RaVeN Posted May 10, 2006 Report Share Posted May 10, 2006 (edited) Är detta någon typ av drivspeglar eller skyddshuv, vilka använder denna ammunition??? Bild Ser ut att det ska vara fyra bitar som ska sitta ihop. Edit: Leo2 och CV90 brukar nyttja skjutfältet Hmm osäker vart jag ska lägga denna men blågul kan ta sig friheten och flytta till läpligt ställe.. Edited May 10, 2006 by RaVeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 10, 2006 Report Share Posted May 10, 2006 En sökning på texten FAPDS ger att det betyder "Frangible Armour Piercing Discarding Sabot". Wikipedia om FAPDS: Many newer medium calibre APDS cores use a frangible high density alloy, the resulting projectiles are called FAPDS (Frangible, Armour Piercing Discarding Sabot) for APDS types, or FRAP (Frangible, Armour Piercing) for full calibre projectiles. During penetration, a frangible projectiles’ core fragments into many high velocity pieces. The effect of a frangible projectile on the impact of lightly armoured target is much the same as a HE-I, but with the cloud of high velocity and density fragments penetrating deeper into the targets interior. Upon striking heavy armour the effect of FAPDS is more akin to a standard APDS, abet with higher fragmentation of the core and hence lethality if the armour is perforated. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 10, 2006 Report Share Posted May 10, 2006 får jag chansa på att det kan vara från en CV90.. annars, kan du ge ungefärliga mått på plastgrejjerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 10, 2006 Report Share Posted May 10, 2006 Varför så mikroskopisk bild när man vill ha något identifierat? Det ser iallafall ut som om det finns spår av räfflor på den ena delen, vilket i så fall effektivt utesluter Strv 122 då dess 120mm kanon är slätborrad. Sen borde man ju hyfsat lätt avgöra om storleken på hylsorna stämmer överrens med en 120mm kanon eller en 40mm Akan om man ser dem i verkligheten. Men hursomhelst, min gissning är att det är drivspeglarna till Slpprj 90, alltså pilammunitionen till Strf 9040. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted May 10, 2006 Author Report Share Posted May 10, 2006 (edited) Det verkar vara 30mm som är ca 10cm lång, är mest nyfiken vilken typ av ammunition det är ? Det ser ut som det är något som är inne slutet av dessa, det verkar inte ska vara något hål i spetsen för ex en pil. Längd Bild Edited May 10, 2006 by RaVeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 10, 2006 Report Share Posted May 10, 2006 Om man dessutom söker på DM33 kommer man fram till att det är en ammunitionstyp som används av Leo2 och har kaliber 35 mm (på penetratorn?), vilket skulle kunna förklara texten 35G. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 11, 2006 Report Share Posted May 11, 2006 Om man dessutom söker på DM33 kommer man fram till att det är en ammunitionstyp som används av Leo2 och har kaliber 35 mm (på penetratorn?), vilket skulle kunna förklara texten 35G. I så fall är du dålig på att söka. ;) DM33 passar i en 35mm Oerlikon. FAPDS ammuniiton is now available ... for the 30x173 (from Rheinmetall - 1,300 m/s) and for the 35x228 Oerlikon (Oerlikon PMD 055: mv 1,440 m/s, penetrates 90mm/1000m/0 degrees) and by Rheinmetall (DM33 now in service for the German Gepard; over 1,400 m/s). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 11, 2006 Report Share Posted May 11, 2006 Söker du vidare kommer du hitta DM33 till 105mm kanon och 120mm kanon... Intressant att de har samma beteckning på olika kaliber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 11, 2006 Report Share Posted May 11, 2006 Men i detta fallet torde vi kunna utesluta 120 mm då man tydligt ser spår efter ett räfflat eldrör. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 11, 2006 Report Share Posted May 11, 2006 Tror vi kan utesluta 105 också... drivspeglarna brukar väl inte se ut sådär? Jag hittar ingen bild på 105mm DM33 dock så jag vet inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 11, 2006 Report Share Posted May 11, 2006 Jag tycker att den här bilden utesluter allt större än 40mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted May 11, 2006 Author Report Share Posted May 11, 2006 (edited) Diametern är ca 35mm....... InKass bild Diameter Edited May 11, 2006 by RaVeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 11, 2006 Report Share Posted May 11, 2006 kan det möjligen vara så att Hägglunds testat CV9035 på fältet? isåfall skulle det kunna förklara kalibern... