Specialforband/Operator-i-Sarskilda-operationsgruppen-/Konkurrenskraftiga-resultat/

 

Jag vet att det ska mer än fysik för att komma in/vara en bra soldat. Men jag kan inte göra mycket mer nu i förväg än att träna fysiskt för det ända jag inte vet om några krav som jag kanske inte skulle uppfylla är isåfall medicinska/psykiska. Men det kan man inte göra så mycket åt saken.

Tack för att ni tog er tiden att läsa hela vägen hit!

 

Mvh :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen!

 

Kan detta schema se bra ut inför nästa vecka?

 

Måndag: Löpning 5km

Tisdag: Instensiv boxning (på säck här hemma)

Onsdag: Löpning 5km

Torsdag: vila (besök på hkp-flottilj)

Fredag: Intervallöpning

Lördag: Boxning, situps samt armhävningar

Söndag: vila

 

+ troligt vis att gå en mil om dagen runt en sjö med en vän.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Nu har jag läst era tips och vill börja med att tacka! Jag har velat bli oppratör så länge jag kan minnas. 

Jag är en tjej på 13 vårar och skulle behöva råd utöver denna tråden. Är det något särkillt moment som är bra att påbörja under ung ålder? Är det något jag bör undvika? Förstår om jag inte får svar då jag är 10 år efter :D Mvh Enya

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...