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 11, 2006 Report Share Posted May 11, 2006 (edited) kan det möjligen vara så att Hägglunds testat CV9035 på fältet?isåfall skulle det kunna förklara kalibern... Svar Ja, BEA har varit på det fältet och skjutit med en del olika kalibrar... De brukar hålla till på område 4. dvs där rällsmålsbanan finns. (sydligaste skjutområdet) Edited May 11, 2006 by Fk Satan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 11, 2006 Report Share Posted May 11, 2006 då är vi nog ganska nära lösningen på frågan.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted May 11, 2006 Author Report Share Posted May 11, 2006 (edited) kan det möjligen vara så att Hägglunds testat CV9035 på fältet? isåfall skulle det kunna förklara kalibern... Svar Ja, BEA har varit på det fältet och skjutit med en del olika kalibrar... De brukar hålla till på område 4. dvs där rällsmålsbanan finns. (sydligaste skjutområdet) Hittat på omr 6 det är lite ovanligt, vagnarna(Leo2 och cv90) brukar mest skjuta som FK satan säger på omr 2,3 och 4. 3 och 4 långa resp korta rällsmålbanan. Edited May 12, 2006 by RaVeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted May 12, 2006 Report Share Posted May 12, 2006 Är jag blind eller? Vilket fält handlar det om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 12, 2006 Report Share Posted May 12, 2006 Omr 6 låter mkt ovanligt... Men jag kan göra en kontroll ifall bea har varit och skjutit på område 6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted May 12, 2006 Author Report Share Posted May 12, 2006 Är jag blind eller? Vilket fält handlar det om? Tåmeskjutfält Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svalan Posted May 12, 2006 Report Share Posted May 12, 2006 (edited) CV9030 samt CV9035 vet jag har skjutits på tåme. Vill minnas att man har genomfört skjutning med CV9025 också men är inte 100% på den. Edited May 12, 2006 by engan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted May 12, 2006 Report Share Posted May 12, 2006 Diametern är ca 35mm....... InKass bild Diameter Men alltså, den senare bilden indikerar ju att plastbitarna inte är ihopsatta till en full cirkel, snarare ihopklämda mot minsta diameter. Vad skulle resultatet bli om en liknande bild togs där basens ytterkanter bildar en full cirkel? 40mm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted May 12, 2006 Author Report Share Posted May 12, 2006 (edited) Diametern är ca 35mm....... InKass bild Diameter Men alltså, den senare bilden indikerar ju att plastbitarna inte är ihopsatta till en full cirkel, snarare ihopklämda mot minsta diameter. Vad skulle resultatet bli om en liknande bild togs där basens ytterkanter bildar en full cirkel? 40mm? Jag kan hålla med om att det ser ihopklämt ut men detta beror på att bitarna inte är exakt dom som hör tillvarandra så det är dålig passform, på ovansidan av bitarna så är dom formade som tårtbitar 90 graders så det indikerar ju på att det ska vara 4st bitar som på bilden. Edited May 12, 2006 by RaVeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted May 14, 2006 Report Share Posted May 14, 2006 Om man dessutom söker på DM33 kommer man fram till att det är en ammunitionstyp som används av Leo2 och har kaliber 35 mm (på penetratorn?), vilket skulle kunna förklara texten 35G. Åtminstone tyskarna använder sig av 35mm anstickspipa till sina Leopard 2:or. Det är inte otäckbart att de har använt samma kaliber till sina 105mm-pjäser. Sverige använder väl 25mm till Strv 121/122? I detta fallet verkar dock CV9035 vara mera troligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted May 14, 2006 Report Share Posted May 14, 2006 Fast jag vill minnas att det verkligen finns just en "skarp" strvpil till Leo2, som heter DM33. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trekker Posted May 15, 2006 Report Share Posted May 15, 2006 Fast jag vill minnas att det verkligen finns just en "skarp" strvpil till Leo2, som heter DM33. Vissst gör det det, sedan 1987 har tyskarna använt denna, även Schweiz och Nederländerna använder denna pilen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bostich Posted May 16, 2006 Report Share Posted May 16, 2006 Kan det vara denna: http://img299.imageshack.us/img299/773/dm330tp.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted May 17, 2006 Author Report Share Posted May 17, 2006 (edited) Kan det vara denna: http://img299.imageshack.us/img299/773/dm330tp.jpg Det är nog en exakt sådan det är. Tack tack. /Raven Edited May 18, 2006 by RaVeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts